Sky-HT

Gestart door Valkyrie, januari 19, 2009, 20:56:05

Vorige topic - Volgende topic

blue-eyes

Citaat van: Valkyrie op januari  4, 2026, 15:56:55Dat heb ik inderdaad ook gedaan, lekker de microfoon alle kanten op gedraaid rekening houdende met de afstanden tot de speakers en muren.

Ik bedoel echt letterlijk meer naar de vloer en naar het plafond, niet sec draaien. Op verschillende hoogtes meten, niet alleen op oor hoogte.

Maar wellicht dat jij dat ook bedoelt :)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Valkyrie

Citaat van: blue-eyes op januari  4, 2026, 18:25:40Ik bedoel echt letterlijk meer naar de vloer en naar het plafond, niet sec draaien. Op verschillende hoogtes meten, niet alleen op oor hoogte.

Maar wellicht dat jij dat ook bedoelt :)

Dat bedoelde ik ook :)
Sky-HT 7.1.4
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Processor: Lyngdorf MP40 Eindversterkers: Arcam P1000 | A*BNB 4ch nc2.250 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 Atmos: KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Furutech | Gigawatt | WireWorld | Inakustik

Valkyrie

Citaat van: buckler op januari  4, 2026, 16:07:21Je kan er inderdaad mee spelen...
Standaard ,en in 99% van alle gevallen ENNNNN wat lyngdorf adviseerd, zet je de mic voor de focus meting recht naar voren op de plaats van exact 'tussen de oren'
Kwam er zelf ,in mijn kamer, op den duur achter dat a 30cm verder naar achteren positioneren een nog beter resultaat opleverde.
En blijf echt minstens een meter weg bij muren en hoeken en ook bij speakers (al kan dat wel ietsje dichterbij hoor)
Als je RP draait ga je zig zaggend door de kamer en persoonlijk vind ik van achter naar voren zig zaggend het beste werken omdat hij dan zijn meeste info/inleest waar de problemen vaak zitten en dat is de echo van de ruimte (bass).
Normaal bij RP wijs je de mic omhoog wissel je van hoogte posties.
In principe als je geluid wat power mist en het te digital/koud/arm/detailrijk klinkt moet je de percentage wat verlagen... bv geen RP draaien tot 97% maar to 92/93% (voor films, heb het niet over de Muziek processors van lyngdorf).
Wil je nog meer power/kracht/midbass dan kan je een meting doen bij RP met de mic vaker naar voren gericht ipv constant wisselen van posities.
Of dit alleen doen aan de achterkant van je ruimte of waar je bass wat corner gain heeft.
Je kan ook spelen met de hoogte van de standard etc etc.
Er is echt veel te proberen en te testen met RP om verbetering te krijgen en het is echt niet zoals sommige zeggen gewoon RP draaien en het is altijd het optimale wat erin zit.
Dat is te simpel gedacht.
Ik draaide altijd 4 a 5 RP meting en achter elkaar en zelfs als je het 5 keer hetzelfde doet qua mic dan nog zit er soms in eens een uitschieter tussen die ineens brilliant klinkt.
Daar bewaar je de beste van en sla die op de stick geef je een naam of nummer en de rest verwijder je. Ik noemde het altijd de datum van de meting en daar achter het cijfer van hoe goed ik hem vond... bv een 7 of een 10. Dus zeg maar 04-01-2026.8
Als je dit nu op alle manieren zo heb gedaan dan ga je het lijstje af van welke jij het aller beste vind klinken en dat moet hem dan worden.
Je zal verbaasd zijn hoeveel winst er nog is te vinden met een bepaalde tweak en buiten de 'Lyngdorf regels' om.
Maargoed kan ook zijn dat je ruimte zo perfect is dat het elke keer hetzelfde meet hoor... ook dat heb ik al vaker gehoord.
Maar succes met je prachtige upgrade en ik hoorde er gisteren al van toen Vik me appte wat het kon zijn dat hij geen RP meting wou draaien, ik zei gelijk al "100% zeker de kabel'  :coffee:
Succes en geniet ervan... ook de reis ernaar toe kan genieten zijn  :popcorn:

Dank je wel voor de uitgebreide reactie en tips Martin! Ik ga gewoon lekker proberen en genieten. :)
Sky-HT 7.1.4
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Processor: Lyngdorf MP40 Eindversterkers: Arcam P1000 | A*BNB 4ch nc2.250 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 Atmos: KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Furutech | Gigawatt | WireWorld | Inakustik