Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

OFF-TOPIC
Okay dan...ik doe 1 keer mee aan dat chatten van de laatste tijd... >:(

Nee... ik spijbel....... ik sla een uurtje het vak "handarbeid" over  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Ik dacht eerlijk gezegd ook dat jij dat vak doceerde... :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hebbes...

Deze Bryston gaat alles onder de 70Hz overnemen..... >:D

Rechts nog even de Thommessen ter vergelijk.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 26, 2005, 18:18:52
Deze Bryston gaat alles onder de 70Hz overnemen..... >:D
Rechts nog even de Thommessen ter vergelijk.

Ga je ze nog tegen elkaar vergelijken? Ik ben heel benieuwd wat de verschillen zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

nope...op een gegeven moment wil ik geen electronica hoby-ist zijn maar een luisteraar dus ik ga bij terugkomst van de xXx goed bij mezelf te rade wat voor mij zinvol is om te testen/vergelijken en wat niet.....

Na 2 jaar wachten heb ik 2000 cd's om opnieuw van te genieten....dat gaat na het fineren en een eindversterkingskeuze dan ook meteen gebeuren.... 8)

Audiofiel

Dus mocht de Thomessen om een of andere duistere reden toch beter klinken, dan kom je er nooit achter?

paul groot

;D ja kom op erik
effe uitproberen
2 draadje maar  >:D
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

vooruit dan maar weer....ik loop mijn vak als reviewer mis  :P

fgroen

Citeervooruit dan maar weer....ik loop mijn vak als reviewer mis 

Inderdaad, want gezien het aantal posts op jouw topic kan wel gesteld worden dat je de schrijf-vaardigheid ruimschoots meester bent.

Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen van de Bryston, die is bij mij ook nog even de revue gepasseerd als actief filter.

Dussssssssss ook hier belangstelling voor jouw review (maar dan eigenlijk tegenover een THEL-filter.. kan dat er ook nog bij?  >:D)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Citaat van: fgroen op mei 27, 2005, 08:57:23
Dussssssssss ook hier belangstelling voor jouw review (maar dan eigenlijk tegenover een THEL-filter.. kan dat er ook nog bij?  >:D)
Ik ben eigenlijk ook meer benieuwd hoe de Bryston het doet tegenover jouw Thel dan tegenover de Thomessen. Die Thel staat nog steeds op mijn lijstje. :D

Vigier

Heej Erik,

je gaat me toch niet vertellen dat je Thel niet kent he?
http://www.thel-audioworld.de/

Groet, Joris

Oja stond ook nog in mijn favorieten gebookmarkt...gewoon vergeten....maar ik kom nu al tijd te kort.... ;)

vandaag de 2e KEF in de Blanke Sikkens Lak Gezet zijdemat...

Ook een jasje voor mijn Bryston gebouwd van Birdseye voor de laatste " lakproef" ...morgen de lijstjes en dan als laatste in de Rustin Deense Olie....

Nu heb ik plenty verschillende olie en lakproefjes en de winnaar gaat op mijn xXx....

Wel stijl je x-over hetzelfde als de speakers......Bryston 10B Limited Edition xXx...hahahaha

Neil Patel heeft zelfs de Sub-Eindbak (van vermoedelijk Rowland)  bekleed met deeltjes massief hout van de fineer van je gekozen houtsoort op de Sentinel..... 8)

ruud2

hoi Erik,

misschien  een paar facetten aan de voorzijde van het kastje? maakt het wat minder , hoe zou ik het zeggen , vol .... corpulent ;)
en het is dan in sentinel "stijl".
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Nope...hij blijft zo...ligt ook een beetje aan de foto...maar ik heb sowieso een hekel aan slimline (bij audio-apparaten :P)

Gelijk de winnaar bepaald voor mijn xXx afwerking .....Rustins Danish Oil....

Ook het lijmwerk bepaald...witte houtlijm...persen...

Grappig dat je in deze moderne tijd toch weer terugkomt op de meer ambachtelijke middelen 

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 28, 2005, 18:00:09
Nope...hij blijft zo...ligt ook een beetje aan de foto...maar ik heb sowieso een hekel aan slimline (bij audio-apparaten :P)

Gelijk de winnaar bepaald voor mijn xXx afwerking .....Rustins Danish Oil....

Ook het lijmwerk bepaald...witte houtlijm...persen...

Grappig dat je in deze moderne tijd toch weer terugkomt op de meer ambachtelijke middelen 

Gaaf Erik. Zo is het tenminste echt iets 'eigens'!

paul groot

Heel mooi erik
maar check de "warmte huishouding" he?
gr
Paul
Sony 4k, Ziggo Next 4K, Div Audio, PS4, Sony player4k, Eigenbouw speakers open baffle.

FFF

Citaat van: paul groot op mei 28, 2005, 20:01:20
Heel mooi erik
maar check de "warmte huishouding" he?
gr
Paul

Zou me nix verbazen als de achterkant van dat kastje hetzelfde is als de voorkant.

Erik kennende heeft hij daar vast rekening me gehouden, heb ook geen idee of zo'n Xover warm word.

Hoi

Heb ik rekening mee gehouden....
De Bryston-xXx zit momenteel in een open doos "geclamped ;D" geschoven (aan de achterkant  open) met voetjes en al...

Mocht hij warm worden dan is het een kwestie van de voetjes eronder eraf halen en heb ik weer aan de bovenkant een paar cm hoge sleuf voor de circulatie... ;)

In ieder geval bedankt voor het meedenken...

De Bryston krijgt nog 3 lagen Rustin's Danish Oil en is dan de winnaar qua afwerking... 8)

fgroen

Hoi Erik,

CiteerOok het lijmwerk bepaald...witte houtlijm...persen...

Jouw keuze voor fineerverlijmen is dus witte houtlijm en klemmen.

Geeft dat uiteindelijk toch het mooiste resultaat, of is die keuze meer gebaseerd op de verwachting dat de verlijming met witte houtlijm duurzamer is dan met contactlijm?

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Citaat van: fgroen op mei 30, 2005, 09:42:45
Hoi Erik,

Jouw keuze voor fineerverlijmen is dus witte houtlijm en klemmen.

Geeft dat uiteindelijk toch het mooiste resultaat, of is die keuze meer gebaseerd op de verwachting dat de verlijming met witte houtlijm duurzamer is dan met contactlijm?

Ik vind witte houtlijm vergt minder "nalopen"...en daarbij staan de speakers straks in een serre en worden toch soms behoorlijk snel warm....ondanks Airco en zonwering binnen en buiten......dan heb ik een beter gevoel over houtlijm dan contactlijm (deze laatst is maar gegarandeerd tot 70 graden  :-\ ).......mogelijk kies ik voor de facetten (rug naar de zon) contactlijm maar dat zie ik nog wel...... ;)

Als je handig bent dan is het eindresultaat van beide methoden gewoon goed.....witte houtlijm vergt wel iets meer zorg en ervaring....

Okay nu ik de afwerking van de xXx-en heb bepaald...ben ik er ook uit hoe ik het blanke hout wil voorbehandelen.

Er zijn talloze producten in de handel onder de naam "grainfillers" ...ik ga echter een zeer moeilijke procedure kiezen ...geleerd van een restaurateur.

Ik kies voor plastic....klinkt afgrijselijk....en dat is het ook....dwz als je het op de normale manier gebruikt.

Als je het echter als  "filler" gebruikt en dan afwerkt met meerdere lagen Danish oil  dan wordt het een heel ander verhaal  ;D

Ik raad echter dit NIET aan voor de mensen welke veel pech hebben gehad met hun lijm-lak combinaties
dus alleen voor de ver gevorderen.

De truuk is dat je 1 deel harder op 4 delen Lak mengt (zeer nauwkeurig werken) daarna zorg je dat je het supersnel (denk aan sneldrogende 2 componentenlijm) en super dun uitstrijken over voorgeschuurd fineer met een niet te fijne korrel zeg maar even korrel 200...want de porien moeten open blijven staan  ;)

Daarna 24 uur laten drogen en dan schuren met korrel 400 en steeds bij daglicht kijken dat je niet op het hout schuurt maar op de laag daarna de eerste laag verwarmde olie aanbrengen met een niet pluizende doek en verder de gewone olie-laag behandelingen dus steeds inslijpen met korrel 1000... ;)

Op de foto zie je een behandeld (met alleen de 2 componenten lak natuurlijk)  en een onbehandeld stuk...
het moet nauwelijks zichtbaar zijn....dan is het goed gedaan.....je ziet het hier zelfs beter dan in het echt... ;D

Oja wat is nu het voordeel van deze behandeling.....je hebt nl. in een klap alle eigenschappen van deze lak op je speaker en toch een warme houtfinish door de olielagen welke domineren (is veel mooier dan welke lak dan ook)

Deze voordelen zijn......stootvaster....en als belangrijkste alle naden zijn meteen extra duurzaam verlijmd (en dat zijn er nogal wat ;D) tevens
watervast (olie is niet watervast) en houdt vergeling langer tegen (UV-licht).l

blue-eyes

Is er nog een overtreffende trap voor perfectionist?

Ik krijg al meer respect voor je monnikenwerk Erik!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Wowly

Wat ik al zei, je bent je vak misgelopen..... :)