Virtual Audio Cable

Gestart door Zee, februari 8, 2009, 20:45:38

Vorige topic - Volgende topic

Zee

Op advies van )p( ben ik vanmiddag aan de slag gegaan met het testen van VAC (ofwel Virtual Audio Cable).
het is mij gelukt de kabel aan te sluiten op Foobar (onder Vista).  Echter, het lukt mij niet de kabel aan te sluiten tussen Foobar en de waveinput plugin van de SB.   Op de een of andere manier wordt de microfoon van mijn notebook naar de SB gerouteerd ipv de output van Foobar.

M.a.w. wie heeft er ervaring met deze virtuele kabel in combinatie met Foobar (of een andere media player) en de waveinput plugin van Squeezecenter?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

)p(

Hoi Otto,

Je kunt je mic uitschakelen onder de recording tab in vistas sound settings, altijd een goed idee als je hem niet gebruikt.
Echter belangrijker is daar the checken of je daar een vac cable ziet met de working aanduiding.
Indien ja zet die als default met de set default button.

Wanneer je dat gedaan hebt dan zou hij nu wavin:0 moeten zijn. Als je nog niets hoort dan probeer wavin:1 etc.

peter

Zee

Jippie, het werkt!  Dat was inderdaad de tip die ik nodig had Peter!  Nooit gedacht dat ik nog eens zo zou 'stoeien' met het aansluiten van een kabel  ;)
Ik heb nog niet getest of mijn microfoon nu nog werkt (die gebruik ik o.a. voor Skype).

Ik had al wel geprobeerd met wavin:1 maar dat werkte niet. Nu de VAC als default staat werkt het met wavin:0

Doe jij nog iets met de settings in Audio Repeater of gebruik je dat niet?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

)p(

Citaat van: Zee op februari  8, 2009, 22:44:06

Doe jij nog iets met de settings in Audio Repeater of gebruik je dat niet?

Dacht het niet maar het is een hele tijd geleden dat ik vac heb geïnstalleerd...sindsdien werkt het gewoon :)

Overigens ik gebruikte eerst asio met de vac kabel maar nu wasapi om het signaal bit perfect naar de wavinput te sluizen. Overigens hoor ik geen verschil met gewoon wavout...maar het geeft een prettiger gevoel ;)

Als ie niet op default staat hoeft het niet perse wavin:1 te zijn. Kan ook wavin:2 etc. zijn...gewoon even aflopen...hij moet er tussen zitten. Als je je mic direct kan kiezen zal hij het in skype nog wel doen als ie niet default staat. Anders wordt het even zoeken met wavin:x ...

update: Normaal gebruik je de audio repeater niet. Bedoel je de settings in de control panel van vac?

peter

)p(

Ik weet niet of je met foobar now playing info naar een text file kan sturen...indien ja dan is er een sc plugin die dat kan laten zien op je sb...dan is het helemaal af...

peter

Zee

Citaat van: )p( op februari  8, 2009, 23:01:56
Ik weet niet of je met foobar now playing info naar een text file kan sturen...indien ja dan is er een sc plugin die dat kan laten zien op je sb...dan is het helemaal af...

peter

Geen idee of dat kan.  Ik zal echter eerst ook eens jRiver gaan proberen om te zien hoe dat bevalt.
Teven wil ik nog kijken of de latency is terug te brengen: wanneer ik nu in Foobar de 'knoppen' bedien is de latency iets van 10 seconden voordat het geluid in mijn SB klinkt.  Misschien ergens de buffer size wat verkleinen, maar ik heb daar nog niet naar gekeken (als het al kan).

)p(

Citaat van: Zee op februari  9, 2009, 14:41:40
Geen idee of dat kan.  Ik zal echter eerst ook eens jRiver gaan proberen om te zien hoe dat bevalt.
Teven wil ik nog kijken of de latency is terug te brengen: wanneer ik nu in Foobar de 'knoppen' bedien is de latency iets van 10 seconden voordat het geluid in mijn SB klinkt.  Misschien ergens de buffer size wat verkleinen, maar ik heb daar nog niet naar gekeken (als het al kan).

Dat is erg lang!  :o  Ik merk hier nauwelijks latency met jriver.

Ik gebruik een setup met dropdown panes voor genre > artist > work > album > composer > conductor > performer > ensemble > label. De panes werken als filters in willekeurige volgorde.

peter

Zee

He, ik had eigenlijk niet verwacht dat de lantency zou worden beinvloed door de mediaplayer applicatie die je gebruikt.  Ik vermoed(e) dat het te maken heeft met de buffersize in SC of misschien ergens in VAC.  Wordt het dan toch tijd voor een 'kabelvergelijk'?   Ik moet sowieso nog eens bij jou komen luisteren dus dan kan ik mijn (virtual) kabel wel meenemen!

)p(

Citaat van: Zee op februari  9, 2009, 14:57:00
He, ik had eigenlijk niet verwacht dat de lantency zou worden beinvloed door de mediaplayer applicatie die je gebruikt.  Ik vermoed(e) dat het te maken heeft met de buffersize in SC of misschien ergens in VAC.  Wordt het dan toch tijd voor een 'kabelvergelijk'?   Ik moet sowieso nog eens bij jou komen luisteren dus dan kan ik mijn (virtual) kabel wel meenemen!

Ik dacht dat je het kon instellen in een cfg file van de wavinput plugin...zal het eens nakijken...

Hehe een virtuele kabel vergelijking...het moet niet gekker worden...  ;D

peter

Zee

Ja, maar als ik in het VAC control panel kijk heeft zo'n virtuele kabel heel wat meer parameters dan zijn fysieke tegenhanger. Wat dat betreft moeten deze virtuele kabels toch veel interessanter zijn om te vergelijken   :smile:
Ik las in de helpfile zelfs ergens dat en virtuele kabel 'directional' is.  Ik zal eens kijken of er ook ergens pijltjes op staan  ;)

Zee

Ik heb ondertussen de trail versie van jRiver MC even geinstalleerd (ziet er fraai uit!) en hiermee is de latency inderdaad veel minder:  nu nog maar iets van 2 seconden.  Hier valt prima mee te leven!

)p(

Zoiets is het hier ook...en is voor mij geen probleem, ik tik op de n800 en kijk op en de muziek speelt al :)

Jrmc is zowel mijn favoriete audio speler als htpc frontend voor de projector. Het combineert een flexibele gui met een zeer krachtige database backend. Ik denk als je er wat meer mee speelt je niet snel meer terug wil naar foobar...

Overigens kan jrmc ook perfect cd's rippen in secure mode.

peter

)p(

Oh en de media jukebox versie van jriver is gratis...die doet misschien al alles wat je nodig hebt als je hem alleen voor muziek gebruikt.

peter

Zee

Ja, jriver is inderdaad veel fraaier (en zo te zien ook handiger) dan foobar.
Ik zie dat het verschikl tussen jrMJ en jrMC o.a. is dat MC Asio playback ondersteunt.  In die materie ben ik (nog) niet zo thuis. Heb ik dat onder Vista nodig voor bit perfect afspelen of zijn er andere mogelijkheden?   Het viel mij op dat als ik in MJ een track afspeel en dan op een andere track click deze middels fade-in/out wordt gewisseld. Lijkt mij dus niet bit perfect.  Maar ik heb nog niet gekeken welke settings je allemaal in MC kunt doen en weet ook niet wat MJ ondersteunt.  Zal MJ eens gaan installeren.  In elk geval weer veel dank voor de tip!

Zee

Citaat van: )p( op februari  8, 2009, 23:01:56

peter

Kan dit met jRiver?

)p(

Citaat van: Zee op februari  9, 2009, 19:27:35
Kan dit met jRiver?

Ja, write playing plugin in mc en oa fileviewer plugin in sc, zo doe ik het.

Heb jrmj nooit geprobeerd, in jrmc zijn alleen asio enwasapi bit perfect. Ik gebruik wasapi. Echter wanneer het niet bit perfect hoeft wordt alle processing gedaan met 32bit floats.

peter

Zee

Doet deze Virtual Audio Cable/Waveinput oplossing met de SB het eigenlijk ook voor hires files?

Ik heb geprobeerd een 88/24 flac file in jrmc af te spelen. Er komt wel signaal uit de SB, maar de Tact zegt op zijn display dat het gewoon 44.1Khz is.  Er zou dan dus ergens resampling plaatsvinden.

)p(

Citaat van: Zee op februari 11, 2009, 19:14:06
Doet deze Virtual Audio Cable/Waveinput oplossing met de SB het eigenlijk ook voor hires files?

Ik heb geprobeerd een 88/24 flac file in jrmc af te spelen. Er komt wel signaal uit de SB, maar de Tact zegt op zijn display dat het gewoon 44.1Khz is.  Er zou dan dus ergens resampling plaatsvinden.

Sb kan geen high res doorsturen via spdif. Kan alleen de transporter. Met sc 7.3 wordt gedownsampled naar 44.1 of 48. Oudere sc werd de helft van de samples weggegooid, dus zonder netjes te downsamplen.

peter

Zee

OK, mbt die hires files is duidelijk.

Ik heb het nu helemaal naar wens aan de praat: lage latency en trackinfo wordt nu keurig via de verschillende plugins op het display van de SB getoond.  Dt is echt 'the way to go' voor een SB!!
Tnx voor de hulp!

)p(

Citaat van: Zee op februari 13, 2009, 13:52:52
OK, mbt die hires files is duidelijk.

Ik heb het nu helemaal naar wens aan de praat: lage latency en trackinfo wordt nu keurig via de verschillende plugins op het display van de SB getoond.  Dt is echt 'the way to go' voor een SB!!
Tnx voor de hulp!

Graag gedaan. En wellicht ook eens drc via of jriver convolver plugin of sc inguz plugin proberen en vergelijken met je tact?...lijkt me erg interessant!

peter

Zee

Ja, dat zou ik een keer moeten proberen. Echter, dan moet ik ook nog wat hardware aanschaffen (mic preamp).

)p(

Citaat van: Zee op februari 13, 2009, 14:54:12
Ja, dat zou ik een keer moeten proberen. Echter, dan moet ik ook nog wat hardware aanschaffen (mic preamp).

Jammer dat je niet om de hoek woont anders kon je die van mij wel een tijdje lenen. Van wat ik bij jouw heb gehoord, lijkt de oude versie van drc erg veel op wat de tact doet maar klinkt de nieuwe versie op een of andere manier in mijn oren echt anders.

peter