JVC HD350 vragen

Gestart door hifiman, januari 22, 2009, 12:18:09

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hallo allemaal,

Vanavond haal ik mijn JVC HD350 op en zoals jullie zullen begrijpen wil ik zo snel mogelijk kunnen kijken  :P

Ik heb een aantal vragen over de 350 en ik vind het ook prima als anderen hier hun vragen over de 350 bespreken.

Ik trap even af met mijn eerste meest brandende vraag en die heeft te maken met het mounten van de projector:

Mijn H79 hing vrij dicht tegen het plafond aan en de beam scheen daarbij omlaag, ik had daarbij geen last van trapezium vervorming. Nu heb ik begrepen dat de HD350 zijn beam recht vooruit heeft schijnen, zie ik het goed dat dat betekent dat ik nu waarschijnlijk WEL trapezium vervorming ga krijgen?  Of is het zo dat zolang je binnen de range van je lens shift zit je nooit trapezium vervorming hebt? Ben ik genoodzaakt om de projector nu een stuk lager dan voorheen te hangen?

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Bij mij hangt de HD350 ongeveer hetzelfde als de H79, het midden van de lens gelijk aan het bovenste stuk van het scherm (in hangstand dan).
Je kunt best wel wat smokkelen met de lensshift echter als je meer als 30 a 40% gaat dan zul je (althans ik moest dat) willen corrigeren.

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 22, 2009, 12:45:47
Bij mij hangt de HD350 ongeveer hetzelfde als de H79, het midden van de lens gelijk aan het bovenste stuk van het scherm (in hangstand dan).
Die situatie heb ik in feite ook , je hebt op dit moment dus geen keystone correctie nodig?

garmtz

Hoeveel lens shift je ook gebruikt, het zal nooit trapeziumvervorming geven. Wel krijg je meer onscherpte en wellicht ook wat meer convergentieproblemen.

reza

Even tussendoor : Gefeliciteerd ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

1 tikje heb ik hem staan geloof ik, omdat dit net ietsjes strakker was. Maar zoals je al weet ben ik in het uitlijnen niet zo'n pietje precies. Daar heb ik masking voor en mijn scherm is 16:10 of 17:9 dat weet ik niet meer, dus dan is het toch al vrij lastig om een 16:9 projector uit te lijnen. Tel daar nog de verschuivingen bij die de verschillende bronnen (BD, DVD, PCH) hebben en ik begin er niet meer aan om 3 uur uit te lijnen om er daarna achter te komen dat bij een andere bron ik weer opnieuw kan beginnen, ik verspil die tijd liever met film kijken en genieten  ;D

hifiman

Citaat van: garmtz op januari 22, 2009, 12:54:34
Hoeveel lens shift je ook gebruikt, het zal nooit trapeziumvervorming geven. Wel krijg je meer onscherpte en wellicht ook wat meer convergentieproblemen.
A ok, dat was dus even het misverstand (bij mij). Dank voor deze toelichting  :)

hifiman

Citaat van: reza op januari 22, 2009, 12:55:09
Even tussendoor : Gefeliciteerd ;)
Dank je, ga hem straks ophalen bij Kermit  :D

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 22, 2009, 12:56:21
1 tikje heb ik hem staan geloof ik, omdat dit net ietsjes strakker was.
Schande!  ;) Ben je wel gelijk je 1:1 pixelmapping kwijt! In mijn geval wat minder een issue omdat ik van de stretch functie gebruik ga maken :P

Citaat van: Kjelt op januari 22, 2009, 12:56:21
Maar zoals je al weet ben ik in het uitlijnen niet zo'n pietje precies. Daar heb ik masking voor en mijn scherm is 16:10 of 17:9 dat weet ik niet meer, dus dan is het toch al vrij lastig om een 16:9 projector uit te lijnen. Tel daar nog de verschuivingen bij die de verschillende bronnen (BD, DVD, PCH) hebben en ik begin er niet meer aan om 3 uur uit te lijnen om er daarna achter te komen dat bij een andere bron ik weer opnieuw kan beginnen, ik verspil die tijd liever met film kijken en genieten  ;D
Ik lijn uit met een testbeeld die het volledige paneel gebruikt, wat er daarna gebeurd zal me een worst zijn want dan is per definitie de bron cq afwijkende aspect ratio de oorzaak en ik heb inderdaad ook weinig zin om dat per geval bij te gaan regelen.

hifiman

Via PM met wat andere HD350 bezitters heb ik al een hoop tips en ideeen gekregen hoe de HD350 te gaan monteren. In principe willen wij wederom voor een plafond montage gaan waarbij het de vraag is of ik een kant en klare commerciele beugel ga gebruiken of dat ik een zelf gemaakte constructie (a la Kjelt) met draadeinden een plank gebruik. Afijn ik lig er al nachten wakker over en ben er nog niet uit  ;D

celerontje

Heeft ie 80% verticale lenshift?
Zolang je zonder keystone al 20% van het beeld op het scherm hebt, lijkt het me geen probleem.
Alleen jij moet wel behoorlijk wat horizontale lensshift toepassen, omdat deze beamer de lens aan de ander kant heeft zitten, dus dan wordt de verticale lensshiftmarge wel wat kleiner.
Nog een tip voor het uitrichten:
Plak met schilderstape een A4 in het exacte midden van het doek, richt de beamer goed uit in 16:9, zonder lens.
Projecteer nu een DVE testscherm of iets dergelijks met een kruisje in het midden, teken met een potlood dit kruisje over op het papier.
Nu zet je de scopelens voor de projector, waarbij je de lens zo positioneerd dat het geprojecteerde kruisje, precies op het papieren kruisje valt, zonder dat je iets met de lensshift van de projector doet, dus puur de scopelens goed stellen.
Probeer bovendien de beamer zo op te hangen dat de randen van het scherm perfect haaks zijn, dit is eenvoudih te doen door tijdens het uitrichten even met zoom te spelen, waardoor je de randen van het beeld kunt uitlijnen met de randen van je scherm.
Keystone zoveel mogelijk vermijden, eerst nauwkeurig uitrichten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 22, 2009, 13:35:00
Alleen jij moet wel behoorlijk wat horizontale lensshift toepassen, omdat deze beamer de lens aan de ander kant heeft zitten, dus dan wordt de verticale lensshiftmarge wel wat kleiner.
Waarom? Ik hou met ophangen van de projector hier uitaard rekening mee :P

celerontje

Je ''W'' van ''WAF'', is volgens mij dol op lekker eten, maar nog meer gatenkaas gaat er bij haar denk ik niet in! ;D
Even over het ophangen:
Je hebt toch zo'n Quatrofix systeem, net als HTip?
Hoeveel kost zo'n beugel voor de HD350?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

hifiman

Heeft ie 80% verticale lenshift?
Ja

Zolang je zonder keystone al 20% van het beeld op het scherm hebt, lijkt het me geen probleem.
Dat is het lastige, hoe weet je dat zonder projector eerst op te hangen :P

Plak met schilderstape een A4 in het exacte midden van het doek
Absoluut geen tape op mijn nieuwe dure scherm!  ;D
Dat afstellen gaat wel lukken, das eerder ook steeds gelukt (kost de nodige tijd maar dat maakt niet uit).

Prio 1 voor mij is de projector goed en netjes ophangen.   :alien:

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 22, 2009, 13:46:15
Je ''W'' van ''WAF'', is volgens mij dol op lekker eten, maar nog meer gatenkaas gaat er bij haar denk ik niet in! ;D
Even over het ophangen:
Je hebt toch zo'n Quatrofix systeem, net als HTip?
Yep, die ga ik dus niet gebruiken, ten eerste is tie niet gemaakt voor een 11 Kg projector en ik ga geen enkel risico nemen dat de boel naar beneden komt :P Daarnaast wil ik af van dat kogelgewricht, erg onhandig.

Hoeveel kost zo'n beugel voor de HD350?
Dat was mijn volgende vraag: welke beugels zijn er uberhaupt geschikt voor de HD350 ?

Ik heb nog een beugel van liggen (van Kermit erbij gekregen) maar ik weet nog niet of deze bruikbaar is. Ik zou graag weten wat de eventuele opties zijn, tenslotte is het streven dat ik na komend weekend weer lekker film zit te kijken  ;D Of dat haalbaar is, is de vraag. Mijn 5 meter hdmi kabel is in elk geval al binnen  :)

hifiman

Zoiets lijkt me de ideale oplossing voor mij, moet de beugel wel geschikt zijn voor 15 Kg gewicht  :shaun:

En ik vraag me af of de HD350 stevig genoeg is om het gewicht van de lens (3,7 Kg) te kunnen dragen, of is het een metalenchassis en kan het wel wat hebben?

garmtz

Wij gebruiken altijd beugels van Audipack, die worden echt op maat gemaakt voor de HD350. Kosten zijn wel vrij fors...

hifiman

Citaat van: garmtz op januari 22, 2009, 14:00:54
Wij gebruiken altijd beugels van Audipack, die worden echt op maat gemaakt voor de HD350. Kosten zijn wel vrij fors...
Hoe fors is fors Garmt ? (PM mag ook).

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari 22, 2009, 13:48:25
Ja
Dat is het lastige, hoe weet je dat zonder projector eerst op te hangen :P
Absoluut geen tape op mijn nieuwe dure scherm!  ;D
Dat afstellen gaat wel lukken, das eerder ook steeds gelukt (kost de nodige tijd maar dat maakt niet uit).

Prio 1 voor mij is de projector goed en netjes ophangen.   :alien:

Oplossing 2:
Gewoon de tape over het scherm heen spannen, dus aan de randen.
Schilderstape laat geen plakresten achter, zolang je het niet dagenlang laat zitten.
Dan hoef je maar 1 keer te kadreren zonder lens en bij het afstellen van de scopelens.

Kjelt

kleine aanvulling op celerontjes verhaal: NIEUWE schilderstape laat geen resten achter, twee jaar of nog oudere schilderstape is dikke ellende (heb ik zelf eens met pijn ervaren)  :(

diceman

Citaat van: garmtz op januari 22, 2009, 14:00:54

Moet zeggen heb ook een audipack beugel, kost wat, maar het kwaliteit straalt er wel vanaf.

Past perfect, ziet er goed uit, en zoals Garmt al zegt prcies op maat gemaakt.

Edit, zal als ik thuis ben anders een fotoplaatsen van de beugel zodat je een voorstelling hebt, indien je dat wil.
Lees het wel of je het op prijs stelt.

hifiman

Citaat van: diceman op januari 22, 2009, 16:10:42
Moet zeggen heb ook een audipack beugel, kost wat, maar het kwaliteit straalt er wel vanaf.

Past perfect, ziet er goed uit, en zoals Garmt al zegt prcies op maat gemaakt.

Edit, zal als ik thuis ben anders een fotoplaatsen van de beugel zodat je een voorstelling hebt, indien je dat wil.
Lees het wel of je het op prijs stelt.
Heel graag, hoe meer info/foto's hoe beter ik een goede keuze kan maken  :)

diceman

Citaat van: Audioloog op januari 22, 2009, 16:17:25
Heel graag, hoe meer info/foto's hoe beter ik een goede keuze kan maken  :)

Geen probleem Ronald, zodra ik thuis ben zet ik ze hier voor je neer.
Kleine moeite voor een forumgenoot :bigsmile:

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op januari 22, 2009, 13:51:20
Yep, die ga ik dus niet gebruiken, ten eerste is tie niet gemaakt voor een 11 Kg projector en ik ga geen enkel risico nemen dat de boel naar beneden komt :P Daarnaast wil ik af van dat kogelgewricht, erg onhandig.
Dat was mijn volgende vraag: welke beugels zijn er uberhaupt geschikt voor de HD350 ?

De quatrofix met projectorplaat voor HD350 van Audipack is geschikt voor 20 kg. De normale quatrofix is inderdaad geschikt voor 11 kg, maar dat komt door de dunne stalen pootjes.

Groet,

Bjorn

hifiman

Citaat van: bmateijsen op januari 22, 2009, 16:56:01
De quatrofix met projectorplaat voor HD350 van Audipack is geschikt voor 20 kg. De normale quatrofix is inderdaad geschikt voor 11 kg, maar dat komt door de dunne stalen pootjes.

Groet,

Bjorn
A ok op die manier!  :) Dat is dan ook een optie. Wat kost die plaat eigenlijk Bjorn?

Groetjes,

Ronald