Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee hoor...maar ik wil perse eerst " proefdraaien" dat Birdseye Maple zowel op backing paper als zonder is behoorlijk taai fineer om te verwerken...ook 90 graden hoeken geven met onbehandeld fineer veel mooiere resultaten...enfin oordeel zelf maar....... ;)

Foto 1....De Kef is nu klaar om af te werken....ook de smalle randje heb ik van onbehandeld fineer genomen en met de strijkboutmethode opgestreken...dat werkt gewoon goed.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ik gebruik voor deze Birdseye...Chinese Tung Olie....dan gaan de vogeloogjes nog meer spreken dan met vernis....

Uiteraard lopen er nu achter de schermen proefjes mee met:  Sumatra Olie....Deense Olie.....Bijenwas....en Vernis... ;D

De olie moet je even Au Bain Marie...opwarmen (vragen aan je vrouw).....

Ook het hout onder een lekkere hete lamp of in de zon zetten....zodat de porien open gaan staan...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Een klein doekje nemen anders heb je zeer veel olie verlies...en werkt minder makkelijk

Na 5 minuten in te laten trekken ...uitwrijven en 24 uur laten drogen voordat je een 2e laag aanbrengt...

Het hout gaat al meteen "spreken"....

I give you....The KEF C220 Limited Edition xXx..hahahaha  >:D

Robbo

Prachtig :)

Kun je uitleggen hoe je de overgang van het fineer op de hoeken zo mooi krijgt.   Ik zie nauwelijks de 'zijkant' van het fineer.

R

En kun je eens een fototje van een hoeknaad laten zien?

tuurlijk....

Ik kan niet echt uitleggen hoe ik een mooie overgang maak...althans ik wil wel mijn manier van werken uitleggen.

In de witte D2 houtlijm (topspeed) zetten met een rollertje beide delen....dan 20 minuten laten drogen...en opstrijken met het strijkijzer in de heetste stand.....eventueel de randen nog even klemmen.

Bijgaand ook een fotootje van een aantal naden welke bij elkaar komen...te weten een voegnaad.......een frontnaad....een versteknaad.....een bovennaad en een zijnaad...

Eerlijk gezegd ben ik een beetje bang van kontaktlijm ivm corrigeren....

Voor de facetten zou het sowieso denk ik wel een nog betere optie zijn...ivm klemmen

Ik lig er nu met een vergrootglas op (de naden) en deze zijn toch een piepklein beetje donker...bij Avalon absoluut niet........

Mijn vrouw lacht er hartelijk om en zegt dat het prachtig is....maar ik wil nog meer uit die kan halen....als dat mogelijk is.....(ik heb niet de fineer-aparatuur van Neil Patel :'(.)....... ;)

Het grappige is dat deze donkere (zeer dun hoor!!!) naden ......de naden van het onbehandelde fineer zijn... ;)

Leuk trouwens dat je je hebt aangemeld.....

Ik ga een blik contactlijm kopen volgende week.....patex of bison o.i.d.

Volgende week zit ik weer in Arhem bij Baptist (beetje reclame maken) DE doe hetzelf speciaalzaak ook daar hebben ze veel industriele producten....dus buiten de olie kijk ik daar ook nog even voor Kontaktlijm merken....

De Tung Olie kun je net zolang mee spelen tot je (hoog)glans krijg....door meerdere lagen en dan de laatste laag niet opwrijven....of de laatste laag in de bijenwas zetten.....

In principe kan deze olie op alle onbehandelde houtsoorten...let wel hij kleurt iets donkerder dan Deense olie en is weer iets minder (hoog) glans dan Sumatra olie....

Ik heb nog even een foto gemaakt naast het ebben filter....kon het niet laten.... ;D

Bart_M

Hi Erik,

Ik heb ook nog een stel boxen staan waar je op mag oefenen. :)
Speciaal voor jou heb ik er facetten op gemaakt. ;)

Bart

ralph w

Erg fraai,

ik hoop dat je de xxx-en niet ook met dit smalle fineer gaat doen want volgens mij krijg je dan wat veel naadjes. Hier even een fotootje van het birds-eye maple die ik 2 weken geleden heb gehaald (helaas niet voor een boxenproject :(
Als referentie ligt het velletje op een gipsplaat van 260x60cm

Shorty

CiteerJe weet zelf ook wel dat als alles hard-wired is met jou zilvercomponenten, dat dat een werkelijk fantastisch resultaat moet geven ipv de testmetode, met alle klemmetjes enz.enz.

Het ligt eraan hoe je klemt...als je twee geleiders goed op elkaar klemt heb je in principe geen soldeer nodig. Soldeer is geen lijm... hoewel het daar wel vaak voor gebruikt wordt....

VrGr,

Bart J. 

Audiofiel

Citaat van: Shorty op mei 23, 2005, 10:48:16
Het ligt eraan hoe je klemt...als je twee geleiders goed op elkaar klemt heb je in principe geen soldeer nodig. Soldeer is geen lijm... hoewel het daar wel vaak voor gebruikt wordt....

Soldeer is borging, geen lijm inderdaad. Je draait eerst de draden van de componenten in elkaar en borgt die verbinding met (zilververzadigd) soldeertin. En de componenten lijm je vervolgens vast op een houten plankje of iets anders.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MIIB

Soldeer is weldegelijk meer dan alleen maar borging. Bij een goede soldeerverbinding dringt het soldeer door in de bovenste atoomlagen van beide te solderen componenten. Het soldeer vormt dus een chemische (en in het geval van een geleider dus ook een elektrische) verbinding tussen de twee delen. In principe heb je met een soldering dus ook een beter contact (zeker op de lange duur) dan met een klemverbinding.

Rob
It really tied the room together....

Shorty

Ooohh?  ??? Maar betekent dat dan niet weer een extra weerstand die gepasseerd moet worden? Klem de aders op elkaar en bingo, dacht ik zo....

VrGr,

Bart J.

MIIB

Juist bij klemmen heb je te maken met een miniscuul laagje oxide (of erger: vuil  :-X), zelfs edelmetalen hebben daar last van (je vergulde rca-pluggen bijvoorbeeld). Misschien dat goed schoonmaken en dan klemmen wel goed gaat, maar dan maar voor even. Kijk maar eens naar geklemde speakerdraden na een paar jaar (groen van de koperoxide op de aansluitpunten) en vertaal dat naar dagen of weken. Miniscuul effect, maar toch.

Bij solderen heb je in principe geen echte weerstand. Je gebruikt immers een geleider om de verbinding te maken.

Ik beweer niet dat het voor testen een slechte methode is, maar zeker voor de langere duur is solderen veeeeeeeel beter. Volgens mij soldeert Erik liefst ook alles aan elkaar vanaf de versterkers tot aan de speaker units zelf........8)

Rob
It really tied the room together....

Walter_PPK

Mooi gedaan met die C20's. Als je nog wat wil oefenen. Misschien kun je je even uitleven op mijn rears ;D
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Shorty

Hoi MIIB,

Er wordt wel beweerd dat zilveroxide beter geleidt dan zilver. Dat zou dan betekenen dat zilver op zilver wél beter alleen geklemd zou kunnen worden?  ???
En gaat soldeer niet ook oxideren, ondanks al dat lood?  :P ::)

VrGr,

Bart J.

Audiofiel

Citaat van: Shorty op mei 23, 2005, 17:11:35
Er wordt wel beweerd dat zilveroxide beter geleidt dan zilver. Dat zou dan betekenen dat zilver op zilver wél beter alleen geklemd zou kunnen worden?  ???
Waar haal je dat nou vandaan? Zilveroxide geleidt goed, maar niet beter dan puur zilver. Zilveroxide geleidt een klein beetje slechter dan (ongeoxideerd) koper zelfs.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sorry jongens...even tussendoor... :P

Vandaag een andere fineer lijmmethode toegepast en wel die van de Contactlijm....

Deze methode wordt eigenlijk iets te negatief beoordeelt door AF maar tevens op aandringen van het fineermannetje TOCH de handschoen vandaag opgepakt....

Ik gebruik een kwast om op te brengen.
Je moet wel supersnelwerken dat is een nadeel.
Ik smeer allebei de delen in met bv. BisonKit.

Dan gebruik ik even 2 draadeinden waarop ik me te lijmen fineer positioneer...

Na 10 minuten maximaal droogtijd tik ik hem in het midden vast.... ;)

Dan roller ik naar de uiteinden het plaatje fineer vast....eerst klein dan groot en dan kloppen....

:)

Kijk mamma met 2 handen... >:D

Ben zeer tevreden over het eindresultaat...hier een close-up van de naad