Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op maart 15, 2010, 20:11:22
Zal morgen lint verbinding even nameten op breuk en zal alle soldeer verbinding nakijken met vergroot glas.
Anton, alle SMD's zijn verwijderd zoals in de PDF file is beschreven werkt de oude ceramique resonator dan nog?

Rudy

Yep!! De resonator heeft de caps in eigen behuizing. ;)
Probeer het board anders eens met de resonator.

Ik heb in sommige gevallen bij kristallen caps bij moeten plaatsen of door het kristal extern aan te brengen. dat d.m.v. verlenging van de leads, wat op zichzelf enige pico's met zich meebracht.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Kon het niet laten om vanavond alles na te kijken, print losgemaakt bekeken onder het vergrootglas alles is goed aangesloten soldeer verbindingen na gemeten die zijn ook allemaal goed, lint verbinding naar laser assembly na gemeten die is ook goed.
Ook de oude resonator geplaatst en daarna weer getest maar kan nog steeds de CD niet lezen  :hmmm:
De laser gaat heen en weer op en neer raakt een paar keer de CD daarna stopt de CD met draaien en hij geeft het aantal nummers niet weer op het display.
:mad:

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op maart 15, 2010, 23:04:43
Kon het niet laten om vanavond alles na te kijken, print losgemaakt bekeken onder het vergrootglas alles is goed aangesloten soldeer verbindingen na gemeten die zijn ook allemaal goed, lint verbinding naar laser assembly na gemeten die is ook goed.
Ook de oude resonator geplaatst en daarna weer getest maar kan nog steeds de CD niet lezen  :hmmm:
De laser gaat heen en weer op en neer raakt een paar keer de CD daarna stopt de CD met draaien en hij geeft het aantal nummers niet weer op het display.
:mad:

Dat is balen, Rudy. But all in the game.

Is er wel emissie, zie je de laser vanaf de end switch zoeken naar TOC?
Wat geeft het display ...00 of --?

Of kan het zo zijn dat de afstand tussen laser en het cd opp. veranderd is? ( zij het door verplaatsing van het cd plateau op de as van of het torderen van deze spindlemotor )

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 15, 2010, 23:31:50
Dat is balen, Rudy. But all in the game.

1. Is er wel emissie, zie je de laser vanaf de end switch zoeken naar TOC?
2. Wat geeft het display ...00 of --?

3. Of kan het zo zijn dat de afstand tussen laser en het cd opp. veranderd is? ( zij het door verplaatsing van het cd plateau op de as van of het torderen van deze spindlemotor )

Anton.

1. Ja, hij gaat heen en weer, naar de end switch en daarna weer terug.
2. Display geeft 00 weer.
3. Morgen zet ik er een nieuw loopwerk in, neem aan dat die afstand zeker goed moet zijn.

BMW850

Heb een nieuw loopwerk geplaatst maar met deze werkt het ook niet.

Edit: Daarna resonator verwijderd print schoon gemaakt en alle tin verwijderd weer een andere resonator geplaatst die had ik nog liggen.
De resonator is op dezelfde manier teruggeplaatst zoals op de foto.
Ook dat mocht niet helpen  :hmmm:

Anton, is het probleem niet dat de 2 SMD condensatoren zijn verwijderd (SMD nummer 2) in de PDF file?
Zie PDF:
http://tim.cheapo.cc/images/CD%20player%20mods.pdf

scrutinizer

Mag in dit geval niet uitmaken, Rudy.
Zie att., de caps zitten ingegoten bij de resonator.

Check voor de zekerheid de pcb traces nog eens van het gerepareerde display board?
Er staat me iets bij dat ik bij Erik door het verlengen van deze onderlinge verbinding met het display board een soortgelijke klacht had.

Anton.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 16, 2010, 16:09:48
Mag in dit geval niet uitmaken, Rudy.
Zie att., de caps zitten ingegoten bij de resonator.

Check voor de zekerheid de pcb traces nog eens van het gerepareerde display board?
Er staat me iets bij dat ik bij Erik door het verlengen van deze onderlinge verbinding met het display board een soortgelijke klacht had.

Anton.

Heb alle draaden losgesoldeerd van het display board daarna opnieuw de traces gemeten en opnieuw gesoldeerd.
Ook heb ik een klein randje van het lint geknipt om zeker te zijn dat de verbinding goed tot stand komt.
Morgen ga ik er nog eens rustig voor zitten, zal wel iets doms over het hoofd zien.

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op maart 16, 2010, 19:28:37
Heb alle draaden losgesoldeerd van het display board daarna opnieuw de traces gemeten en opnieuw gesoldeerd.
Ook heb ik een klein randje van het lint geknipt om zeker te zijn dat de verbinding goed tot stand komt.
Morgen ga ik er nog eens rustig voor zitten, zal wel iets doms over het hoofd zien.
What's up, doc?

Anton.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 17, 2010, 19:41:52
What's up, doc?

Anton.

Ik kan niets vinden Anton, morgen komt er een nieuwe boombox  ;)
Dan weet ik meer wat er aan de hand is en kan hem mooi vergelijken "stap voor stap" met een gemodificeerde Shigaclone.

Rudy

scrutinizer

Rudy, als het zo is dat dit board 'na' alle mods gewoon gefunctioneerd heeft, ben ik nieuwsgierig naar de culprit.

Anton.
Ps. Als de org. header nog aanwezig is op dit board zou ik het nieuwe displayboard allereerst nog even de revue laten passeren. ;)

August

Ook maar eens een EZ51 gescoord en 2 van die reserve loopwerkjes (ook fijn voor mijn echte shigaraki). Als ik dan weer eens wat meer tijd heb, zal ik eraan beginnen. Ik houd het topic in ieder geval in de gaten.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 18, 2010, 10:50:23
Rudy, als het zo is dat dit board 'na' alle mods gewoon gefunctioneerd heeft, ben ik nieuwsgierig naar de culprit.

Anton.
Ps. Als de org. header nog aanwezig is op dit board zou ik het nieuwe displayboard allereerst nog even de revue laten passeren. ;)

Hallo Anton, Ik heb vanmorgen het nieuwe displayboard geprobeerd maar deze werkt ook niet.
Culprit, sorry dat begrijp ik niet  ???

Hoi August, vanmorgen de nieuwe Boombox uit elkaar gehaald en die speelde al na 2 uurtje's.
Deze heb ik volgens Peter Daniel zijn laatste modificaties in elkaar gesoldeerd dan is hij zo klaar: http://www.diyaudio.com/forums/audio-sector/160373-cd-transport.html

Succes met de bouw en hou ons op de hoogte  ;)

Rudy
Edit: foto's geplaatst.

scrutinizer

Erik van Voorst (in memoriam)

Blijft er leuk uitzien  Rudy 8)

Net nog een inspirerende foto tegen gekomen....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Deja vu, Erik? ;D

Rudy, vandaar ook mijn vraag v.w.b het gewerkt hebben van dit board NA alle mods. Als er naderhand bijv. nog smd bypass caps zijn verwijderd is er gezien de kwaliteit van deze pcb's veel qua potentiele culprits mogelijk.
Ik neem aan dat je het nu (nog) niet opgeef om dit board weer in ere te herstellen. Van het recyclen of desolderen worden de componenten ook niet beter. ;)

Anton.

August

Is het mogelijk dit transport te slaven aan een externe wordclock? Ik zou dit graag willen oppakken om een wordclock in te creëeren. Op mijn dCS apparatuur heb ik de mogelijkheid om dit te gebruiken en het wordt altijd aangeraden. Anton of anderen, hebben jullie hier ideeën over?

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 19, 2010, 09:18:48
Deja vu, Erik? ;D

Rudy, vandaar ook mijn vraag v.w.b het gewerkt hebben van dit board NA alle mods. Als er naderhand bijv. nog smd bypass caps zijn verwijderd is er gezien de kwaliteit van deze pcb's veel qua potentiele culprits mogelijk.
Ik neem aan dat je het nu (nog) niet opgeef om dit board weer in ere te herstellen. Van het recyclen of desolderen worden de componenten ook niet beter. ;)

Anton.

Ik had toen een eigen werktafel in de huiskamer staan (ja, ja  :P ) en die tafel is toen verhuist naar de garage daar heeft het printje "misschien" iets boven op de kop gehad.
Het enige wat ik veranderd had was een onderbreking aan het printbaantje om de externe 5 volt later aan te sluiten maar deze print is later niet weer gebruikt heb een nieuwe print gemodificeerd en daar zijn allemaal nieuwe onderdelen op gekomen.
De onderbreking van de print dat had ik weer opgelost voordat hij weer aangesloten werd.

CiteerIs het mogelijk dit transport te slaven aan een externe wordclock? Ik zou dit graag willen oppakken om een wordclock in te creëeren. Op mijn dCS apparatuur heb ik de mogelijkheid om dit te gebruiken en het wordt altijd aangeraden. Anton of anderen, hebben jullie hier ideeën over?

Daar kan ik je niet mee helpen, sorry  :lookaround:

Edit: Bij deze nieuwe boombox is het asje waar de CD op ligt niet helemaal recht de CD wiebelt aardig  :hmmm:

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: BMW850 op maart 19, 2010, 11:16:22

Edit: Bij deze nieuwe boombox is het asje waar de CD op ligt niet helemaal recht de CD wiebelt aardig  :hmmm:

Koop gelijk een paar boomboxen...helpt tegen dit soort frustraties...en je moet ze uiteindelijk TOCH kopen....anyway...het geld is het dubbel en dwars waard dus hier niet op bezuinigen.

Een goed asje (0-afwijking) kun je halen uit een selectie van zeg 3 of 4 stuks en je bent "het ventje"  8)

Anton deed er ff een batterijtje op en in je hand houden...geeft meteen perfect "feel" van de juiste  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: August op maart 19, 2010, 09:34:02
Is het mogelijk dit transport te slaven aan een externe wordclock? Ik zou dit graag willen oppakken om een wordclock in te creëeren. Op mijn dCS apparatuur heb ik de mogelijkheid om dit te gebruiken en het wordt altijd aangeraden. Anton of anderen, hebben jullie hier ideeën over?
Met gluelogic is er veel mogelijk August, maar de prettige (muzikale) eigenschap van deze chipset met mechaniek huist vooral in zijn eenvoud. ;)

Anton.  

BMW850

Citaat van: Erik van Voorst op maart 19, 2010, 12:05:22
Koop gelijk een paar boomboxen...helpt tegen dit soort frustraties...en je moet ze uiteindelijk TOCH kopen....anyway...het geld is het dubbel en dwars waard dus hier niet op bezuinigen.

Een goed asje (0-afwijking) kun je halen uit een selectie van zeg 3 of 4 stuks en je bent "het ventje"  8)

Anton deed er ff een batterijtje op en in je hand houden...geeft meteen perfect "feel" van de juiste  ;)

Erik, goede tip dat van het batterijtje  ;D

Deze is gebouwd voor mijn kameraad en die heeft nu ook genoeg loopwerkjes om dit motortje te gaan vervangen.

Nu is het weer een betaalbaar CD Transport en moet zeggen hij klinkt niet verkeerd.
Alleen nu heb ik dat geknetter weer in combinatie met de DDDAC,  met de Trichord klok 4 is dat geknetter helemaal weg.

Eerst maar een paar weken inspelen ...

August

Citaat van: August op maart 18, 2010, 12:31:06
Ook maar eens een EZ51 gescoord en 2 van die reserve loopwerkjes (ook fijn voor mijn echte shigaraki). Als ik dan weer eens wat meer tijd heb, zal ik eraan beginnen. Ik houd het topic in ieder geval in de gaten.

Boombox is al binnen uit Engeland! Hij doet nu eerst even als boombox dienst, omdat mijn grote set in opslag staat.

scrutinizer

Citaat van: woood09 op maart 31, 2010, 15:49:33
hallo anton
ik heb gehoort dat jij  de pcb hebt bekeken op z'n werking t o v het schema, ik heb dat schema op A0 uit laten printen (ook van een philips az1027)die vrij simultaan zijn. beide 5v voedingen komen uit een transistor, die aan gesloten zijn op de 8v, en beide voeden veel punten (ook de laser) De transistors worden aangestuurd uit het motordrive ic, door interne regs.
Ik denk dat als die transistors (Q902  2sb764) wordt vervangen door een T0-92 5v reg, je een veel betere rimpel onderdrukking krijgt en dan ook een geluids verbetering. Alleen heb ik geen idee om die motordrive uitgang te compenseren.
misschien lukt het niet op het bestaande pcb, maar wel op aparte pcb's. wat uiteindelijk mijn doel is. elke reactie is welkom,
een stap vooruit in het onbekende doet leren , anders waren we nog steeds holbewoners.
groeten
Woood09

Yep!!

Dat was ook mede een reden om in Erik's transport alle ic's een dedicated powersupply met superreg te geven, Woood09.
Het staat dan ook redelijk gearchiveerd in Erik's "Transport der Transporten".

Citeeranders waren we nog steeds holbewoners.

Beter te zoeken waar het licht schijnt. ;)

Anton.

scrutinizer

Citaat van: woood09 op maart 31, 2010, 22:30:45
hallo anton
dat ik wat gemist hebt klopt, er is al zoveel over gescheven op vele sides dat ik om en om paginas las en oversloeg.
maar dat is niet erg, belangrijker vindt ik dat mijn gedachte over delen van dit project klopt. mijn investering om de schema's op A0 (8x A4) uit te printen  ( de aansluitingen zij goed te volgen) levert langzaam steeds  wat meer kennes op.  en daar gaat het om. IC' s van jvc zijn niet meer leverbaar, van de philips az1027 wel. Maar ik denk dat de laser en chipset niet het belangrijkste zijn (volgens mij is met elke chipset resultaat mogelik) maar een goede voeding,  alles wat 5v nodig heeft een apparte reg,  elk ic op een apart pcb, en daardoor minimale beinvloeding. De smd ic op een adapter naar DIL geeft volgens mij voldoende ruimte voor aansluitingen die niet direct kapot gaan bij het uit proberen, en geen last meer van andere smd onderdelen, waarvan ik geen idee heb wat voor kwaliteit die hebben. Het doel is een zo'n goed mogelijk cd transport, en dankzij dit  shiga  project denk ik dat het kan. Want het valt niet mee om uit het niets iets te maken,  om je gedachten om te zetten in een werkbaar apparaat. En of ik nu moet zoeken in het donker of in het licht maakt maakt me niet uit. Een stap vooruit in het onbekende doet leren.
groeten
Woood09

Was ook meer mijn reaktie op de holbewoners. ::)

Je redenatie en gedachtespinsels snijden m.i. hout.
Of de Philips chipset eigenschappen heeft van en deelt met een JVC chipset, kan je pas benoemen wanneer je hem gebouwd, geprobeerd en vergeleken hebt. ;)
Ik bedoel, anatomisch zijn we (over het algemeen genomen :-X) gelijk. Toch is de een tevreden met de missionarissen houding, terwijl de ander de kamasutra afwerkt met toevoeging uit eigen repertoire.

;D

Succes, Woood09.

Anton.  

woood09

hallo dhz-ters,

Er zij nog volop rcez51 boomboxjes te koop.
Als voorbeeld  http://www.ciao.co.uk/JVC_RC_EZ51__6835401
Of google,  jvc rcez51 of  rcez51.

groeten woood09

Pjotr27

Citaat van: woood09 op november 25, 2010, 20:48:02
hallo dhz-ters,

Er zij nog volop rcez51 boomboxjes te koop.
Als voorbeeld  http://www.ciao.co.uk/JVC_RC_EZ51__6835401
Of google,  jvc rcez51 of  rcez51.

groeten woood09

Is het loopwerkje niet gewoon ergens los te koop zonder dat je een boombox moet slopen?
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.