Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Wij hebben voor alle TVs de software.
Sommige zijn 100% autocal (die je alsnog zelf moet nalopen) en andere pakken alleen grayscale.
Het is een beetje afhankelijk van het toestel dus wat het doet.

Daarnaast geldt ook daar, voor CMS en helemaal HDR toestellen heb je zeer specifieke analyzers nodig.
Een C6 HDR2 doet het allemaal goed, ik gebruik zelf een spectro meter ernaast om de C6 regelmatig te checken, maar tot nu toe gaat dat eigenlijk allemaal goed.
Ik stuur wel de C6 elk jaar terug voor hercalibratie of koop elke 2 jaar een nieuwe.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Iemand ervaring met het zelf calibreren van zijn JVC N-serie?
Als ik dit filmpje bekijk dan is het met JVC's autocal icm met de SpyderX Pro en een laptop...'poepen zonder drukken'  :D
Of zou je het ook goed kunnen verknallen als je als 'noob' hiermee aan de slag zou gaan?

https://youtu.be/RXHMl4SVC3E

Ik heb voor een leuk prijsje een nieuwe SpyderX Pro op de kop kunnen tikken en het lijkt mij wel een leuke toevoeging op deze hobby als je dit zelf kan doen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Het "probleem" zit vooral in de niet zo accurate Spyder meter. Voor grey scale en gamma gaat het nog wel, voor accurate kleuren heb je echt wel een spectrometer nodig.
Wat heel erg belangrijk is, en niet vermeld wordt in het filmpje, is dat je eerst de originele file van de projector op een zeer goede plaats moet saven, als er iets fout loopt heb je die nodig of het is game over.

Verder gaat een auto calibratie altijd uit van het 100% lineair verlopen van alle parameters, wat in de meeste projectoren al wel eens fout kan lopen en voor vreemde resultaten kan zorgen.
Zo kan je bvb de kleurendriehoek op 100% saturatie perfect gekalibreerd krijgen volgens de metingen, echter als je dan naar de lagere saturatiewaarden gaat kijken op bvb 60% dan wijken die heel vaak af. Dat is waar een manuele calibratie door een persoon rekening mee houd en indien nodig de juiste compromissen maakt en de juiste prioriteiten kiest, iets wat een auto calibratie nooit zal kunnen.
Dat neemt niet weg dat het leuk is om mee te spelen, zolang je de originele file maar terug can recupereren kan je niet echt iets stuk maken.

J.A.F._Doorhof

Ben zelf niet te spreken over autocal om wat Werner zegt.
Als het perfect is dan is het goed te doen. Maar zodra er concessies gedaan moeten worden doe ik dat toch liever zelf. En de meter is gewoon minder betrouwbaar die JVC ondersteund.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote:
Wat heel erg belangrijk is, en niet vermeld wordt in het filmpje, is dat je eerst de originele file van de projector op een zeer goede plaats moet saven, als er iets fout loopt heb je die nodig of het is game over.

Oke,bedankt voor je toelichting en advies Werner... ;)
Als ik hier ff de handleiding van kan krijgen hoe ik deze file uit de JVC veilig kan stellen dan zou ik me zeker minder zorgen hoeven te maken...
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Als het goed is staat dit ook gewoon in je handleiding.
Daarnaast geeft de software het zelf ook nog eens aan.

Ben met JVC alleen gestopt met de software, de analyzer is gewoon niet betrouwbaar genoeg, haal er teveel fouten uit als ik het daarna check met de juiste spullen.
Custom installer

papaleo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 22, 2020, 10:55:34
Als het goed is staat dit ook gewoon in je handleiding.
Daarnaast geeft de software het zelf ook nog eens aan.

Ben met JVC alleen gestopt met de software, de analyzer is gewoon niet betrouwbaar genoeg, haal er teveel fouten uit als ik het daarna check met de juiste spullen.

Oke...zal het is gaan nakijken waar dit staat.

Tja...,aangezien ik de spyderX pro al in mijn bezit heb wil ik deze nu gaan uitproberen ook... ;)
Op het www zie ik best lovende berichten over de SpyderX Pro dit zullen waarschijnlijk geen professionele calibrateurs zijn en ze vinden de X-pro tov de 5 behoorlijk verbeterd...deze zou accutater en betrouwbaarder zijn geworden...maar goed ik ben benieuwd hoe mijn unit er nu voor staat na x aantal uren.

Wanneer je de jvc autocall procedure zou opstarten ben je dan ook verplicht wanneer deze is afgerond deze uitkomst in je projector op te slaan of zou je deze ook af kunnen breken en de 'oude' instellingen kunnen laten staan of wordt deze toch automatisch overschreven?

riwi

Bij mijn N5 hebben we wel de file veilig gesteld en bewaard. Heb ik ooit voor de X5000 ook bewaard op die manier.

Maar we hebben toen eerste de gamma nagelopen en die was gewoon prima. Dus hebben we de autocal niet gedraaid. Werner had hem al gecalibreerd voor mij. En dat was wel wat verlopen maar de gamma was nog prima.
We hebben daarna met display cal en de eye1display sensor de projector gemeten.

En toen hebben we met de Kodi MadVR PC een calibratie met 3DLUT gedaan. Dwz je veranderd dan niet de JVC, maar de calibratie is dan op de Kodi PC. Dwz hij kijkt hoe krom het is op de projector en je zorgt dat de PC het omgekeerd krom uitstuurt.
En dat voor Rec709 en voor DCI P3.

De file kan je saven, maar ik weet niet uit mijn hoofd welk menu het was. Dus JVC aan je netwerk hangen. Op de PC de autocal software van JVC starten, connecten naar de projector. En dan in dat "ene menu" de file opslaan. Zoek ik vanavond verder op ;)
Dat duurt overigens vrij lang (meerdere minuten)

Ik zit momenteel op 2250 uurtjes met de N5 :) Licht is misschien 20% minder nu. Valt me reuze mee dit verval.

riwi

Citaat van: papaleo op september 22, 2020, 15:06:27
Wanneer je de jvc autocall procedure zou opstarten ben je dan ook verplicht wanneer deze is afgerond deze uitkomst in je projector op te slaan of zou je deze ook af kunnen breken en de 'oude' instellingen kunnen laten staan of wordt deze toch automatisch overschreven?
Je hebt meerdere users, meerdere gamma en meerdere "color" geheugens. Kijk in je projector welke je nu gebruikt. En experimenteer met een user/gamma/color geheugen dat je nu niet gebruikt.

Hier hebben we per ongeluk mijn rec709 color geheugen overschreven voor de Kodi 3D Lut rec709 stand. Helaas. Maar ik speel toch bijna alles met de MadVr PC af nu.

papaleo

Thx Richard....
Als ik ff de gelegenheid hier thuis heb zal ik mijn jvc ff in mijn netwerk hangen wellicht spreekt het dan voor zich hoe ik die file moet saven.

riwi

Citaat van: papaleo op september 22, 2020, 19:28:41
Thx Richard....
Als ik ff de gelegenheid hier thuis heb zal ik mijn jvc ff in mijn netwerk hangen wellicht spreekt het dan voor zich hoe ik die file moet saven.

Er is ook een handleiding bij de software. Je moet op de knop met de pijlen drukken (import/export) En Export picture data kiezen :) En de file op je PC ergens opslaan waar je hem later weer kan vinden in geval van nood. Ook als je vaker de autocal draait schijnt het het beste te zijn om telkens eerst de 1ste geexporteerde backup terug te zetten. En dus niet autocal op autocal op autocal te doen.

papaleo

Ik ben voorzichtig begonnen...

Welke van de 3 zou ik veilig moeten stellen?

-Picture Data
-Color profile
-Gamma data

Of moet ik ze alle 3 exporteren naar mijn laptop?

papaleo

Mmmm,ik zie nu wanneer je 'Color' en 'Gamma' in het venster aanklik dan is er hier geen info te zien...alleen bij Picture data heb je de mogelijkheid om het te exporteren...

Ik heb alwel de Picture data file naar mijn laptop ge-exporteert...
En klopt het dat deze 'Picture data' JPD/file maar 6kb 'groot/klein' is?

riwi

papaleo

skank1

Vandaag een epson tw9300 overgenomen van een forumlid :)
Waarvoor dank.

Ik vraag me wel af, hoe ik nu best alles instel, gezien ik een 21:9 scherm heb.
Ik was al begonnen het beeld goed te zetten wanneer mn vero 4K aanstond echter toen ik pattern op de ab activeerde, zag ik dat ik feitelijk een scope skin goed aan het zetten was.. (osmc scope skin)

Hoe begin ik er nu aan
Met pattern juist zetten? maar das moeilijk op een 21:9 scherm
Wat met de stand? Op eco of high?
Beeldmodus?

En dan nog belangrijker denk ik, het beeld/kleuren zelf calibreren?

Alvast bedankt voor de tips.
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

reza

Alles uit!
En gewoon 16.9 projecteren, dus niet uitzoomen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: skank1 op mei 26, 2021, 16:33:15
Vandaag een epson tw9300 overgenomen van een forumlid :)
Waarvoor dank.

Ik vraag me wel af, hoe ik nu best alles instel, gezien ik een 21:9 scherm heb.
Ik was al begonnen het beeld goed te zetten wanneer mn vero 4K aanstond echter toen ik pattern op de ab activeerde, zag ik dat ik feitelijk een scope skin goed aan het zetten was.. (osmc scope skin)

Hoe begin ik er nu aan
Met pattern juist zetten? maar das moeilijk op een 21:9 scherm
Wat met de stand? Op eco of high?
Beeldmodus?

En dan nog belangrijker denk ik, het beeld/kleuren zelf calibreren?

Alvast bedankt voor de tips.

Als je een 21/9 scherm hebt ga je twee verschillende standen moeten maken, eentje voor 16/9 waarbij je niet zoomt maar gewoon het patroon in 16/9 op je scherm projecteert en dus links en rechts zwarte balken gaat krijgen, je zet dit dan in een lens geheugen.

Voor je 21:9 beeldgrootte moet je dus gaan uitzoomen (zet je patroon uit en projecteer een 21/9 film) zoom nu uit en gebruik je lens shift om alles netjes te laten passen, zet ook dit weer in een lens geheugen.

je hebt nu twee settings, eentje om 16/9 content te kijken, met links en rechts balken op je scherm, en eentje om beeldvullend 21:9 te kijken.

De Natural stand is uit de doos de meest accurate, hoge of lage kampstand is uiteraard afhankelijk van je beeldgrootte en je voorkeur.
Als de projector niet is gecalibreerd zou ik als eerste beginnen met een reset van de beeldpresens te doen, zo ben je zeker dat er geen rare dingen gebeuren.
En uiteraard het beste is om je toestel te laten calibreren.

home@the movies

Citaat van: reza op mei 26, 2021, 16:38:15
Alles uit!
En gewoon 16.9 projecteren, dus niet uitzoomen.

Hij moet wel degelijk uitzoomen om zijn 21:9 scherm beeldvullend te maken hé, anders gaat hij een heel raar beeld krijgen ;-)
Bij 16/9 uiteraard niet, vandaar dat hij twee lens settings moet maken, eentje gezoomd voor 21:9 en eentje niet uitgezoomd voor 16/9  ;)

J.A.F._Doorhof

Wat je sowieso even moet doen is een patroon met IRE stappen.
Van zwart naar wit, stel het zo in dat je alle stappen goed kan zien, als wit clipped en dat gaat niet weg met Epson SuperWhite of contrast naar beneden zet dan je HDMI op 0-254.
Je moet dan wel opnieuw helderheid en contrast instellen.

Tevens raadt ik je aan om het echt te laten calibreren, op natural is het ok, maar er zit nog wel een FLINKE afwijking in.
Absoluut de moeite waard, de 9300 is een fantastische unit
Custom installer

skank1

Hoe kan ik dat patroon met IRE stappen doen ?
Ik had dit vroeger denk ik, maar weet niet goed meer wat of hoe
Stond dit op de htforum disc?

Hoeveel kost een echte calibratie? Wie wil dit eventueel doen? (regio knokke-heist belgie)

Momenteel staat image op natural , brightness, color saturation en tint op 50 , contrast op 59
auto iris normal
image enhancement 4K op on
nose reduction op 4 en mpeg noise reduction op 1
image preset mode op 3
super resolution alles op 4

advanced gamma op -1

HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

home@the movies

Citaat van: skank1 op mei 26, 2021, 17:24:35
Hoe kan ik dat patroon met IRE stappen doen ?
Ik had dit vroeger denk ik, maar weet niet goed meer wat of hoe
Stond dit op de htforum disc?

Hoeveel kost een echte calibratie? Wie wil dit eventueel doen? (regio knokke-heist belgie)

Momenteel staat image op natural , brightness, color saturation en tint op 50 , contrast op 59
auto iris normal
image enhancement 4K op on
nose reduction op 4 en mpeg noise reduction op 1
image preset mode op 3
super resolution alles op 4

advanced gamma op -1

Wij doen calibraties op locatie, stuur me even een mailtje en dan geef ik je alle nodige info.
Contrast op 59 zou niet mogen als alles correct staat ingesteld (video level)
Wat de andere settings betreft is dit puur een persoonlijk iets maar enhancement en super res. op 4 is ook redelijk hoog
Maar het zijn vooral de settings van de witbalans (grey scale)  het sms (color management) en de gamma settings die een calibratie kunnen gebruiken.

skank1

Citaat van: home@the movies op mei 26, 2021, 16:47:37
Als je een 21/9 scherm hebt ga je twee verschillende standen moeten maken, eentje voor 16/9 waarbij je niet zoomt maar gewoon het patroon in 16/9 op je scherm projecteert en dus links en rechts zwarte balken gaat krijgen, je zet dit dan in een lens geheugen.

Voor je 21:9 beeldgrootte moet je dus gaan uitzoomen (zet je patroon uit en projecteer een 21/9 film) zoom nu uit en gebruik je lens shift om alles netjes te laten passen, zet ook dit weer in een lens geheugen.

je hebt nu twee settings, eentje om 16/9 content te kijken, met links en rechts balken op je scherm, en eentje om beeldvullend 21:9 te kijken.

De Natural stand is uit de doos de meest accurate, hoge of lage kampstand is uiteraard afhankelijk van je beeldgrootte en je voorkeur.
Als de projector niet is gecalibreerd zou ik als eerste beginnen met een reset van de beeldpresens te doen, zo ben je zeker dat er geen rare dingen gebeuren.
En uiteraard het beste is om je toestel te laten calibreren.

De vraag is , hoe doe ik dat he, voor beide beelden
Dus niet gezoomed 16:9 en wel gezoomed 21:9

Met testpatroon?
Waar zie ik dan op dat testpatroon wat 16:9 en wat 21:9 is?

home@the movies

Citaat van: skank1 op mei 26, 2021, 17:31:02
De vraag is , hoe doe ik dat he, voor beide beelden
Dus niet gezoomed 16:9 en wel gezoomed 21:9

Met testpatroon?
Waar zie ik dan op dat testpatroon wat 16:9 en wat 21:9 is?

Zoals ik in mijn eerdere post al zei, 16:9 kan je gewoon met het testpatroon uit de projector doen, dat is gewoon effectief 16:9, voor 21:9 zoals ik al aanhaalde het testpatroon niet gebruiken maar een 21:9 film projecteren (of ergens een testpatroon in 21:9 downloaden) en dan gewoon zoomen en alles netjes op zijn plaats zetten.
Als je ons een calibratie laat doen, dan zetten we dit ook allemaal netjes voor je op zijn plaats, ook alle andere settings en instellingen zetten we correct, zowel voor SDR als HDR.

reza

Citaat van: home@the movies op mei 26, 2021, 16:49:48
Hij moet wel degelijk uitzoomen om zijn 21:9 scherm beeldvullend te maken hé, anders gaat hij een heel raar beeld krijgen ;-)
Bij 16/9 uiteraard niet, vandaar dat hij twee lens settings moet maken, eentje gezoomd voor 21:9 en eentje niet uitgezoomd voor 16/9  ;)

Met film kijken uiteraard.
Maar niet als hij gaat afstellen, aangezien zijn native paneel 16.9 is.

P.s

Behalve als je ook test patronen hebt voor 21.9.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"