Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Hoi
Citaat van: Snowmaster op mei 16, 2010, 13:55:39
Killerbee, hoe kom je nu tot de conclusie dat je i1pro beter meet zonder referentie ?
Grafieken en lijntjes die (nog) op de plek liggen zeggen mij niets.
Grote afwijkingen in één en dezelfde meting zetten mij altijd aan het denken. De i1pro lijkt in lage grijswaarden verhoudingsgewijs moeilijkheden te hebben met meten.
Omdat de i1pro Nist gecalibreerd is en ik uit ervaring weet (3 i1pro's gehad) dat ze nauwelijks verlopen.
Het is bekend dat de i1pro slecht meet in situaties waar weinig licht is dus zeg maar onder de 30IRE.

Rob

Snowmaster

Het gaat hier over calibreren van projectoren, maar als er ook liefhebbers zijn van calibreren van monitoren heb ik hier nog een aardig artikel.  Staat veel in over meters.
Zal ook proberen of ik het PDF kan uploaden.  

http://www.best-lite.de/Mac_Life_Farbmanagement_Teil_1__1_.pdf


PDF upload lukt helaas niet.
Eigenlijk is het best jammer dat er niet meer DIY calibreerders zijn die ook hun monitor doen. Blijkbaar is hier geen markt voor in Nederland. Zou best nog wel eens van gedachten willen wisselen over bv. de Pioneer ISFccc met zijn mogelijkheden.

Ook komen sommigen allerlei kleurverschillen tegen bv. tussen aansturende apparaten of verschillende uitzendingen. Anderen hebben weer last van te verzadigde kleuren of solarizeneigingen in hun scherm. Kleurzwemen hoor ik ook regelmatig wat over.
Het zou dan leuk zijn om te horen hoe mensen dit oplossen, maar helaas.....heb ik het gevoel dat hier nauwelijks behoefte aan is.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KillerbeeNL


Zowiezo je computer monitor of je laptop calibreren zeg ik  ;)

En ik ben er van overtuigt dat er verschil in bronnen zit , UPC decoder kan er ook wat van (laat staan de diverse uitzendingen en omroepen)

Aangezien ik een contact meter heb kan ik het testsignaal op 999 ook gebruiken (lastig maar te doen) met de verschillende grijze/gekleurde vlakken.
Als ik dan gaat meten is er verschil met mijn Pioneer dvdspeler/xbox360/Philips dvdrecorder.

Het beste lijkt mij dus de bron die je het meest gebruikt mee te nemen in de calibratie en als je de mogelijkheid hebt om elke input EN zijn bron
te calibreren (dvd speler/BD/xbox360/ etc etc. ) heb je het goed voor elkaar  :inlove:






Citaat van: Snowmaster op mei 25, 2010, 19:14:03
Het gaat hier over calibreren van projectoren, maar als er ook liefhebbers zijn van calibreren van monitoren heb ik hier nog een aardig artikel.  Staat veel in over meters.
Zal ook proberen of ik het PDF kan uploaden.  

http://www.best-lite.de/Mac_Life_Farbmanagement_Teil_1__1_.pdf


PDF upload lukt helaas niet.
Eigenlijk is het best jammer dat er niet meer DIY calibreerders zijn die ook hun monitor doen. Blijkbaar is hier geen markt voor in Nederland. Zou best nog wel eens van gedachten willen wisselen over bv. de Pioneer ISFccc met zijn mogelijkheden.

Ook komen sommigen allerlei kleurverschillen tegen bv. tussen aansturende apparaten of verschillende uitzendingen. Anderen hebben weer last van te verzadigde kleuren of solarizeneigingen in hun scherm. Kleurzwemen hoor ik ook regelmatig wat over.
Het zou dan leuk zijn om te horen hoe mensen dit oplossen, maar helaas.....heb ik het gevoel dat hier nauwelijks behoefte aan is.


Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Nooit testpatronen van een zender gebruiken.
Er word ongelofelijk veel gerommeld met dit soort signalen.
Kijk maar eens naar dezelfde commercial op BV ned1 en TMF of MTV daar zit vaak een flink verschil in.
Altijd calibreren met een zekere referentie bron. Ofwel een dvd/bd of een generator.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


Een tijd geleden met de die testpatronen zitten experimenteren en het gaf op het oog een goed resultaat , maar je hebt gelijk
als je zegt dat dit niet de manier is dus inderdaad gewoon dvd/bd gebruiken.

Ook zenders/uitzendingen die onderling verschillen  :o  , heb je dus een gecalibreerde tv wordt zo dus de boel ontregeld
omdat RTL4 graag "wat meer rood" in zijn uitzendingen wilt hebben   :nopompom:

Blijft natuurlijk over dat dvd/bd/ etc. WEL klopt  :pompom:

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 26, 2010, 07:22:46
Nooit testpatronen van een zender gebruiken.
Er word ongelofelijk veel gerommeld met dit soort signalen.
Kijk maar eens naar dezelfde commercial op BV ned1 en TMF of MTV daar zit vaak een flink verschil in.
Altijd calibreren met een zekere referentie bron. Ofwel een dvd/bd of een generator.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Snowmaster

Eerlijk is eerlijk, maar ik moet zeggen dat ik geen last heb van roodzweem of groot kleurverschil tussen zenders.
Het is hier meestal gewoon zichtbaar dat het aan de opname ligt of aan de nabewerking van de uitzending.
Vooral die nabewerking doet een flinke duit in het zakje.
Daarom trek ik alleen mijn conclusies bij goede Nederlandse buitenopnames. Binnenopnames beoordelen zijn compleet zinloos omdat je niet weet welke lampen er hangen. Bijvoorbeeld : één schemerlampje in mijn huiskamer zorgt al voor versterking van bepaalde kleuren als ik zelf iets film.  Datzelfde zie ik ook onmiddelijk in de metingen terug van mijn Pioneer ;  het schemerlampje direct naast het scherm beïnvloed onmiddelijk de meting omdat de glasplaat het kunstlicht tot onder de meter brengt. Lampen op grotere afstand hebben deze invloed niet. Toch kan ik verschil tussen gloeilampen en TL merken/meten als dit direct op de glasplaat valt
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan hoe je kijkt
Op de schotel zie ik het BV veel minder als via de kabel.
Feit is dat het er is, ik doe regelmatig calibraties in dit soort omgevingen en geloof me, er word weinig gedaan om de kleuren goed bij je te krijgen, vaak word er gewoon op het oog wat gespeeld met RGB en dan gaat het de ether in, controle word gedaan op een referentie monitor die echter al een paar jaar niet is gecalibeerd.

Dat lampen bij filmen kleurverschillen opleveren is bekend, een goede camera man houd daar rekening mee natuurlijk.
Ik geef klanten altijd aan dat ze de verschillen tussen de zenders duidelijk kunnen zien en dat het daarom geen zin heeft een calibratie voor tv te maken aangezien zelfs binnen BV het nieuws er al verschillende huidstinten te zien zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 27, 2010, 00:00:58
Ik geef klanten altijd aan dat ze de verschillen tussen de zenders duidelijk kunnen zien en dat het daarom geen zin heeft een calibratie voor tv te maken aangezien zelfs binnen BV het nieuws er al verschillende huidstinten te zien zijn.


De verschillen tussen de diverse kabeldecoders en satreceiver geven al kleurverschil of andere beeldkarakteristiek.
Ik zelf kan mij er niet zo druk om maken omdat je het zelf niet kunt beïnvloeden. Een TV receiver kun je nog wel redelijk corrigeren als je de calibratie DVD naar zijn harde schijf kopieert en van daaruit calibreert. Dit was een ideetje van een forumlid maar ik heb het nog niet geprobeerd.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Maakt niet uit
Denk maar na, het verschilt per zender dus hoe Wil je dat oplossen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


Ik denk dat snowmaster bedoelt dat elke bron (buiten de uitzendingen om in dit geval) wel per input te calibreren is.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 27, 2010, 23:23:31
Maakt niet uit
Denk maar na, het verschilt per zender dus hoe Wil je dat oplossen ?

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Binnen de bronnen zou er in GRAYSCALE geen verschil mogen zijn.
Alleen helderheid en contrast en kleur kunnen SOMS per bron verschillen.

We hebben hier al zo verschrikkelijk veel DVD/BD spelers getest en de verschillen onderling zijn echt zeer minimaal.
Heel soms schiet er een uit zoals Meridian en Dune met Gamma en een bepaalde philips DVD speler met een bepaalde firmware (tijd terug) op groen, maar over het algemeen kun je zeggen dat onderling de verschillen verwaarloosbaar zijn.

Grootste probleem zit in de uitzendingen zelf.

Waar wel soms verschil in zit zijn de RGB, HDMI en Component ingangen maar 99% van de mensen gebruikt tegenwoordig HDMI.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Dus als ik het goed begrijp is het zinloos om vanaf de harde schijf van een TV decoder te calibreren omdat de greyscale toch geen verschillen oplevert en verschillen in gamma, contrast, helderheid en kleur verwaarloosbaar zijn.
Het is ook maar een ideetje omdat nu de DVD speler de calibratiesettings voor de hele set bepaalt.
Als er verschil zit tussen DVD speler en kabel/satreceiver dan kun je dat op deze manier elimineren.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Maar waarom ?
Elke zender heeft een andere kleur :D

Zonder gekheid.
ALS je een goede DVD speler/BD speler gebruikt zal de grayscale exact gelijk blijven op HDMI.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bigmacmagicmac

Erg nuttige thread, zeker voor super dummy's zoals ik. Ik ben het gedeeltelijk eens met alle commentaren. Je zou het enigszins zelf kunnen doen maar met heel veel inzet en tijd en moeite en dan nog is het resultaat wellicht niet 90% zoals dat van een echte professional. Voor mensen die een poging willen wagen is dus een aardig begin denk ik. Ik vrees dat het voor mij een brug te ver is. Misschien ook een leuk onderwerp, "Waar vindt je de juiste man/vrouw om je projector te kalibreren (in Spanje)?"

Bedankt

Tube-freak

Waarom denk je dat mensen het zelf willen doen,  Dat is omdat de professionals er ook wel eens naast zitten.  Het is echt niet dat mensen het leuk vinden om te doen (kan me niet voorstellen dat iemand het voor zijn lol doet in elk geval).

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Sommige mensen vinden het leuk.
Als een professional er trouwens naast zit is het de vraag of je het een pro mag noemen.
Elke calibrateur zal het IETS anders doen omdat simpel weg een PERFECTE calibratie niet bestaat, je zal altijd ERGENS een concessie moeten doen en de keuze ligt bij iedereen net anders, maar in het eindresultaat zul je dit niet tot nauwelijks zien.

Ik heb wel verschillende calibraties gezien over de jaren die echt om te janken waren, gedaan door een mix van DIY en "pro's".
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Citaat van: Tube-freak op mei 18, 2011, 20:16:57
Waarom denk je dat mensen het zelf willen doen,  Dat is omdat de professionals er ook wel eens naast zitten.  Het is echt niet dat mensen het leuk vinden om te doen (kan me niet voorstellen dat iemand het voor zijn lol doet in elk geval).

In elke beroep zit een pro er wel eens naast. Geeft niets mits hij het maar tijdig beseft.
Kan door nieuwe calibratiesoftware en nieuwe meter komen en een TVscherm dat hij nog nooit eerder heeft gecalibreerd.
Dan is het logisch dat een pro ook even moet zoeken  ;).

Maar er zijn amateurs die het ook heel erg leuk vinden, want ik ken er eentje  ;D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

J.A.F._Doorhof

Heb meer moeite met de conclusie dat een hobbyist het net zo goed kan als een pro, WANT een pro zit er ook wel eens naast.
Dat lees ik er tenminste uit.

Vooral met CSM systemen is het gewoon voor een hobbyist bijna niet te doen tenzij ze een goede dure analyzer hebben (minimaal de i1Pro, en die werkt niet eens 100% goed op de nieuwe hoge refresh LEDs en Plasma's) en ook nog eens weten hoe ze moeten rekenen met CMS settings. En ik ken veel pro's die daar niet eens goed uitkomen, laat staan hobbyisten :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

Ik noem maar een simel voorbeeld.  Klant komnt bij ISF calibrateur met een projector.  Wordt gecalibreed op een wit 1.3 gain scherm (is maar een voorbeeld).
Klant komt thuis en gaat kijken op zijn grijze 0.8 gain scherm.  Het is maar een voorbeeld maar dan klopt er natuurlijk geen drol meer van je ISF calibratie.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

hifiman

Citaat van: Tube-freak op mei 18, 2011, 20:16:57
Waarom denk je dat mensen het zelf willen doen,  Dat is omdat de professionals er ook wel eens naast zitten.  Het is echt niet dat mensen het leuk vinden om te doen (kan me niet voorstellen dat iemand het voor zijn lol doet in elk geval).


Huh, wat een rare stelling....  :sadlike: Ik doe het in elk geval zelf omdat ik het leuk vind om het zelf te kunnen, daarbij is het meegenomen dat het geld uitspaart.  8)

hifiman

Citaat van: Tube-freak op mei 19, 2011, 10:01:47
Ik noem maar een simel voorbeeld.  Klant komnt bij ISF calibrateur met een projector.  Wordt gecalibreed op een wit 1.3 gain scherm (is maar een voorbeeld).
Klant komt thuis en gaat kijken op zijn grijze 0.8 gain scherm.  Het is maar een voorbeeld maar dan klopt er natuurlijk geen drol meer van je ISF calibratie.


Volgens mij maakt het niks uit, waarom denk je dat er dan niks meer van klopt? Overigens wordt meestal het scherm niet eens meegemeten volgens mij, maar wordt de sensor direkt op de projector gericht. Dit is overigens niet het geval bij de DHZ methode met de Eye One die ik toepas.

roland p

Het lijkt mij ook leuk om te doen. Het voordeel als hobbyist is dat je er zo lang over mag doen als je zelf wilt :-)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Snowmaster

Citaat van: Tube-freak op mei 19, 2011, 10:01:47
Ik noem maar een simel voorbeeld.  Klant komnt bij ISF calibrateur met een projector.  Wordt gecalibreed op een wit 1.3 gain scherm (is maar een voorbeeld).
Klant komt thuis en gaat kijken op zijn grijze 0.8 gain scherm.  Het is maar een voorbeeld maar dan klopt er natuurlijk geen drol meer van je ISF calibratie.

Hiervan heb ik totaal geen verstand. Nu je dit zo aanhaalt, wil je mij dit eens kort toelichten, want ik vind het zeker interessant.
Wat doet een scherm?  Waarin zitten de verschillen? Wat is die gain?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Tube-freak

De gain is hoeveel het licht er reflecteert van je scherm.

Voor een uitgebreide uitleg kijk hier:
http://www.projectorcentral.com/projector_screens_gain.htm 

gain 0.8 en gain 1.3 scheelt 50%.  Dus je kan mij niet vertellen dat er wat van je ISF calibratie klopt als je scherm niet is meegenomen in de calibratie. 
Maar als je bijvoorbeeld een epson projector hebt dan ben je al snel onder de indruk van welke wijziging dan ook want die komen wel erg slecht standaard uit de fabriek (wat je ook aanpast het kan bijna alleen maar beter).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

@Tube-Freak,
Juist dit voorbeeld toont aan dat je totaal niet weet waar je over spreekt :D

De gain maakt niets uit, wat wel uitmaakt is of je scherm een colorshift heeft.
een tijd geleden is er een post geweest waarin dat gemeten is en al heel snel kwam de conclusie dat er maar kleine verschillen zijn, in ieder geval niet iets wat echt opvalt. De BD heeft een kleine afwijking in blauw, hier houden wij rekening mee met de calibratie maar ZICHTBAAR is het amper.

Dus de opmerking dat er geen bal meer zou kloppen van een calibratie duidt alleen maar JUIST waarom je de calibraties moet overlaten aan de mensen die het helemaal snappen :D

Ja er zit verschil tussen schermen maar dit is vaak meer toe te schrijven aan contrast ratio verschillen, LOOK van het beeld, of wel een hoger gain scherm heeft minder diep zwart maar meer lightoutput, een andere kijkhoek en soms sparkles.
Maar de CALIBRATIE heeft hier heel weinig mee te maken, TENZIJ het scherm een colorshift heeft maar dit is gelukkig binnen de GOEDE schermen minimaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"