Receiver

Gestart door Kristof Ector, juni 22, 2003, 09:39:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof Ector

Hallo,


Na mijn aankoop van een set B&W 804 ben ik op zoek naar een goede receiver.  

Ik kom terecht in mijn budgetklasse bij Denon 3803 of de Marantz 7300.  Maandag ga ik nog luisteren naar een Onkyo (type weet ik niet).

Ik hou rekening met  a) budget  ;D
                                 b) plaatselijke dealers (service)
                                 c) kwaliteit
                           
Andere merken ?

Kristof


Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

bryan vd B

hi,

kijk zeker ook eens naar Rotel en NAD!! die maken ook hele mooie toestellen en onderscheiden zich vooral door de goede stereo weergave in de categorie receivers.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Scarp

Kristof,

Wat is je budget? Wat luister je veel, film of stereo?

Kristof Ector

Citaat van: Scarp op juni 22, 2003, 09:51:39
Kristof,

Wat is je budget? Wat luister je veel, film of stereo?

Bwah, de denon kan ik kopen in Hasselt aan 1499, de Marantz aan 1000 eur, meer wil ik niet spenderen.

Verhouding ligt op 70 (muziek) 30 (dvd) maar de verhoudingen veranderen  ;D

Kristof
Pioneer PDP 5000 EX
Barco 808g

Denon 3803 / B&W 804 802 / Classe / Parasound

Scarp

#4
In NL heb ik die die denon voor 1350 gezien.

Hmm... voor die prijsklasse is Rotel redelijk uitgesloten (of je moet flink korting krijgen).

Maar NAD zou je zeker eens moeten luisteren. Verder inderdaad de Onkyo TX-SR700 (of 800 als ie er is).

Lone Ranger

Pioneer 2011 niks voor je??Net 1050 euro.
Marantz 8200 voor 1400 euro???

Het zijn maar ideetjes.

Gr.Fred.

Point7

Citaat van: Kristof Ector op juni 22, 2003, 09:56:34
Bwah, de denon kan ik kopen in Hasselt aan 1499, de Marantz aan 1000 eur, meer wil ik niet spenderen.

Ik heb je een email gestuurd.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

patrick_vdb

Hoi Kristof,

Houd er rekening mee dat de N804 behoefte heeft aan een stabiele (en het liefst ook een beetje power) versterker om z'n potenties waar te maken ;)  

De genoemde mid-range AV-receivers doen wat dat betreft onder voor deze speaker. Je zou ervoor kunnen kiezen wat langer door te sparen, of rekening houden met het eventueel toevoegen van een eindbak voor de N804 ;)

Mvrgr

Patrick


bmateijsen

Ben het volledig met Patrick eens... wil je de potentie van de 804 echt meemaken.. moet je zeker niet voor de voorgenoemde receivers gaan... Die zullen slechts 15% van de capactiteiten van de 804 laten horen... en das jammer, want die speaker verdient gewoon veel stroom, want dan zal deze pas echt gaan 'spreken'.

Je zal met de 804's een degelijke stabiele eindversterker nodig hebben. Natuurlijk kan je beginnen met de receiver maar neem dan in je budget ook gelijk die eindbak mee. (kijk daarvoor ook vooral 2dehands...)


thommy

Citaat van: patrick_vdb op juni 22, 2003, 10:59:01
Hoi Kristof,

Houd er rekening mee dat de N804 behoefte heeft aan een stabiele (en het liefst ook een beetje power) versterker om z'n potenties waar te maken ;)  

De genoemde mid-range AV-receivers doen wat dat betreft onder voor deze speaker. Je zou ervoor kunnen kiezen wat langer door te sparen, of rekening houden met het eventueel toevoegen van een eindbak voor de N804 ;)

Mvrgr

Patrick



Zeer goede opmerking Patrick.
Een goedkope aankoop zou wel eens op termijn een dure kunnen wezen ;)
De N 804 heeft toch wat power nodig hoor!

Ben ooit naar een stel tweedehandse N 802, HTM-1 en N-805 gaan kijken.
Als bron had die persoon een amp van(dacht ik) 110w (Ouder Denon POA type)
Waarschijnlijk had hij nogal eens luid gespeeld met resultaat dat zowel de N 802 als de N 805 de mid driver stuk was.
Daarom moet je zeker niet altijd luid spelen, gebeurt toch eens vroeg of laat.
Maar omdat de N serie nogal powerhongerig is wil je het resultaat vabn een 'klippende' amp niet meemaken op je exclusieve zeer mooie speakers.
Is eerder als een waarschuwing bedoeld ;)

Ik denk toch dat je richting Denon(hoger gamma) of richting Rotel moet gaan denken.
Nu iets meer uitgeven gaat je later niet het zuur opbreken.

Mvgr
Yves.

Robbo

Ben ik niet helemaal mee eens   :)

Ik heb destijds de N804 beluistert op een Denon 3802 en vergelijkbare Marantz, Yamaha en Onkyo.   Natuurlijk zet je het niveau weer een stukje hoger (met name het laag)  met een betere amp, maar om nou te zeggen dat het niet aan te horen is :  echt niet !

De kwaliteiten van de N804 blijven ook met deze receivers duidelijk hoorbaar.  

Nu kun je twisten over de welke combinatie het beste is, maar da's iets wat jezelf moet uitmaken.   Let wel op wat de receiver doet wanneer alle speaker aangesloten zijn.   Onkyo staat erom bekend dat het vermogen per kanaal dan flink inzakt.


Rob

BTW een Denon AV10SE  klinkt verschikkelijk icm de N804 (waar is m'n mid.....)  .   Een duurdere amp/receiver hoeft dus niet altijd beter te klinken.


patrick_vdb

Hoi Rob,

Door mij werd ook niet gesuggereert dat het niet aan te horen zou zijn met dergelijke receivers ;)
Natuurlijk hoor je direct het Nautilus-karakter, ook met deze AV-receivers maar het ging mij meer om de stabiliteit van deze apparaten (zoals je ook al opperde).

Deze speakers hebben toch wel zeker baat aan een degelijk stabiel vermogen (meer nog dan aan pure power) en dat is toch iets waar het vaak aan schort bij deze klasse AV-receivers, zeker wanneer je er 5 of zelfs 7 speakers aan gaat hangen.

Mvrgr

Patrick

Point7

Citaat van: patrick_vdb op juni 22, 2003, 11:37:20
Hoi Rob,
Deze speakers hebben toch wel zeker baat aan een degelijk stabiel vermogen (meer nog dan aan pure power) en dat is toch iets waar het vaak aan schort bij deze klasse AV-receivers, zeker wanneer je er 5 of zelfs 7 speakers aan gaat hangen.
Patrick

Als je voor de fronts een eindversterker aansluit op een receiver komt dat de stabiliteit van de reciever ten goede ?
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Robbo

Hoi Patrick,

Ik refereerde ook niet aan jou  ;)     Maar meer aan de algemene gedachte dat je minstens zoveel geld aan je amp als aan je speakers moet uitgegeven.  Omdat het anders niet kan klinken.


Rob

bmateijsen

tuurlijk komt dat de stabiliteit ten goede... want je gebruikt de voeding van de av-reciever dan nog maar voor 3 speakers.. (in een 5.1 setup)

Robbo

#15
Citaat van: JD aka Point7 op juni 22, 2003, 11:42:03
Als je voor de fronts een eindversterker aansluit op een receiver komt dat de stabiliteit van de reciever ten goede ?

Meestal wel.  Het zwakke punt bij de meeste receivers is vaak de voeding.  Als je die ontlast door maar 3 vd 5 kanalen te gebruiken, komt dat zeker ten goede aan de andere kanalen.


Rob

patrick_vdb

Citaat van: Robbo op juni 22, 2003, 11:47:48
Hoi Patrick,

Ik refereerde ook niet aan jou  ;)     Maar meer aan de algemene gedachte dat je minstens zoveel geld aan je amp als aan je speakers moet uitgegeven.  Omdat het anders niet kan klinken.


Rob


Hoi Rob,

Ik weet dat het niet aanvallend oid bedoelt was, was mijn opmerking ook niet ;)

Idd eerder om allerlei spookgedachtes uit de wereld te helpen ;)

@JD aka Point7

Hoe bedoel je precies? Het aansluiten van een power-amp ontlast de voeding van de receiver aanmerkelijk, andere kanalen kunnen daar idd baat bij hebben.

Mvrgr

Patrick



bmateijsen

Citaat van: Robbo op juni 22, 2003, 11:47:48
Hoi Patrick,

Ik refereerde ook niet aan jou  ;)     Maar meer aan de algemene gedachte dat je minstens zoveel geld aan je amp als aan je speakers moet uitgegeven.  Omdat het anders niet kan klinken.


Rob


Ik heb het ook niet over geld... maar ben wel van mening dat een 3802 niet genoeg platform voor stroom biedt. En dat hoor je dan niet in het hoog, maar vooral in het midden en in het laag....(bovedien kan je 2dehands prachtige eindversterkers vinden, voor niet al te veel geld..)

Uiteindelijk gaat het om het volledige geluidsbeeld en niet alleen het karakter van de speaker.. deze zal op elke versterker, dus ook een Yokoko (bijvoorbeeld)gewoon hoorbaar zijn.

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

Tjees dit gaat snel, zo hou ik het nooit bij  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

we zijn elkaar lekker aan het opvolgen  ;D

Groet Bjorn

Point7

Hopelijk krijg ik nu antwoord op mijn volgende vraag. (in een ander topic kreeg ik geen antwoord)

Als je dus voor de fronts een eindbak van bv. Rotel of HK enz... op een Denon 3802 zou aansluiten, krijg je dan geen klank verschillen tussen de fronts en de andere speakers in een 5.1 setup ???
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

patrick_vdb

#21
Citaat van: bmateijsen op juni 22, 2003, 11:55:50
we zijn elkaar lekker aan het opvolgen  ;D

Groet Bjorn

LOL ;D Met z'n allen tegelijkertijd bezig met dezelfde vraag.

Ik wacht nu maar even lekker af ;D <edit> En dat bleek een juiste beslissing te zijn geweest ;D <edit>

Mvrgr

Patrick

bmateijsen

Ja....... dan krijg je wel klankverschillen.. een groot gedeelte wordt bepaald door de eindversterker. En waar gaat dat het meest opvallen... in je centergebied...

Surrounds valt het wel op...maar minder... (das licht psychologisch ook)

Als je direct een 5 kanaals eindversterker koopt heb je daar minder last van.. maar je kan ook beginnen met een goede 2 kanaals versterker en dan later nogmaals upgraden voor de overige kanalen.. (het is zoiezo beter om de n804 met 1 eindversterker aan te sturen..) tenzij je een hele goede 5 kanaals eindversterker  op het oog hebt. Zoals de 1095 bijv. van Rotel.. (heeft 2 oversized voedingen...)

Groet Bjorn

riwi

#23
Ik zit voor ongeveer dezelfde keuze en ben in dubio.

Moet ik gaan voor een rotel rmb1095 5-kanaals eindbak, of zal ik gaan voor de 1075 met eventueel een latere 2 kanaals eindversterker (1080? of ander merk dan rotel) erbij.
Voor de homogeniteit bij 5.1 kanaals afspelen denk ik dat de 1095 beter zal zijn maar voor stereo zal de losse 2 kanaals eindbak misschien beter zijn. Kwa prijs doen deze 2 opties niet veel voor elkaar onder.

Ik heb de 1095 laatst bij Robbo gehoord en vond dat wel heel erg mooi. Ik vraag me af of de 1075 duidelijk minder zal klinken op mijn CDM-9NT's

@Kristof : Ik zou zeker ook de Rotel 1055 overwegen : deze is voor rond 1600-1800 wel te krijgen denk ik, en bied in ieder geval de genoemde stabiliteit vwb voeding.


Volgende week is mijn vakantiegeld binnen  ;D

Richard

Scarp

De Rotel RSX1055 is inderdaad het overwegen waard. Erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Je kan er later altijd nog een Rotel eindversterker bijdoen voor je fronts.