Beeldinstelling Vista HTPC

Gestart door Cage, januari 23, 2009, 11:38:18

Vorige topic - Volgende topic

Cage

Ik heb een Vista HTPC met een Nvidia 8600 GT.
Deze heb ik middels een HDMI switch aangesloten op mijn TV en projector.
Het komt geregeld voor dat ls ik mijn HTPC opstart (vanuit S3 sleep) dat deze een signaal uitsuurt dat mijn TV niet snapt. Dit komt omdat Windows ook de projector ziet en die ondersteund geen 1080p.

Kan ik mijn HTPC zodanig instellen dat deze altijd 1080p60 uitstuurd onafhankelijk van wat voor "monitor" er op aangesloten is. Net als mijn Blu-ray speler altijd op 720P staat en dus altijd op zowel mijn TV als projector werkt.
Mijn HTPC hoeft niet zonder handmatihge acties te werken op mijn projector, maar zit nu eenmaal op de zelfde switch om op de Tv aangeloten te kunnen zijn.

Hopelijk heeft iemand een oplossing.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

ksi

Zoek even op UltraMon, ik denk dat het wel met dat programmaatje kan. Zodoende forced hij bij opstarten een bepaalde resolutie?

Silk

Citaat van: Cage op januari 23, 2009, 11:38:18
Ik heb een Vista HTPC met een Nvidia 8600 GT.
Deze heb ik middels een HDMI switch aangesloten op mijn TV en projector.
Het komt geregeld voor dat ls ik mijn HTPC opstart (vanuit S3 sleep) dat deze een signaal uitsuurt dat mijn TV niet snapt. Dit komt omdat Windows ook de projector ziet en die ondersteund geen 1080p.

Ik heb net hetzelfde probleem als jij  ... ik gebruik alleen geen hdmi switch maar heb de TV (1080p) en PJ (720p) gewoon elk op een uitgang van de videokaart aangesloten.

Ik heb voor TV en PJ te kunnen kijken in het Nvidia control panel  2 verschillende profielen aangemaakt. Eentje voor de TV als primair beeldscherm in single mode en 1080p en een ander voor de PJ als primair in single mode en op 720p. Als ik wil omschakelen van TV - PJ laadde ik vroeger handmatig het juiste profiel en klaar.

Wanneer ik uit sleep-mode (TV als primair beeldscherm bij het inslapen) weer opstart en ik de TV niet eerst weer heb ingeschakeld neemt hij automatisch de PJ als primair beeldscherm -ook al staat die uit- en gaf mijn LCD dus niets weer. Moest ik dus telkens weer de PJ inschakelen om het beeld te kunnen zien om dan het juiste profiel weer te kunnen laden. Net het probleem dat jij nu ook beschrijft geloof ik. Niet erg handig en niet zo goed voor de lamp van de PJ. En de vrouw in huis vindt het zeker niet fijn, want dan kan ze geen TV kijken, met een drama tot gevolg, ik hoef er geen tekeningetje bij te maken zeker? Wanneer ik de TV eerst inschakel en dan pas de PC uit de sleep mode haal werkt alles prima.

Ik heb het nu opgelost, heb een scriptje aangepast dat ik ergens op een forum gevonden heb, zie link. Met autohotkey kan je het scriptje dan compilen tot een executable en dan een shortcut aanmaken en vervolgens een schortkey combinatie eraan toewijzen. Zo kan ik snel en zonder veel problemen en zonder de PJ aan te zetten weer naar de TV omschakelen en omgekeerd.

Het scripje ziet er dan zo uit, en kan je in notepad invoeren en opslaan als bv. switchdisplay.ahk

; This script loads an nVidia display profile called "projector.nvp" or "lcd.nvp" depending on which resolution is in use
; WARNING: you MUST leave your NVIDIA Control Panel in a state where the "Profiles" menu option is shown,
; or this won't work, e.g. do not exit your Control Panel when it's still set to the "Manage 3D Settings" screen.
; Two displays connected, a TV at 1920x1080p and a projector at 1280x720p
; When I want to switch to the projector a load a profile that outputs to the projector
; When I want to switch to the TV I load a profile that outputs to the TV
; Thanks to belzebutt - belzebutt at yahoo.com - who helped me adapting his original script.

SetTitleMatchMode, 1

; If resolution is not 1280x720, change to the profile that outputs to the projector with that resolution
if A_ScreenWidth != 1280
{
; Load NVIDIA Control Panel and load the profile using keyboard commands
Run, "C:\Windows\System32\nvcpl.cpl"
; Wait for the window to appear, with timeout of 10 seconds
WinWait, NVIDIA Control Panel, , 10
WinActivate
Send !p
Send l
; Wait for the file window to appear
WinWait, Load Desktop Profile, , 10
;Select projector.nvp, the first letter is 'p'
Send +{Tab}+{Tab}p
Send {Enter}
; Wait for confirmation window to appear
Send y
; Again, wait for confirmation window to appear
WinWait, Apply Changes, , 10
Send y
WinClose, NVIDIA Control Panel, , 1
}

; If resolution is not 1920x1080, change to the profile that outputs to the TV with that resolution
if A_ScreenWidth != 1920
{
; Load NVIDIA Control Panel and load the profile using keyboard commands
Run, "C:\Windows\System32\nvcpl.cpl"
; Wait for the window to appear, with timeout of 10 seconds
WinActivate
Send !p
Send l
; Wait for the file window to appear
WinWait, Load Desktop Profile, , 10
;Select lcd.nvp, the first letter is 'l'
Send +{Tab}+{Tab}l
Send {Enter}
; Wait for confirmation window to appear
Send y
; Again, wait for confirmation window to appear
WinWait, Apply Changes, , 10
Send y
WinClose, NVIDIA Control Panel, , 1
}

Merk op dat om het juiste profiel te selecteren je gewoon de eerste letter kan sturen van de profielnaam, als dit natuurlijk het enige profiel is dat met die letter begint. Vandaar dus  "Send +{Tab}+{Tab}l' en "Send +{Tab}+{Tab}p" in dit geval. Ik heb nog niet geprobeerd of je het ook kan doen met de volledige filenaam te sturen; dus 'Send projector.nvp' of 'Send lcd.nvp' ipv het "Send +{Tab}+{Tab}"

dus bv.

Send projector.nvp
Send {Enter}

Download en installeer autohotkey, check even of het goed werkt en compile dan de *.ahk file om een *.exe file aan te maken, maak een shortcut aan voor de executable en dan maak je een shortkey combinatie aan om de shortcut uit te voeren.

Nu zou je automatisch heen en weer moeten kunnen schakelen tussen de verschillende profielen die je hebt aangemaakt, en dit met een simpele toetscombinatie. Je kan ook je remote programmeren om dit te doen. Natuurlijk moet je wel de resoluties in het script zo aanpassen dat ze werken voor jouw situatie, in dit geval zou het moeten kloppen (TV 1080p en PJ 720p).

Je kan natuurlijk ook gewoon de script opsplitsen in de 2 aparte scripts en er 2 aparte executables van maken, eentje voor te switchen naar TV en eentje om over te schakelen naar de PJ.

Een andere variant is ook dat je gewoon bij het inschakelen van de PC standaard naar de TV schakelt, even een startuplink aanmaken, vriendinvriendelijk, want ongeacht wat jij de vorige avond hebt uitgespookt gaat hij automatisch naar de TV-stand ook als je uitgeschakeld had met de PJ nog aan.

Practice leads to perfection  8)

Met dank aan Belzebutt.

EDIT: typo en lay out

Cage

Hi,

bedankt voor de reacties.
Ik heb UltraMon al. Ik heb hierin en HotKey aangemaakt voor de juiste resolutie. Helaas werkt dit niet omdat windows om een of andere reden besluit dat er een type monitor aangesloten is die die resolutie niet meer ondersteund en dus kan 1920x1080 niet meer ingesteld worden. Het ligt denk ik ook aan de switch die als de TV of projector niet aan staan een standaard monitor door geeft aan windows.
Het kan ook zijn dat er een verkeerde refresh rate door windows gekozen wordt. Ik kan dat helaas niet checken omdat ik dan dus geen beeld heb.

Projector op tweede uitgang van mijn PC is geen optie omdat ik dan mijn blu-ray speler niet kan switchen tussen tv en projector.
Deze situatie had ik eerst ook en opgelost met een Ultramon Script/Hotkey. Maar die voldoet dus niet meer met de komst van mijn Blu-ray speler en binnenkort HDTV decoder.

Wat ik eigenlijk zou willen is dat in mijn HTPC gewoon vast kan instellen op 1080p60 zonder die irritante "intelligentie" van Windows die dan de boel weer verklooid.
Ik ben echter bang datdat niet gaat lukken.

Waarschijnlijk is het probleem ook opgelost als ik naar een full HD projector ga. Helaas zit dat er nog even niet in.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Silk

Citaat van: Cage op januari 23, 2009, 17:18:14
Het kan ook zijn dat er een verkeerde refresh rate door windows gekozen wordt.

De juiste instellingen qua refresh rate en andere monitor specifieke eigenschappen stel je gewoon in in je monitorprofiel dat je eerst aanmaakt.

Wat voor switch heb je dan?

Een oplossing is idd een 1080p projector ofwel een bluRay in je PC ;)