Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: advr op november 25, 2005, 20:00:07
had het eigenlijk wel kunnen weten na je eerdere posts, was er even niet opgekomen... >:( >:(

Mullard, errug mooi en zeldzaam :P

Ad.

(waar haal jij je buizen vandaan als ik vragen mag :o)

Uren, dagen, maanden internetten.... ;D

Vaak heeft elke site maar enkele buisjes die ik hebben wil  :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

advr

Citaat van: Erik van Voorst op november 25, 2005, 20:37:10
Uren, dagen, maanden internetten.... ;D

Vaak heeft elke site maar enkele buisjes die ik hebben wil  :'(

hetzelfde als ik in ider geval, ik had gehoopt op een bepaalde site :P

zelf struin ik ook internet af op zoek naar leuke buisjes... ::)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

fgroen

Ik denk dat je hebt waargenomen wat gelijksoortige versterkers in een aktief systeem doen. Nu je over de gehele linie Aitos versterkers hebt, heb je een betere integratie in je hele systeem. De Krell was gewoon een buitenbeentje in jouw set. Waarschijnlijk krijg je een soortgelijk verschijnsel met een all-Krell setup, maar buizen spreken jou meer aan, dus zul je met je all-Aitos setup veel gelukkiger worden.

Tevens een leuke bedenking:
Ondanks dat de Krell alleen maar het sublaag deed, is dit deel van het frequentiespectrum dus wel degelijk van wezelijk belang voor werkelijksheidsweergave.
Ik heb dit ook meegemaakt met grotere systemen zoals een N801 van B&W. Je hoort het laag niet, maar het is net zoiets als wanneer je een kerk binnenloopt. Er is geen geluid, maar wel luchtstromingen, en die zijn wel degelijk in het geluidsbeeld aanwezig, en bepalen de ambiance. Dus ook bij opnamen waarin "geen laag anwezig is", zit er in die sub-regionen wel degelijk wezenlijke informatie.

Het exact weergeven van die laaginformatie levert dus zeker een verhoging van de perceptie van werkelijkheid van de weergave.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Helemaal mee eens...eigenlijk weet je het...maar als je ermee geconfronteerd wordt blijft het je toch verbazen....

Je denkt dat je een goede keuze maakt om een supersnelle transistorbak te kiezen
voor een supersnelle basresponse (express kleine keramische woofers)....en geeft een 80Watt OTL eigenlijk geeneens een kans omdat het "op papier " al gewoon de mindere keuze is en eigenlijk dreigt te mislukken...

Dan gaat de aitos erop in een vergelijk...en je schrikt je gewoon rot wat een positief effect dat heeft (ook in het middengebied  :o)......het blijkt dat dit een enorme toename in snelheid geeft....iets wat bij mij hoog in het vaandel staat en voor mezelf
van belang is om je weer een stapje dichter bij de werkelijkheid-illusie te brengen...

Met andere woorden ....ik durf nu al te stellen dat deze Aitosset er tussen blijft.....de Krell verhuist naar mijn HT en gaan daar op de fronts de Avalon Eclipse.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op november 28, 2005, 11:39:26
Dan gaat de aitos erop in een vergelijk...en je schrikt je gewoon rot wat een positief effect dat heeft (ook in het middengebied  :o)......het blijkt dat dit een enorme toename in snelheid geeft....iets wat bij mij hoog in het vaandel staat en voor mezelf
van belang is om je weer een stapje dichter bij de werkelijkheid-illusie te brengen...

Told ye... ;) :P  Het is heel simpel waarom dit een effect heeft op je hele spectrum: je fase- en impulsrespons is nu veel meer hetzelfde bij laag en midden/hoog. Ik zou persoonlijk nooit verschillende versterkers gebruiken op verschillende drivers, maargoed, is meer een filosofie dan echte ervaring.

Kijk Garmt aan de ene kant heb je wel gelijk (het blijft textbook) maar aan de andere kant
wordt je toch enigszins misleid door het feit dat het toch maar voor 70 Hz en lager is....en je wilt vermogen....als je dan ook nog een supersnelle Krell kiest....en de combi klinkt al meteen waanzinnig... :o....blijf je er minimaal een aantal maanden naar luisteren   :P

Enfin ik ben in de gelukkige positie om thuis toch nog even nieuwsgierig te kunnen vergelijken....

Hoewel ik nu geen superlage energie meer mijn huiskamer in voel komen...verkies ik TOCH de Aitoskeuze ...anyday of the week...  8)

Movievault

Je moet niet altijd dat overdonderende superlaag hebben.
Dat krijg je ook niet op een real stage.
Maar wel dat snelle ritme van de bas dat lekker in je borst zit.
Brengt mij weer op ideeen Erik.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Het punt is dat ik door Velodyne erg veel ervaring heb gekregen met de effecten van sub-laag op het totale geluidsbeeld... Soms is een toevoeging van laag < 45 Hz al schrikbarend!  :o  Er worden dan welliswaar verschillende versterkers gebruikt voor sub en speakers, de effecten van het laag zijn heel duidelijk hoorbaar. Verder heb ik ook verschillende versterkers gebruikt op mijn SVS subwoofer, altijd met grote verschillen. Parasound was wollig en Bryston compleet strak bijvoorbeeld! Als de speaker werkelijk full-range is, is het complete spectrum goed hoorbaar en dus ook de verschillen in het sublaag.

Bedenk dat de hersenen heel erg gevoelig zijn voor timing- en faseverschillen. Als de gronddtoon en de boventonen uit fase zijn, is er NIETS wat dit nog goed kan maken en is de illusie al verpest. De ene versterker kan met een ander exemplaar soms 180 graden uit fase zijn!

Movievault

goed om in gedachten te houden bij mijn JMlab clones
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

reMC

ruud2

hallo Frank,

mijn waarneming is , alhoewel ik niet zo veel experimenteer met versterkers op de V's  ,  de ervaring dat de subs een bescheiden maar zeer grote hoorbare bijdrage leveren.
dwz. ze staan niet te pushen of te bonken , maar het laag is er gewoon.
kijk je dan naar de conussen zie je nauwelijks beweging , zet je ze uit dan ontbreekt het meteen aan een stukje "warmte".

ruud.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DIY_Freak

Citaat van: garmtz op november 28, 2005, 11:59:55Bedenk dat de hersenen heel erg gevoelig zijn voor timing- en faseverschillen. Als de gronddtoon en de boventonen uit fase zijn, is er NIETS wat dit nog goed kan maken en is de illusie al verpest.
Het tegendeel is waar. Fasedraaiing ofwel -vervorming ("gronddtoon en de boventonen uit fase") is bij uitstek een afwijking die heel moeilijk te horen is.
CiteerDe ene versterker kan met een ander exemplaar soms 180 graden uit fase zijn!
180 graden uit fase is iets anders dan een fasedraaiing. Als je een unit uit fase zet met een andere, dan krijg je vaak een forse uitdoving in het overgangsgebied waar de units anders opgeteld een nette rechte curve laten zien.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

reMC

Citaat van: DIY_Freak op november 28, 2005, 12:18:48
Het tegendeel is waar. Fasedraaiing ofwel -vervorming ("gronddtoon en de boventonen uit fase") is bij uitstek een afwijking die heel moeilijk te horen is.

Hmm, vooral bij loopwerken LIJKT het toch niet zo moeilijk. Als grond- en boventonen goed in fase zijn hoor ik een enorme tonale verrijking met 'kloppende' timbres. Die zijn toch niet lastig te herkennen? Die perfectie in klankkleur is toch nooit te behalen als grond- en boventonen niet gelijklopen? Van daaruit redeneer ik dat het wel goed te horen is dus. Fout? Daarnaast merk ik heel vaak dat de ondertonen gewoon een wolk van geluid zijn en overal en nergens (overdreven) zijn, in plaats van dat het uit datzelfde instrument komt als waar de boventonen zitten.

garmtz

Citaat van: DIY_Freak op november 28, 2005, 12:18:48

Hmmm...  Waar ligt volgens jou dan het hoorbare verschil dat Erik hoort?

Citeer180 graden uit fase is iets anders dan een fasedraaiing. Als je een unit uit fase zet met een andere, dan krijg je vaak een forse uitdoving in het overgangsgebied waar de units anders opgeteld een nette rechte curve laten zien.

Uiteraard is dat wat anders! Ik wilde alleen aangeven dat verschillende versterkers verschillende fasedraaiingen genereren en dat dat nogal een impact kan hebben op de integratie tussen laag en mid/hoog.

DIY_Freak

Citaat van: reMC op november 28, 2005, 12:28:06
Hmm, vooral bij loopwerken LIJKT het toch niet zo moeilijk. Als grond- en boventonen goed in fase zijn hoor ik een enorme tonale verrijking met 'kloppende' timbres. Die zijn toch niet lastig te herkennen? Die perfectie in klankkleur is toch nooit te behalen als grond- en boventonen niet gelijklopen? Van daaruit redeneer ik dat het wel goed te horen is dus. Fout? Daarnaast merk ik heel vaak dat de ondertonen gewoon een wolk van geluid zijn en overal en nergens (overdreven) zijn, in plaats van dat het uit datzelfde instrument komt als waar de boventonen zitten.
Fasedraaiingen door een digitaal loopwerk? Dat is geheel uitgesloten. Wat je hoort wil ik niet tegenspreken of beamen, maar de oorzaak van de verschillen die je hoort ligt zeer zeker niet in fasedraaiiingen als het een loopwerk betreft.

In principe is "geen fasedraaiing" een betere benadering van de werkelijkheid. Maar echt belangrijk is het niet, dat blijkt uit veel onderzoeken en luistertests. Het is hoogstens 'goed' hoorbaar of herkenbaar in laboratorium omstandigheden met de juiste testsignalen. Met muzieksignalen en zeker in de gemiddelde luisterkamer is zelfs de meest geoefende luisteraar niet of nauwelijks in staat er kaas van te maken.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

DIY_Freak

Citaat van: garmtz op november 28, 2005, 12:33:01
Hmmm...  Waar ligt volgens jou dan het hoorbare verschil dat Erik hoort?
Dat heb ik in m'n eerste post over sublaag toegelicht.
CiteerUiteraard is dat wat anders! Ik wilde alleen aangeven dat verschillende versterkers verschillende fasedraaiingen genereren en dat dat nogal een impact kan hebben op de integratie tussen laag en mid/hoog.
Ok, verschillende fasedraaiingen door versterkers, dat is in principe mogelijk. Maar... die kunnen in de praktijk slechts optreden in de allerlaagste laag, vaak ver beneden de weergavecapaciteiten van de luidspreker. Praktisch gezien lijkt me dat geheel verwaarloosbaar. Ik denk dat de verschillende percepties elders verklaard moeten worden. Dat doet verder niets af aan de hoorbare verschillen, alleen de verklaringen ervoor.

garmtz

Citaat van: DIY_Freak op november 28, 2005, 12:48:33
Ok, verschillende fasedraaiingen door versterkers, dat is in principe mogelijk. Maar... die kunnen in de praktijk slechts optreden in de allerlaagste laag, vaak ver beneden de weergavecapaciteiten van de luidspreker. Praktisch gezien lijkt me dat geheel verwaarloosbaar. Ik denk dat de verschillende percepties elders verklaard moeten worden. Dat doet verder niets af aan de hoorbare verschillen, alleen de verklaringen ervoor.

Ik bedoel niet fasedraaiingen in 1 versterker, maar tussen 2 versterkers. Dus hoe het signaal erin komt en eruit gaat. Beide op een scoop en het faseverschil bekijken van de output bij beide versterkers t.o.v. de input.

reMC

Citaat van: DIY_Freak op november 28, 2005, 12:44:20
Fasedraaiingen door een digitaal loopwerk? Dat is geheel uitgesloten. Wat je hoort wil ik niet tegenspreken of beamen, maar de oorzaak van de verschillen die je hoort ligt zeer zeker niet in fasedraaiiingen als het een loopwerk betreft.

Ok, waarom zijn fasedraaiingen in een loopwerk onmogelijk?

We dwalen een beetje af...maar misschien wel een idee om ...als het over loopwerken gaat...om verder te posten op bv. mijn...klok der klokken...cd/dac modificaties ;)

Ik heb nl. zelf ook veel interesse momenteel in een dac/drive-ombouw.... ;D

DIY_Freak

DIY_Freak

Citaat van: garmtz op november 28, 2005, 12:52:59
Ik bedoel niet fasedraaiingen in 1 versterker, maar tussen 2 versterkers.
Ik ook. :D

Zie je dat het formaat wel meevalt...beetje vroeg dit jaar maar ...so what  ;D

Happy xXx-mas..........

Movievault

Ik dacht dat het een difusor was.

R

Mooie foto zeg. Gaan de ballen in de boom niet gruwelijk mee resoneren?

Ruud-

Citaat van: Erik van Voorst op december  3, 2005, 17:52:49
Zie je dat het formaat wel meevalt...beetje vroeg dit jaar maar ...so what  ;D

Happy xXx-mas..........

Beetje vroeg :o ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..