Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

Vorige topic - Volgende topic

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op november 22, 2009, 13:26:04
Ja ze zitten nog in het zwembad en hebben het daar wel naar hun zin, ze eten tenminste nog uit de hand een teken dat ze niet gestrest zijn.
Het schiet nu mooi op, 3D rubber folie is besteld en kan er aankomende week in.
De vijver wordt nu een 30 kuub een beetje groter dan de vorige en de zijwanden zijn nu van purplaten.
Goed om te horen. ;)

Citeer
Ben er deze week achter gekomen dat mijn LC audio inschakel vertraging in de linker monoblok een defect heeft.
Heb er een NTC weerstand ingezet en de Shigaclone speelt weer zoals hij moet klinken.
Omdat ik eerder had vermeld dat de Shigaclone wat minder vond klinken i.v.m. de Super regulator modificatie dat heeft dus niet aan die modificatie gelegen, dit defect is blijkbaar gelijktijdig gebeurd   ::)

Ik heb dit defect al eens eerder gehad met de andere versterker/monoblok toen waren er een paar diodes stuk.
Deze softstart van LC Audio kan 10 ampère aan maar zal wel op z'n teentjes lopen met een 2000VA ringkern transformator.
Ben al wat aan het googelen geweest maar kan geen softstart vinden die deze 2000va ringkern kan inschakelen, die ik gevonden heb zijn  maximaal 10 ampère.

Rudy

Je kunt het vermogen van relais en/of weerstand verhogen, maar ik zou deze niet meer via printbaan laten verlopen.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Is there anybody out there?

Robert, wat zijn de bevindingen momenteel?

Rudy, is het je nog gelukt om alles netjes closed and functional te krijgen, fishpond and the softstart?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

BMW850

Citaat van: scrutinizer op december 15, 2009, 09:40:02
Is there anybody out there?

Robert, wat zijn de bevindingen momenteel?

Rudy, is het je nog gelukt om alles netjes closed and functional te krijgen, fishpond and the softstart?

Anton.

Hoi Anton,

Ik heb nog steeds de NTC weerstand er in zitten ben er nog niet aan toe gekomen om het te veranderen.
Heb LC Audio een aantal mailtjes gestuurd maar ik krijg geen reactie ivm de diodes die vervangen moet worden in de softstart.
Denk dat ik de softstart van de andere versterker er ook maar uit haal en ook daar een NTC weerstand ik zet.
Misschien dat iemand hier op het forum de 2 softstarts voor mij wil nakijken, de andere softstart die ik een paar jaar geleden stuk had is nagekeken door een Electro-zaak het lijkt wel of dat gelast is ipv gesoldeerd :(

Ook nog problemen gehad met waterkwaliteit in het zwembad in de garage het is net een laboratorium als je ziet hoe het water wordt getest met flesjes en druppeltjes er komt veeel meer bij kijken dan koi's in het water en er geen omkijken meer naar.

Ben ook nieuwsgierig hoe het met Robert zijn Shigaclone is op dit moment.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op december 15, 2009, 14:48:01
Hoi Anton,

Ik heb nog steeds de NTC weerstand er in zitten ben er nog niet aan toe gekomen om het te veranderen.
Heb LC Audio een aantal mailtjes gestuurd maar ik krijg geen reactie ivm de diodes die vervangen moet worden in de softstart.
Denk dat ik de softstart van de andere versterker er ook maar uit haal en ook daar een NTC weerstand ik zet.
Misschien dat iemand hier op het forum de 2 softstarts voor mij wil nakijken, de andere softstart die ik een paar jaar geleden stuk had is nagekeken door een Electro-zaak het lijkt wel of dat gelast is ipv gesoldeerd

Misschien door 2 KVA ... ;D
Kidding!!! Maar als deze diodes er steeds uitvliegen, kan dat betekenen dat er op het overgangspunt, tussen diode en pcb trace zich een te grote warmte ontwikkeld, waardoor er een achteruitgang van de soldeerverbinding ontstaat en/of de diodes 'not up for that task' zijn.

CiteerOok nog problemen gehad met waterkwaliteit in het zwembad in de garage het is net een laboratorium als je ziet hoe het water wordt getest met flesjes en druppeltjes er komt veeel meer bij kijken dan koi's in het water en er geen omkijken meer naar.
Geloof ik. Ik heb vroeger discusvissen, geprobeerd te houden :-X, en dat was al een kluif om goed te doen.

Citeer
Ben ook nieuwsgierig hoe het met Robert zijn Shigaclone is op dit moment.

Geen nieuws, goed nieuws ::)

:)

Anton.

phy

Ik ben 2 dezelfde spelers aan het bouwen 1 voor een goeie vriend ik moet nog wat foto´s maken en zal ze hier posten
Ervaringen post ik niet meer dat is ook niet interessant omdat het MIJN ervaring is.
en als dat dan niet helemaal overeen komt met de standaard hier kan ik dat beter achterwege laten.
voordat ik daar op afgerekend word  :smile:
Ik heb wel heel veel geexperimenteerd , er staan nu 4 loopwerken op spanning en ben er bijna uit wat het definitieve gaat worden.

scrutinizer

Citaat van: phy op december 16, 2009, 18:05:08
Ik ben 2 dezelfde spelers aan het bouwen 1 voor een goeie vriend ik moet nog wat foto´s maken en zal ze hier posten
Ervaringen post ik niet meer dat is ook niet interessant omdat het MIJN ervaring is.
en als dat dan niet helemaal overeen komt met de standaard hier kan ik dat beter achterwege laten.
voordat ik daar op afgerekend word  :smile:
Ik heb wel heel veel geexperimenteerd , er staan nu 4 loopwerken op spanning en ben er bijna uit wat het definitieve gaat worden.

De standaard!!!

Een spontaan gevoel van deja vu maakt zich meester van me. :notify:

........... voor ik het vergeet .......  succes met je bevindingen. ( about face)

Anton.

phy

Citaat van: scrutinizer op december 17, 2009, 00:39:53
De standaard!!!

Een spontaan gevoel van deja vu maakt zich meester van me. :notify:

........... voor ik het vergeet .......  succes met je bevindingen. ( about face)

Anton.

Dat bedoel ik  :clapping:

scrutinizer

Citaat van: phy op december 17, 2009, 07:03:22
Dat bedoel ik  :clapping:

Robert, als je na de geinterreseerde posts van Rudy en mij, de moeite eens zou nemen je eigen post goed te doorlezen, dan zal die vertaalslag niet te moeilijk zijn, toch?
Deze standaard waar jij over spreekt is door de EFFORT van veel mensen bewerkstelligd, of jij daar met 'eigen' bevindingen wel of niet aan wilt bijdragen, verteld 'mij' meer over zelfingenomenheid dan zelfverzekerdheid :-*

Anton.  

Joep

De standaard is wat we zelf maken inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen. :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Rare post....als ik zo zou reageren zou er geen enkel ..."der".-topic meer zijn....maw had ik weinig mensen enthousiast kunnen maken...
Ook ik raak geinspireerd door medeforummers.......en slik dan maar af en toe als er weer een zeikerdje mij "onnavolgbaar" vind....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BMW850

Hoi Robert,

Je wordt nergens op afgerekend laat ons gewoon weten welke modificaties je hebt gedaan.
Je bent misschien een paar stapjes terug gegaan met de modificaties en als het op die manier beter klinkt op jou set dan is dat jou beleving, dat is zo en dat blijft dan gewoon zo  ;)
Heb je nog een test gedaan met afval natuursteen om daar het loopwerk in te zetten?

Rudy

phy

hoi Rudy
De kastjes zijn van helemaal van ebben
de materialen die ik verder gebruikt heb zijn sitca spruce ,kurk,brons, roodkoper, natuur rubber, katoen , koolstof en Quartz
de voetjes onder de spelers zijn van Harmonix.

BMW850

CiteerIk heb wel heel veel geexperimenteerd , er staan nu 4 loopwerken op spanning en ben er bijna uit wat het definitieve gaat worden.

Hoi Robert,

Kun je al een beetje vertellen wat jij veranderd of niet veranderd hebt t.o.v. de Okapi modificaties? ( http://tim.cheapo.cc/images/CD%20player%20mods.pdf )

Rudy

Jeroen E.

Dag allen,

Heb met veel plezier dit topic en het "Transport der transporten"-topic (+ het shigaclone-topic op DIY-Audioforum) gelezen. Helemaal geïnspireerd heb ik stad en land afgebeld om een RC-EZ51 te vinden. Heb er eentje binnen, leuke proefopstelling gemaakt, ding werkt nu met interne dac. Klinkt nergens naar, dus snel die digitale uitgang maken. Geen lock op de dac, hmmm. Mantel van de coax ligt los. Vastzetten aan signaalaarde, ander setje weerstanden op de uitgang. Lekker freubelen, best lastig die pcb's.

@#%@&* laat het soldeereilandje van de digitale uitgang los!  :crazy:

Weet iemand hoe ik daar toch nog signaal van af kan tappen? Gelijk bij de chip lijkt me qua warmte en minimale afmetingen niet te doen. Kun je zo'n soldeereilandje opnieuw opbouwen?

scrutinizer

Citaat van: Jeroen E. op december 27, 2009, 17:18:12
Dag allen,

Heb met veel plezier dit topic en het "Transport der transporten"-topic (+ het shigaclone-topic op DIY-Audioforum) gelezen. Helemaal geïnspireerd heb ik stad en land afgebeld om een RC-EZ51 te vinden. Heb er eentje binnen, leuke proefopstelling gemaakt, ding werkt nu met interne dac. Klinkt nergens naar, dus snel die digitale uitgang maken. Geen lock op de dac, hmmm. Mantel van de coax ligt los. Vastzetten aan signaalaarde, ander setje weerstanden op de uitgang. Lekker freubelen, best lastig die pcb's.

@#%@&* laat het soldeereilandje van de digitale uitgang los!  :crazy:

Weet iemand hoe ik daar toch nog signaal van af kan tappen? Gelijk bij de chip lijkt me qua warmte en minimale afmetingen niet te doen. Kun je zo'n soldeereilandje opnieuw opbouwen?

Jeroen, ik ben bang dat het een direkte verbinding bij de chip afgenomen wordt, als je de printbaan tot daaraan kwijt bent. Als je alleen het eilandje mist, kun je door het baantje voorzichtig van coating te ontdoenen te vertinnen daar je verbinding aan maken, dat wel zorgen voor een 'goede' trekontlasting.

Succes,

Anton.

Jeroen E.

Dag Anton,

Bedankt voor de raad! Onder het soldeereilandje zit een gaatje in de print, dat gebruikte ik als een soort trekontlasting. Bij het solderen heb ik waarschijnlijk de lead van de weerstand door het gaatje geduwd en daardoor het eilandje omhoog en los geduwd. Had ik kunnen voorzien, denk je dan nadien. Maar ja.
Ik zal eerst proberen wat van de coating te verwijderen en een nieuw soldeerpunt op te bouwen. Als dat niet lukt zal ik direct bij de chip gaan zitten. Die coating over de tracks, kan ik die er gewoon afschrapen, of zijn daar handigheidjes voor?

scrutinizer

Citaat van: Jeroen E. op december 28, 2009, 12:58:10
Dag Anton,

Bedankt voor de raad! Onder het soldeereilandje zit een gaatje in de print, dat gebruikte ik als een soort trekontlasting. Bij het solderen heb ik waarschijnlijk de lead van de weerstand door het gaatje geduwd en daardoor het eilandje omhoog en los geduwd. Had ik kunnen voorzien, denk je dan nadien. Maar ja.
Ik zal eerst proberen wat van de coating te verwijderen en een nieuw soldeerpunt op te bouwen. Als dat niet lukt zal ik direct bij de chip gaan zitten. Die coating over de tracks, kan ik die er gewoon afschrapen, of zijn daar handigheidjes voor?

Heel oppervlakkig met een scalpel mesje, richting de breuk. Misschien kun je de weerstand lead , door het gaatje, haaks langs/over de printbaan leggen en vertinnen.
Pas idd op met warmte en statics bij het solderen van deze pcb ...  :crazy: :-X ;D

Anton.

BMW850

Hoi Jeroen,

Net wat Anton zegt, zorg voor een goede trekontlasting op die plek.
Zelf had ik er in het begin een printkroonsteentje op gelijmd, omdat je steeds bezig bent kan het soldeer eilandje inderdaad los gaan.
Let ook op met de 4,7uF als je die gaat veranderen, die is nog erger ;)

Rudy

Jeroen E.

Allereerst: eenieder al het beste voor 2010 gewenst. :happy:

Een kleine update mbt de vorderingen...
Voordat ik het board aanraak, ben ik aan het oefenen met het blootleggen van de traces op het PCB, zodat ik daar een draadje aan kan solderen. Valt niet mee: zodra ik door de coating kom, pak ik ook de trace mee. Vooralsnog ben ik dus lekker aan het prutsen op het PCB-tje van de tuner.
Als alles verkeerd uitpakt, draai ik een draadje om de uitgang van de chip en zet ik dat vast met een druppeltje soldeer.

Kort vraagje: ik werk nu met een antistatische mat en een polsbandje. Ik heb beiden aangesloten op een prikpunt op de voeding van m'n soldeerbout. Dan hoef ik toch niet meer aan een aardepunt te gaan zitten? In dat geval moet ik namelijk in mijn (bitterkoude) keuken gaan zitten.

scrutinizer

CiteerOriginally Posted by Jeroen E.  View Post
Thanks for the great advice! I am practicing on the tuner PCB: removing the top layer to get at the traces (more difficult than I thought, usually I scratch straight through the trace as well), soldering on traces and solderpads to find the limits, etcetera.
BTW: Yesterday I was talking with my girlfriend about the queen's christmas speech, wherein she said that all these contacts in the virtual world lead to an impoverished social life. Well, I have a problem in the Netherlands, and people from the USA, Italy, Poland, and Canada have chimed in with advice. How much more social can you get?
So thank you all, and have a good 2010.
Jeroen

Jeroen, ik had het al via een PM geprobeerd, om enigzins inzicht op je reaktie op het DIY audioforum te krijgen, maar tot nu geen antwoord verkregen.
Wat is nu je probleem, en is er anders aan het advies dat je hier van Rudy en mij gekregen hebt t.o.v. "people from the USA, Italy, Poland, and Canada"? ::)

Daarnaast vind ik het probleem zoals je poneerde in je eerste post, in scheef contrast staan t.o.v. hetgeen (zie foto) actueel beschadigd op je pcb.

Anton.

Jeroen E.

Dag Anton,

Mijn standaardinstelling is: hoe meer mensen van je probleem weten, hoe meer mensen oplossingen aandragen. Het afschrapen van de coating van het pcb en solderen aan de trace mislukt tot nog toe steeds. Zodra dat op het echte pcb mislukt, kan ik alleen nog direct aan de chip gaan werken. Als iemand daar zegt (met nadere uitleg) dat ik met een of andere lijm nog net een padje aan de resterende 0,05mm van het soldeerpadje kan monteren, of met een andere creatieve oplossing aankomt, dan is dat voor mij winst.
Maar inderdaad, zij zeggen hetzelfde als jij en BMW850. Voor wat betreft PM's: daar moet ik nog wat aan wennen.
Wat betreft m'n opmerkingen over Bea: dat is gewoon het gevolg van een discussie met m'n vriendin. Zij is oranjeklant, ik tolereer eventueel een koningshuis naar scandinavisch model (geen politieke macht). Het leek me een leuk onderdeel van een nieuwjaarswens. Nu ik dat bericht herlees, zie ik dat ik 'the Netherlands' - jullie dus - helemaal vergeten ben. Waarop ik alleen maar kan zeggen: oeps. Ik had iets soortgelijks op dit forum willen schrijven, maar dat is er niet meer van gekomen. Dat komt ervan als je gehaast - tussen alle seizoensverplichtingen door - toch nog wat nuttigs wilt doen.

Het probleem mbt het pcb is, dat die bruine vlek dus de plek is waar normaliter een soldeerpunt zit. De klodder soldeer die je ziet, zit vast aan het pootje van de weerstand, niet aan het pcb. De weerstand zit door het gat van de pcb gestoken, en zit verder los. Op het moment dat het misging, heb ik de boel met rust gelaten.

Een betere foto komt nog: daarvoor moet ik weer een camera lenen. Eerst verwijder ik de weerstand, en hoop dat er alsnog een restje soldeer op de print achterblijft. Daarna probeer ik je afschraap-idee. Als alles mislukt: direct aan de chip.

Jeroen (nu weer snel op weg naar weer een familie-gebeuren)

scrutinizer

CiteerMijn standaardinstelling is: hoe meer mensen van je probleem weten, hoe meer mensen oplossingen aandragen.
Eens!!! But there is no such thing as a free lunch. ;)

Zoals ik je tekst interpreteerde, kwam die mij over of als je problemen had om in Nederland de gewenste info te verkrijgen terwijl die je al verstrekt was.
Het probleem van geschreven tekst en een interpretatie.
Neemt niet weg als ik deze tekst 100x herlees, mij nog steeds dat gevoel bekruipt  ;)

Wat betreft de schade ......... Desoldeer en haal het oude soldeer eilandje weg, fixeer de weerstand aan/op de componenten zijde, breng keurig de weerstandlead door de pcb heen, parallel (3mm) aan het baantje, door nu met een niet te hete soldeerbout de lead plus het baantje, met toevoeging van wat soldeer te verwarmen, is de kans groot dat de weerstand keurig met het baantje verbonden raakt.

Anton.

phy

Toch kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat jij toch iets van paranoia hebt Anton  ;) ;D
niet verkeerd bedoeld hoor en ook niet letterlijk zie de  :laugh:
maar je zoekt overal iets achter.
Daarom post ik ook hier ook niet meer
Ik knutsel lekker verder en verder vind ik het wel goed.  :yin-yang:
Ik heb geen zin om me te verantwoorden voor dingen die ik vind en schrijf.

Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen .

scrutinizer

Citaat van: phy op januari  2, 2010, 19:06:38
Toch kan ik me niet aan het gevoel onttrekken dat jij toch iets van paranoia hebt Anton  ;) ;D
niet verkeerd bedoeld hoor en ook niet letterlijk zie de  :laugh:

Dank je, maar iets 'te' veel credit, Robert!

Citeermaar je zoekt overal iets achter.

Vaak een manier om misverstanden te voorkomen en 'de' manier om verder te komen in het geen je achtervolgt.

CiteerDaarom post ik ook hier ook niet meer
Ik knutsel lekker verder en verder vind ik het wel goed.  :yin-yang:

Hoe 'jij' het je dan ook niet aan het 'gevoel' laat ontrekken Robert, het kan natuurlijk ook geen kwaad wanneer je iemands posts ook echt LEEST.
Ik schrijf (spreek uit) wat ik denk en maak van mijn hart/kennis geen moordkuil/frustratie MEER.
Ik vraag gewoon om duidelijkheid als ik iets niet begrijp, en geef in return info or a hand out waar gevraagd, voor zover ik deze uit kennis kan putten natuurlijk.
Wat is, buiten het feit jij geen navraag doet over of hetgeen geschreven klopt aan jou interpretatie, jouw excuus voor de smileys en het niet posten hier, een tekort aan zelfvertrouwen of onderbouwing over het geen je toepast?

CiteerIk heb geen zin om me te verantwoorden voor dingen die ik vind en schrijf.

Ik bedoel ik begrijp wat je zegt, maar mij is hier vanaf dag 1 maar al te duidelijk gemaakt dat je jezelf op het htforum moest verantwoorden voor hetgeen je poneerde.

CiteerIedereen nog een gelukkig nieuwjaar en de beste wensen .

Jij ook Robert, ik hoop gedoseerd en in juiste proporties. ;)
En probeer je probleem in het vervolg eens niet bij anderen neer te leggen.

Anton.

Ps. Btw, your smileys are not accepted!!!

scrutinizer

.