Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen E.

Ho stop, er komt toch geen ruzie zo om niks? Ik werd er - volkomen terecht - gewoon op gewezen dat ik op twee fora tegelijk mijn probleem aan de orde bracht, maar mij op het andere forum iets onbeholpen uitdrukte. Daardoor leek het alsof de hulp die ik hier ontving niet afdoende was. Dat was-ie zeker wel, en ik hoop dat inmiddels rechtgezet te hebben. Op beide fora begon ik overigens op (give-or-take 30 minutes or so) hetzelfde moment te posten met als achterliggende idee: 'help, oh cr*p, ik heb mijn enige exemplaar vernaggeld dus ik wil zo snel mogelijk weten of dit goed komt'. Op beide fora werd zo'n beetje hetzelfde advies gegeven.

Ik zie het commentaar van Anton dan ook als een herinnering mbt 'netiquette'. En dan is het sneu als dat juist leidt tot woordenstrijd.

Jeroen

PS:
Anton, als je schrijft 'Neemt niet weg als ik deze tekst 100x herlees, mij nog steeds dat gevoel bekruipt', bedoel je dan mijn bericht van eerder vandaag? Of het bewuste bericht op diyAudio? De tekst op diyAudio kan ik niet meer wijzigen. En daar een nieuw berichtje hierover plaatsen lijkt me wat overdreven.

PPS:
Wat natuurlijk nog wel komt - en op beide fora - is een update met betere foto en een verslag van wat wel en niet werkte bij het oplossen van dit probleem. Want zoveel ben ik inmiddels wel weer opgeschoten: zolang ik de chipset niet opblaas met een statische ontlading, is het allemaal wel op te lossen. Maar het kan nog wel even duren voordat ik de camera kan lenen.

scrutinizer

Nee Jeroen, dat is me nu duidelijk. ;)

Ik doelde op hetgeen hier dik bedrukt geschreven

CiteerOriginally Posted by Jeroen E.  View Post
Thanks for the great advice! I am practicing on the tuner PCB: removing the top layer to get at the traces (more difficult than I thought, usually I scratch straight through the trace as well), soldering on traces and solderpads to find the limits, etcetera.
BTW: Yesterday I was talking with my girlfriend about the queen's christmas speech, wherein she said that all these contacts in the virtual world lead to an impoverished social life. Well, I have a problem in the Netherlands, and people from the USA, Italy, Poland, and Canada have chimed in with advice. How much more social can you get?
So thank you all, and have a good 2010.
Jeroen

en natuurlijk mijn weet ervan dat ik je deze info voor deze post had verschaft.

Citeer
Citaat van: phy op januari  2, 2010, 19:06:38
Toch kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat jij toch iets van paranoia hebt Anton  ;) ;D
niet verkeerd bedoeld hoor en ook niet letterlijk zie de  :laugh:
maar je zoekt overal iets achter.
Daarom post ik ook hier ook niet meer
Ik knutsel lekker verder en verder vind ik het wel goed.  :yin-yang:
Ik heb geen zin om me te verantwoorden voor dingen die ik vind en schrijf.
.

Om voor deze interpretatie, en het keurig eerst via Pm om helderheid gevraagd te hebben als paranoide bestempeld te worden en daarnaast de reden voor zijn niet meer posten, verteld mij in dit geval meer over zijn geestelijke gesteldheid.

;)

Anton.

Edit.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2010, 21:53:57

1  Wat is, buiten het feit jij geen navraag doet over of hetgeen geschreven klopt aan jou interpretatie, jouw excuus voor de smileys en het niet posten hier,

2  Ps. Btw, your smileys are not accepted!!!

1 een goed voornemen voor 2010
2 jammer

Jeroen E.

Ha Anton,

Het is me duidelijk. Maar daar kan ik dus niet meer iets aan veranderen.
Overigens: terwijl je aan het posten was, zat ik net de post waar je op reageerde te bewerken. Zie dus m'n PPS-je in dat bericht. Wat werkt, wat niet (en waarom niet), wie raadde wat aan, het komt uiteindelijk allemaal langs. Zowel hier als daar.
Ik heb net overigens vluchtig naar het PCB-tje gekeken, en je suggestie om de lead van de weerstand langs de trace te leggen en de coating te verwijderen door er gewoon soldeer over te laten vloeien lijkt me een stuk makkelijker dan het wegschrapen van de coating. Ik ga het morgen oefenen op een ander stukje PCB. Maar dan combineer ik het met het idee van BMW850 en van anderen op diyAudio om niet de weerstand, maar een stukje draad of een print-connector erop te zetten ivm latere experimenten met weerstandswaarden en/of een klein condensatortje.

Jeroen

scrutinizer

Citaat van: Jeroen E. op januari  2, 2010, 23:24:12
Ha Anton,

Het is me duidelijk. Maar daar kan ik dus niet meer iets aan veranderen.
Overigens: terwijl je aan het posten was, zat ik net de post waar je op reageerde te bewerken. Zie dus m'n PPS-je in dat bericht. Wat werkt, wat niet (en waarom niet), wie raadde wat aan, het komt uiteindelijk allemaal langs. Zowel hier als daar.
Ik heb net overigens vluchtig naar het PCB-tje gekeken, en je suggestie om de lead van de weerstand langs de trace te leggen en de coating te verwijderen door er gewoon soldeer over te laten vloeien lijkt me een stuk makkelijker dan het wegschrapen van de coating. Ik ga het morgen oefenen op een ander stukje PCB. Maar dan combineer ik het met het idee van BMW850 en van anderen op diyAudio om niet de weerstand, maar een stukje draad of een print-connector erop te zetten ivm latere experimenten met weerstandswaarden en/of een klein condensatortje.

Jeroen

Jeroen, je moet het doen zoals het jouw het meest vertrouwen geeft. :smile:
Ik geef alleen aan, na tig van deze pcb-tjes gesoldeerd te hebben en het belang van deze verbinding, dat dit voor een niet geoefende, of niet goed temperatuur geregelde soldeerbout, een techniek is om de warmte via de lead naar de printbaan over te brengen is, waardoor de adhesie van de pcb minder aangesproken wordt.

And keep in mind that "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

;)

Anton.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

BMW850

Iedereen de beste wensen voor 2010,

Jammer dat de helpende hand die in de "meeste forums" en topics geschreven en gelezen, soms verkeerd wordt opgevat!
Ik hoop dat iedereen weer zijn steentje bijdraagt om zijn audio apparatuur weer een level omhoog te tillen, dat kan alleen als de ervaringen worden gedeeld.
Het gaat er niet om "wat" je kent, maar "wie" je kent.

Jeroen hier heb je een URL hoe je het beste kunt solderen en hoop dat je er wat aan hebt.
Interessante link voor mensen met weinig (SMD) soldeer ervaring.   

http://curiousinventor.com/guides/Surface_Mount_Soldering/101

How to Solder Correctly - and Why: http://www.curiousinventor.com/guides/How_To_Solder

Succes ermee.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Jeroen E.

Rudy,

Bedankt voor de links. Ik heb ze net bekeken en er een hoop van opgestoken. Dit is wel wat anders dan hardwired een versterker solderen! Vooral de extra flux is zo'n tip waar ik niet aan gedacht had.

Anton,

Ik ga het probleem precies zo aanpakken als je zei. Maar omdat ik verwacht dat er met het weerstanden-setje op de uitgang en evt een condensatortje nog geƫxperimenteerd gaat worden, wil ik het draadje dat ik op jouw manier vastzet niet de leadout is van de weerstand maar gewoon een stukje draad of een connector is (net wat beter gaat).
Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2010, 23:32:29
Jeroen, je moet het doen zoals het jouw het meest vertrouwen geeft. :smile:
Ik geef alleen aan, na tig van deze pcb-tjes gesoldeerd te hebben en het belang van deze verbinding, dat dit voor een niet geoefende, of niet goed temperatuur geregelde soldeerbout, een techniek is om de warmte via de lead naar de printbaan over te brengen is, waardoor de adhesie van de pcb minder aangesproken wordt.

Citaat van: scrutinizer op januari  2, 2010, 23:32:29
And keep in mind that "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".

;)

Anton.  
Inderdaad: dat solderen aan zo'n pcb moet je resoluut doen.

Jeroen

RennieB

scrutinizer

Vul de zinnen in en kleur je plaatjes.

Anton.

Jeroen E.

Plaatjes, plaatjes?
Wat voor plaatjes?
Ah, u bedoelt die veruit superieure zwarte schijven!  :devil:
Maar daar ga ik niet op kleuren, da's nou zonde.  :angel:

Jeroen

Jeroen E.

Anton,

Na drie pogingen, waarbij ik steeds iets verder de pcb-trace opschoof, is het gelukt! Ik heb een stukje trace blootgelegd door voorzichtig de coating af te schrapen, daarna een draadje er langs en vastgesoldeerd. Op DIY-Audio werd de tip gegeven een loze drie-prong connector op de output te zetten. Dat heb ik gedaan, en het draadje van digitaal-uit op een pinnetje vastgezet. Resultaat: digitaal uit op een eenvoudig los te koppelen connector.

Maar: weer een probleem. De dac (een DAC7 in een Marantz DD-82 DCC-deck) wil niet locken. Diverse combinaties geprobeerd, waaronder 300 ohm/100 ohm, met en zonder 0,1muF condensator ertussen.
Heeft iemand hier dit probleem gehad, of weet iemand hier de oplossing voor?
De chip leeft overigens nog, want ik heb wel analoge output. Na de waarschuwing van Anton heb ik steeds met anti-statische mat en armband gewerkt.

Jeroen

scrutinizer

Citaat van: Jeroen E. op januari 13, 2010, 19:58:57
Anton,

Na drie pogingen, waarbij ik steeds iets verder de pcb-trace opschoof, is het gelukt! Ik heb een stukje trace blootgelegd door voorzichtig de coating af te schrapen, daarna een draadje er langs en vastgesoldeerd. Op DIY-Audio werd de tip gegeven een loze drie-prong connector op de output te zetten. Dat heb ik gedaan, en het draadje van digitaal-uit op een pinnetje vastgezet. Resultaat: digitaal uit op een eenvoudig los te koppelen connector.

Maar: weer een probleem. De dac (een DAC7 in een Marantz DD-82 DCC-deck) wil niet locken. Diverse combinaties geprobeerd, waaronder 300 ohm/100 ohm, met en zonder 0,1muF condensator ertussen.
Heeft iemand hier dit probleem gehad, of weet iemand hier de oplossing voor?
De chip leeft overigens nog, want ik heb wel analoge output. Na de waarschuwing van Anton heb ik steeds met anti-statische mat en armband gewerkt.

Jeroen

He Jeroen,

Sorry voor een wat late respons.
Er had bijvoorbeeld ook wel even door de TS of andere Hars junkies gereageerd kunnen worden. ::)
Anyways .... geen lock en wel via analoog uit signaal staat los van elkaar, dat brengt ons terug naar dig. out. Weet je wel zeker dat het Een verbinding is geworden? Check dat even, wat ik al aangaf "zachte heelmeesters maken zwerende wonden". En heb je in omgeving geen mogelijkheid tot het gebruikmaken van een occiloscoop?

Anton.

Jeroen E.

Ha Anton,

Laat? Welnee. Anderhalve dag vind ik snel.
Wat betreft de digitale uitgang: ik ging ervan uit dat d-a omzetting in dezelfde chip gebeurde. Dus ik meende dat als ik de chip vernaggeld had, ik ook geen analoog signaal meer zou hebben.

De verbinding is zo goed als ik 'm kreeg: te lang fikken en de pcb-trace laat los, te kort en er is geen verbinding. Een eerdere poging zag er beter uit, maar een _heel_ klein beetje torsie op het draadje en de trace liet los. Als ik het opnieuw zou moeten doen, dan zou ik overigens solid-core draad gebruiken: nu lag de draad voor aanvang mooi op het pcb, maar bij het solderen wilde hij steeds naar boven (los van het pcb) komen. Maar goed: de verbinding heb ik doorgemeten van de poot van de chip tot aan het pinnetje van de nieuwe connector, en van daar tot en met de weerstanden. Ook de pinnetjes signaal/Vout/aarde bij de connector maken geen contact.

Helaas heb ik geen toegang tot een (werkende) oscilloscoop. Maar er is ook goed nieuws: ik heb op Ebay nog een exemplaar van de EZ51 gevonden, dus binnenkort kan ik - met de ervaring die ik tot nog toe heb opgedaan - proberen of ik die heel kan houden.  ;)

Jeroen

scrutinizer

Neem met de andere pcb je tijd, Jeroen.
Het is en blijft een muzikaal stukje gereedschap voor de inzet en die centjes. ;)

Anton.
Ps. Waar slaapt je huis?

Jeroen E.

Citaat van: scrutinizer op januari 15, 2010, 13:58:40
Neem met de andere pcb je tijd, Jeroen.
Will do  :smile:
Citeer
Het is en blijft een muzikaal stukje gereedschap voor de inzet en die centjes. ;)
Ik ben heel benieuwd. Tot nog toe vind ik alleen al het hele leerproces de moeite waard.

Citeer
Ps. Waar slaapt je huis?
Het prachtige Utrecht.

Jeroen

BMW850

Citeerik heb op Ebay nog een exemplaar van de EZ51 gevonden, dus binnenkort kan ik - met de ervaring die ik tot nog toe heb opgedaan - proberen of ik die heel kan houden.

En maak dan een goede trekontlasting  ;)

Rudy

Jeroen E.

Citaat van: BMW850 op januari 15, 2010, 16:22:51
En maak dan een goede trekontlasting  ;)

Rudy

Ik haal van een ander board zo'n witte drie-pins connector af, deze soldeer ik dan op de uitgang op het pcb. Zo hoef ik alleen maar het kabeltje los te maken om een andere combinatie van weerstanden op de uitgang te zetten.

Vooralsnog richt ik mij op de voeding van het geheel, en op het mechaniek. Ik vind bijvoorbeeld de manier waarop de tandwieltjes vast zitten erg gammel. Het idee van Cees Pel om daar een gewichtje aan te hangen is erg slim. Maar ik wil er daarnaast een wat steviger geheel van maken, zodat het gewichtje alleen dient om de slack tussen de tandwielen op te vangen.

Jeroen

BMW850

Hallo Jeroen,

Ik zou nog een los loopwerk kopen om mee te experimenteren.
google naar:
SF-P101N CD Mechanism SFP101 16 Pins Sanyo Philips Alba

Ik heb er ook 2 besteld, nu beb ik er altijd een paar op reserve  ;)

Rudy

RennieB

Het zou mogelijk zijn me op te winden over het feit dat je nu pas met deze link komt aanzetten,
maar ik ben te verrukt en bestel gelijk een mooie hoeveelheid.

Thanx....

BMW850

Citaat van: RennieB op januari 16, 2010, 17:32:54
Het zou mogelijk zijn me op te winden over het feit dat je nu pas met deze link komt aanzetten,

Thanx....

Ja mag alles vragen in dit topic  ;)  het loopwerk (SF-P101N CD Mechanism SFP101 16 Pins)  staat al een hele tijd op de diyaudio site.
Geen dank,

Rudy

BMW850

Citaat van: RennieB op januari 16, 2010, 17:32:54

Thanx....

Hoi RennieB

Waarom heb je alles wat je gepost hebt verwijderd in dit topic en in het topic Dac der Daccen van Erik?
Zie link: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=21730;sa=showPosts

Laat eens wat fotos zien wat je hebt gemaakt.

Rudy

BMW850

Hoi woood09,

Ik zou zeggen even door Googlen tot je het type hebt gevonden  :lookaround:
Ik kan je helaas niet helpen, heb niet de technische kennis om een schema te ontwikkelen.
Misschien heeft Anton het schema op papier staan ....

Rudy

Erik van Voorst (in memoriam)

De boomboxen zijn nog te koop..dus de echte gepassioneerde zelfbouwer moet nog even een weekje googlen.. ;D
Ik heb zelf erg veel zoektijden met dit project gehad en....................... that pays off  ;)

Bel/google anders eens met Rijswijk Boogaard (Block oid in ieder geval een wit/bruingoedwinkel aldaar)....
Ook even in Duitsland googlen die versturen nl. naar Nederland  ;)
Of vraag aan Peter de Bruin (Accoustic Dimension of hij zijn 2 stuks wil verkopen)

Ik zou zeker niet het wiel gaan uitvinden die chipset met Sanyo is gewoon een nobrainer, je kunt veel beter je werk in het perfectioneren steken en geloof me daar zit al zat hobby/werk voor je in...  :devil: 8)

Voor wat betreft Rennie ik denk niet dat die nog reageert...zal wel last van zijn maag hebben  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Woody,

Ik heb daar de ballen verstand van...maar wat ik wel aan belangrijke info kan geven is dat het SCHEMA NIET JUIST is.  >:(
Anton heeft voor zichzelf heel wat opnieuw in kaart moeten brengen om me naar de next level te helpen (what else is new  ;D).

We waren eerst gelukkig met heuse schema's maar dat sloeg al snel om toen we "as-built" gingen kijken....enfin waarschijnlijk part of the game behorende bij een apparaat van luttele dollars.. :-X  :devil:

Ik ben erg nieuwsgierig hoe je het gaat opzetten tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel winst je op je methodiek nog kunt pakken , maar daar is maar een manier voor om uit te vinden... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Citaat van: woood09 op februari 13, 2010, 17:23:22
hallo allemaal
de shigaclone is voor mij helaas niet te realisen.
gebruikte ic's zijn allemaal discontinued.
groeten
woood09

Hoi wood09,

Waarom probeer je het niet met een JVC-RCEZ51 als je goed zoekt is deze nog wel te krijgen.
Als je deze JVC-RCEZ51 eerst eens probeert met een andere voeding, ik zou zeggen daar krijg je geen spijt van, dan heb je toch geproefd wat deze Shigaclone allemaal kan  ;)
Daarna ga je stap voor stap verder totdat je tevreden bent met de kwaliteiten van deze speler.

Denk er goed over na wat je gaat doen en hoop je weer terug te zien in dit topic  ;)

Rudy