Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Gaaf.... 8)

Die lengte nerf accentueert zelfs nog een keer de lengte van de speaker....dat maakt ze erg
"statig en voornaam"

Open even een topic ik wil daar best meer over lezen/zien....1 fan heb je al !!!!! ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

advr

Citaat van: Fineermannetje op juli  2, 2005, 19:34:14
Zo jongens, even off topic. Ik kan het niet laten om even mijn net gefineerde speakers te laten zien. Let onog even niet op de hoekjes, het fineer (op papier) is alleen nog met een freesje verwijderd aan de randen. Ik moet die nog netjes afschuren. Dan zie je niets meer van het papier.

Tadaaa.....

daar kun je ontzettend trots op zijn!! ;D ;D ;D ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

R

Citaat van: Erik van Voorst op juli  2, 2005, 17:47:31
En de eerste bijna op zijn plekkie....

Tijd voor een potje photoplay, zoek de verschillen. Wat een gigant zeg, maar wel erg mooi.

Vandaag de 2e xXx-Sub gevuld met dempingsmateriaal...toch weer snel een paar uurtjes werk... :o

Daarna de 1e xXx-Sub van zijn Rustin's Plastic Coating voorzien...de tekening "knalt" dan meteen te voorschijn.

Het is zeker mijn inbeelding....maar het lijkt net alsof de xXx-en een vreugde dansje maken om de Eclipse (ik heb deze foto niet in scene gezet...dus het viel mij gewoon plotseling op).... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

vreugde dansje?  afscheidsfeestje zal je bedoelen ;D
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

Lijkt wel een ritueel indianen dansje om de totempaal  waar dadelijk en speaker wordt geofferd. ;D >:D

Wel Erik, weer mijn complimenten.....tjonge jonge.

Groet,

Jan

Robbo

Citaat van: Erik van Voorst op juli  2, 2005, 17:57:50
Met een rubberachtig lood/bitumen/zand papje de magneten ingesmeerd....dit zorgt enerzijds voor een rustigere units en anderzijds wordt de terugkomende energie "afgebroken"

Ook mijn hele filter is hiermee behandeld.....

Ook weer te koop bij O.L.S. in Breda.....DE winkel voor deze technische hebbedingetjes  ;D

Op een hifi.nl link in een ander topic (vergeten) zie je een review/bezoek aan O.L.S.....waar een van de werknemers ook Thiel units    " inkwast"  .

Interessant.  Het leek mij nl. dat ze met die 'kit' er een soort loden pijp aan vast plakte om de unit te verzwaren.  Maar dat is dan zeker om de kit uit het midden van de magneet te houden.

Waarschijnlijk wel, ik gebruik een rolletje opgerold fineer ...welke dan terugrolt in de opening en zich op die manier zo vastzet.

Verder wikkel ik de hele unit in keukenfolie.

Je wil dat spul niet morsen in de poort want dan besmeur je met die "drap"
het keramieke membraan....en dan ben je zuur  :-\

Robbo

Citaat van: Erik van Voorst op juli  4, 2005, 08:44:57
Je wil dat spul niet morsen in de poort want dan besmeur je met die "drap"
het keramieke membraan....en dan ben je zuur  :-\

Ze lieten mij daar nog een 'C90/6' driver zien, welke ze per ongeluk opgeblazen hadden (door kortsluiting).  Zo'n konus ligt dan letterlijk in scherven.   

Deze had overigens ook die drap op de magneet.   Ga je dit ook nog op je mids toepassen ?    Ik neem aan dat je je kast (aanslag/houder waar de magneet op rust) nog moet aanpassen nu de magneten dieper liggen ?

Citaat van: Robbo op juli  4, 2005, 09:22:19
Ze lieten mij daar nog een 'C90/6' driver zien, welke ze per ongeluk opgeblazen hadden (door kortsluiting).  Zo'n konus ligt dan letterlijk in scherven.   

Deze had overigens ook die drap op de magneet.   Ga je dit ook nog op je mids toepassen ?    Ik neem aan dat je je kast (aanslag/houder waar de magneet op rust) nog moet aanpassen nu de magneten dieper liggen ?

Ja de C95 en C79 heb ik ook al gedaan....een kleine aanpassing (beiteltje) aan de support schotten is geen probleem.....het gaat alleen om de zijkanten...want de achterzijde van de units (poolplaten) had ik al met vilt behandeld...

Die C90 bliezen ze op om dat ze hem erg ver lieten door gaan...hij kreeg gewoon te veel voor zijn kiezen en sloeg tegen het metaal....toen de zangeres Magdalena Kovena
haar franse Aria inzette...was het dekking zoeken....pats.....(had ik graag bij willen zijn).... 8)

Robbo

Oh. Peter Bats vertelde mij dat het kwam doordat hij per ongeluk een tube-amp verkeerd aansloot, waardoor inderdaad de magneet tegen de aanslag kwam :)

Misschien hebben ze er meerdere opgeblazen  ;D...Peter vertelde mij dit toen we naar die Aria zaten te luisteren op hun referentiesysteem...  ;)

Mijn versie "Klinkt" in ieder geval wel spectaculair  :P

MickeyMan

Citaat van: Erik van Voorst op juli  2, 2005, 17:57:50
Met een rubberachtig lood/bitumen/zand papje de magneten ingesmeerd....dit zorgt enerzijds voor een rustigere units en anderzijds wordt de terugkomende energie "afgebroken"

Ook mijn hele filter is hiermee behandeld.....

Ook weer te koop bij O.L.S. in Breda.....DE winkel voor deze technische hebbedingetjes  ;D

Op een hifi.nl link in een ander topic (vergeten) zie je een review/bezoek aan O.L.S.....waar een van de werknemers ook Thiel units    " inkwast"  .

Tjezus je durft wel... ik zou zo bang zijn de units te verknallen.

Wat ik echter niet begrijp is waarom ze dit dan niet in de fabriek doen. Voor units in die prijsklasse mag je toch verwachten dat ze al 'optimaal' zijn. Ik vind het heel vreemd dat je met zoiets simpels ze nog kunt verbeteren.
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Robbo

Citaat van: MickeyMan op juli  4, 2005, 10:22:47
Tjezus je durft wel... ik zou zo bang zijn de units te verknallen.

Wat ik echter niet begrijp is waarom ze dit dan niet in de fabriek doen. Voor units in die prijsklasse mag je toch verwachten dat ze al 'optimaal' zijn. Ik vind het heel vreemd dat je met zoiets simpels ze nog kunt verbeteren.

Bijna aan alles wat seriematig geproduceerd is, worden concessies gedaan vanwege het productieproces.  Maar daarnaast ook vanwege regelgeving en keurmerken.

Denk bijvoorbeeld maar eens aan auto's, als Mercedes echt zouden willen had Brabus geen bestaansrecht.

Rudo

Citaat van: Erik van Voorst op juli  4, 2005, 09:45:31
Die C90 bliezen ze op om dat ze hem erg ver lieten door gaan...hij kreeg gewoon te veel voor zijn kiezen en sloeg tegen het metaal....toen de zangeres Magdalena Kovena
haar franse Aria inzette...was het dekking zoeken....pats.....(had ik graag bij willen zijn).... 8)
Dat heeft wel een hoog broodje aap gehalte....
De breedbander C90 kun je nauwelijks te ver door laten gaan en dan zeker door notabene een zangeres laten springen... Of stond ze op een 78 toeren plaat die per ongeluk op 33 werd afgedraaid?

Maar duidelijk is nu wel waarom er dat gaas voor de unit zit. Dat is niet om de unit te beschermen, maar om de luisteraar te beschermen tegen rondvliegende keramiek scherpe splinters!
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Robbo

Waarom ?   Is gewoon een kwestie van goed hard draaien.  Ik heb eens een luistersessie gehad van een set Totem Hawks. Die sloeg ook even tegen de aanslag aan bij een track van Madonna - Music. 

Het ligt er maar aan hoe je zo'n driver inzet.  Puur als mid zal het niet veel kwaad kunnen, maar als mid-woofer....

Verwar overigens de C90/6 niet met de units die Kharma inzet.   Dat is echt een andere unit, want dat kun je wel afleiden aan het feit dat ze deze in een 2-weg speaker inzetten.

Er stond ook een orkest mee te doen wat extreem laag ging... ;)

Maar goed of het nu wel of niet tijdens zang gebeurde of een verkeerde aansluiting....
de issue is meer dat deze units behoorlijk kwetsbaar zijn voor
verschillende belastingen en dat met name de DIY-er erg voorzichtig moet zijn.

Ik hoorde laatst weer dat iemand er met zijn vinger doorheen ging tijdens het wegleggen van de unit....gleed hij half uit zijn hand dus....dwars door het membraan....... :'(

Ook het inkwasten en verder behandelen van de units raad ik niet iedereen aan....want een fout wordt behoorlijk streng afgestraft...

De eerste xXx-Head.....

Niet MDF Klaar, Fineer Klaar, Lak/olie Klaar maarrrrr......... HELEMAAL SPEELKLAAR.... 8)

Ik kwam toch nog aan 14 laagjes olie voordat de diepte kwam....

Foto's spreken voor zich....

(de eerste laat nog even de behandelde c79 zien)

:)

:)

blue-eyes

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

richardkrol

Beste Erik,

Dat moet nu toch wel een hele kick geven ! Ik ben zeer onder de indruk van het resultaat - je mag ook echt apetrots zijn op dat fineerwerk, dat is toch wel de "icing on the cake".

Trouwens, wat voor kabel heb jij gebruikt in jouw speaker?

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

.....moet je even een 10-tal duizend hits terug.... :P

Nee gekheid...ben gewoon een beetje blij....ik heb zilverdraad met teflon gebruikt...zelf even wat kleurcoderingen aangebracht met krimpkous...want het zijn al met al behoorlijk wat units....

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op juli  4, 2005, 20:37:44
Ik kwam toch nog aan 14 laagjes olie voordat de diepte kwam....
:o :o :o :o :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

oud_account_1

Ziet er weer retestrak uit, maar ik eis zwarte boutjes/schroeven :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values