Beeld kwaliteit HTPC tov Dune HD center en mediatanks

Gestart door spintwin, februari 1, 2009, 12:26:31

Vorige topic - Volgende topic

spintwin

Hallo  ik ben nu dus ook al een paar dagen bezig om der achter te komen wat ik nodig heb om moeiteloos en met hoge kwaliteit HD en Blueray bestanden te bekijken.
Ik heb nu een pioneer 868 die middels HDMI het beeld door geeft aan mijn  panasonic 42PZ85 en het geluid gaat via I-link naar mijn Pioneer AX10i.
De  pioneer 868 wil ik dus gaan vervangen maar ik wil dus niet in beeld en geluid een stapje terug doen.
Wie is er in de gelegenheid om antwoord om deze vraag te geven.
Waar ik dus gecharmeerd ben is van de DUNE HD center maar deze is redelijk duur lees €600,-
of een ander media tank wie beter is hoe ik het allemaal ervaar en door heb gelezen lijkt me Dune HD center de beste oplossing
maar is er ook een htpc die misschien nog wel betere prestaties leverd, Ben benieuwd naar de configuratie met namen naar de video kaart en geluidskaart.
andere suggesties zijn ook zeer welkom.

Ejorne

Een HTPC wordt ook wel 'erg duur'.
Maar wellicht qua prestaties onovertroffen in die prijsklasse...

Ik denk aan geluidskaart en videokaart aan respectievelijk Onkyo en Nvidia.
Verder 'moet' een htpc zoveel mogelijk passief gekoeld worden, in ieder geval zoveel mogelijk geluidsarme componenten.
Geheel passief lijkt mij de beste optie. Er zijn verschillende (ht)pc behuizingen die hier op ontworpen zijn zoals een heatpipe die met grote koelblokken de zijkanten van de behuizing vormen... Ook letten op de HDD die je gaat gebruiken, WD en Samung hebben volgens mij vrij stille schijven, ook kun je nog aparte HDD-silencers plaatsen...

Maar ja, de 600 euro zul je met een deftige htpc wel voorbij gaan....

spintwin

Dus het komt er op neer dat je met een HTPC er een mooier beeld op na houdt dan met een Dune HD Center?
Wat is dan het type N-vidia kaart dat een erg mooi beeld door geeft?

Ejorne

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 12:59:15
Dus het komt er op neer dat je met een HTPC er een mooier beeld op na houdt dan met een Dune HD Center?
Wat is dan het type N-vidia kaart dat een erg mooi beeld door geeft?

Dat durf ik niet te beweren. Ik ken de Dune HD verder niet. Ik weet wel dat een goede htpc meestal de standalone dvd/BD spelers overtreft.

bart_nl

ik denk dat je een HTPC niet alleen qua beeldkwaliteit met een stand-alone moet vergelijken. Je kunt m.i. beter kijken naar wat je denkt nodig te hebben qua wat het apparaat allemaal kan.
Heel generaliserend denk ik op basis van je vraag alleen al te kunnen vaststellen dat je niet naar een HTPC moet kijken. Om een HTPC goed werkend te krijgen moet je er tijd en kennis in investeren.
Mijn ervaring is dat het voordeel van een HTPC is dat deze minder snel veroudert. De stand-alones hebben tot nu toe een heel korte standtijd totdat de volgende " betere"  speler uitkomt. Dit komt m.i. vooral doordat dezer markt gedomineert wordt door de chipfabrikant Sigma wiens processoren in praktisch al dit soort spelers zit. Deze firma ondersteunt de ontwikkeling tot nu toe vrij kort waardoor je al snel een volgende generatie speler nodig hebt. Misschien is dit argument voor jou niet geldig, bijvoorbeeld wanneer je alleen blu-rays / blu-ray rips wilt afspelen.

Laus

ik zit ook al een tijd te worstelen met de vraag wat nou het beste/slimste is.

Waar ik naar op zoek ben is een HQV benchmark lijst. Waar gewoon GPU's, Sigma, Standalones en alles met elkaar worden vergeleken. Er zitten al HQV-verschillen tussen de nieuwe NVidia chips en de 780G als het bijvoorbeeld om het de-interlacen gaat.

spintwin

Draai iedere keer als een blad aan de bomen, heb nu weer het gevoel dat de verstandige keuze toch een htpc is ivm deze aan te passen is naar eigen wens.
maar wie kan me een video-kaart aanraden wie echt subliem beeld weergeeft? ik bedoel ik kan me zo voorstellen als je een gecombineerde moederbord heb met geïntegreerde videokaart deze misschien minder is
voordeel van htpc is dat hij ook in fase gebouwd kan worden hoeft je het geld niet in 1 keer uit te geven.

-Freek-

Ik heb zelf nooit vergeleken, maar de beeldkwaliteit van mijn ATI HD3850 is echt een wereld van verschil ten opzichte van mijn Xbox 360 (met HD-DVD add-on). De ATI is in alle opzichten beter: mooiere kleuren, veel meer diepte, beter zwart, etc.

Leuk trouwens dat je de Pioneer AX10i hebt. Ik heb zelf de AX10, dus misschien dat het nuttig is om mijn ervaring op het gebied van geluid maar even te delen. Voor het afspelen van HD-DVD ben ik sinds kort overgestapt op de HTPC. Ik dacht altijd dat deze te langzaam was hiervoor door de zeer trage CPU, maar door mijn videokaart kan ik HD-DVD's (in tegenstelling tot bijv. MKV die wél via de CPU gaan) probleemloos afspelen. Het beeld via mijn PC was dus al een gigantische stap vooruit.
Ik kocht een Club3D Theatron Agrippa voor het geluid. Ik bestelde er meteen 3 'mini-jack naar RCA'-kabels bij om de analoge uitgangen te gebruiken. Eerst maar eens de kaart digitaal aangesloten (s/pdif). Hiervoor had ik een goedkoop Thrust-kaartje. Om maar meteen een fabeltje de wereld uit te helpen: er is wel degelijk verschil tussen de  digitale uitgangen van verschillende geluidskaarten. Ik hoorde in ieder geval duidelijk een verschil in het voordeel van de Agrippa.
Als testje heb ik de geluidskaart analoog aangesloten op de Pioneer. De Pioneer beschikt over bass-management bij de analoge meerkanaals ingangen, dus op de pc hoef je verder niets in te stellen. Tot mijn grote verbazing klonk dit beter dan via de decoder van de Pioneer :o. Het geluidsbeeld is vooral rustiger/ruimtelijker nu. Uiteraard staat de HTPC nog steeds analoog aangesloten nu.
Gisteren heb ik via PowerDVD 8 een HD-DVD met een Dolby Digital True-HD track gekeken. Ik heb het niet vergeleken met de normale geluidstrack via S/PDIF, maar oh wat klonk dit mooi! Het klonk allemaal nog eens veel ruimtelijker dan ik gewend was. De speakers waren compleet verdwenen in het geluidsbeeld. Ook waren de stemmen uit de centerspeaker duidelijk vrijer. Ze bleven minder aan de speaker 'plakken'.

Ik heb dus maar besloten dat er geen stand-alone Blu-Ray speler hier komt de komende tijd. Ik koop een Blu-Ray drive voor de PC, en de komende tijd kijk ik dus alleen maar filmpjes via de HTPC. Ben dus erg tevreden over het geluid en het beeld van de HTPC!

bart_nl

ik denk ook dat de ATI HD3850 een goede keuze is voor een HTPC. Is betaalbaar en passief gekoeld te krijgen en heeft goede ondersteuning voor hdtv. Zelf gebruik ik nog een generatie oudere 2600XT kaart die ook al prima beeld geeft en alle hddvd en blu-ray films probleemloos afspeelt. Toevallig heb ik sinds kort (ik koop nooit meer iets van creative) ook de club 3d agrippa geluidskaart ;)

spintwin

Citaat van: -Freek- op februari  1, 2009, 20:05:55
Ik heb zelf nooit vergeleken, maar de beeldkwaliteit van mijn ATI HD3850 is echt een wereld van verschil ten opzichte van mijn Xbox 360 (met HD-DVD add-on). De ATI is in alle opzichten beter: mooiere kleuren, veel meer diepte, beter zwart, etc.

Leuk trouwens dat je de Pioneer AX10i hebt. Ik heb zelf de AX10, dus misschien dat het nuttig is om mijn ervaring op het gebied van geluid maar even te delen. Voor het afspelen van HD-DVD ben ik sinds kort overgestapt op de HTPC. Ik dacht altijd dat deze te langzaam was hiervoor door de zeer trage CPU, maar door mijn videokaart kan ik HD-DVD's (in tegenstelling tot bijv. MKV die wél via de CPU gaan) probleemloos afspelen. Het beeld via mijn PC was dus al een gigantische stap vooruit.
Ik kocht een Club3D Theatron Agrippa voor het geluid. Ik bestelde er meteen 3 'mini-jack naar RCA'-kabels bij om de analoge uitgangen te gebruiken. Eerst maar eens de kaart digitaal aangesloten (s/pdif). Hiervoor had ik een goedkoop Thrust-kaartje. Om maar meteen een fabeltje de wereld uit te helpen: er is wel degelijk verschil tussen de  digitale uitgangen van verschillende geluidskaarten. Ik hoorde in ieder geval duidelijk een verschil in het voordeel van de Agrippa.
Als testje heb ik de geluidskaart analoog aangesloten op de Pioneer. De Pioneer beschikt over bass-management bij de analoge meerkanaals ingangen, dus op de pc hoef je verder niets in te stellen. Tot mijn grote verbazing klonk dit beter dan via de decoder van de Pioneer :o. Het geluidsbeeld is vooral rustiger/ruimtelijker nu. Uiteraard staat de HTPC nog steeds analoog aangesloten nu.
Gisteren heb ik via PowerDVD 8 een HD-DVD met een Dolby Digital True-HD track gekeken. Ik heb het niet vergeleken met de normale geluidstrack via S/PDIF, maar oh wat klonk dit mooi! Het klonk allemaal nog eens veel ruimtelijker dan ik gewend was. De speakers waren compleet verdwenen in het geluidsbeeld. Ook waren de stemmen uit de centerspeaker duidelijk vrijer. Ze bleven minder aan de speaker 'plakken'.

Ik heb dus maar besloten dat er geen stand-alone Blu-Ray speler hier komt de komende tijd. Ik koop een Blu-Ray drive voor de PC, en de komende tijd kijk ik dus alleen maar filmpjes via de HTPC. Ben dus erg tevreden over het geluid en het beeld van de HTPC!

Ik denk dat ik stappen een plan ga maken om een HTPC te fabriceren zitten toch veel meer mogelijke heden in als een Dune Hd Center.(wat trouwens zo op het plaatje een erg gelikt apparaat is)
Heb net wel wat stukjes gelezen over een ASUS Xonar D2  geluidskaart, lijkt me een super geluids kaart
je heb ook nog een ASUS Xonar HDAV1.3 Deluxe.
Dat houdt dus waarschijnlijk in dat ik de Ax10i gewoon kan blijven draaien ivm DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus en de Dolby TrueHD audio bitstream, wat wel erg prettig is want als ik zie wat je voor de pioneer nog voor terug krijgt springen me de tranen spontaan in de ogen
Wat ik ook als een voordeel je kunt zelf je keuze`s maken over de componenten en dus ook het ivm de kosten elke keer een beetje te doen.

Maar wat ik me nog steeds af vraag wat is nu het videokaartje voor een perfecte HtPc wil graag net zo als het moederbord , proccesor  en de kast de basis perfect hebben voor zover het kan.

bart_nl

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 21:01:03...een HTPC te fabriceren zitten toch veel meer mogelijke heden in als een Dune Hd Center.
de vraag is of je dat nodig hebt. De gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit van een HTPC zal het m.i. nooit halen bij een standalone zoals de Dune. Stel dat je alleen blu-rays en blu-ray rips wilt afspelen is de Dune volgens mij de betere koop.

Hanky Panky

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 21:01:03

Wat ik ook als een voordeel je kunt zelf je keuze`s maken over de componenten en dus ook het ivm de kosten elke keer een beetje te doen.

Dat heb ik mezelf ook wel eens wijsgemaakt in het verleden en elke keer kom je bedrogen uit. Als je de prijs van een designbehuizing, stille voeding en die dikke geluidskaart van Asus neemt dan zit je al ongeveer op het bedrag van een Dune. De rest van het binnenwerk van je pc zijn alleen maar meer kosten om nagenoeg hetzelfde te bereiken. Tenzij je al veel onderdelen in huis hebt, hou je jezelf een beetje voor gek met het argument dat het goedkoper kan door alles bij elkaar te sprokkelen. Uiteindelijk is dat doorgaans duurder.

Daarbij krijg je dan ook nog eens het 'genot' om je HTPC te voorzien van software en codecs die wél werken  ;D

Ik heb inmiddels een Dune BD Prime bij Frank besteld, het leven is te kort om jezelf te kwellen met een HTPC :laugh:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

spintwin

Citaat van: Hanky Panky op februari  1, 2009, 21:18:55
Dat heb ik mezelf ook wel eens wijsgemaakt in het verleden en elke keer kom je bedrogen uit. Als je de prijs van een designbehuizing, stille voeding en die dikke geluidskaart van Asus neemt dan zit je al ongeveer op het bedrag van een Dune. De rest van het binnenwerk van je pc zijn alleen maar meer kosten om nagenoeg hetzelfde te bereiken. Tenzij je al veel onderdelen in huis hebt, hou je jezelf een beetje voor gek met het argument dat het goedkoper kan door alles bij elkaar te sprokkelen. Uiteindelijk is dat doorgaans duurder.

Daarbij krijg je dan ook nog eens het 'genot' om je HTPC te voorzien van software en codecs die wél werken  ;D

Ik heb inmiddels een Dune BD Prime bij Frank besteld, het leven is te kort om jezelf te kwellen met een HTPC :laugh:

Dat is inderdaad wel zo maar als ik nu laten we zeggen voor 400 eur rondt krijg dwz een MB met processor en geïntegreerd videokaart/geluidskaart en kast.dan kan ik later als ik het nodig vind de HTPC gaan upgraden
met een betere geluids kaart en betere video kaart en eventueel Hdd  
en wat ik niet zeker weet is de kwaliteit van geluid en beeld beter bij de dune HD.
als ik bij htpc het niet goed vindt kan ik het upgraden

spintwin

Kan me dat eigenlijk niet voorstellen er moet toch wel een soort gelijkachtige interface zijn zoals de dune Hd center/prime popcorhour het voert
het hoeft toch ook niet windows media centrum te lopen kan toch ook op linux op begeef ik me nou op heel dun ijs?

Rob-

Mediaportal erop afstellen ab in de hand en spelen maar.
Geluid en beeld over hdmi
Speelt alles af

no problem
Antec fusion 430, Gigabyte E7aum-ds2h, nvidia9400, Audio HDMI(nvidia), E5200 proc, 4g geheugen, Scythe Shuriken, Liteon dvd speler, 160g intern, 500g nas, Winvista, Xbmc.

Ejorne

htpc is een beetje als internet/tv/telefoon providers...

er zijn genoeg horrorverhalen te lezen en over exact dezelfde provider ook genoeg prijs-de-hemel-in verhalen...

Als je voor hpc gaat lijk mij Mediaportal inderdaad een hele goede optie. Maar ook hierover zijn horror verhalen te vinden. Maar ook veel heel goede ervaringen...

Als je het niet erg vindt om te prutsen (met instellingen alsmede met hardware) dan is een htpc een hele leuke bezigheid...
Wil je gemak, kies dan een kant en klare media player, bijvoorbeeld de dune of een pch ofzo.
Wil je nog meer gemak maar veel minder mogelijkheden kies dan gewoon voor een standalone player...

spintwin

Kan me voorstellen dat het softwarematige lastig is om de HTPC goed te laten lopen maar als het eenmaal loopt loopt het toch?

Hanky Panky

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 21:26:49
Dat is inderdaad wel zo maar als ik nu laten we zeggen voor 400 eur rondt krijg dwz een MB met processor en geïntegreerd videokaart/geluidskaart en kast.dan kan ik later als ik het nodig vind de HTPC gaan upgraden
met een betere geluids kaart en betere video kaart en eventueel Hdd  
en wat ik niet zeker weet is de kwaliteit van geluid en beeld beter bij de dune HD.
als ik bij htpc het niet goed vindt kan ik het upgraden

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je op die 400 euro nog eens 100 euro legt heb je al een BD prime staan.

Upgraden betekent bijna altijd dat je een onderdeel vervangt door iets beters. Dat kost per definitie (meer) geld boven op je eerste investering. Als je dan toch graag een htpc wilt geef ik je de tip om desnoods even te wachten met je aanschaf tot je je droom configuratie kunt aanschaffen. Maar goed, dat is mijn visie.

Ik stond enige tijd terug ook voor jouw keuze en kwam voor een HTPC uit op ca. 800 á 1.000 euro (designkast van Origin of Coolermaster). Ik heb nu de helft uitgegeven aan de Dune en als die volgende week komt kan ik een echt oordeel vellen over de kwaliteit en het gebruiksgemak van een HDI Dune.

Hanky Panky

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 22:19:50
Kan me voorstellen dat het softwarematige lastig is om de HTPC goed te laten lopen maar als het eenmaal loopt loopt het toch?

Het gaat vooral over de periode tussen bouw en het moment dat 'alles loopt zoals het moet'  ;) Die wil nog wel eens heeeel lang zijn.

En dan komt er een nieuwe codec of formaat uit en moet je weer aan de slag.

Ejorne

Mijn rede om voor een htpc gekozen te hebben is overigens het afspelen van audio.
Ze zeggen wel eens dat er tussen de (vooral de digitale) uitgangen van geluidskaarten geen verschil in geluidskwaliteit is? Nou, reken maar da ik hier wel verschil hoor.

Nu lees ik geen slechte berichten over de audiokwaliteit van sommige mediaplayers. Echter wil ik ook graag gebruik maken van roomcorrection.
Mijn htpc met mediaportal biedt me die mogelijkheid. Helaas nog geen mediaplayer kunnen vinden die dat ook biedt. Maar als dat het geval wordt dan schaf ik er direct eentje aan. (mits die niet al te duur gaat zijn)

spintwin

zit nu eigenlijk nog steeds met dezelfde conclusie als een paar dagen gelden wanneer doe ik het goed ???

Ejorne

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 22:30:18
zit nu eigenlijk nog steeds met dezelfde conclusie als een paar dagen gelden wanneer doe ik het goed ???

Je doet het sowieso goed als je gewoon alle drie de opties aanschaft. En helemaal wanneer je van de drie opties ook nog verschillende varianten koopt... 
Je hebt vrijwel alle nadelen dan kunnen reduceren tot 1: Je budget.

:P

Hanky Panky

Citaat van: spintwin op februari  1, 2009, 22:30:18

Dat is de lol van deze hobby, daar kom je pas na veel trial en error achter  :)

Misschien moet je even een paar weken wachten tot dat de Dune's uitgeleverd zijn zodat HTPC gebruikers die zo'n ding kopen je antwoord kunnen geven ?

spintwin

Ja ik was niet van plan om het te overhaast te gaan doen maar er komt natuurlijk een moment dat ik in moet stappen wil graag maximale uit mijn 42PZ85 halen