Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

SiR-ROUND

Ai, zie ik daar nou dat het gat rechtsvoor iets uit center is?

Of is het gezichtsbedrog?

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Geen gezichtsbedrog hij zit inderdaad uit het center. Het is de eerste bodemplaat
(van de 3), De sleutel past echter perfect. Ik neem aan dat als ik de 3e bodemplaat monteer ik het " trucje" door heb.... :P

De 2e ligt al klaar en is beter gecentreerd  ;)

Ik had natuurlijk alleen de 3e (laatste) bodemplaat kunnen fotograferen.... >:D

Alhoewel de ebbenhoutenbalkjes er volledig (afschroefbaar) over de gaten heen komen zou ik het zelf ook leuk vinden als ze alle 6 uiteindelijk in het midden zitten...gewoon het idee... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SiR-ROUND

D8 ik al...

Mister perfect!

;D

(Was niet om te zeuren hoor, maar meer om je te laten merken dat je pics met argusogen bekeken worden)

MrPink

Was ook het eerste wat mij opviel (giechel). :)

Groetjes,
Oscar

Adonias

Om even in te haken op "ontluchten" (Ruben pagina 72)... wat voor winst valt er te halen als (want het is een gesloten kast) je de ruimte totaal stofvrij maakt, of rigoreuzer en met een zeker veel groter effect, ander gas erin doet? (als we dan toch gaan spelen met zand/lood vulling... dan kan een extra ventieltje er ook wel bij ;) )
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

dddac

Citaat van: Adonias op april 29, 2004, 11:06:49

en met een zeker veel groter effect, ander gas erin doet?

zodat het mebraan aan de achterkant een ander medium ziet als aan de voorkant? wat is daar het voordeel en/of het "zeker veel grotere effect" van ??

Overigens, en dat is al lang en breed besproken, de kast is NIET lucht-en-of-gas dicht, nooit en te nimmer lukt dat...

mvg
doede

Ik weet dat de vuldoppen tot de verbeelding spreken ...maar ik hou het bij zand/lood  :P

Deze foto is speciaal voor ...Roze Ruis...ik bedoel....Pink & Sssssssssir-Round... ;) ;D
Alles...smack-in-the-middle

De 2e foto laat de pijpsleutel zien 24/26.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BOUBOU

Nice.....echt een top resultaat.  :)

Weet Neil Patel er trouwens van dat iemand zijn ontwerp beter dan het origineel aan het nabouwen is.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Sherwin

Haha, ik denk dat Neil Patel 7 kleuren stront schijt als ie dit ziet!  ;D O0

Mvgr, Sherwin

MrPink

LOL! Netjuss :)

Groetjes,
Oscar

Movievault

;D whoewheowheo  gogogo Erik

man wat heb jij een engelen geduld.

Volgens mij moeten we als dit project af is een groeps cheer doen , niet Pink ?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Shorty

CiteerGuido,

Ik ben het 1000 procent met je eens....dat ik gevoel heb ik bij mijn Avalon Eclipse

Met alle respect, Erik: maar je bent al maanden bezig met het bouwen van iets nog groters, beters, duurders. Zelfs duizend procent is dus kennelijk niet genoeg...
Het punt is: als ik Gydotrons posts lees dan komt daar niet echt het beeld uit naar voren van iemand die gelukkig met z'n hobby bezig is. Er is voortdurend onrust, het is nooit goed genoeg. "Sinds jij het gehoord hebt is er inmiddels weer een enorme vooruitgang geboekt."

CiteerAls iets heel erg goed gaat wordt je ontspannen, je geest hoeft geen zaken aan te vullen, je ontspant kompleet en zakt diep weg in het genieten van muziek.
Dat lijkt helaas voor sommige mensen meer theorie dan praktijk.

VrGr,

Bart J.

Gydotron

Ik kan alleen maar zeggen dat na 1 jaar ik de Apogee speakers steeds beter en beter begin te vinden. Trouwens ik heb niet gezegd dat je niet ver met zelfbouw kan komen. Eric zijn systeem zal beslist erg mooi worden daar ben ik zeker van. Maar als je ziet dat er een heel team gedurende erg lange tijd bezig is om een Avalon model te ontwerpen. Dat je daar als zelfbouwer erg dicht kan bijkomen daar ben ik het mee eens. Maar als zelfbouwer heb je niet diezelfde faciliteiten als een fabrikant, zij kunnen over heel wat meer dingen beschikken dan jij als zelfbouwer. Trouwens is het dan zo verkeerd om je wat bescheiden  en relativerend op te stellen?

MVG  Gydotron

Shorty

Nee hoor, ik vind juist dat hier wel eens te weinig gerelativeerd wordt.
Overigens heb ik geen idee of luidsprekerontwerpers inderdaad allemaal over uitgebreide faciliteiten beschikken. Ik denk dat reclame en geflatteerde prijzen op ons onwillekeurig een intimiderende werking hebben, waardoor wij denken dat die merken huizen in kolossale gebouwen, met grote laboratoria, en dode kamers aan eindeloze gangen. Hetzelfde gevoel waar Bose zo handig op inspeelt (pardon: Dr. Amar Bose. Witte jas aan: dus wetenschapper. En dus is Bose state-of-the-art, nietwaar? ;D)
Zou Patel een uitgebreid laboratorium hebben? Eerder twee oren aan z'n kop, net zoals elke andere (zelf)bouwer, vermoed ik.
Maar dat wordt nog wat, dat xXx-filter.... wanneer weet je in hemelsnaam dat je niet nog meer uit het ontwerp persen kunt?  >:D

VrGr,

Bart J

Gydotron

Patel beschikt over zulk team en ruimte. Een goede vriend mailt regematig met een ex-medewerker van Avalon en daar weet ik dat van. Trouwens de eerste Avalon is helemaal niet ontwikkeld door Patel. Patel had het bedrijf overgenomen en de Ascent was helemaal uitontwikkeld. Die is dan in productie gegaan en zo is het begonnen.
Dan even ernstig, Bose bouwt geen Top-systemen en daar had ik het de hele tijd over. Ik blijf mijn standpunt niet herhalen, dat heeft geen zin.
Ik kan je voor de rest garanderen dat ik erg gelukkig bezig ben met mijn hobby, integendeel zelfs, ik speel meer muziek dan daarvoren. Eigenlijk ben ik nu veel minder bezig met apperatuur maar meer met muziek.
Dat wil zeker niet zeggen dat ik niet met veel bewondering naar Eric zijn speakers kijk. Weinigen hebben het geduld om zoiets te bouwen en hebben er zoveel plezier in.

MVG  Gydotron

dddac

Citaat van: Shorty op april 30, 2004, 13:14:22
Maar dat wordt nog wat, dat xXx-filter.... wanneer weet je in hemelsnaam dat je niet nog meer uit het ontwerp persen kunt?  >:D

VrGr,

Bart J

Filter concepten lastig en moeilijk voor DIY? Tot vandaag wel  ;)

Erik en ik hebben inmiddels de handschoen opgenomen..... voor de verdere filterontwikkeling van zijn en mijn luidsprekers wordt er geinvesteerd in een Digital Filter wat 6 analoge uitgangen heeft (dus stereo 3-weg systeem mogelijk) en 3 digitale en analoge ingangen. Via de pc (of notebook) kun je "online" de filterkarakteristieken instellen en presets kiezen. Ik noem een paar mogelijkheden die elke uitgang heeft: Filtersoort (Bessel, Butherwort, Linkwitz-Riley), Kantelpunten, Filterhelling van 6 tot 48dB, Fasedraaiing/tijdsdelay (om positie van speakers te kompenseren of simuleren). Alles werkt met kwaliteits dacs 24/96 enz enz Alles gebalanceerd, want het is profi spul. Door nu de speakers actief aan te sluiten kun je elke mogelijke situatie simuleren en DIRECT beoordelen en vergelijken A-B (60 A-B's per knopdruk mogelijk). Het doel is natuurlijk inzicht te krijgen wat er precies gebeurt als je iets verandert en zoeken naar de mooiste oplossing. Dan een en ander omzetten in een passief en of actief filter. Natuurlijk kun je het apparaat laten zitten, maar ik weet natuurlijk nog niet of de soundstage aan een mooie buizentrap of high-end-kwaliteits DAC kan komen, maar dat komt later wel.... De kwaliteit zal voldoende zijn om de beoordelingen te kunnen doen

Natuurlijk is het niet alleen voor deze luidsprekers gedacht, ook het aspect dat er nu eens een goed A-B vergelijk gemaakt kan worden zonder tientallen filters te moeten bouwen spreekt mij enorm aan. Uit zulke sessies komen beslist "conclusies" die algemeen inzetbaar zijn. En dan denk ik voornamelijk aan correlaties tussen filtersoorten/hellingen/tijdsvertragingen en de "luister" impressies..... Aan zulke ervaringsfeiten is domweg een groot gebrek op het moment.

We melden ons wel als he zover is  8)

mvg
doede

Niet actief

Citaat van: dddac op april 30, 2004, 13:59:14
Filter concepten lastig en moeilijk voor DIY? Tot vandaag wel  ;)
Erik en ik hebben inmiddels de handdoek opgenomen.....
We melden ons wel als he zover is  8)
mvg
doede

Hoi Doede,
Wat je hier beschrijft klinkt inderdaad als een mogelijkheid die in 1 keer heel veel praktische bezwaren van het passieve filter van tafel veegt.
Wat vond jij van mijn gedachten van enkele dagen geleden, waarin ik de grenzen benoemde zoals ik die tegenkwam? Met name het aspect van componentenkeuze vind ik voor mezelf onoverkomelijk. Het is die laatste "vertaalslag" waar ik tegenaan liep, omdat er teveel variabelen lijken te zijn...

Ik volg dit topic met grote interesse en bovenstaande pc-gestuurde filtermogelijkheid is natuurlijk ideaal voor in de ontwerpfase, maar is het ook niet een optie om het systeem permanent met een dergelijke variabele filtering uit te rusten? Zodat je altijd ook achteraf nog verder kunt gaan met subtielere veranderingen, bedoel ik. Of is deze optie enkel bedoeld om in de ontwerpfase luidsprekers aan te sturen?

ThingMan.

dddac

Citaat van: ThingMan op april 30, 2004, 14:14:01

Met name het aspect van componentenkeuze vind ik voor mezelf onoverkomelijk. Het is die laatste "vertaalslag" waar ik tegenaan liep, omdat er teveel variabelen lijken te zijn...

maar is het ook niet een optie om het systeem permanent met een dergelijke variabele filtering uit te rusten? Zodat je altijd ook achteraf nog verder kunt gaan met subtielere veranderingen, bedoel ik. Of is deze optie enkel bedoeld om in de ontwerpfase luidsprekers aan te sturen?

ThingMan.

Ha ThingMan,

Dat met die komponenten vreet inderdaad tijd (en geld), maar dat is de hobby, IK vind dat niet erg, hobbis mogen geld kosten... Maar...Je hebt wel gelijk over die komponenten, ik heb al diverse soorten en smaken geprobeerd en de lade met overgebleven komponenten wordt steeds voller  :-\  Maar: het is voor mij een grote hobby, dus vind ik het niet erg, als dat niet zo je uitgangspunt is als DIY, tja... dan is dat niet zo funny... Ik ben nu al een jaar bezig met een relatief simpel 2-weg filter. Ik heb ook geen haast en het systeem evolueert langzaam verder. Toch voelde ik wel aan, dat dit een heeeele lange weg ging worden. De actie nu is een soort short-cut of high-way zou je kunnen zeggen.... de lade blijft leger en toch kun je ineens tientallen filter configs testen... mooi toch ?

Natuurlijk kan het apparaat later blijven zitten, het kan goed zijn, dat de kwaliteit voldoende is, maar dat houdt ik toch maar even open. Beide opties zijn mogelijk !!! Het is geen labo tool of zo, het is een normaal (19"..) apparaat wat voor studios en zo gedacht is....

doei!
doede

Een beetje off-topic   ;D
...maar voor de onduidelijkheid weg te nemen even de volgende belangrijke uit de crew van Avalon:  ;)
mischien leuk om te weten...

Neil Patel            President en Designer
Paul Rubin          Director of Research
Lucien Pichette   Plantmanager
John Salvaggio   Plantmanager
Krsten Hoffoss   Technician
M Salm               Woodworker
S Viozbicke        Woodworker
G. Dapro            Woodworker

Kan hier en daar een spelfoutje in de naam zitten... ;D

Vandaag de 3e bodemplaat gelijmd ...dus morgen de facetten.

Ik ben een zeer blij mens (altijd al geweest) ...ook geen onrust (nooit gehad)
luister al fantastisch (vanaf dag 1) ......was echter zo onder de indruk van mijn Center LOTR dat ik het tijd vond om de xXx te bouwen......(voor degenen die geen 33000 hits terug willen lezen)  ;)

Bart_M

Een boel managers, weinig werkers ;D

dddac

Citaat van: KrunK op april 30, 2004, 14:38:23
Een boel managers, weinig werkers ;D

what's new ??   >:D

Rob_Dingen

Hoi Doede

Wat is het voor een digitale EQ?

Rob

Gydotron

Ik vind het spijtig dat er niemand eens ernstig reageerd op de point van de zaak, nml het bereikte niveau van een top-speaker versus zelfbouw. Trouwens Doede, hoeveel problemen zitten er niet op digitaal domein. Aardingproblemen, voedingsproblematiek, enz, enz...... Dus in theorie kan dit enorm veel potentie hebben maar alleen nog maar een goed printontwerp is al verschrikkelijk moeilijk. Dat ik me niet populair maak met dit onderwerp is naast de kwestie. Trouwens ik heb geen greintje kritiek op Eric of Doede of vele andere zelfbouwers, waarom zou ik, ik heb zelf jaren leuk aan zelfbouw gedaan en bouw zeker nog zaken in de toekomst. Aleen geen speakers meer voor mij. Ik wou eigenlijk alleen maar een discutie op gang brengen maar dat lukt niet blijkbaar.

MVG  Gydotron

Maak een topic...Fabriek contra zelfbouw....ik denk dat dit gaat lopen... ;)

Shorty

Zie je wel?  ;D Avalon is ook gewoon 2 jongens die samen speakers uitvogelen. (De een noemt zich 'designer', de ander 'director of research'.  Yeah sure. Zo ben ik thuis ook Chief Executive Officer ;D) En reken maar dat Neil en Paul achteraf ook bij elke speaker zo hun bedenkingen hebben...

En Gydotron: 't gaat hier niet alleen over zelfbouw vs fabriek, maar vooral over kopie vs origineel.  (Alweer:) Met alle respect, maar 't is toch een beetje painting by numbers: zelfs al lijkt het als twee druppels water op het origineel, wat is er dan helemaal bereikt?

Dat Digitale Filter gaat zeker een boel tijd besparen.... maar problemen oplossen kan het natuurlijk niet: zelfs als je alle idiote combinaties weglaat gaan jullie waarschijnlijk nog, met alle variabelen mee, op vele tienduizenden combinaties komen  :P , toch? Hebben jullie al eens uitgerekend hoeveel jaren het gemiddeld duurt voordat je het Sentinel-geluid gekloond zou hebben indien de kast 1:1 zou zijn gebouwd  >:D ?

En als je eenmaal uit het filterprincipe bent, kun je nog gaan fine-tunen met het voor elke positie beste onderdeel kiezen. En dat is nu eenmaal niet een kwestie van eenvoudigweg van-alles-het-duurste-dan-klinkt-het-wel-goed. Elke verandering zal alle andere parameters beïnvloeden... Met dit alles in gedachte lijkt het me een héél gezond idee van Gydotron om het kloonluidsprekerbijltje er bij neer te gooien.

VrGr,

Bart J.