Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

:)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Citaat van: Arno P op januari 15, 2005, 10:34:07
Ik kan er niet in komen dat er nog passief gefilterd wordt aangezien je bij actief filteren kwalitatief veel exacter kunt filteren en designen... ::)

Toch is al een paar keer voor mij gebleken dat actief filteren niet PER SE beter is dan passief.
Verleden jaar nog bij een dure luistershow...een volledig actief aangestuurd speakersysteem van 50.000 Euro Plus beluisterd en dat viel mij behoorlijk tegen.....geen mooie plaatsing bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat als je kiest voor EEN van de manieren...actief/passief...parallel/serieel....en je perfectioneert dat extreem....dat je dan gewoon een zeer goed systeem hebt wat meedoet met de State of The Art....er is gewoon geen ultieme manier (mijn mening).....ja op papier wel  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Ben ik het mee eens, bij zowel passief als actief kun je het verprutsen of er iets goeds van maken....tis alleen dat het gesleutel met spoelen en condensators behoorlijk bewerkelijker is tijdens het ontwerp en testen en tevens blijft er meestal wel iets in het signaalpad zitten waar je door de hoge LS stromen relatief veel verliest...

Maar....als je eenmaal een perfect ontwerp hebt.....zoals het al aangeeft...dan is het ook perfect ongecht om welke manier...

En hoe jij de zaken aanpakt.....hoe kunnen we dan nog eigenlijk twijfelen dat er iets niet perfect wordt ?  ;D ;)

Niet actief

Citaat van: Arno P op januari 15, 2005, 10:34:07
Ik kan er niet in komen dat er nog passief gefilterd wordt aangezien je bij actief filteren kwalitatief veel exacter kunt filteren en designen... ::)

De reden is dat zowel met passief als actief filteren hoogwaardig geluid gerealiseerd kan worden. Het een sluit het ander niet uit, Arno. Het is slechts 1 van de parameters en als zodanig moet ie niet overgewaardeerd worden lijkt me.

Toine.

Audiofiel

Citaat van: ThingMan op januari 15, 2005, 16:52:45
Het een sluit het ander niet uit, Arno.

Is volgens mij precies wat Arno zelf beweerd:
CiteerBen ik het mee eens, bij zowel passief als actief kun je het verprutsen of er iets goeds van maken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jeroen_d

Citaat van: Arno P op januari 15, 2005, 13:15:08
Ben ik het mee eens, bij zowel passief als actief kun je het verprutsen of er iets goeds van maken....tis alleen dat het gesleutel met spoelen en condensators behoorlijk bewerkelijker is tijdens het ontwerp en testen en tevens blijft er meestal wel iets in het signaalpad zitten waar je door de hoge LS stromen relatief veel verliest...

Je doelt op het feit dat je met passief filteren vaak net wat meer energie uit de versterker nodig hebt voor de aansturing van de driver? Ja, dat is zo. Het is echter discutabel of dit gehoormatig echt een probleem is. Ik denk dat als je tot het uiterste gaat, indien geld geen enkel bezwaar is dus een hele goeie versterker per kanaal, dat dan actief beter is. Echter, als je voor het midden en hoog passief neemt, dan kun je twee keer zo veel geld aan één versterker uitgeven. Dus als je het budget constant houdt, dan denk ik dat passief heel moeilijk te verslaan is door actief. Ik redeneer nu vanuit het idee van bi-amping. Ik vind dat namelijk een groot voordeel. De hoorbare en voelbare dynamiek zit 'm juist vaak in het laag. Daar moet je optimale controle hebben. En dat is lastig passief te bereiken.

Mijn optimum qua budget en kwaliteit is dus actief voor het laag en passief voor het midden en hoog.

Seriefilter geeft theoretisch de beste integratie. In het overnamegebied meng je namelijk niet alleen de signalen akoestisch, zoals bij een parallel filter maar ook elektrisch. Vooral in het overnamegebied loopt namelijk een deel van de stroom door de tweeter of midwoofer via de midwoofer respectievelijk tweeter. De vervorming (hoe laag ook die is er altijd) van de elektrische motor van de driver wordt dus deels doorgegeven aan de andere driver. Dit levert dus iets meer vervorming dan bij een parallel filter maar ook een betere vermenging van het karakter van de drivers. Ze klinken meer als één. Dit is leuk theoretisch geredeneerd, maar niet meer dan dat vind ik zelf. Het is uiterst moeilijk om vast te stellen of seriefilter daadwerkelijk een voordeel biedt boven parallel filter. Ik gebruik beide filtertypen, net hoe het uitkomt met de akoestische amplitude en fase van de drivers zelf. Ik weet dus van tevoren niet of het parallel of serie wordt als ik een luidspreker ontwerp. Ik kijk gewoon waar ik uitkom en probeer qua afstraalgedrag, amplitudeverloop (beide gecontroleerd met akoestische metingen) en veel, heel veel luisteren naar veel verschillende akoestische opnamen het beste filter eruit te pikken. Geen dogma's dus, elke box is een nieuw avontuur ^-^

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Rudo

Citaat van: jeroen_d op januari 15, 2005, 23:34:22
Geen dogma's dus, elke box is een nieuw avontuur ^-^

Groet, Jeroen

Hele wijze woorden!
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Arno P

Helemaal mee eens als je budget erbij gaat betrekken, maar volgens mij is budget in dit geval niet echt een beperkende faktor.... ;)

Jeroen,

Ben zeer onder de indruk over je kennis en hoop dat ik af en toe wat mag vragen. ;)

Mijn voorlopige visie is (nog steeds) actief op het laag met een el. scheidingsfilter en passief parallel op het hoog/midden het geheel met zo min mogelijk componenten.

Dus een Aitos 80 Watt OTL op het hoog....nog een op het midden...en nog een op het midden/laag.
Een Krell/Zapp of AudiResearch op het (sub)laag.

Enfin ...ben nu lekker bezig met mijn xXx-filterkast te schuren....dus ik ga snel weer verder.... ;D

Niet actief

Citaat van: jeroen_d op januari 15, 2005, 23:34:22
Ik redeneer nu vanuit het idee van bi-amping. Ik vind dat namelijk een groot voordeel. De hoorbare en voelbare dynamiek zit 'm juist vaak in het laag. Daar moet je optimale controle hebben. En dat is lastig passief te bereiken.

Als je dit soort dingen maar vaak genoeg herhaalt gaan steeds meer mensen erin geloven en wordt het op een gegeven moment net zo'n soort waarheid als "zilverkabels klinken helderder".

Natuurlijk kan een passief filter een bottleneck zijn in een ontwerp, maar het is beslist niet waar dat zo'n filter het onmogelijk maakt om hoorbare en voelbare dynamiek tot uitdrukking te brengen. Het is evenmin lastig te bereiken. Je hebt er weliswaar een dikke (lucht)spoel voor nodig maar het kan best......

Ik kan bij actieve systemen ook een aantal parameters noemen die het onmogelijk maken om dynamiekomvang fatsoenlijk neer te zetten. Laat me je erop wijzen dat in veruit de meeste gevallen de luidspreker zelf de zwakke schakel is -- de gebruikte units met name en vervolgens de eindversterking. Ik ben zo bang dat we de schuld geven aan componenten die daar niks aan kunnen doen, in een poging de aandacht af te wenden van de echte oorsprong van een flauwe dynamiek.

Toine.

....even tussendoor.... :P

Wat is dat toch heerlijk werk om met een mooie houtsoort te werken...
..ffff...geschuurd voor de afwisseling... ;D

Het gaat er weer op lijken... :)

Savart

Dit is mooi gedaan, echt mooi. Proficiat  :).

jeroen_d

Citaat van: ThingMan op januari 16, 2005, 12:39:15
Als je dit soort dingen maar vaak genoeg herhaalt gaan steeds meer mensen erin geloven en wordt het op een gegeven moment net zo'n soort waarheid als "zilverkabels klinken helderder".

Natuurlijk kan een passief filter een bottleneck zijn in een ontwerp, maar het is beslist niet waar dat zo'n filter het onmogelijk maakt om hoorbare en voelbare dynamiek tot uitdrukking te brengen. Het is evenmin lastig te bereiken. Je hebt er weliswaar een dikke (lucht)spoel voor nodig maar het kan best......

Ik kan bij actieve systemen ook een aantal parameters noemen die het onmogelijk maken om dynamiekomvang fatsoenlijk neer te zetten. Laat me je erop wijzen dat in veruit de meeste gevallen de luidspreker zelf de zwakke schakel is -- de gebruikte units met name en vervolgens de eindversterking. Ik ben zo bang dat we de schuld geven aan componenten die daar niks aan kunnen doen, in een poging de aandacht af te wenden van de echte oorsprong van een flauwe dynamiek.

Toine.

Hoi Toine,

Ik maak uit je reactie op dat je het ermee eens bent dat de hoorbare en voelbare dynamiek juist vaak in het laag zit. En dat je daar optimale controle moet hebben. Ik heb niet de indruk willen wekken dat je met passief laag geen dynamisch systeem kunt maken.

Ik nam het luidsprekersysteem als uitgangspunt en we hebben het hier in dit draadje niet over kinderachtige units om over de behuizing maar niet te spreken. Als je dan een keuze moet maken voor de aansturing en waar dan het optimale compromis zit, hoe kijk jij daar dan tegen aan?

Groet, Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Niet actief

Citaat van: jeroen_d op januari 16, 2005, 17:10:45
Hoi Toine,
Ik maak uit je reactie op dat je het ermee eens bent dat de hoorbare en voelbare dynamiek juist vaak in het laag zit. En dat je daar optimale controle moet hebben. Ik heb niet de indruk willen wekken dat je met passief laag geen dynamisch systeem kunt maken.
Ik nam het luidsprekersysteem als uitgangspunt en we hebben het hier in dit draadje niet over kinderachtige units om over de behuizing maar niet te spreken. Als je dan een keuze moet maken voor de aansturing en waar dan het optimale compromis zit, hoe kijk jij daar dan tegen aan?
Groet, Jeroen

Persoonlijk heb ik niet voldoende ervaring om onvoorwaardelijk voor het een of het ander te kiezen. Waarschijnlijk zou ik ook nooit zo'n keuze maken, tenzij het een het ander echt voorbij is geëvolueerd. Maar zover is het niet.

Wanneer ik kijk naar mooie fabriekssystemen, dan zie ik dat actieve systemen ook vanaf de prille tekentafel al ontworpen worden als actieve systemen. Ik vermoed dat die meer en meer zullen gaan domineren op de markt. Daarnaast zijn er hele fraaie passieve systemen ontworpen die in geen enkel opzicht onderdoen voor de beste actieve systemen. Ook die zijn van meet af aan als passief systeem uitgewerkt.
Wat ze gemeen hebben is dit: er zit een compleet idee achter en ze zijn het resultaat van heel, heel veel experimenteren en investeren. DAT is de sleutel tot een echt goed systeem, passief of actief, zelfbouw of fabrieks.

Toine.

jeroen_d

Ik ben het helemaal met je eens, ik heb het project van Erik nog niet voldoende bekeken om te kunnen beoordelen of ik, als ik voor actief laag en de rest passief zou hebben gekozen, op dezelfde kast en units zou zijn uitgekomen. Wat wel sterk voor mijn idee pleit is dat Avalon het eigenlijk zelf ook op mijn manier doet en dat het project van Erik hiervan is afgeleid.

Ik zou dus als reactie op jouw post slechts nog de nuancering willen aanbrengen dat, met een compleet ontwerpidee in gedachten en niet te vergeten een eindig budget, ik zou kiezen voor de door mij naar voren gebrachte optie. Gesproken als doe-het-zelver, die alle actieve en passieve elektronica helemaal zelf naar zijn smaak kan aanpassen en geen rekening hoeft te houden met of een systeem gemakkelijk verkoopbaar is of niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat als iemand niet zo thuis is in elektronische filters en die filers dus niet maximaal eenvoudig kan houden, dat dan uiteindelijk toch de voorkeur uitgaat naar volledig passief. De voordelen van de optie van Erik om drie versterkers te gebruiken en daar een passief filter achter te zetten, daar ben ik nog niet uit. Ik heb ook nog niet het hele draadje doorgeworsteld...

Groet, Jeroen

Niet actief

Citaat van: jeroen_d op januari 17, 2005, 16:37:39
Ik ben het helemaal met je eens, ik heb het project van Erik nog niet voldoende bekeken om te kunnen beoordelen of ik, als ik voor actief laag en de rest passief zou hebben gekozen, op dezelfde kast en units zou zijn uitgekomen. Wat wel sterk voor mijn idee pleit is dat Avalon het eigenlijk zelf ook op mijn manier doet en dat het project van Erik hiervan is afgeleid.

Avalon is het op die manier gaan doen, maar volgens mij hebben ze hun eerste mijlpaal neergezet met een passief systeem -- de Osiris. Die hele hype rondom versterking -- hoe meer hoe liever -- doet me, qua redeloze gekte, een beetje denken aan de vervormingscijfertjesjacht van de jaren 60, de vermogenscrisis van de jaren 70, de dempingsfactorpsychose uit de jaren 80...... Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat meer versterkers een beter geluid gaan brengen. Het kan natuurlijk wel.
In de meeste systemen die ik ken en waarin meer dan 1 eindversterker tegelijk speelde is coherentie uiteindelijk de bottleneck; niet de kwaliteit van de componenten zelf, noch de filters, maar de merkwaardige wens om meerdere (soms ook radicaal verschillende) versterkers samen te laten werken bij de aansturing van 1 systeem, zonder er ooit bij stil te staan of zo'n kermis misschien niet een keerzijde kan hebben: je bent namelijk nogal aan het ingrijpen in de fasecoherentie van het systeem en daarmee het geluidsbeeld. Wat heb je eraan dat het oerendhard kan terwijl het zo plat is als een foto? Of juist zo versmeerd dat het wel breed lijkt? In elk geval neemt het aantal mogelijkheden waarmee het mis kan gaan in de keten flink toe door multi-amping met verschillende versterkers.

Wijsheid is waarschijnlijk dat er met een actief systeem met hooguit een andere versterker op het echte sublaag als de versterker(s) voor laagmid, mid of hoog voor het minste geld voor Erik het hoogste te behalen is. Hij heeft de versterkers in huis en de kennis om actieve filters te maken is overal om ons heen, dus. Je ziet dat ik het met je eens ben hieronder.  :)

Citaat van: jeroen_d op januari 17, 2005, 16:37:39
Ik zou dus als reactie op jouw post slechts nog de nuancering willen aanbrengen dat, met een compleet ontwerpidee in gedachten en niet te vergeten een eindig budget, ik zou kiezen voor de door mij naar voren gebrachte optie.
Gesproken als doe-het-zelver, die alle actieve en passieve elektronica helemaal zelf naar zijn smaak kan aanpassen en geen rekening hoeft te houden met of een systeem gemakkelijk verkoopbaar is of niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat als iemand niet zo thuis is in elektronische filters en die filers dus niet maximaal eenvoudig kan houden, dat dan uiteindelijk toch de voorkeur uitgaat naar volledig passief. De voordelen van de optie van Erik om drie versterkers te gebruiken en daar een passief filter achter te zetten, daar ben ik nog niet uit. Ik heb ook nog niet het hele draadje doorgeworsteld...
Groet, Jeroen

Je hoeft de draad niet door te lezen op zoek naar het filterverhaal; dat is er niet. Erik zegt daar pas mee te willen dealen als het zover is -- dus als de kasten klaar zijn. Ik kan me voorstellen dat je het allebei gaat proberen: eerst actief vanwege de prijs en ooit eens passief als je weer wilt hobbyen.

Groeten,
Toine.

jeroen_d

Ok, we zijn het eens. Maar we komen wel van een totaal andere belevingswereld. Op het moment dat je beweert dat de fasecoherentie wordt aangetast bij het gebruik van verschillende eindversterkers, zeker als we ervan uitgaan dat het goeie zijn, dan gaat bij mij toch het licht uit. Sorry maar ik ben hier veel te nuchter voor. Ligt aan mij hoor, kan jij niks aan doen ;D. Peter Schut had het ook al over fasecoherentie bij seriefilters. Wat bedoelen jullie daar toch mee? Het lijkt wel zo'n typische verkoperskreet :-\ Niet dat ik niet geloof dat versterkers verschillend klinken en dat je het beste voor elke driver dezelfde kunt gebruiken (zie je we zijn het weer eens), maar om het in dit verband over fasecoherentie te hebben dat vind ik gewoon kretologie. Zeker in het kader van, ik ga jou even heel gemeen citeren: Als je dit soort dingen maar vaak genoeg herhaalt gaan steeds meer mensen erin geloven en wordt het op een gegeven moment net zo'n soort waarheid als "zilverkabels klinken helderder". ;)

Groet, Jeroen

P.S. dank voor de tip dat ik het hele verhaal niet hoef door te lezen. Ik ga nog wel plaatjes kijken. @Erik: erg mooi project!!! Dat moest ik nog even kwijt!

Rob_Dingen

Hoi

Ik vind het allemaal wat gelul in de ruimte maar alles is waar of niet waar wat gezegt word.
Het ligt er maar aan wie je gelijk wil geven.
Het maakt niet uit in mijn ogen of je serie filters parralel filters aktief of gedeeltelijk aktief gaat.
Met alles is een goed tot super resultaat te verkrijgen.
Als hobbyist zou ik met het makelijkste beginnen en het mezelf niet te moeilijk maken.
Wel moet ik zeggen dat ik geen aktief systeem ken wat echt erg goed klinkt en die b.v een Eidolon aan de kant zet.
Ik heb dit al vaker uitgesproken er is niemand die de wijsheid en theorie in pacht heeft en al zou het wel bestaan hadden we allemaal dezelfde speaker namelijk de ideale.
Maar tot nu toe bestaat hij nog niet en zullen we het moeten doen met wat we zelf denken wat het beste is.

Rob

Ik vind het geen gelul in de ruimte... ;D LOL

Maar wat mij wel op valt is dat het wel erg theoretisch benaderd wordt....m.a.w. het wordt tot nu toe weinig gestaafd met praktijkvoorbeelden....

Ik vind praktijkvoorbeelden erg belangrijk.....er is bv nog niemand opgestaan die mij vertelt dat hij toen en toen eens een opstelling GEHOORD heeft met 4 dezelfde versterkers....of een vergelijk....of NIET dezelfde versterkers.....enz. enz.

Iedereen vertelt dat het niet goed is om 2 verschillende versterkers te gebruiken.....soms zelfs pure "na-praat"  ;)

Ik kan zelf stellen dat ik praktijkvoorbeelden heb waaruit blijkt dat er soms een perfect "huwelijk" kan ontstaan met 2 verschillende versterkers.
Ik heb er zelf ook jaren naar geluisterd....een Aitos op het hoog en een Audio-Research op midden/laag van de Avalon Eclipse....nu luister ik naar 2 Aitossen op dezelfde speaker...en er zitten positieve EN negatieve verschillen in !!!!!!  :P)...

Nog een praktijkvoorbeeld is dat Doede met zijn Sentinel-Kloon van Guido/Doede met DIVERSE VERSCHILLENDE eindversterkers speelt en behaalt een resultaat welke bij mij boven elke twijfel wordt verheven..... 8)

Mijn verzoek is ....wie heeft praktijkvoorbeelden van combinaties welke wel en niet kunnen.........dat blijft dan wel een eigen mening van die persoon.....maar het is wel een extra informatie welke ik waardevol vind om te lezen/horen....

Hoewel ik een eigen visie/uitgangspunt heb luister ik naar IEDEREEN
dus kom maar op..... ;D

Merijn

Hallo Erik!

Heb er weleswaar de ballen verstand van maar weet wel dat Nelson Pass met een aantal leuke dingen bezig is:

De Rushmore van Passlabs is een 4-weg actief systeem. Iedere unit heeft een single ended classe A mosfettrap, te weten een XA-achtige met 80W voor het laag en 3 Aleph's met 20W voor de overige trappen. De versterkers zijn individueel met metingen en luisteren ingesteld op de bedoelde unit. Iedere unit heeft tenslotte een uniek karacter met bijbehorende optimale aansturing. De filtering is passief gedaan, voor de versterkers, dus op lijnniveau, zonder enige vorm van terugkoppeling in de versterkers.

Bovendien komt nelson via de website www.passdiy.com binnenkort met een electronisch crossover project, waar ook al op www.diyaudio.com veel over is te doen.
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Rob_Dingen

Hoi Merijn

Ik heb de speakers uitvoerig beluisterd.
Maar geef mij toch maar de Eidolons met een PassLabs XA200

Rob

...ben het nu wel met Rob eens. ;D

Ik heb ze ook beluisterd, ze gaan ongelooflijk HARD...maar wel ten koste van andere kwaliteiten....vooral plaatsing.
Het zijn prachtige luidsprekers hoor...maar ze verliezen het van de betere Avalons.

Leuke site...ik was deze alweer een tijdje kwijt...bedankt!!!!

Merijn

Vind de speakers zelf niet eens mooi, maar de techniek is misschien bruikbaar...

Mijn Absolute Oorgasme:

Avalon Eidolon Diamond met Aleph 2/ Aleph P1.7/Aleph Ono/VPI Aries met ZYX...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

jeroen_d

Citaat van: Erik van Voorst op januari 18, 2005, 09:26:22
Maar wat mij wel op valt is dat het wel erg theoretisch benaderd wordt....m.a.w. het wordt tot nu toe weinig gestaafd met praktijkvoorbeelden....

Ik vind praktijkvoorbeelden erg belangrijk.....er is bv nog niemand opgestaan die mij vertelt dat hij toen en toen eens een opstelling GEHOORD heeft met 4 dezelfde versterkers....of een vergelijk....of NIET dezelfde versterkers.....enz. enz.

Iedereen vertelt dat het niet goed is om 2 verschillende versterkers te gebruiken.....soms zelfs pure "na-praat"  ;)

Ik kan zelf stellen dat ik praktijkvoorbeelden heb waaruit blijkt dat er soms een perfect "huwelijk" kan ontstaan met 2 verschillende versterkers.
Ik heb er zelf ook jaren naar geluisterd....een Aitos op het hoog en een Audio-Research op midden/laag van de Avalon Eclipse....nu luister ik naar 2 Aitossen op dezelfde speaker...en er zitten positieve EN negatieve verschillen in !!!!!!  :P)...

Nog een praktijkvoorbeeld is dat Doede met zijn Sentinel-Kloon van Guido/Doede met DIVERSE VERSCHILLENDE eindversterkers speelt en behaalt een resultaat welke bij mij boven elke twijfel wordt verheven..... 8)

Mijn verzoek is ....wie heeft praktijkvoorbeelden van combinaties welke wel en niet kunnen.........dat blijft dan wel een eigen mening van die persoon.....maar het is wel een extra informatie welke ik waardevol vind om te lezen/horen....

Hoewel ik een eigen visie/uitgangspunt heb luister ik naar IEDEREEN
dus kom maar op..... ;D

;D ;D ;D

Tja, voor mij is de beste referentie mijn eigen systeem, waar ik continue aan blijf verbeteren (hoewel de verbeteringen steeds subtieler aan het worden zijn, mijn vrouw begrijpt helemaal niet meer waar ik mee bezig ben). En vanuit die praktijkervaring spreek ik. In de loop der jaren ben ik uitgekomen op bi-amping als fijnste compromis, ook voor maximale flexibiliteit om de bas aan je huiskamer aan te passen.

Blijft inderdaad puur persoonlijke mening. Maar ondanks dat mijn verhaal wellicht theoretisch klinkt, het is allemaal in de praktijk uitgeprobeerd. Voor de rest, combinatie van verschillende versterkers, daar kun je ook eindeloos mee bezig zijn. Wat dat betreft onthoud ik me liever van adviezen. Ben te weinig audiofiel daarvoor, analfabeet op dat gebied en veel te veel gefocussed op de luidsprekerbox zelf.

Als ik nog wel een advies mag geven: volg de raad van thingman op, werk het totaalconcept maximaal uit. Probeer straks een maximaal goed scheidingsfilter te maken, geen probleem om gewoon het idee wat je nu in je hoofd hebt uit te werken totdat het heel fijn klinkt. Dan heb je tenminste een goed start. Later kun je dan altijd nog proberen om via stapsgewijze veranderingen het geheel nog beter klinkend te maken en er nog meer 'magie' in te krijgen.

Groet, Jeroen

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op januari 18, 2005, 13:31:38
Ik heb ze ook beluisterd, ze gaan ongelooflijk HARD...maar wel ten koste van andere kwaliteiten....vooral plaatsing.
Het zijn prachtige luidsprekers hoor...maar ze verliezen het van de betere Avalons.

Wat was dat ook weer met gelul rond fasecoherentie?  >:D
Toine.