Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Het is inderdaad echt nog wel te realiseren alleen met het bestaande IC-boardje...maar goed je kunt zodanig hiermee "losgaan" dat het nergens meer op lijkt behalve dan op een waanzinnig mooi transport met extreem mooie analoogkwaliteiten en laten we eerlijk zijn dat resultaat wil eigenlijk iedere cd-bezitter.... ;)

Het is meer die andere drive (de figuurlijke ;D) die je ervoor moet hebben.... :yin-yang:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

De laatste tijd ben ik bezig om veel te lezen (als het weer slecht is) over modificaties voor mijn DDDAC en vooral wat betreft de voeding.
Heb nu een GOLD Reference Regulator (12 volt 1.5A) besteld voor de 12 volt spanning naar de DAC receiver, als dit geen verbetering geeft dan gebruik ik de GOLD Reference Regulator voor de voeding van de Dreambox 800 HD.

GOLD Reference Regulator fully ready assembled: http://circulator.bravehost.com/Gminireg.htm

Daarna zitten er 3 regulatoren namelijk de 7808 en daarachter een filter die de spanning naar 5 volt maakt zie foto.
Doede als je dit leest, kan ik dit volledige schema ontkoppelen en daar voor in de plek ook een GOLD Reference Regulator plaatsen van 5 volt?
Of is het beter om de 7808 te verwijderen en er een GOLD Reference Regulator in te plaatsen van 8 volt, en de rest van het filter laten zitten.
Je hebt eerder ergens een uitleg gegeven maar kan het niet weer vinden.

Meer informatie over de GOLD Reference Regulator op het diyaudio forum:
http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/63844-mmini-regulator-sample-offering.html

Rudy
Edit: kleine aanpassing ...
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

dddac

Hi Rudy,

gelezen.... maar het antwoord is natuurlijk "the proof is in the eating"

Toch even een technische beschouwing:

Om redenen van eenvoud en kosten zet ik in de dddac stroomverzorging op een lineaire voedings benadering. Het filter achter de 78xx zijn zeer werkzaam, maar hebben natuurlijk een relatief hoge impedantie naar de stroomafnemer in vergelijk met een shunt regulator.

wat betekent dit?

Rotzooi van de hoofdvoedingslijn (kan van andere komponenten komen of uit het net) word goed onderdrukt
Storing van de stroomafnemer zelf wordt minder effectief onderdrukt (quasi "alleen" weggehouden van de rest van de dac)

het lijkt mij dus (en dat is ook feedback welke ik van diverse dddac bouwers heb gekregen) dat een shunt voeding een extra hulp is de chips storingsvrijer te laten werken

ergo, ik zou het hele schema vervangen door een ruisarme shunt supply.

we horen wel, wat er van geworden is !

mvg
doede

BMW850

Hoi Doede, bedankt voor je antwoord.

Dan ga ik 3 GOLD Reference Regulatoren plaatsen van 5 volt.
Kun je mij vertellen hoeveel current mA er maximaal gaat lopen, dan weet ik welke regulator ik moet bestellen  ;)

Alvast bedankt,

Rudy

dddac

hi Rudy,

welk board will je updaten?

BMW850

Citaat van: dddac op maart  2, 2010, 21:48:06
hi Rudy,

welk board will je updaten?

Hoi Doede,

De DAC Receiver Layout met 3x 7808 regulatoren, valt hier de meeste winst uit te halen?
Daarvoor in de plek 3x GOLD Reference Regulatoren van 5 volt.
Zie tekening:

Rudy

dddac

Hi Rudy,

inderdaad, deze 3 lijken mij de moeite waard te proberen. De spoeltjes lossolderen en de plus / massa van de goldregs zo dicht mogelijk aan de "afnemer" vastsolderen.

Ik zou in ieder geval dan ook de 3,4 Volt voeding van de 74VHC125 op de dac modules vervangen door zo'n goldreg. Dan ben je consequent bezig

mvg
doede

BMW850

Citaat van: dddac op maart  8, 2010, 22:41:36
Hi Rudy,

inderdaad, deze 3 lijken mij de moeite waard te proberen. De spoeltjes lossolderen en de plus / massa van de goldregs zo dicht mogelijk aan de "afnemer" vastsolderen.

Ik zou in ieder geval dan ook de 3,4 Volt voeding van de 74VHC125 op de dac modules vervangen door zo'n goldreg. Dan ben je consequent bezig

mvg
doede

Dan ga ik 3 GOLD Reference Regulatoren plaatsen van 5 volt.
Kun je mij vertellen hoeveel current mA er maximaal gaat lopen, dan weet ik welke regulator ik moet bestellen  ;)

Rudy

dddac

per regulator max 50mA en dat is al hoog aangezet, dus geen probleem lijkt me...

groet
doede

BMW850

De nieuwe 12 volt GOLD Reference Regulator speelt nu de hele middag met een 12 volt 90Va transformator, dit is een test opstelling  ;)
De oude opstelling met de Black Gates speelt nog steeds het mooist veel meer dynamiek en transparanter.
Moet wel zeggen dat bij de oude opstelling een transformator zit van 12 volt 500Va.

laat nu eerst maar een paar dagen inspelen.

Citeerper regulator max 50mA en dat is al hoog aangezet, dus geen probleem lijkt me...
Doede bedankt.

CiteerIk zou in ieder geval dan ook de 3,4 Volt voeding van de 74VHC125 op de dac modules vervangen door zo'n goldreg. Dan ben je consequent bezig
Doede, hoeveel mA verbruiken deze?

Hopelijk wordt het met een paar dagen beter zodat ik ook de regs van de DAC ook kan vervangen.

Wordt vervolgd,

Rudy 

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Citaat van: Erik van Voorst op maart 10, 2010, 17:55:59
Leuk ben benieuwd  ;)

Hoi Erik,

De DDDAC heeft de hele nacht gespeelt met de GOLD Reference Regulator maar ik ben niet onder de indruk  :confused:
Misschien zit het grote verschil in de voeding of de 2x 2200uF op de GOLD Reference Regulator.

Opstelling GOLD Reference Regulator:
Voeding 12 volt 90Va, GOLD Reference Regulator (daar zitten 2x 2200uF condensatoren) met daarachter de 2x 470uF N serie Super E-Cap.

Vanmiddag weer de oude opstelling aangesloten:
Voeding 12 volt 500Va, 2200uF Blackgate STD, reg 7812 (100nF Blackgate naar de massa), 1000uF Blackgate STD, daarna 2x 470uF N serie Super E-Cap.

De 2x 470uF N serie Super E-Cap zit dicht op de print gemonteerd en die is bij omschakeling gewoon blijven zitten.

Misschien heeft deze 12 volt Reference Regulator niet zoveel zin omdat daar achter toch weer de 7806 en de LM317T regs zitten.
Het is toch vreemd dat ik in het voor traject een Gold reg plaats dat het dan minder gaat klinken, al was het verschil hetzelfde gebleven was ik tevreden.
Nu ga ik twijfelen wat de 5 volt Gold reg gaat doen of een ander type nemen.

Misschien geen goede keuze geweest maar deze 12 volt Gold reg had genoeg current om mijn DAC te voeden.

Rudy

Je kunt natuurlijk pas vergelijken bij  2 exact dezelfde opstellingen waarbij je slechts EEN tweak in een van de TWEE introduceert OF eenzelfde opstelling waar je EEN tweak per keer introduceert en dit beluistert ervoor en erna........ik denk dat je nu niet goed meer weet wat/wat doet (of wat niets doet :-X)...... ;)

scrutinizer

Citaat van: Erik van Voorst op maart 11, 2010, 18:57:25
Je kunt natuurlijk pas vergelijken bij  2 exact dezelfde opstellingen waarbij je slechts EEN tweak in een van de TWEE introduceert OF eenzelfde opstelling waar je EEN tweak per keer introduceert en dit beluistert ervoor en erna........ik denk dat je nu niet goed meer weet wat/wat doet (of wat niets doet :-X)...... ;)

Rudy vraagje;
- Welke gelijkrichters gebruik je met de 500 VA trafo en welke worden gebruikt op de Gold reg?
- Heb je de 500VA trafo ook A/B vergeleken met 90VA?

Verder ken ik 'deze' regulator niet, maar zo gezien van de foto lijkt het een ontwerp waar het de bedoeling van is direct aan een schakeling met lage capaciteit(en) te koppelen.
Dus geen tussenkomst van 317, 780X of 790X en bijv. ca 100 uF direkt aan het IC('s).

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 11, 2010, 20:48:00
Rudy vraagje;
1- Welke gelijkrichters gebruik je met de 500 VA trafo en welke zitten op de Gold reg?
2- Heb je de 500VA trafo ook A/B vergeleken met 90VA?

3. Verder ken ik 'deze' regulator niet, maar zo gezien van de foto lijkt het een ontwerp waar het de bedoeling van is direct aan een schakeling met lage capaciteit(en) te koppelen.
Dus geen tussenkomst van 317, 780X of 790X en bijv. ca 100 uF direkt aan de IC's.

Anton.

Hoi Anton,

1. De Skottky MRS860 met de 500Va, op de Gold reg DSEP 15-06A  of MUR860 or MUR1520G volgens het schema: http://circulator.bravehost.com/Gminireg.htm

2. Nee,  ik kan momenteel de kast waar de voeding in zit niet tillen (Slijmbeurs ontsteking in de schouder)

3. Dat idee heb ik ook, maar hij is voor mij gemaakt als voeding voor de DDDAC,  het klinkt gewoon futloos

Edit: DSEP 15-06A

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op maart 11, 2010, 21:08:16
Hoi Anton,

1. De Skottky MRS860 met de 500Va, op de Gold reg DSEP 15-06A  of MUR860 or MUR1520G volgens het schema: http://circulator.bravehost.com/Gminireg.htm

2. Nee,  ik kan momenteel de kast waar de voeding in zit niet tillen (Slijmbeurs ontsteking in de schouder)

3. Dat idee heb ik ook, maar hij is voor mij gemaakt als voeding voor de DDDAC,  het klinkt gewoon futloos

Edit: DSEP 15-06A

Vraag het even aan Doede.
Als je het mij vraagt: zo als nu gebruikt..... het kind met het badwater wegspoelen. ;)

Anderzijds denk ik dat voor iedere benodigde spanning op het board een Gold regulator met lage cap/bypass gekoppeld en in basis gevoed door de 500VA...... :music:

And be careful met die schouder ... Cortison is ook niet alles.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

audiolover

Mijn vraag is absoluut niet onaardig of onvriendelijk bedoeld maar is de Shigaclone na al die tweaks nog stééds betaalbaar?
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Garmt gebruikte onlangs de term "voor Jan Modaal" en kreeg de wind van voren...dus laten we zeggen.....hangt er vanaf wie er afrekent..... ;D

BMW850

Citaat van: Magura op september 13, 2009, 17:06:20
Hoi Rudy,

De Burson regulatoren geven iets meer rust op de achtergrond. Ik heb er nog niet echt goed voor gezeten
Ik ga ook nog even zonder de Burson's spelen, want dan kan ik goed de verschillen horen.
Maar goed, eerst de ombouw van het loopwerk realiseren en dan pas weer eventueel gaan tweaken.  ;)
De Trichord clock 4 gaf bij mij ook een duidelijke verbetering. De ALWSR heb ik nog niet getest, misschien ook nog een kans geven.
Modificeren kan je idd het beste in kleine stappen doen.

Hoi Magura,

Heb je het verschil al eens beluisterd met en zonder de Burson regulatoren?
Ben zeer benieuwd naar jou ervaringen.

Rudy

scrutinizer

Heb je nog wat info verworven, Rudy?

Hebben je Koi's de winter goed doorstaan?

Anton.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 15, 2010, 13:33:56
Heb je nog wat info verworven, Rudy?

Hebben je Koi's de winter goed doorstaan?

Anton.

Hoi Anton,

Ik heb nog geen info verworven, ben nu bezig met een oud board om die weer aan de gang te krijgen maar hij kan de CD niet lezen, dit board wou ik gebruiken om te testen hoe het klinkt zonder gescheiden voeding en AWSL regulator, dit kan ik mooi doen zonder mijn schouder te belasten.

De koi's hebben het naar hun zin in het zwembad, filterput buiten is bijna klaar de gasdrukveren moeten nog aan het deksel gemonteerd worden dan kan het filter erin gezet worden met een paar man.
De natuurstenen voor de afwerking en stapelstenen heb ik al klaar liggen en rubberfolie moet nog gespannen worden maar ja, ik kan niks beginnen met deze schouder.

Rudy
Edit: Foto geplaatst.

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op maart 15, 2010, 13:53:57
Hoi Anton,

Ik heb nog geen info verworven, ben nu bezig met een oud board om die weer aan de gang te krijgen maar hij kan de CD niet lezen, dit board wou ik gebruiken om te testen hoe het klinkt zonder gescheiden voeding en AWSL regulator, dit kan ik mooi doen zonder mijn schouder te belasten.

De koi's hebben het naar hun zin in het zwembad, filterput buiten is bijna klaar de gasdrukveren moeten nog aan het deksel gemonteerd worden dan kan het filter erin gezet worden met een paar man.
De natuurstenen voor de afwerking en stapelstenen heb ik al klaar liggen en rubberfolie moet nog gespannen worden maar ja, ik kan niks beginnen met deze schouder.

Rudy

De basis ziet er iig keurig uit, Rudy..... En het is fijn te weten dat de koi's het goed maken.
Ik heb begrepen dat door slecht onderhoud in onze natuurlijke wateren vooral de karper en consorten het iets minder hebben gehad deze winter. :( >:( :( >:( :(

Wat het 'oude board' betreft; een standaard of experimenteer board waar weer het e.e.a. in org. staat terug gebracht/gebouwd moet worden?

Anton.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 15, 2010, 16:59:03
De basis ziet er iig keurig uit, Rudy..... En het is fijn te weten dat de koi's het goed maken.
Ik heb begrepen dat door slecht onderhoud in onze natuurlijke wateren vooral de karper en consorten het iets minder hebben gehad deze winter. :( >:( :( >:( :(

Wat het 'oude board' betreft; een standaard of experimenteer board waar weer het e.e.a. in org. staat terug gebracht/gebouwd moet worden?

Anton.

Het is een board volgens de PDF file allemaal Blackgate N series alleen de 4,7uF daar zitten de Blackgate STD in, ik wil dit board beluisteren met 1 voeding zonder de ALWSR regulatoren.
Als er nog iemand een toetsenbord board met display over heeft hou ik mij aanbevolen daar is in het begin een ongelukje mee gebeurd een kras over de printbanen alles vanmiddag doorverbonden met dunne draadjes.

De tekst op display werkt allemaal verlichting brand weer alleen de laser kan geen CD lezen, hij gaat een klein stukje heen en weer en de CD draait volgens mij niet snel genoeg.
Er zit momenteel een Citizen 300-8441 in aangesloten op de buitenste printgaten dus de middelste is niet aangesloten  dat heeft altijd gewerkt op dit board.

Rudy

scrutinizer

Rudy, ik denk in eerste instantie toch aan de kristal (trace breuk) of de lint verbinding van pcb naar laser assembly.
Of probeer anders eens 2x 10 of 15 pF naar aarde.

Anton.

BMW850

Citaat van: scrutinizer op maart 15, 2010, 18:30:49
Rudy, ik denk in eerste instantie toch aan kristal (trace breuk) of lint verbinding laser assembly.

Anton.

Zal morgen lint verbinding even nameten op breuk en zal alle soldeer verbinding nakijken met vergroot glas.
Anton, alle SMD's zijn verwijderd zoals in de PDF file is beschreven werkt de oude ceramique resonator dan nog?

Rudy