Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Vanavond mezelf weer rust gegund en met een handje Eva Cassidy cd's LUISTEREN en wegdromen wat ik straks misschien nog mooier zou kunnen horen....genietend van het sneeuwlandschapje.

EN NEEN DAT IS NIET MIJN VROUW AAN HET WERK OM ZILVER IN DE TEFLONTUBING TE MORRELEN........ ;D

(ik had wel stiekum 4 facetten rechtstreeks uit het werk nog ff verlijmd...na 24 uur weer pics)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

EINDELIJK......

Vandaag mijn Birdseye gekocht.
Ik heb 4 flexplaten genoesd esdoorn en een boekje onbehandeld fineer voor de facetten uitgezocht.

Ik kon uit meer dan 200 platen kiezen...dus nam alle tijd.....ook de bijpassende boekjes gingen net zo lang door mijn handen totdat ik de structuur en kleur matchend vond.

Uiteraard is elke plaat een gematchte plaat maar ook de 4 platen zijn onderling nogmaals gematched.  8)

Hierbij een foto van een van de stroken voor de facetten, tevens een foto van mijn 1e mid welke morgen klaar is.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

WrineX

tjah een cursus fineren zou best wel een sleuk zijn als mensen dat zouden posten :)  ben benieuwd hoe mooi je dat gaat doen.

jeroen_B

een duidelijke uitleg hoe te fineren en met welke lijmsoorten zou inderdaad heel welkom zijn !

Arno P

Citaat van: jeroen_B op maart  5, 2005, 15:24:04
een duidelijke uitleg hoe te fineren en met welke lijmsoorten zou inderdaad heel welkom zijn !

Misschien een aantal extra foto's erbij met een educatieve insteek ?  :)

WrineX

jah fineer rules :) maakt dingen zooo mooi :)

Jullie zullen toch echt wat geduld moeten hebben....maar na 2 jaar hebben jullie dat wel bewezen  ;D

Als de speakers nl. klaar zijn met onder-fineer gaan ze op transport.....ik heb het ontwerpen en bouwen van het filter  "uitbesteed".

Na een aantal weekjes zal de zaak weer terugkomen en begint het fineren, ik ben nl. veel te bang voor beschadigingen.

Ik zal dit fineren  uitgebreider op het forum zetten omdat dit toch wel een moeilijk staaltje ambacht blijft. ;)

Ik heb in ieder geval nu alle zilverkabels klaar en vanavond gaat er al een (van de C-79 2 aders plus en 2 aders min getwist) in de shoot-out met mijn favoriet.

Dit gebeurt bij een Hi-Fi vriend vanavond welke ik de kabel ooit eens heb  "geleend"  ;D

Deze favoriet komt van Fokker Industries vandaan...een 25 Gauge OFC zwaar verzilverd en getwist met Teflon coating  (deze wint het van diverse Van den Hul's (Snowwhite, Magnum, CS122), een Audioquest, een Ocos, en een Mark Levinson (grijs/beige multistrand naam vergeten :-[).

Ik zal resultaten mailen want dat lijkt me leuk voor de jongens van Frank's Zilver PowerBuy  8)

Bijgaand een foto...even wat terminals eraan gezet...ffff....geen 24 karaats gouden voor handen  :P
dus 8 gewone rakkertjes, oja hij heeft dit keer een blauw jasje gekregen om onderscheid te maken tussen de 5 zilverkabels per speaker.

FFF

haha, had ik niet van je verwacht dat je iets uit zou durven besteden.

Maar wie gaat de filters doen? Denk dat het een goede keuze is om uit te besteden als je niet 100% achter jezelf staat.

Bij zo'n compromis loze speaker is het filter natuurlijk zeer belangrijk.

Ben benieuwd, eventueel ook naar je materiaal keuze voor je filter.

Sherwin

Citaat van: FFF op maart  5, 2005, 23:01:55
haha, had ik niet van je verwacht dat je iets uit zou durven besteden.

Maar wie gaat de filters doen? Denk dat het een goede keuze is om uit te besteden als je niet 100% achter jezelf staat.

Bij zo'n compromis loze speaker is het filter natuurlijk zeer belangrijk.

Ben benieuwd, eventueel ook naar je materiaal keuze voor je filter.

Het filter is misschien wel het belangrijkste  ;)

Weer een overwinning behaald, ditmaal de moeilijkste facet van het geheel degene op de xXx-Mids.
Dat heeft een ieder van ons nabouwers heel wat hoofdbrekens gekost....

Hierbij mijn trotse foto.... 8)
Deze is een beetje donker en soft....express gedaan want een geschuurde xXx is geen gezicht  ;)

PS
Voor wat betreft de zilverkabel deze won het gisteravond glansrijk.....ik MOEST hem zelfs achterlaten bij mijn vriend.....onder het motto....ik speel hem wel voor je in..... ;D

Het verschil was zo groot dat ik overweeg om al mijn speakersnoer ermee te vervangen.......langzaam maar zeker komen de kosten in de buurt van het origineel zegt mijn vrouw.....hahahahahahaha  :P ;)

SARK

Citaat van: jeroen_B op maart  5, 2005, 15:24:04
Citaat van: Arno P op maart  5, 2005, 15:29:25
Misschien een aantal extra foto's erbij met een educatieve insteek ?  :)

Leuke "fineer" les/link:
http://acoustic-design-online.de/00000095f01369c06/00000095f0142bd36/00000095f01472046.html
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Shorty

Citeerlangzaam maar zeker komen de kosten in de buurt van het origineel zegt mijn vrouw.....hahahahahahaha  :P ;)
Ojee..... tijd voor een bos bloemen.... en/of een avondje romantisch dineren... Of het allerergste: op zaterdag met haar mee gaan winkelen. :P Hoe dan ook... verzin een list...

VrGr,

Bart J.

Gydotron

Ik gebruik al erg lang dat zilverkabel Erik en een vriend heeft zelfs zijn dure NBS van de hand gedaan voor dit zilver.
Ik zou zeggen "Silver are a man's best strings " ;)

MVG  Guido

Ik heb gisteravond een hifi vriend met deze kabel laten horen waartoe zijn Sonus Faber in staat kunnen zijn.....ENORM, zelfs zijn laag werd strakker en dat door 4 strands van 0.8 mm.

Het was wel een korte lengte plm. 2.50 mtr maar het vergelijk was zelfs evident beter op elk gebied.....
ZELFS zo uit een koude omgeving en niet ingespeeld.....

Na een paar uur .....toen ik weer naar huis wilde , kon ik het gewoon niet maken om hem er weer tussen uit te halen..... ;)

Gaan we:....meer lucht, betere plaatsing, meer dynamiek (over de hele frequentie) minder scherpe S-klanken, muzikaler (warmer en echter) maar toch weer op en top neutraal!!!!!

PS
Ik heb hem beloofd dat mocht ik/als ik mijn speakersnoeren ga vervangen bestel ik extra  ;D

Geluisterd naar: P. Barber, D. Krall, Sting, R. Waters, E. Cassidy, C. Wilson.

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op maart  6, 2005, 22:16:09
Na een paar uur .....toen ik weer naar huis wilde , kon ik het gewoon niet maken om hem er weer tussen uit te halen..... ;)

Gaan we:....meer lucht, betere plaatsing, meer dynamiek (over de hele frequentie) minder scherpe S-klanken, muzikaler (warmer en echter) maar toch weer op en top neutraal!!!!!
Bedoel je nu dat je die zilverkabel er tussenuit haalt en er direct verbetering was op die punten. ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BOUBOU

Citaat van: Erik van Voorst op maart  6, 2005, 22:16:09

Citaat van: Audiofiel op maart  7, 2005, 08:24:12
Bedoel je nu dat je die zilverkabel er tussenuit haalt en er direct verbetering was op die punten. ???

Volgens mij zijn de resultaten die Erik noemt te horen met de zilverkabel er tussen.  ;)

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Audiofiel

Yep. Mijn woordbeeld vulde het als volgt in: "...kon ik het gewoon niet laten om hem er weer...".; mijn fout dus ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Okay op verzoek een wat educatieve approach voor wat betreft fineren.

Morgen heb ik WEER vrij genomen om mijn platen en stroken te snijden, ik zal nog een foto hiervan ongetwijfeld op het forum zetten.

Om te beginnen bij het begin zal ik alleen de manier/methode waarop ik te werk ga neerpennen....er zijn echter legio andere manieren...elk zo goed of slecht als zijn verwerker.... ;D

Het spreekt voor zich dat als je een fineersoort hebt gekozen voor je speaker of het nou stroken of platen zijn dat je steeds in gedachte moet houden dat je nagenoeg 2 gelijke (mirror-image of (book)matched) uit je materiaal moet kunnen halen.....

Zoek een winkel waar je uit zeer veel van je gekozen soort kunt vergelijken.....stap niet eerder die winkel in dan dat je weet welke soort het gaat worden.....pas dan kun je jezelf concentreren op je uitgekozen soort.

Zoek als je meerdere flexplaten nodig hebt niet de 2 of 3 mooiste maar zoek er 1 uit waarbij je 1 of meerdere gelijke platen kunt vinden....een hele lichte afwijking in kleur is minder erg dan een afwijking in het patroon....vergeet niet dat elk vlak straks sowieso anders wordt belicht... ;)

Je merkt bij het uitzoeken al snel dat het prettig is als er een flinke stapel van je uitgekozen soort fineer ligt.... ;D

Dit betekent dat je altijd meer moet kopen dan je pure maatvoering....dus je hebt ALTIJD materiaal over...let daar op
je moet kunnen kiezen uit je plaat of/en fineermateriaal....ook al is je fineer kostbaar bezuinig hier NIET... ;)

Voor de perfectionist kun je ook nog de zichtdelen (bv. de binnenzijden) van de speaker voorzien van de
rustigste of drukste maar natuurlijk de allermooiste uitgezochte stukken.....bij sommige soorten fineer (bv. Birdseye) kun je als je een perfectionist onder de perfectionisten bent... :P....ook nog de kijkrichting bepalen
dwz. hoe valt het licht op je uitgekozen stuk fineer.

Een simpele test is om de plaat om te draaien zodat de onderzijde ineens de bovenzijde wordt....je staat versteld van het verschil in diepte!!

Als je de stukken eenmaal gesneden hebt met een stanleymes (doe er gelijk een nieuw mesje in) langs een zwaar stuk MDF of een zware stalen lineaal...adviseer ik om ze tussen platen MDF of Hardboard te leggen en een weekje samen MET DE SPEAKERS op te slaan in de werkruimte....

Je slaat hier 2 vliegen in een klap...fineer wordt wat platter en acclimatiseert goed (perfect is 60 procent of minder als luchtvochtigheid en een graad of 18/20...werk je zelf ook lekker in  ;D

Ik vind mezelf nu al OH-en.....dus even genoeg......  ;D

Arno P

Mis ik hier toch niet een paar of wat foto's in deze cursus?  :)

michelt

Wat Erik verteld is dus het grootste nadeel vd flexplaten.

De flexplaten zijn fantastisch voor kleine vlakken.
Het probleem van grote vlakken flexplaat is dat door het spiegelen vd houtstructuur van de 4 vlakken het verschil in de "vezelrichting" zichtbaar was geworden, zoals ook de overgang tussen de vlakken. Met lakken wordt dit nog erger.
Beter eerst een testplaat maken en aflakken/schuren om te zien of het bevalt.

Het verlijmen met sneldrogende houtlijm en de persmethode gaat erg goed.
De stroken fineer kun je perfect passend maken door ze tussen 2 platen MDF te leggen en te klemmen(het fineer iets uit laten steken). Daarna met schuurpapier de randen van het fineer gelijk maken met de MDF platen> fineer is nu recht en haaks. Op een vlakke plaat de delen samenvoegen en met tape aan elkaar maken. Als dit goed is kan je het lijmen.

De facetten: Je kan een standaard maken in V-vorm, zoals in de botenbouw. Eén diepe en één ondiepe V. Als je je speaker erin legt, ligt de facet horizontaal. Met een granieten plaat druk je het fineer op de facetten aan. Het fineer heeft in het begin wel de neiging om te verschuiven.

Voor de flexplaat heb ik botenlak gebruikt. 5 á 6 lagen met een roller aanbrengen. Schuren met korrel 200 en polijsten met korrel 400. Op het laatst is het is een soort gummen wat je dan krijgt, maar wel een prachtige diepe glans zonder het kleinste krasje. Ik heb Mappa burl gebruikt.

Hoop dat het voor iemand behulpzaam is.

Groeten,
Michel.

Wat vandaag zeer slecht begon....stak met een scherpe beitel in mijn duim..
..gelukkig geen bloed op mijn xXx-Head... :P

Eindigde toch weer met een kick.....

Ik was niet in de stemming om mijn fineer te ordenen  >:( :'(....en wilde een klein maar leuk klusje doen.....

Ik heb de xXx-Head voorzien van zijn "Stradivariuslap" uit de Sonus Faber reeks en ik heb de units gemonteerd.

Eerst een papieren mal gemaakt deze op het te snijden doek getaped en langs de randen afgesneden....daarna in de BisonTix...niet te lang laten drogen plm. 5 minuten en dan positioneren en
........ voila...... 8)

:)

:)

Even " DROOG" alles passen in de gesneden ster vormige gaten.

Vallen mooi in de randen en zijn nu "Flush" met de Baffle.

Kan nu in ieder geval kiezen om met of zonder grill te spelen......

O0

BOUBOU

Citaat van: Erik van Voorst op maart  9, 2005, 16:39:46
  Vallen mooi in de randen en zijn nu "Flush" met de Baffle.

Kan nu in ieder geval kiezen om met of zonder grill te spelen......

O0

Mooi hoor  :o
Het wordt elke keer moeilijker om me meer enthousiaster voor te doen  ;)
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub