Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

SiR-ROUND

Aiaia... En dan alles nog naar de kamer...

Erik van Voorst (in memoriam)

Net klaar met de xXx-achterwand schuren...nu zijn de zijwanden en achterwand gesloten.

Ook de cable-tubing klaar...gewoon even in de bankschroef en de electra-bedrading eruit trekken want dat moet straks plaats maken voor zilver... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Johan Van Gompel

Citaat van: Erik van Voorst op april 23, 2004, 20:01:02
Ook de achterwand vanavond gelijmd maar niet weer een foto met lijmtangen en een plaat MDF dat bespaar ik jullie   ;)

Hear, hear. ;D
Geen zin om te stofzuigen en schoon te vegen voor een zoveelste mooie foto? ;)
Je Front der Fronts is nu al 8) en zal wellicht nog :o worden.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Rudo

Erik, als je dan doppen gebruikt zodat je later bij kan vullen, waarom monteer je die dan onderop i.p.v. bovenop?  ??? Het lijkt me dat na inklinken er vanuit de bovenkant aangevuld moet worden, én het lijkt me makkelijker, met die loodzware baskast, om deze niet eerst weer te moeten omdraaien.
n.b. Dit bijvullen ga je met een rode-trechter doen. Dit zou je nog wel moeten onderzoeken, misschien klinkt het met een blauwe trechter nóg beter.  :o (De vraag was wel serieus.)

Omdat ik in een later stadium besloot lood/zand te gebruiken.

Met zand wilde ik de wanden 1-malig vullen en daarna de wand afsluiten en doorbouwen.

Ik had alles daar al klaar voor gebouwd, toen kwam Doede met deze info waarna ik  besloot om met lood/zand verder te gaan en toen moest ik (na) vullen achteraf verzinnen want de toename in gewicht is te veel in vergelijk met enkel zand.......

Is wat onhandig , mee eens...(leeg laten lopen gaat overigens perfect  :P)
maar ik heb ervaring met een 300 kg sub (met zandwanden) dus dat is 1 keer veel werk en daarna klaar..... ;)

Gydotron

Hoi,

Ik weet dat ik nu een wat tegenstrijdig bericht de wereld instuur, maar ik begin hoe langer hoe meer te denken dat absolute top zelfbouw-speakers erg moeilijk zijn te maken. Ik heb het niet over de kast en de units, daar kan je de meest exotische dingen voor vinden of bedenken. Maar het systeem mooi homogeen krijgen, een bijna onmogelijke taak. Ik weet dat zelfbouwers het hier niet eens mee hoeven te zijn, dat zullen ze ook niet. Versterkerbouw is veel meer 'meetbaar'. Speakers daar moet je zoveel bij 'interpreteren' dat je soms door het bos de bomen niet meer ziet! Er zijn zoveel variabelen bij speakers. Nog maar 1 ding, hoe en waar meet je de speakers! Ik heb onlangs Toine (Thingman) op bezoek gehad en die heeft me duidelijk gemaakt hoe groot de akoestische invloed van de ruimte is. Mijn inziens 50 % van het geheel! Natuurlijk wil ik niet ontmoedigen, maar het is keimoeilijk om een mooi speaker te bouwen, vooral een speaker die je blijft boeien, een speaker waar je het gevoel bij hebt dat hij af is.

MVG Gydotron

Guido

Leuk dat je je weer meldt :) !!! Ik hoop dat alles goed gaat.
Uiteraard roep je met zo een statement nogal wat op. Ik weet ook niet wat je precies wilt zeggen. Maak van je hart geen moordkuil en wees direct...ik kan er goed tegen... ;)

Het zwartste scenario is dat de xXx 'en niet mooier klinken dan mijn Avalons.
Zoals eerder gezegd (al bijna 1 jaar geleden) dan doen ze deze topic-titel eer aan en gaan ze als fronts naar mijn HT.....moet ik wel weer bijbouwen....... brrrrrr

Wat ik niet goed snap is je onzekerheid mbt de homogene presentatie...jij hebt toch prachtige kritieken gekregen over je zelfbouw producten...soms in direct vergelijk met Avalons... ;)

Tony Gee bouwt ook als een wezenloze...ook hij vergelijkt zijn producten met succes met de huidige speakermarkt  ;D

Je hebt de primeur gehad om bij Doede te luisteren...ik ook...dat was geen verkeerd geluid  :P

Ik heb minder filter-en bouwervaring maar op dit punt momenteel wel meer (naief ???) vertrouwen in mijn eindresultaat  ;)

Ik trek voor het filter een ruime tijd uit en vraag alle hulp ...maar als die tijd erop zit is hij ook echt AF...m.a.w. er blijven geen Willie-wortel dozen open liggen in mijn woonkamer... ;)

Niet actief

Citaat van: Gydotron op april 27, 2004, 17:29:32
Natuurlijk wil ik niet ontmoedigen, maar het is keimoeilijk om een mooi speaker te bouwen, vooral een speaker die je blijft boeien, een speaker waar je het gevoel bij hebt dat hij af is.

;D
Jij hebt makkelijk praten!
Jij hebt een stel Scinnies.....
Ik zag dat je je Duettas hebt vervangen. Ik ben blij die speaker nog eens goed te kunnen hebben beluisterd bij je!

Maar je hebt natuurlijk gelijk! Alle mooie hardware ten spijt is er ook nog de akoestisch infrastructuur om rekening mee te houden.
Succes!
ThingMan.

Toine hij heeft niet makkelijk praten.....Guido is een zelfbouwer waar iedereen door ge-inspireerd raakt.... ;)

Voor wat betreft de Akoestiek ...dat mag toch niet als een verassing komen voor ons soort freaks wel  ??? .... ;D

Ik heb express mijn ruimte nu  "in orde"  voor straks als ik ga filteren.

Ik zal wel eerst nog even een diffuser of soortgelijke bouwen voor de linkermuur
daarna ben ik "all set " om eerlijk te filteren en bovenal eerlijk te LUISTEREN... >:D

Gydotron

Mijn hart luchten Eric? Sinds ik mijn Apogee speakers heb wist ik het direct, dit kan ik nooit bereiken met zelfbouw. Ik heb nu sinds een 14-tal dagen een set Scintilla's en die geven me zo'n betrokkenheod bij het luisteren van muziek. Zo homogeen, zo detailrijk, zo'n mooi ruimtebeeld, gewoon muziek. De Apogee geeft muziek met zo'n gemak weer dat ik de zelfbouwvirus heb begraven. Trouwens ik loop zelf niet zo hoog op met mijn kunnen hoor. Ik ben toevallig wat handig met houtbewerking, ik ben zeker geen uitschieter op vlak van elecronica. Ik heb ben trouwens fotograaf van opleiding, over chemie weet ik meer dan over electronica! Maar goed, het was trouwens niet alleen daarom dat ik gestopt ben met speakerzelfbouw. Ik heb na vele kritiek er geen goed gevoel meer aan overgehouden. Ik heb met mijn site alleen maar mensen enthousiast willen maken voor zelfbouw. Maar, dat was een illusie! Ik heb erg veel goede maar ook rot kritiek gehad. Dat heeft me verbitterd en scherp gemaakt. De audio-wereld is niet anders dan de echte harde wereld. Mensen zijn er vaak te fanatiek mee bezig, of beter, te ernstig. Ze kunnen niet meer relativeren. Mensen denkan vaak 'de waarheid' in pacht te hebben en doen dan domme uitspraken. Je vind ze op allerlei forums, spijtig genoeg. Het fanatisme van sommige mesnen stoort me echt. De ene zweert bij buizen, de andere bij transistoren of Electrostaten of analoog of........ Ze leven naast mekaar die mensen, terwijl het allemaal gaat om muziekbeleving.
Maar om terug op ons onderwerp terug te komen Eric, ja ik denk echt dat een commecieel top-systeem niet na te bouwen valt. Ik denk dat je dat kan benaderen en er erg dicht bij zitten, maar evenaren, moeilijk.
Dat wil niet zeggen dat ik erg veel bewondering heb voor je project en regelmatig meekijk hoe je de dingen aanpakt!

MVG  Gydotron

blue-eyes

Dan hoop ik dat je dat hier op het forum dat niet vind Gydotron! Ik heb wat van je verhaal meegekregen. Ik weet wel zeker dat dit forum niet zo is!

Iig hopen we veel van je kritieken (kan beide kanten op he ;) ) te horen!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

FFF

Ik wil graag even op Gydotron reageren,

Van de ene kant denk ik dat je gelijk hebt, van de andere kant heeft een zelfbouwer als eric ook voordelen t.o.v. een commercieel systeem.

- Geen compromie voor de kasten, die lijkt me absoluut perfect gebouwd.
- De gebruikte units zijn hetzelfde, of hetzelfde niveau.
- Hij kan zelf het filter maken en fine tunen tot het geheel naar zijn wens is.
- het lijkt mij dat hij metingen uit kan voeren in zijn eigen kamer.

De commerciele speakers en standaard, terwijl je deze uit top componenten bestaande luidsprekers, kunt afstemmen op je eigen gehoor en accoustiek.

Voordeel dat een luidspreker fabrikant heeft is dat deze langdurig kan testen, en top ontwerpers heeft.

Dit is de mening, van een voor jullie vrij onbekende en onervaren zelfbouwer, maar ik volg dit topic al lange tijd.

dddac

Ik ben het maar ten dele met je eens Guido, je uitspraak van dat je een fabrieks systeem niet kunt overtreffen is te algemeen. Ik ben zeker, dat datgene wat Erik aan het bouwen is, zijn huidige speakers voor bij zal gaan. Ik heb ze gehoord en weet wat de units kunnen, Zijn kasten heb ik groot vertrouwen in.

Daarnaast mogen we ook niet even uit het oog verliezen, dat er ook nog een kostplaatje is... Echte Sentinels kosten een veelvoud van wat er DIY gedaan wordt, van mij mogen ze er dan tegenaan hangen....  8)

Tevens geeft deze hobby een grote bevrediging van "het zelf gemaakt" te hebben.  :D

Je argument van de akoustiek gaat natuurlijk voor zowel zelfbouw als fabrieks speakers op, dus dat maakt dan niks meer uit. Een DIY in een akoestisch perfecte ruimt zal vast wel beter klinken als een dure fabrieksspeaker in een koelcel en omgekeerd.....

Kortom, er is veel eer te behalen voor minder geld en een resultaat wat zeer veel fabrieksjongens in hun jas zet. Natuurlijk hoort een goed filter design daarbij, maar ook dat hoort bij de hobby en als je er de tijd voor neemt krijg je ook zelfbouw speakers homogeen.

Niet te zwart zien hoor, zonder DIY had ik NOOIT voor hetzelfde geld het geluid gehad wat ik NU thuis heb staan..... Sinds jij het gehoord hebt is er inmiddels weer een enorme vooruitgang geboekt. Ik ben meer dan tevreden op het moment.

Groetjes
doede

Niet actief

Citaat van: Gydotron op april 27, 2004, 21:35:15
Sinds ik mijn Apogee speakers heb wist ik het direct, dit kan ik nooit bereiken met zelfbouw. Maar om terug op ons onderwerp terug te komen Eric, ja ik denk echt dat een commecieel top-systeem niet na te bouwen valt. Ik denk dat je dat kan benaderen en er erg dicht bij zitten, maar evenaren, moeilijk.

Tussen 1978 en 1990 bouwde ik 45 paar luidsprekers. Daar heeft alles bij gezeten tussen 10 en 350kg.
Op een gegeven moment liep ik tegen een soort plafond aan: het maakt in de buurt van dat plafond niet meer uit hoe exquise de units zijn of hoe esoterisch het kastontwerp als je niet de beschikking hebt over een voorraad componenten van divers pluimage waarmee je een filter kunt ontwerpen en tunen. Het is in laatste instantie het filter dat m.i. de zelfbouwer nekt.
Een scheidingsfilter is voor een luidspreker wat akoestiek is voor de kamer -- een onzichtbare en altijd unieke combinatie van steeds hetzelfde  :)
Aangezien een scheidingsfilter een verzameling componenten is, zijn de mogelijkheden om zo'n filter op te bouwen eindeloos. Hoe zal het systeem klinken met condensatoren van merk A? Hoe met B? Hoe met een combinatie van A en B? Is er een reden om te veronderstellen dat caps van merk A altijd en overal zo goed in klinken? Niet dat je dat testen niet KUNT doen als particulier, maar het lijkt me niet realistisch om van alle topmerken een voorraad caps in huis te hebben om dit te testen, als je enkel 1 paar luidsprekers wilt bouwen.

En precies dat laatste is volgens mij cruciaal en het verschil tussen een goed klinkend systeem en een systeem dat verder gaat. "Je moet polypropyleencaps gebruiken voor het hoog", zeiden ze me destijds. Ik heb nog nooit zulke a-muzikale dingen gehoord. "Ja, maar dan had je die van merk A maar moeten nemen". Ik neem merk A, bouw het in en kom tot de ontdekking dat ze niet goed passen bij mijn units of zo, want het is geen muziek die eruit komt. "Weet je wat? Neem high-end caps van ......" En zo ga je maar door, want hoe high-ender, hoe meer de verschillen moeten worden uitgemeten tussen de een en de ander. Dus weet je op het laatst niet meer wat je het beste kunt kiezen. Je geeft 1000 euro uit voor een filter, terwijl je nooit zeker zult weten of diezelfde 1000 euro ('t is maar een klein filter) niet beter aan merk B had kunnen worden besteed. Daar heb je als fabrikant geen problemen mee; dat past allemaal in het R & D budget.

Ondanks dat je misschien om andere redenen tot je conclusie bent gekomen, Guido, begrijp ik van mij uit wel wat je bedoelt. Er zijn grenzen die je met zelfbouw pas kunt doorbreken als je een unieke combinatie van units en componenten kunt vinden en die in een kast kunt zetten die daar ook chocola van kan maken. Net zoals een willekeurige verzameling goede audio-apparaten met bekabeling samen nog geen geweldige audioset maakt, zo maakt volgens mij ook een verzameling prachtige units in combinatie met een kast en een filter nog geen geweldig luidsprekersysteem. Ik heb lang gedacht dat dit wel zou moeten kunnen en dat heeft me een hoop geld gekost.

Lukt het trouwens met de aansturing van je Scintilla's? Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je ze al op lage impedantie aangestuurd? Met de geïntegreerde versterker? Dat zal wel een verschil zijn met de Duetta's, lijkt me.

groeten,
ThingMan.

Gydotron

Ik doe bewust geen vergelijkingen  met prijzen en houd ook geen rekening met de eventuele 'bevredigingsfactor' die je er aan overhoud. Ik heb het puur over het geluid, de homogeniteit die sommige top speakers hebben en die bijna niet te evenaren is. Trouwens mijn ervaring hoeft die van een ander niet te zijn! Hoeveel zelfbouwers zijn na lange tijd niet gefrustreert omdat ze toch maar het beoogde resultaat niet bekomen. Nog even dit proberen, nog eens een ander filter, beter componenten, mischien toch maar een nieuwe kast, enz enz. Je blijft bezig en de zoektocht stopt niet. Steeds heb je het gevoel dat het nog beter kan. Daar heb ik het over, die eventuele 'onrustfactor' van dat het nooit stopt. Zowel Eric als jou systeem, Doede, is uiteraard een beetje buiten katogorie, maar toch...je blijft zoeken, je blijft vaak tweaken.
Voor jou een hobby, voor mij een onrust!

Groeten Gydotron

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op april 27, 2004, 19:11:24
Toine hij heeft niet makkelijk praten.....Guido is een zelfbouwer waar iedereen door ge-inspireerd raakt.... ;)

Precies! Als iemand als Guido tot zo'n zwaarwegende conclusie komt over zelfbouw neem ik dat dus serieus, temeer omdat ik dezelfde conclusie ben toegedaan (zie mijn reactie aan Guido).

En verder heeft Guido makkelijk praten, omdat hij -- net als ik -- Apogee heeft staan en ik wel kan begrijpen waarom je dan gaat twijfelen aan de grenzen van zelfbouw. En de Scintilla -- of all loudspeakers -- is niet zomaar een of andere "oude luidspreker van toen".....

Ik ben overigens zelf nog nooit zo gemakkelijk en snel overstag ben gegaan voor nieuwe luidsprekers; ik wilde enkel dat ik die luidsprekers 10 jaar eerder had gehad. Dat zou mij heeeeel veel geld hebben gescheeld.

33.000 hits en geen ongetogen woord...Guido dat is toch een compliment voor dit Forum.

Na 12.000 hits van mijn center kwam er plotsklaps iemand die zijn mening ongezouten overbracht. Dat was 1 persoon die wat fel reageerde....so what...... ;)

Met zo een giga forum komt dat wel eens voor....gewoon meelachen .... ;D

Ik respecteer je mening maar deel hem niet....ook apogee speakers hebben hun beperkingen zoals elke speaker dus IK ervaar ze niet als een ultieme/onhaalbare kaart... ;D

Mijn doel is eenmalig zeer mooie speakers te bouwen voor jaren plezier en ik ben bereid zeer ver te gaan.

Ik vind dat als ze het winnen van mijn Avalons dan kan ik objectief zeggen .....missie geslaagd...te meer omdat de totale kosten onder de 10.000 Euro blijven.

Dus de prijs is dan vergelijkbaar met de fabrieks Avalon Eclipes.  Ik wilde nooit een kloon bouwen van de Sentinel ....dus die shoot-out blijft me bespaart
(pffff gelukkig maar....hahahahaha :))

Relativeren is een must met DIY anders jaag je iedereen tegen je in het harnas en bouw je zelf ook steeds maar weer verkrampt door.....laat staan met zoveel ogen op je gericht....... >:D

Gydotron

Ik denk dat je me niet echt goed begrepen hebt Eric. Ik heb 'mijn' mening gezegd, die vroeg je. Dat je met je project je bestaande Avalon zal overstijgen daar ben ik zeker van. Eigenlijk zou het er nog moeten aan ontbreken, top-units, betere  kasten en om te starten een al niet onaardig filter! Maar 'ik' was uitgekeken op zelfbouw na het ontdekken van die Apogee's. 'Ik' heb het gevoel dat dit niet te evenaren is. Ik weet dat de Apogee niet een speaker is voor iedereen, met zijn laag rendement en impedantie is hij al zowiezo kieskeurig kwa versterking en dat is voor vele mensen al een reden om hem niet te kopen. Ik denk dat de dingen die ik gebouwd heb zeker niet slecht waren maar voor mij waren ze toch nooit echt helemaal af. Er bleef een zeker onrust, ik wou verder maar door mijn beperkte kennis kwam ik niet waar ik wou, ook al was ik toch behoorlijk dicht bij een goede muziekweergave. Het filter dat Doede heeft verder gekristalliseerd uit het mijne is zeker een stuk beter, homogener. Het soms iets wat scherp randje was weg met zijn filtering. Dat de gebruikte componenten een groot verschil uitmaken is een feit en dat Doede's systeem nu beter klinkt met super-onderdelen daar twijfel ik geen seconde aan. Als je erg veel plezier aan zelfbouw beleeft moet je het zeker verder zetten maar ik wou gewoon mijn ervaring van het laatste jaar eens naar voren brengen. Dat, zeker in deze topic het vele niet eens met me zijn daar ben ik me zeker van bewust, maar zoals je ook zegt dat moet dan maar gerelativeert kunnen worden.

MVG  Gydotron

Gydotron

Citaat van: dddac op april 27, 2004, 23:12:12
Ik ben het maar ten dele met je eens Guido, je uitspraak van dat je een fabrieks systeem niet kunt overtreffen is te algemeen. Ik ben zeker, dat datgene wat Erik aan het bouwen is, zijn huidige speakers voor bij zal gaan. Ik heb ze gehoord en weet wat de units kunnen, Zijn kasten heb ik groot vertrouwen in.

Dat ontken ik niet Doede, zoals al eerder gezegd, een beetje buiten katogorie die speakers, maar of ze ooit echt helemaal af zullen zijn hangt van jezelf af denk ik, op een bepaald moment 'wil' je er een punt achter zetten!

Daarnaast mogen we ook niet even uit het oog verliezen, dat er ook nog een kostplaatje is... Echte Sentinels kosten een veelvoud van wat er DIY gedaan wordt, van mij mogen ze er dan tegenaan hangen....  8)

Dit is nu voor mij naast de kwestie, ik heb het over het bereikte resultaat, over de vaardigheid om iets te bouwen.

Tevens geeft deze hobby een grote bevrediging van "het zelf gemaakt" te hebben.  :D

Dat is zeker waar als je er plezier in hebt, maar ik heb het over de weergave .

Je argument van de akoustiek gaat natuurlijk voor zowel zelfbouw als fabrieks speakers op, dus dat maakt dan niks meer uit. Een DIY in een akoestisch perfecte ruimt zal vast wel beter klinken als een dure fabrieksspeaker in een koelcel en omgekeerd.....

Ik bedoel niet de thuis situatie maar dat een gerenomeerd speakermerk heeft zelf geoptimaliseerde ruimte's om speakers te meten, te beoordelen, dat is wat ik daarmee bedoelde.

Kortom, er is veel eer te behalen voor minder geld en een resultaat wat zeer veel fabrieksjongens in hun jas zet. Natuurlijk hoort een goed filter design daarbij, maar ook dat hoort bij de hobby en als je er de tijd voor neemt krijg je ook zelfbouw speakers homogeen.

Niet te zwart zien hoor, zonder DIY had ik NOOIT voor hetzelfde geld het geluid gehad wat ik NU thuis heb staan..... Sinds jij het gehoord hebt is er inmiddels weer een enorme vooruitgang geboekt. Ik ben meer dan tevreden op het moment.

Ik wil gewoon de dingen even apart bekijken. Ik wil bewust geen vergelijk maken met het prijskaartje. Ik wil een vergelijk maken tussen een zelfbouwspeaker en een commerciele. Om het eenvoudig te houden, als je een clone maakt van een speaker zal jij als zelfbouwer (ik bedoel het in het algemeen) het erg moeilijk hebben om het orgineel te evenaren of te overtreffen. Ik beweer niet dat het onmogelijk is, het is gewoon een heel lange zoektocht.Groeten  Gydotron

Groetjes
doede

Okay alles weer duidelijk, Guido bedankt voor je visie het zet minimaal DIY weer met beide benen op de grond... ;D

Vandaag is de bodemplaat aan de beurt dus ....juist.... vrij genomen...hoe bedoel je passie... ;)

Ik heb tot zondag nu bouwtijd dus ik hoop de xXx-sub dan in zijn vorm klaar te hebben.

Shorty

CiteerEr bleef een zekere onrust, ik wou verder maar door mijn beperkte kennis kwam ik niet waar ik wou, ook al was ik toch behoorlijk dicht bij een goede muziekweergave.

Er strijden twee zielen in de borst van de zelfbouwer: de ene is gelukkig dat hij op weg is naar een doel dat voor anderen onbereikbaar blijft; de andere weet nooit zeker wanneer dat doel bereikt is. Die onzekerheid kan op den duur slopend worden. Het geeft niet hoe de gebouwde luidspreker klinkt, men dwingt zichzelf fouten te vinden. Dan is een kant-en-klaar ontwerp een bevrijding - voor zolang het duurt.
Ach, bedenk dat de reis interessanter is dan het doel.

Zo, kom nu maar op met die bodemplaat. Gelukkig regent het  >:( , dus je kunt lekker doorbeulen. Giddy-up go!  ;D

VrGr,

Bart J.

Eerst even een mal gemaakt want dat is nog een secuur werkje want uiteindelijk
moeten de 6 vuldoppen wel met pijpsleutel maat 26 achteraf ge-opend kunnen worden uit een verzonken bodem van plm. 6,6 cm dikte..

Enfin het zaakje staat in de lijm...morgen verder...  ;D

Gydotron

Shorty,

Niets van aan, je wordt niet gedwongen om fouten te dedecteren. Ik zou het omdraaien. Als iets heel erg goed gaat wordt je ontspannen, je geest hoeft geen zaken aan te vullen, je ontspant kompleet en zakt diep weg in het genieten van muziek. Maar als het niet goed gaat vult je geest gebreken aan en heb je luistervermoeidheid als resultaat.

MVG gydotron

Guido,

Ik ben het 1000 procent met je eens....dat ik gevoel heb ik bij mijn Avalon Eclipse.

Dat gaat ook mijn gevoel worden bij de xXx....niet spectaculair maar   "realistisch"
uur na uur na uur....

Mazzeltje dat ik de Avalons heb staan zodat ik de xXx kan voicen... ;D

Wist je trouwens dat Neil Patel zijn Avalons   "voiced"   per verkoopgebied....
bv. Japan..kleinere woonkamers........Amerika.......grotere woonkamers.....desgewenst kun je de voicing van te voren zelf opgeven....  :)