Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Walter_PPK op augustus 29, 2007, 22:55:58
omg! Zonder die grills ziet het er nog gelikter uit. Echt de meest waanzinnig mooie diy speakerset!

Dank je wel  8)

Gisteren kwam de post weer een cd brengen...ditmaal de beste cd van Shirley Horn (ik heb ze bijna allemaal ;D).
Toen ik deze afspeelde dacht ik ....hier bouw ik nu voor....!!!!!

Het bijzondere van deze Live cd is dat voor de pauze waren de songs okay maar na de pauze gebeurde er het volgende:..... de monitors op het podium vielen uit zodat de muzikanten elkaar niet meer konden horen spelen...wat Shirley toen deed was ongelooflijk...ipv te stressen begon ze het laatste uur hele langzame en nog meer ingetogen haar nummers te spelen..een enorme electriciteit ontstond er in de zaal en de fransen braken na afloop de tent af....PRACHTIG GEVANGEN OP DE CD ....een aanrader  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 30, 2007, 09:02:44
Het bijzondere van deze Live cd is dat voor de pauze waren de songs okay maar na de pauze gebeurde er het volgende:..... de monitors op het podium vielen uit zodat de muzikanten elkaar niet meer konden horen spelen...wat Shirley toen deed was ongelooflijk...ipv te stressen begon ze het laatste uur hele langzame en nog meer ingetogen haar nummers te spelen..een enorme electriciteit ontstond er in de zaal en de fransen braken na afloop de tent af....PRACHTIG GEVANGEN OP DE CD ....een aanrader  O0

Je overtuigt me: ik heb 'm besteld!

R

Vandaag sinds 2 jaar weer eens de xXx-Speakers tegen een vergrootglas gehouden...of liever gezegd zijn speakersnoer.

Ik maak gebruik van 2 maal 8 meter OFC verzilverd en ge-biwired (Bi-amped) met een teflon mantel.

In maart 2005 had ik al geschreven in dit topic wat massief zilver in vergelijking deed met mijn OFC deed...dat was toen op een lengte van 3 mtr..bij een vriend met Sonus Fabers...maar het geld en andere projecten hielden mij tegen... ;)

Gisterenavond had ik een proeflengte gemaakt voor 1 speaker uit diverse resten zilverdraad en werd er geluisterd.(tot 80Hz met zilver)

Mijn mooiste cd's gingen erin zoals:

Vivaldi.....Carmignola
Garden of Mirrors....Micus
Private city.....Surman
Callas....Maria Callas (EMI)
New Moon Daughter....Wilson

En wat er toen gebeurde  :o  :o  :o

Een totaal ander beeld werd er neergezet....echter....minder scherp...rustiger...minder aan de speaker kleven (nog minder  :P)...

Een beetje weird ervaring als je precies in het midden ging zitten want de linker speaker speelde nog met zijn "gewone bekabeling"...trouwens een leuke tip om eens zo naar nieuw speakersnoer te luisteren... ;D

Ik heb besloten om toch maar ZEER SNEL dit zilverdraad aan te schaffen en een week-endje te twisten....want het is een enorme upgrade van mijn xXx ....je had Maria Callas moeten horen...mijn diamant ging EXTREME  >:D

Deze actie is tevens van groot belang om gedegen verder te gaan met goede componentkeuzes voor de bouw van mijn voorversterker 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

" Icing on the cake" of een hartige taart. ::)
Both!!!! ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Vandaag weer een belangrijke stap gemaakt om mijn xXx naar ...the next level...te tillen  8)

Ik heb solid zilver gekocht en zelfs ge-injecteerd met goud (klinkt duur is het ook  :P)...
Het ging mij niet eens zozeer omdat magische woord goud alswel dat ik eindelijk een adres gevonden heb in Nederland dat nu eens wat  OP VOORRAAD had...

Het draad heb ik gekocht bij een van de HT Forum Sponsoren te weten De Audiofabriek....ik maak nu reclame (krijg ik niets voor hoor ;D) maar daar moet je echt eens langs...

Enfin de bedoeling is dat ik vrij ga nemen van mijn werk en er 2 lengtes speakersnoer van ga maken.
Het goud/zilver heeft van zichzelf al een teflon mantel (verhitten 400 graden teflon en afkoelen tot 100 graden)

Ik kies voor 3 aders van 0.5 mm per kanaal en per pool.

Het is een rib uit mijn lijf maar ja ik heb gehoord wat zilver in mijn set doet dus.... ;D

scrutinizer

Niet te stuiten die vent......ENGAGE!!!!!!!!!!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

eddy135

Misschien is er een vacature voor 'm bij Siltech...
;D   ;D   ;D 
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

...Hierbij een foto van mijn test met zilver....

En op de volgende foto...tja spreekt boekdelen...zelf je speakersnoer maken...roll your own.... 8)

Blijft leuk bij de kassa....." mag ik 16 rolletjes teflon tape...."... ??? :-X

Ps
Je hebt altijd veel meer rommel nodig dan je in eerste instantie denkt... ;D

scrutinizer

Ligt er uitnodigent bij, Erik......Een soort van kabel*lingerie. :D
Wat ik al zij .....Engage!!!!

Citaat van: scrutinizer op september 30, 2007, 12:05:33
Ligt er uitnodigent bij, Erik......Een soort van kabel*lingerie. :D
Wat ik al zij .....Engage!!!!

Inderdaad...met veel hulp van een vriend en een koevoet (had hij nog liggen :P) werden de xXx-en 25 cm naar voren geschoven..

Veel geduld en veel uurtjes...en uiteindelijk kwam het buisje in zicht....de kabel voor het Hoog-Mid-Laag werd eruitgetrokken (Sub-kabel bleef op zijn plek) en de trekveer voor de nieuwe kabel kwam gelijk mee (eraan vast gesoldeerd ;D).....

Gelukkig niets beschadigd....wat een enorme gewichten.. :(

Nu kan eindelijk het leuke werk beginnen...zelf je speakerkabel maken.....roll your own....
eat your heart out Siltech... >:D :-X

:)

FFF

Hoop dat je nog veel gaat vertellen over de constructie van je speakerkabel, welke diameter zilver en gebruikte andere materialen.

Ik wil er misschien ook mee aan de slag...

reMC

Ben ook benieuwd hoe dat zilver gaat klinken, ik had het idee dat any silver in de juiste diameter voor jou voldeed ???

Any Silver.... ???...you must be joking. :o.....het liefst de Six Nines version  8)....

Binnenkort inderdaad een verslagje...0.8 mm of 0.5 mm daar ging het om... ;)...NIEMAND had voorraad...zoals in een eerdere mail bleek 0.5 mm weliswaar op voorraad alleen dan wel goud ge-injecteerd...dus veel duurder en ook nog eens meer aders nodig natuurlijk.... :-\

Ik heb mezelf toen maar verwend.. 8)......en van het een komt het ander......het moet dan ook met zorg worden opgebouwd.....wordt vervolgd... 8)

Het is zover...niet alleen prachtige materialen maar ook een filosofie, en veel handwerk moeten nu leiden naar een voor mij mooi referentie luidspreker snoer....een van de waanzinnige voordelen van DIY is
MAAK HET ZO DAT HET IN JE HELE SYSTEEM PAST....custom built  8)....gezien de martelgang tijdens het fabriceren noem ik hem...The Mental State of The Art....

Mijn oude luidsprekersnoer deed 14 jaar trouwe dienst...maar werd automatisch d.m.v. het luisteren naar de CAT preamp en overige upgrades als de zwakke schakel ervaren.

Gekozen werd om rond een holle teflon tube 6 aders van zilver/goud teflon geisoleerd te wikkelen, waarvan 3 aders pos. en 3 aders neg. gekruisd t.o.v. elkaar (bifilair) om zo de zelfinductie voor het aansturen met de Aitossen te minimaliseren.....het geheel hier en daar voor het op de plaats houden van de wikkelingen met teflontape en de  2 x 8mtr  direct aan het filter gemonteerd en aan de aanvoerzijde met Eichmann......

Dat is sneller gezegd dan gedaan...na 4 uur werk met 3 man...(Anton en Harvey) 2 zeer gewaardeerde HIFI buddies....was slechts 1/6 deel klaar...wat een geduldwerk.. :o.

De volgende dag ging sneller door veel na te denken hoe te automatiseren.....wartels gemonteerd voor het 360 grd draaien .... boormachine erbij voor af en toe tegenwikkelen van de opgebouwde spanning van de tube.... en een spoel met 3 aders kaarsrecht naast elkaar en ongetwist ten opzichte van elkaar opgewonden...en afwikkelen met een koperen sleeve waarin de draden ongekinkt bleven en daarna dienst deed als geleider voor het wikkelen...can you imagine all the trouble at once....... :-X

Uiteindelijk is het snoer na zo een 16 uur hard werken gereed gekomen...de foto's spreken voor zich... :)

weer een nieuwe techniek bedacht...3 aders op een klos naast elkaar...en dan over wikkelen...bleek weer wat uur te schelen... :P

..Anton laat trots het eerste metertje aan de cameraman zien ...........van de 2 maal 8 meter... >:D :-X

...Klaar nu nog de Eichmannetjes eraan en dan aan het filter en de eindbakkies....een overwinning die met een lekker wijntje werd gevierd... ;D

Een close uppie van NOESTE ARBEID.... ;D

En het geheel nog even an het filter......Na een dag van s'ochtends half 10 tot s' nachts kwart over 12 ging dit...uhhh....OP KARAKTER.... >:D.

WMC

Citaat van: Erik van Voorst op oktober  5, 2007, 13:30:32

Een close uppie van NOESTE ARBEID.... ;D

Leuk project, die kabel. Voor de afwerking mag hier alleen nog wel een mooi stukje kous omheen ipv het opgerolde teflon ;)
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Nope...alleen teflon....tenzij het echt nodig is om iets te markeren...;)
Buiten dat feit..alles staat netjes in een aparte kast dus sowieso staat mijn installatie niet in het zicht... ;)

PaulSQ

Speel je nu dus met een snoer van 2 maal 1,5 mm2?

Klinkt alsof dat vrij dun is?

Btw, na het zien van foto's van de originele, die van jou zijn mooier, met name de vorm van de laagkast!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS