Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

Timvg

Is het niet zo dat de inwendige bedrading van de meeste componenten ook heel basic is, m.a.w. standaard koperdraad. Als we er nu van uitgaan dat kabels hoorbaar verschil zouden geven (ik geef toe, ik hoor geen verschil), zou dat effect dan sowieso niet teniet gedaan worden door net die interne bedrading. Toch als we ervan uitgaan dat het geheel maar zo sterk is als zijn zwakste schakel?

EJ


mansm

Iedereen heeft natuurlijk ook de bekabeling in zijn/haar speaker aangepast... want mindere kwaliteit als een Transparant Opus MM2 (zie droomspeaker topic) kan natuurlijk echt niet

Raphie

#828
een duurdere kabel is geen betere kabel, echt weer dikke onzin dit.
Er bestaat niet zoiets als een kabelindex waarbij een definieerde set parameters de kwaliteit van een kabel aangeeft.
Het is allemaal esotherische marketing bullshit. Maar goed als je daarin gelooft wie ben ik dan om je tegen te houden. nog erger is het als je katoenen kous eraf trekt je 9 v/d 10 keer ook weer gewoon belden ziet  :D

Wel grappig dat zelfs mensen met instapsetjes dat "duurder is beter" verhaal voor waar aannemen en klakkeloos overnemen en als advies aandragen aan anderen.
stelletje audiofiele schapen......meh.....  :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Timvg op juni 23, 2011, 11:37:47
Is het niet zo dat de inwendige bedrading van de meeste componenten ook heel basic is, m.a.w. standaard koperdraad. Als we er nu van uitgaan dat kabels hoorbaar verschil zouden geven (ik geef toe, ik hoor geen verschil), zou dat effect dan sowieso niet teniet gedaan worden door net die interne bedrading. Toch als we ervan uitgaan dat het geheel maar zo sterk is als zijn zwakste schakel?
Redenering klopt in grote lijn maar niet in detail. 
Kabels kunnen alleen maar verliezen geven.  Dat wordt nooit "teniet gedaan" door interne bedrading.


Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 11:45:38
Iedereen heeft natuurlijk ook de bekabeling in zijn/haar speaker aangepast... want mindere kwaliteit als een Transparant Opus MM2 (zie droomspeaker topic) kan natuurlijk echt niet
Juist!  Wel veel werk vind ik altijd om de spreekspoelen van mijn drivers opnieuw te winden met zilverdraad,
en dan al die trafo's nog  :notify:

EJ

En vergeet dan niet om met de viltstift strepen te zetten om de kabel meer gewicht te geven! ;)

Kjelt

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 11:49:54
Redenering klopt in grote lijn maar niet in detail. 
Kabels kunnen alleen maar verliezen geven.  Dat wordt nooit "teniet gedaan" door interne bedrading.
Je zegt hiermee helemaal niets. Tuurlijk hebben kabels verliezen. Dus ook de interne kabels hebben verliezen. Dus is het wel degelijk van belang dat er een correcte verhouding bestaat. Alleen zullen de meeste luidspreker fabrikanten wel degelijke interne bekabeling gebruiken die passen bij het vermogen en impedantie van de speaker. Maar stel dat je zelf iets bouwt:
en de luidspreker van binnen met 0,1mm2 draad aansluit wat heeft het dan nog voor zin om deze extern met 10mm2 aan te sluiten? Inderdaad niet veel.

AbZ

#832
Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 11:56:25Je zegt hiermee helemaal niets. Tuurlijk hebben kabels verliezen. Dus ook de interne kabels hebben verliezen.
Tot zover zeggen we precies evenveel  ;D

Citaat van: Kjelt op juni 23, 2011, 11:56:25Dus is het wel degelijk van belang dat er een correcte verhouding bestaat. Alleen zullen de meeste luidspreker fabrikanten wel degelijke interne bekabeling gebruiken die passen bij het vermogen en impedantie van de speaker. Maar stel dat je zelf iets bouwt:  en de luidspreker van binnen met 0,1mm2 draad aansluit wat heeft het dan nog voor zin om deze extern met 10mm2 aan te sluiten? Inderdaad niet veel.
Juist.  Behalve twee dingetjes:  1  Het gaat niet alleen om LS kabels.  2  Je hebt eerder/meer capacitieve werking bij lange bedrading en die vind je vooral extern (behalve in spreekspoelen en trafo's).  Langdradig topic he.

mansm

Citaat van: AbZ op juni 23, 2011, 11:49:54
Redenering klopt in grote lijn maar niet in detail. 
Kabels kunnen alleen maar verliezen geven.  Dat wordt nooit "teniet gedaan" door interne bedrading.

Juist!  Wel veel werk vind ik altijd om de spreekspoelen van mijn drivers opnieuw te winden met zilverdraad,
en dan al die trafo's nog  :notify:

Doe jij het met zilver.... tssssss platinum is the way to go!

EJ

Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 12:08:52
Doe jij het met zilver.... tssssss platinum is the way to go!
Platina? Supergeleidende kabels! Dat is de oplossing!

AbZ

Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 12:08:52
Doe jij het met zilver.... tssssss platinum is the way to go!
Ik geef toe, zilver is een beetje ranzig.  Niet echt high-end.   :-[

Citaat van: EJ op juni 23, 2011, 12:09:47
Platina? Supergeleidende kabels! Dat is de oplossing!
Imho altijd moeilijk om daarbij een extra cryogene behandeling te doen.
Om één of andere reden kom ik maar niet onder de nul graden Kelvin.


mansm

Citaat van: EJ op juni 23, 2011, 12:09:47
Platina? Supergeleidende kabels! Dat is de oplossing!

die worden gemaakt door elfjes die het top secret space age materiaal gieten, maar dan alleen als het volle maan is?

screw

Citaat van: mansm op juni 23, 2011, 12:20:27
die worden gemaakt door elfjes die het top secret space age materiaal gieten, maar dan alleen als het volle maan is?

Bijna goed maar elfje's geloof ik niet in  :D

Er bestaan verschillen in kabels je moet alleen je eigen afvragen of een kabel van 100+ euro een meerwaarde gaat geven in je set en dat kan ieder voor zijn eigen uitmaken.

Ik gebruik RU-Connected kabels van een paar tientje's en die klinken bijna net zo goed als een kabel van 400+ euro  :angel:

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

chansig

Als we de gedachte van een "betere kabel" even vasthouden en voor het voorbeeld een speakerkabel pakken..dus:

Pietje is na lang luisteren tot de aanschaf gekomen van merk x. Deze speakerkabel geeft namelijk meer body aan het geluid, diepere bas, gedetaileerde hoog, matcht goed met de versterker en speaker, breder stereobeeld etc. Dit betekent dus dat de speakerkabel dingen doet met het geluid die de standaard koper kabel van bv 2 x 2,5mm iet doet.

Maar dan...komt het signaal in de speaker...daar zit weer die standaard koper kabel van 2 x 2,5 mm en vervolgens geeft deze het geluid gewoon door zoals deze het krijgt van de speakerkabel..Dit zou betekenen dat de 'verkeerde' weergave dus begint bij de versteker.

Deze geeft het signaal namelijk door aan de speakerkabel. In deze versteker zit ws 1mm koperdraad...maar ja je raad het al...De versterker krijgt het signaal dus van de interlink (welke uiteraard weer zorgt voor meer body etc, uit vergelijk deed de interlink namelijk meer met het geluid dan de standaard interlink), maar het signaal wat de interlink krijgt komt weer van de cd speler...laat die cd speler nu weer intern bedraad zijn met dunne koperdraadjes.

Het geluid wordt dus schijnbaar tot 2 x toe beinvloed door een 'betere kabel' maar de interne bekabeling heeft dan weer geen negatieve invloed op wat er uiteindelijk uitkomt.

Mijn vraag is dan dus:

Waarom breekt de interne standaard bekabeling van een speaker niet het zorgvuldig opgebouwde signaal van de speakerkabel af ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

helemaal goed.  :D
let op: komen de "verklaringen" 1.5m is wezenlijk langer dan 20cm (whoaaaaaaaaaa  :clapping: )
buiten de speakers is het anders dan binnen (whoooaaaaaa :D)
het is niet alleen de kern maar ook de afscherming 9whooaaaaaaa :D)

JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: chansig op juni 23, 2011, 12:35:00Mijn vraag is dan dus:

Waarom breekt de interne standaard bekabeling van een speaker niet het zorgvuldig opgebouwde signaal van de speakerkabel af ?
Er wordt niets "opgebouwd" maar hoogstens iets onherstelbaar verbouwd door onevenredige verliezen.  Als dat hoorbaar is, dan is dat imho geen aanbeveling voor die kabel.  Kabels moeten gewoon goed geleiden en niets verbouwen.

chansig

Dan laat je de gedachte los dat de positieve kabel invloed heeft op het geluid. Dat moet je dus niet doen..en ik vraag me dan dus af waarom de interne kabel in de speaker geen negatieve invloed heeft op het geluid, maar dan dus wel het signaal goed doorgeeft ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

screw

#842
In alles wat jullie zeggen zit waarheid maar een beetje audiofiel sluit dan ook gelijk direct aan en pakt de soldeerbout en maakt mooie verbeteringen.

Moraal van het verhaal.. een kabel kan wat doen en kan ook niks doen, ligt aan de set en aan de persoon. Ik heb hier nu de Verastarr Signature liggen een prachtige kabel maar zou ik het geld er aan uit geven? NEE! waarom niet? omdat mijn huidige kabel ook goed is maar er zit een verschil in klank in en of dat nu door engelen komt of kabouters dat hou ik in het midden.  :D

Matriaal soorten kunnen veel doen,maar dat zijn geen wereld schokkende dingen zijn hele kleine milliscule dingen imo en nee die zijn geen honderde euro's waard, en dat is mijn mening.



En toch ga ik mee in dit draadje zou dit niet doen had ik nog zo afgesproken met mijn eigen  :angel:
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Kjelt

Interne kabels zijn natuurlijk veel kleiner dan de externe (bij luidsprekerkabels dan) en in verhouding dragen veel minder bij, daarentegen zul je inderdaad geen prul draad er in willen hebben omdat je dan dus inderdaad wel verschil zult krijgen. Extreme voorbeeld wat ik hierboven schets brand het interne ls draad gewoon door bij voldoende vermogen  :D


Kingpin

#844
Citaat van: chansig op juni 23, 2011, 12:51:29
Dan laat je de gedachte los dat de positieve kabel invloed heeft op het geluid. Dat moet je dus niet doen..en ik vraag me dan dus af waarom de interne kabel in de speaker geen negatieve invloed heeft op het geluid, maar dan dus wel het signaal goed doorgeeft ?

Gr Hans
Omdat de afstand van het filter totaan de unit te kort is en verliezen daardoor te klein zijn om waar te nemen.
Bij speakerkabels is het van belang dat deze over de afstand het signaal zo min mogelijk met storings moeten kunnen doorgeven aan de speakers en daar speelt inductieve en capacitieve eigenschappen van groot belang, maar voordat dit in grote mate optreed bij een 2.5mm2 kabeltje spreek je al gauw over afstanden van 15m en meer meen ik, en daar zitten bij speakerkabels onderling wel verschil.
Wel ben ik er over eens dat er kabels op de markt zijn die qua kosten echt niet te zijn verantwoorden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

#845
Citaat van: chansig op juni 23, 2011, 12:51:29
Dan laat je de gedachte los dat de positieve kabel invloed heeft op het geluid. Dat moet je dus niet doen..
(Je bedoelt positieve invloed neem ik aan?)  Er is geen bijdrage van kabels.
Kabels zijn passieve componenten en kunnen dus niets 'positiefs' toevoegen.

Citaat van: chansig op juni 23, 2011, 12:51:29en ik vraag me dan dus af waarom de interne kabel in de speaker geen negatieve invloed heeft op het geluid,
maar dan dus wel het signaal goed doorgeeft ?
Zie post van Kjelt.  Interne bedrading heeft ook verliezen...  maar of die waarneembaar zijn?

chansig

Citaat van: Kingpin op juni 23, 2011, 13:01:18
Omdat de afstand van het filter totaan de unit te kort is en verliezen daardoor te klein zijn om waar te nemen.
Bij speakerkabels is het van belang dat deze over de afstand het signaal zo min mogelijk met storings moeten kunnen doorgeven aan de speakers en daar speelt inductieve en capacitieve eigenschappen van groot belang, maar voordat dit in grote mate optreed bij een 2.5mm2 kabeltje spreek je al gauw over afstanden van 15m en meer meen ik, en daar zitten bij speakerkabels onderling wel verschil.
Wel ben ik er over eens dat er kabels op de markt zijn die qua kosten echt niet te zijn verantwoorden.

Dus jij zegt dat het signaal niet aangetast word door de standaard bekabeling omdat het te kort is ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Citaat van: chansig op juni 23, 2011, 13:06:01
Dus jij zegt dat het signaal niet aangetast word door de standaard bekabeling omdat het te kort is ?

Gr Hans
Dat zeg ik niet, de interne bekabeling is eigenlijk te kort om van grote verliezen te spreken in verhouding tot een speakerkabel.
Jij mag uitmaken of je het hoort, ik heb daar zelf nog nooit aan zitten solderen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Ook de aansluitterminals en de solderingen zorgen voor drie extra overgangsweerstanden aan de luidspreker en drie extra overgangsweerstanden aan de versterkerkant. Ik moet de eerste audiofiel nog tegenkomen die de luidspreker kabel rechtstreeks op de versterkerprint monteert en afsoldeert en op het luidsprekerfilter ook al is dat een verbetering en zeker beter dan de aanschaf van 400 euro WBT terminals/connectoren  ;)

screw

Dit draadje gaat nu wel erg hard hoor  :D

Ik blijf  erbij dat er verschillen in kabels zitten (gebruikte matrialen en hun zuiverheid!) alleen moet de balans in je set blijven dus imo een kabel van 1000 eurie's op een setje van 500 euro is way overkill.

Ik heb dit wel gezien bij de aanleg van een aparte stroom groep hier waren de verschillen groter en beter waar te nemen dan op interlinks en speakerkabels.

@ Kjelt dat bedoel ik een echte audiofiel zoekt de weg van minste weerstand maar krijg je dan een veilig set  :devil: zal wel goed klinken  :D

@iedereen dit draadje is een mooi bewijs dat we mensen zijn met div meningen en visies!
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.