vraag over calibratie

Gestart door Huit, februari 19, 2009, 19:43:03

Vorige topic - Volgende topic

Huit

Momenteel heb ik een Pioneer 5080A en ik heb op dit moment zelf de boel een beetje ingesteld. Ik heb dit echter per bron gedaan, dus voor TV, DVD en BluRay en dan blijkt ook dat er tussen elke bron best wel verschil zit. Nou is mijn vraag of de ISF calibratie ook per bron plaatsvindt?

J.A.F._Doorhof

De ISF calibratie vind plaats voor de bron (bronnen) die DVD's of BD's kunnen afspelen.
De rest word nagelopen.
Voor een grayscale calibratie heb ik simpelweg een bron nodig die dit afspeelt.
De rest zal qua grayscale niet afwijken als het goed is, alleen soms is het nodig contrast en brightness aan te passen (hoewel dit ook steeds minder nodig word)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Huit

Dus als ik het goed begrijp zijn de kleurbalans etc. na een calibratie voor elke input (DVD/BD) gelijk (op een evt. contrast en helderheid na)?

J.A.F._Doorhof

het zou zo moeten zijn inderdaad.
En in het geval van fixed pixel displays gaat dit ook vaak op (we hebben 2 toestellen waar dit niet zo is en daar word een aparte calibratie op HD en SD gedaan).

Je moet je goed realiseren dat om een BRON goed af te regelen hij een 10 staps grayscale moet geven, zo niet dan kunnen we die bron niet calibreren.
ECHTER, in principe moet elke bron voldoen aan de standaard en mag je er dus bijna blind vanuit gaan dat er geen tot amper verschillen zitten in GRAYSCALE tussen de verschillende bronnen, vandaar dat in amerika bv alle calibraties worden gedaan met een generator en de spelers van de klanten niet worden gebruikt, ik geloof er echter meer in om de speler van de klant te gebruiken just in case.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Huit

OK, bedankt voor de antwoorden.

Nog 1 andere vraag. Ik wil binnenkort mijn 5080 vervangen voor een 5090. Heb jij toegang tot het service menu van de 5090 (voor leken is dit helaas (nog) niet mogelijk) zodat de grijze side bars in zwart kunnen worden veranderd?

J.A.F._Doorhof

In principe mag je daar wel vanuit gaan, weet alleen niet of je de zwarte balken daarin kunt veranderen.
Custom installer

MarcoV

als het gaat om de grijze balken bij 4:3 instellingen: dat is volgens mij een menu instelling die je zelf kunt wijzigen (staat in het manual). Bij mijn weten is de kleur standaard grijs om inbranden te voorkomen.

Huit

Citaat van: MarcoV op februari 20, 2009, 12:31:14
als het gaat om de grijze balken bij 4:3 instellingen: dat is volgens mij een menu instelling die je zelf kunt wijzigen (staat in het manual). Bij mijn weten is de kleur standaard grijs om inbranden te voorkomen.

Dat zou geweldig zijn maar helaas lees ik toch andere berichten. Ook bij mijn 5080 (die nagenoeg hetzelfde menu heeft) is dit alleen te veranderen in het service menu. Lees bv hier:
http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/765458-pioneer-9g-owners-thread-527.html#post8190509

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken