Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

I hate to say it....maar de uitspraak komt van Goldmund. ;)

Ik heb een keer een setje van 3 gehad in 1995 (toen 500 gulden !!!!) ze behoorden toen tot de toonaangevende clubs op het gebied van koppelen/ontkoppelen.

Hun TipToe bestond uit een zachte legering met een tungsten punt en in de TipToe een silicone-achtige gelei.

In de beschrijving stond dat de tiptoe gezien moet worden als een mechanische diode...de uitleg was dat  trillingen makkelijk af zouden kunnen vloeien via de punt...maar dat het minder makkelijk was voor trillingen om via de punt het component te be-invloeden.

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

o jee o jee.....toch niet dezelfde firma die destijds een 12-tal 3cm zelfklevende viltschijfjes in een eiken houte doosje verkochten (heel grof geld) waarmee je je luisterruimte kon tweaken...?  ;D

Spikes hebben daarentegen wel degelijk nut (laat we daar geen misverstand over hebben), maar de vergelijking met diodes raak je aan electronici niet kwijt...maar die hebben dan ook weer geen verstand van mechanica....dus...kopen ze het spul...en de mechanici hebben weer geen kijk op diodes..dus die kopen het ook weer...

Eigenlijk nog niet zo slecht verzonnen als ik het zo eens terug lees... :D

Rudo

Goldmund?
Prachtige draaitafels maakten ze. Schitterend.
Daarnaast verkopen ze dus ook onzin....
Maar dat doen meer, ook andere goede, fabrikanten.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Laten we het erop houden dat ik duur leergeld heb betaald met mijn  "voetjes-hype"  >:D
En ik heb er heel wat gekocht....getest....en later weggegeven..... :-[

Enfin hierbij de beloofde foto van de (voor mij nog) onbekende materialen test.

Je ziet een donkerbruin sheet phenolic backingboard....enorm hard materiaal zolang je de randen niet beschadigt door met de draad mee te buigen.... :'(

Je ziet ook een dun laagje Amerikaans Notenfineer (verlijmd op industrieel papier).

Beide materialen heb ik verlijmd met PVAC koud verlijmd en geperst op 18 mm MDF.

Het eindresultaat hou ik in mijn hand....een loeisterke verbinding....je ziet ik heb het van elkaar proberen te trekken met een combinatietang.....resultaat de structuur is zwaar beschadigd en de helft blijft achter op de drager
(je ziet dus niet het MDF maar de achtergebleven vezels van het fineer/papier !!!)....dus dik in orde.

Deze mutilatie.....TNO was er niks bij   ;D

En als Icing-on-the-cake heb ik gehoord dat mijn "ondergrond-platen"  binnen zijn.

Ook de onderdelen van de zelf te maken pers zijn zojuist afgeleverd in ruil voor een kop koffie....

This is my day !!!!!  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Het gaat nu een beetje opschieten.

Vandaag het baffle-leather (prachtig woord  :P) gekocht....gewoon omdat ik de afwerking van
Sonus Faber zo mooi vind....ga ik gewoon ook doen... ;D

(terwijl er waarschijnlijk toch frontjes voorkomen... :-[...)

Oracle

Met mijn speakers merk ik duidelijk verschil tussen met en zonder frontjes. Zonder klinkt gewoon beter, doordat de tweeter niet gehinderd wordt.

Is dat bij jouw type doek niet meer van toepassing? Of maakt het jou niet uit? Of (nog anders..) luister je zonder doek, maar staan ze "stil" met doek?

Groet,
Mark

Het concept (van Avalon) is ...met doek klinkt het beter...
Dat komt ook omdat er in het doek anti-diffractiemateriaal is opgenomen.

Avalon is hier wel een uitzondering...ik ken geen andere speaker
die er ook wel bij vaart... ;)

BOUBOU

Citaat van: Erik van Voorst op februari  8, 2005, 16:07:04

Dit doek is gewoon verkrijgbaar in Nederland?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Rudo

Citaat van: Erik van Voorst op februari  8, 2005, 16:07:04
Het concept (van Avalon) is ...met doek klinkt het beter...

Avalon is hier wel een uitzondering...ik ken geen andere speaker
die er ook wel bij vaart... ;)
Een kleine correctie: een Avalon klinkt met het dempende materiaal rond de speakers beter dan zonder, daar is de speaker op afgeregeld. Het doek dat precies voor de unit zit kun je beter weghalen. Er zijn frontjes te koop, die zo gemaakt zijn. Als Avalon-upgrade. Nog een stapje verder: het beschermde gaasje voor de Thiel units verwijderen. Het verschil is echt hoorbaar, dat is geen 'indianenverhaal/broodje aap/doorgeslagen highend nonsense'.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

@BouBou
Neen zal je zelf moeten maken...DIY  ;)

@Rudo
Helemaal gelijk...je kunt Avalon frames met antidiffractiedoek los bestellen....hoef je je bestaande frame niet kapot te maken.

Wilde ik een keer doen...kostte me meer dan 1500 Gulden.... :o

Het wegknippen van het gaas heb ik bij mijn vorige units gedaan en hoorde geen verschil....dus IK laat het deze keer zo....zeker bij de diamanten tweeters  ;)

Het hoog met of zonder doek ervoor is een kwestie van smaak....zeker als je een avond luistert treedt er toch een aanwezigheid op van de tweeter.....je krijgt WEL meer lucht en info....maar de balans... :-\

Rudo

De vorige units zaten niet in een systeem zoals je nu bouwt.... Wanneer je met dezelfde inzit en energie je op het filter gaat storten als je deed en doet op de behuizing zal je bouwsel de originele Sentinel overtreffen.
Maar ik kan je reden om het gaasje niet weg te halen (hoeft niet weggeknipt te worden hoor) heel goed voorstellen, ik zou het ook niet doen.

Nog even terugkomend op....multi-amping.
Het slechte voorbeeld was door mij al gegeven met de pass-labs.
Mijn verzoek om een goed voorbeeld bleef uit....

Ik heb nu een goed voorbeeld .....for starters.....MULTI-AMPING  8)

Deze man staat met zijn installatie op no. 1 in de xtreme hifi site Top-10.
(wordt uiteraard ook bejureerd op klank  ;D...niet alleen extremiteit   ;))

Een site voor de lekkerbekken met honderden mensen die ruim over the top gaan
en niet alleen tonnen euro's uitgeven maar blijven DIY omdat het niet goed genoeg is..... >:D

http://aca.gr/pop_jyk.htm     

Arno P

Yeahhhhh::::::

Speaker system: 5-way full horn system (for frequency cuts, click here), replacing 8-way full horn system (replacing dynamic woofers with horns etc.)

;D ;D ;D ;D ;D ;) My mannnnn

MickeyMan

Ooooooowwwwww.... dan ben jij dus helemaal niet compromisloos EriK!

Allemachtig wat een systeem, ultra!
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Oracle

Niet normaal meer..   :o

Wel grappig:
CiteerAES/EBU & speaker cables:

SCSI flat ribbon f/ Temflex

Groet,
Mark

Geert (gvc)

Citaat van: Rudo op februari  8, 2005, 16:14:07Nog een stapje verder: het beschermde gaasje voor de Thiel units verwijderen. Het verschil is echt hoorbaar, dat is geen 'indianenverhaal/broodje aap/doorgeslagen highend nonsense'.
Met gaasjes of fijnmazige grilletjes voor speakers heb ik ook slechte ervaringen. Ik heb dat zelf in de praktijk vastgesteld alvorens ik op internet gelijkaardige verhalen las. Deze bevestigden dat ik inderdaad niet 'doorgeslagen' was.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Ik heb ge-experimenteerd met korfjes op bv. de C12 van Thiel en de MB-Quart softdome.

Een fijnmazig korfje ( zeg maar nog iets fijner als een theezeef) zorgt voor een 1.5-2 dB verzwakking op de tweeters vanaf 10.000 Hz...en buiten deze verzwakking voor een wat omfloerster geluid alsof je (sterk overdreven)   "door een kokertje praat".

Een grofmazig korfje op de C12 Thiel Keramiek Tweeter heeft dit niet (of in ieder geval aanzienlijk minder)....en een NOG grover korfje op de D-20 Thiel Diamond Tweeter....zorgt ervoor dat IK het laat zitten.... ;D

De metalen grille op de C 95 Thiel Midwoofer heeft een lichte "ringing"  als je erop tikt....kan nooit goed zijn...tevens zal het een miniscule druk opbouwen...daarom heb ik hem in het verleden verwijderd....waarschijnlijk laat ik hem zitten op mijn xXx.....de testen zijn al zo over de top op de State of the Art luidsprekers met deze units.........en buiten dat het keramiekschuim is ZEER dun en kwetsbaar en duur........maar misschien ook niet en haal ik hem eraf........we'll wait and see.... ;)

Shorty

Twee van m'n luidsprekers moeten gerepareerd worden....een kleutervinger heeft op een onbewaakt moment.... de titanium tweeters ingedeukt.... :'(
Dus: laten zitten, die korfjes, of die grilles.
Overigens is het natuurlijk een grof schandaal dat 99% van de fabrikanten hun luidsprekers zó bouwt dat die pas optimaal klinken als de grille verwijderd is.... >:(

VrGr,

Bart J.

michiel

Citaat van: Arno P op februari  9, 2005, 16:46:05
Yeahhhhh::::::

Speaker system: 5-way full horn system (for frequency cuts, click here), replacing 8-way full horn system (replacing dynamic woofers with horns etc.)

;D ;D ;D ;D ;D ;) My mannnnn

Heerlijk!!!

Ben ik dan toch goed op weg met m'n 4 weg actief bijna volledig hoorn geladen?! ;D (softdome tweeter moet eigenlijk vervangen worden door een hoorn geladen  ::))

Maar ik ben er al wel achter dat voor de laag weergave bijna niets boven een goede hoorn uit gaat!

Arno P

Citaat van: michiel op februari 10, 2005, 12:07:09

Heerlijk!!!

Ben ik dan toch goed op weg met m'n 4 weg actief bijna volledig hoorn geladen?! ;D (softdome tweeter moet eigenlijk vervangen worden door een hoorn geladen  ::))

Maar ik ben er al wel achter dat voor de laag weergave bijna niets boven een goede hoorn uit gaat!

Je weet welke reactie je hierop kunt krijgen he?

FOOOOTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS  ;D ;)

Spacebass

CiteerAvalon is hier wel een uitzondering...ik ken geen andere speaker
die er ook wel bij vaart...
Die ken je wel!  ;)

Maar leer is idd verrassend  8)

michiel

Citaat van: Arno P op februari 10, 2005, 12:37:59
Je weet welke reactie je hierop kunt krijgen he?

FOOOOTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOS  ;D ;)

Nou vooruit dan maar...

De sub: http://michiel-rijckaert.fotopic.net/c379291.html

M'n nieuwste aanwinst, en speelt nog in de test fase. Tot nu toe blijkt het een briljant kastje te zijn! Niet eens zo gek groot, en een klank die ongekend is. VEEL beter dan de 15" TC sounds in gesloten kast, en de dubbel 15" TC sounds dipole komt in de buurt maar die kan ik helaas niet 1 op 1 verglijken op de hoorn sub.

http://groups.msn.com/luidsprekers/surf.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=232

Hier hoorn geladen midbass en mid, met de dome tweeter. Links de 15" gesloten kast welke daar als bass trap staat te werken (puur toeval), en links boven het dubbel dipole kastje.

Alle kasten zijn proto types.

Morge een digitaal filtertje halen om nu ook eindelijk de weglengte verschillen te compenseren en een correctie op de midden toner doorvoeren en tevens wat expirimenteren met verschillende filter steilheden. Gewoon een lekker compleet processortje om straks in combinatie met m'n huidige cross over stereo 4 weg actief te gaan. 8) (maar dan word het eerst investeren in versterkers, ik heb nu nog maar 4 kanalen voor een mono test opstelling van de speakers).

Arno P

Dit is wel zooo mooi he....mijn handen beginnen weer te jeuken... ;D

Echt een behoorlijke tegenvaller het bleek dat mijn 2 subs allebei precies 8 mm dieper zijn dan de Top en Mids.

Dat betekend corrigeren totdat er weer een mooie schuine lijn naar beden ontstaat, en dat zorgt voor een hoop ellende.

De eerste xXx-Top heb ik nu weer voorzien van een extra loodplaat en een MDFplaat....ging zeer moeilijk  :'(

Misschien komt het wel dat ik nu eindelijk klaar wil zijn voor mijn eerste fineerlaag.....

Ben echt een beetje in een dip...

Enfin, morgen vrij en ik trek ruim de tijd uit om het netjes te corrigeren....BALEN !!!!!

Spacebass

Nou ja, zie het positief in...dieper maken zal waarschijnlijk makkelijker zijn tov het moeten weghalen ;)

Succes ermee