Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op januari  6, 2011, 10:46:59
Als er 2 gaten 180 graden tegenover elkaar geboord wordt was het geen probleem als dat wel het geval is dan 3 gaten boren.Dit is niet van toepassing

Volgens wie?

Als er iets moeilijk is, is het wel het uitbalanceren van een wiel/schijf op een gegeven snelheid. Oftewel de afwijking(en) (gezien het variabele toerental van cd) zo te managen dat de 'mogelijk', bijkomende resonanties laag tot niet aanwezig zijn binnen dit toerental.

Zo maak ik bijv. gebruik van een flywheel voor mijn 'analoog' aandrijving. Om deze binnen acceptabele resonanties te krijgen zijn er op het Natlab een veelvoud aan schijven gemaakt binnen de daar mogelijk verkrijgbare toleranties. :notify:
Buiten het feit dat het centrisch, in-line boren voor een as, de precisie van de as zelf en het persen ervan een creme is, heb je nog te maken met de dichtheidsverschillen binnen de materialen waaruit vervaardigt.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

How to Reduce the Electrical Noise mabuchi-motor:

An electrical noise could be reduced by fitting a capacitor or a choke coil to a motor terminal part. However in order to reduce spark or voltage generated by spark, these parts are to be fixed to armature, which enables to eliminate the noise more effectively; fixing parts closer to the armature sometimes contributes to the lower cost policy.
Typical methods are;

1.A disk varistor (D/V), a disk capacitor, a rubber ring resistor (RRR), and/or a chip capacitor to the inside of the motor ⇒Effective for higher frequency band.
2.Electrolytic or ceramic capacitors and/or the choke coil to the outside of the motor ⇒Effective for lower frequency band.
The methods 1 and 2 can work. However, the combination of 1 and 2 is often the most effective way to reduce the electrical noise.

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op januari  6, 2011, 11:23:20
Is er ook een mogelijkheid om een betere motor te plaatsen b.v. met een dikkere as?
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/spindel-motoren_spindle-motor.html

Audio & Visual Equipment:
http://www.mabuchi-motor.co.jp/en_US/product/p_0305.html

Rudy

Misschien wel, Rudy.

Ondanks we daar naar gekeken hebben kwam er een Delrin drager, die gezien eff. gewicht en balans prima voldeed. Aangezien het belasten van dit motortje samen met zijn aandrijfkring al duidelijk beperkingen vertoonde, was het voor een wat degelijker model motor al snel duidelijk dat een aanpassing van het circuit verstandig zou zijn.
Daarnaast werkt CEC met betere motoren en een aangepast Sanyo board. Peter Daniels verkoos zijn JVC kloon boven de CEC TL 0.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het JVC mechaniek plus chipset, door zijn imperfectie(s) menig liefhebber in een 'ban der verleiding' heeft gevangen.  
We hebben nog wel wat geëxperimenteerd met snaaraandrijving, maar met de middelen destijds voorhanden bleek deze optie 'te' instabiel te zijn.
Een goed, stabiel ontwerp van een spindelas/lager assembly zou m.i. de performance van deze 'directe koppeling' kunnen toppen. Maar de tijd en energie hierin gespendeerd is mij wel even genoeg zo, er zijn nog andere uitdagingen in het leven. :)

Misschien neemt een ander (ooit) het stokje over. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Hallo,

Even een update over de prijs van de CD staander met puck.
Prijs is incl 19% btw 184,45 Euro en incl. verzend kosten per stuk, wel bij afname van 6 stuks.

Laat me even weten wie een setje wil en hoeveel stuks.
Als ik de bestellingen binnen heb van de liefhebbers ga ik ze bestellen, we regelen de betaling verder via email.

Laat me zo spoedig jullie aantallen weten i.v.m. de levertijd.

Vrg,
Rudy

Volgnr Tekeningnummer Omschrijving Aantal Prijs (per stuk)

1.   Als aangeleverd CD - Platform Ø 30 x 27 mm. 1x  € 195,00
Materiaal: Alu 51ST ( 6082) massief
De levering bestaat uit 2 delen zoals de tekening.
Ander model boven prop is ook mogelijk.

2.   Als aangeleverd CD - Platform Ø 30 x 27 mm. 6 x € 155,00
Materiaal: Alu 51ST ( 6082) massief
De levering bestaat uit 2 delen zoals de tekening.
Ander model boven prop is ook mogelijk.

Ook het polijsten en anodiseren kunnen we verzorgen in
diverse kleuren.
Levertijd is in overleg.

BMW850

Hallo,

Heb al een paar mailtjes gehad dat mensen afhaken en vonden dat de prijs aan de hoge kant was, en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Ik wacht eerst de aanmeldingen af en dan zal ik proberen de BTW eraf te pingelen.
Ook "probeer ik" een prijs voor elkaar te krijgen zonder bon, ik zal er mijn best voor doen ;)
Als ik de aanmeldingen heb kan ik beter onderhandelen, stel er haken een aantal af dan zal hij ook denken wat moet ik hiermee.

Het zal "misschien ergens anders goedkoper kunnen" maar is de Cd staander met puck dan ook slingervrij?
Het is zo als er een slinger in zit krijgt hij hem terug zo zal ik het met hem bespreken, niet goed geld terug.

Rudy

BMW850

Ben net bij het bedrijf geweest en heb een goed gesprek gehad.
Ik zet opnieuw een prijs hier op het forum zodat er meerdere personen zijn die er gebruik van kunnen maken.
De kosten voor een Cd staander met puck is 150 Euro inclusief polijsten en anodiseren, geen BTW  ;)

Hij vond dit een leuk project en heeft een nieuwe machine waar hij deze CD staander op gaat maken.

Dit weekend kun je reageren via PM als je hiervan gebruik wilt maken.
Let op, als ik de bestelling volgende week doorgeef verwacht ik wel dat het bedrag eerst overgemaakt word, om annulering te voorkomen.

Rudy
Edit: Hier laat ik de CD Staander met puck maken.
Metaaldraaierij Dondorff B.V. www.dondorff.nl
http://www.youtube.com/watch?v=yZjQEQGT1KQ&feature=player_detailpage

BMW850

Heb een vraag aan Erik,

Jij hebt zelf een CD Platform laten maken was er ook een geluidskwaliteit verbetering toen deze is vervangen door de standaard CD draager?

Rudy

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: BMW850 op februari  8, 2011, 00:31:01
Heb een vraag aan Erik,

Jij hebt zelf een CD Platform laten maken was er ook een geluidskwaliteit verbetering toen deze is vervangen door de standaard CD draager?

Rudy

Het is als geheel vervangen (Platform en Puck) en als geheel beluisterd... ;)

Het hoeft mijnsinziens geen betoog dat bij een goed functionerend geheel (lees 0 procent afwijking) dat
het nieuwe Delrin setje behoorlijk beter klinkt dan de standaard oplossing.

Voor het gemak hebben uiteindelijk veel amerikanen besloten dat het toch niet zoveel uitmaakt...maar de werkelijke reden is dat ze geen platform kunnen krijgen en/of maken (en trouwens ook geen budget hebben/willen uitgeven) zonder afwijkingen... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Erik bedankt voor je antwoord dat wou ik graag horen  ;)

Inderdaad, op het andere forum doen ze er nogal negatief over lees mijn berichten daar maar eens, waarom zouden professionele bedrijven geen goedwerkend CD platform kunnen maken.

Rudy

Citaat van: BMW850 op februari  8, 2011, 12:38:52
Erik bedankt voor je antwoord dat wou ik graag horen  ;)

Inderdaad, op het andere forum doen ze er nogal negatief over lees mijn berichten daar maar eens, waarom zouden professionele bedrijven geen goedwerkend CD platform kunnen maken.

Rudy

Lees maar eens heel wat pagina's terug...toen waren ze allemaal enthousiast omdat die Daniel enthousiast was....en dat is daar een God.
Pas toen Anton en ik keer op keer (hun) afwijkende platforms zelf monteerde en onze zorg uitspraken....hoorde ze je er een stuk minder over...
Peter Daniel zag op een gegeven moment waarschijnlijk in dat het kiezen van een magneet een beter compromis is dan spelen met een afwijkend platform en ging terug naar standaard !!!.

Toen ik per se door wilde gaan en eenmaal honderden euro's had uitgegeven en als eind resultaat een perfect stel had verkregen/gemaakt....kreeg je opeens (zijn) vele herhaaldelijke opmerkingen dat het niet veel scheelde.....NOU HET SCHEELDE DUS HEEL VEEL. >:(

Toen ik recentelijk Peter Daniel confronteerde met zijn oude halleluja postings (citaten) als reactie op negatieve recente postings hieromtrent voelde hij zich in het nauw gedreven en ging het helemaal mis....ik besloot daar maar niet meer te posten omdat zijn Shigaclone wel een heel slap aftreksel is van mijn moeite (en Anton) en mijn resultaat.

Het spelertje van Peter Daniel wordt als referentie gezien  en zijn uitspraken worden blind gevolgd ....jammer want ze hadden een mooier resultaat kunnen verkrijgen...maar ze kennen daar geen de koning is dood leve de koning... ;D..

Ook de dooddoener het mag niets kosten werkt niet want er zijn tallozen die daar meerdere spelers bouwen....en daarnaast moet het goedkoop gehouden draaitafeltje een CEC TL 0 wegspelen....TUURLIJK (wonderen duren langer)  :nowink:

Voor de rest allemaal prima ik speel met een gaaf transport en daar dank ik Daniel nog steeds voor zij het inmiddels wel met gemenge gevoelens...

BTW
He has a translator to check on my dutch postings...I do hope he picks out a better one this time... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

studiostevus

Ik zit er potdomme ook over te denken aan zo'n clone te beginnen... moet alleen mijn NOS tda1541 dac nog afmaken, en nog beginnen met een aikido...... Aiaiai ik zie weer heel veel half afgemaakte projecten  8)

Wat ik me wel afvraag, en daar krijg ik bij het lezen van de topics op zelfbouwaudio, diyaudio en hier niet echt een goed beeld van: Het chassis lijkt het belangrijkste te zijn. Welke oplossingen en gerelateerde kosten hebben jullie hiervoor gekozen? Ik moet eerlijk bekennen dat normaal gesproken de electronica interessanter vind dan de mechanica, ook omdat ik geen plaats heb om een mooie workshop te bouwen in mijn flatje.

Ik heb tot nu toe Erik's superdeluxe versie gezien (heb ik de skills helaas niet voor), en bmw's granieten model (ook heel mooi), en Peter Daniel's (uiterlijk minder, en niet geheel zonder criticasters als ik hierboven lees).

Dus: wat heeft de rest ervan gebrouwen? En daar bedoel ik dus vooral de behuizing mee.

phy

Citaat van: studiostevus op februari  8, 2011, 20:39:58
Ik zit er potdomme ook over te denken aan zo'n clone te beginnen.
Gewoon doen  :)

BMW850

Deconstructing the CEC

The exposed legend - rubber belt transport. And oh - what a super duper motor that is !
The spindle is extremely solid and strong, with gigantic bearing underneath to support  the one pound puck.

WAIT A SECOND !!!!!! What is this ????  After removing two screws - a small Chinese Mabuchi motor for 2 dollars comes out!

Hey CEC, are you cheating like almost everybody else ? Couldn't they source a brushless motor? Booooooooo.

Original source:
http://www.lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/CEC/CEC%20TL-1X.html

BMW850

Vandaag zijn er 3 CD Platforms plus 3 pucks besteld, gepolijst en zwart geanodiseerd  :yin-yang:

Rudy

August

Zo, eindelijk eens toegekomen aan het demonteren van de boombox. CD componenten eruit en de rest weer dicht, kan nog prima als radio dienst doen in de schuur of op zolder.
Nu nog een plankje en wat andere componenten voor een testopstelling.
Waar vind ik de juiste BG's nog?

Citaat van: August op februari 20, 2011, 11:15:53

Als je het zo vraagt klinkt het heerlijk makkelijk..................nu het antwoord nog  :nowink:

phy

Citaat van: August op februari 20, 2011, 11:15:53
Zo, eindelijk eens toegekomen aan het demonteren van de boombox. CD componenten eruit en de rest weer dicht, kan nog prima als radio dienst doen in de schuur of op zolder.
Nu nog een plankje en wat andere componenten voor een testopstelling.
Ik denk nergens meer  :-\

phy

Citaat van: BMW850 op februari 10, 2011, 20:07:56
Vandaag zijn er 3 CD Platforms plus 3 pucks besteld, gepolijst en zwart geanodiseerd  :yin-yang:

Rudy

hoi Rudy
heb je nog wat gehoord van de pucks?
Ik ben benieuwd, ik zet er 1 op een loopwerk met Trichord clock en de ander op een loopwerk met de originele resonator .

August

Citaat van: phy op februari 20, 2011, 14:24:03
Ik denk nergens meer  :-\

Ok, bedankt. Ik zal zien en anders moet er iets alternatiefs in. Eerst het spul maar spelend maken.

phy

Citaat van: August op februari 20, 2011, 15:12:43
Ok, bedankt. Ik zal zien en anders moet er iets alternatiefs in. Eerst het spul maar spelend maken.
Ja de Black gates zijn ook niet heilig het zijn de combinaties
die het totaal plaatje bepalen .
Ook zonder de BG's kan je een mooi loopwerk bouwen
Je kan wel eens zoeken voor de 2 BG's in de voeding die werken daar wel erg goed .
en de transformator die je gebruikt is ook erg belangrijk.
Met deze voeding kan je het standaard loopwerk een heel eind omhoog helpen.

Oscons en Elna's zijn een prima alternatief....verder Panasonics....veel plezier dat gaat zeker leuk worden  ;)

August

Komt goed, we vinden wel een weg naar Rome. En ik kan trouwens mooi vergelijken met de echte shigaraki ernaast. Gewoon rustig één verandering per keer en dan inspelen en luisteren. Moet ook nog nadenken over een behuizing.

BMW850

Citaat van: phy op februari 20, 2011, 14:47:45
hoi Rudy
heb je nog wat gehoord van de pucks?
Ik ben benieuwd, ik zet er 1 op een loopwerk met Trichord clock en de ander op een loopwerk met de originele resonator .

Nee nog niets gehoord, de machine moest gereserveerd worden en dat duurde ongeveer 2 a 3 weken  ;)

CiteerKomt goed, we vinden wel een weg naar Rome. En ik kan trouwens mooi vergelijken met de echte shigaraki ernaast. Gewoon rustig één verandering per keer en dan inspelen en luisteren. Moet ook nog nadenken over een behuizing.

Hoi August,

Hou ons hier op de hoogte bij elke verandering.

Succes,
Rudy