Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

scrutinizer

#625
Citaat van: Perfectionist op maart  6, 2011, 01:33:11
Niet spijtig hoor......  ;)

De 1.4 TSI motoren hebben juist (wel dus) een hele hoge compressie (hier zijn ze algemeen bekend om!), hierdoor zijn ze vrij pingelgevoelig.

Moderne motoren, zoals de 1.4 TSI, hebben hier sensoren voor zodat ze kunnen voorkomen dat een motor dit gaat doen. Grijpen deze sensoren in dan kost dit vermogen.

Op euro 95 moeten de standaard motoren vaak al regelmatig ietsje bij corrigeren. De ontsteking wordt dan door de sensoren later gezet, dit kost vermogen.

Bijna iedereen die een 1.4 TSI rijdt merkt dit door het soms onregelmatige verloop in de lagere toeren.

98 benzine heeft een grotere klopvastheid dan 95, daardoor kan de ontsteking vroeger gezet worden, dit geeft meer vermogen en een veel soepelere motor onderin de toeren. Je zult die ervaring ook op bijna alle VW fora terugvinden.

Op de rollenbank (o.m. bij JD) is ook gebleken dat er ca. 10pk meer uit een 1.4 TSI gehaald kan worden met BP Ultimate ipv Euro 95...  ;)

Voorgaande heb ik recent uitvoerig besproken met een oud studiegenoot (TU-W) die een tijd in Wolfsburg heeft gewerkt..

En nu weer echt on topic verder...... (geef het verkeerde voorbeeld als admin).




Heldere uiteenzetting, Perfectionist.
Ik neem aan dat er ook meerdere mensen motor rijden of hebben gereden, om deze ervaring te onderschrijven.

Citaat van: PKfotografie op maart  6, 2011, 01:53:02
ik tank bij de de eerste pomp die ik tegen kom als mijn lampje gaat branden.

interesseert het mij wie het is met welke brandstof zolang de diesel maar geen rode diesel is.

zelfde met een kabel ik pak de eerste de beste zolang het maar geen kabel is die in de 2.5 euro bak thuis hoort

natuurlijk als je gaat meten is er een verschil.
maar zolang ik zelf het verschil niet merk is het niet iets waar ik me druk over ga maken.

alles hangt af van je referentie punt.

Wat we m.i. hieruit kunnen concluderen is dat dit per individu scheelt. De een wat selectiever dan de ander in het geen hem 'in zijn ervaring en beleving' pleziert. En of dit nu wel of niet baseert op (huidige) wetenschap ....... HOW's counting. :sneaky2:

Ondanks het off topic, verhelderend. ;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

genesis

#626
Hoe meer een geblazen motor moet leveren en hoger de compressie (ook bij N.A. motoren), hoe belangrijker de klopvastheid is van de brandstof. Ik rij zelf met een dagelijkse redelijk vermogen auto (1.8 T van de VAG group) 245 pk / 360 Nm en een hobby Honda 1.6 met 340 pk / 323 Nm.

De Skoda leverd per direct een 20 a 30 pk in met V-power, de ECU gaat direct ingrijpen en dit verschil is erg groot zeker bij zware en langere belasting.(denk aan doorhalen met volgas in 3,4 en 5de versnelling).

Mijn Honda zal met een te laag octaan gehalte bij volle belasting onherroepelijk binnen een minuut overlijden door gaten in de zuigers. (zat jongens gezien die dat is overkomen).

Dus resumerend: Nee je merkt het met een standaard doorsnee vermogende en gematigde rijstijl niet. Ja je merkt het wel met een hoogvermogende, hoge compressie en vermogen vragende rijstijl zeker wel.

Mocht iemand willen ervaren wat mijn 1.8 T motor doet met alleen V-Power en BP 98 mag die 10 ltr doneren van beide brandstoffen en meerijden, of indien gewenst zelf sturen, dan hoeven we er niet over te praten, 'the proof is in eating the pudding'. ;)

Genesis

Btw ik rij ook een Yamaha FZR1000 met 150 pk en dan merk ik geen waarneembaar verschil tussen 98 en b.v. V-Power
Carpe Diem

scrutinizer

#627
Citaat van: genesis op maart  6, 2011, 19:49:16
Hoe meer een geblazen motor moet leveren en hoger de compressie (ook bij N.A. motoren), hoe belangrijker de klopvastheid is van de brandstof. Ik rij zelf met een dagelijkse redelijk vermogen auto (1.8 T van de VAG group) 245 pk / 360 Nm en een Honda 1.6 met 340 pk / 323 Nm.

De Skoda leverd per direct een 20 a 30 pk in met V-power, de ECU gaat direct ingrijpen en dit verschil is erg groot zeker bij zware en langere belasting.(denk aan doorhalen met volgas in 3,4 en 5de versnelling).

Mijn Honda zal met een te laag octaan gehalte bij volle belastign onherroepelijk binnen een minuut overlijden door gaten in de zuigers. (zat jongens gezien die dat is overkomen).

Dus resumerend: Nee je merkt het met een standaard doorsnee vermogende en gematigde rijstijl niet. Ja je merkt het wel met een hoogvermogende, hoge compressie en vermogen vragende rijstijl zeker wel.

Mocht iemand willen ervaren wat mijn 1.8 T motor doet met alleen V-Power en BP 98 mag die 10 ltr doneren van beide brandstoffen en meerijden, of indien gewenst zelf sturen, dan hoeven we er niet over te praten, 'the proof is in eating the pudding'. ;)

Genesis

Btw ik rij ook een Yamaha FZR100 met 150 pk en dan merk ik geen waarneembaar verschil tissen 98 en b.v. V-Power

Gewoon 2 cilinder gaan rijden, Rob. ;)

In Nederland heeft de BP het hoogste octaan (98). De Shell 97 en de Total 95. Ik heb het hier over de Ultimate, V power en Excelium.
De V power in Duitsland bestaat ook in een 100 octaan versie en dat verschil was merkbaar. Dat vooral in het vanuit onderin opnemen, hij loopt gewoon soepeler.

Verder rij ik BP Ultimate. Ook prettig voor de 'settings' van de Power Commander.

Anton.  

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

genesis

Citaat van: scrutinizer op maart  6, 2011, 20:49:06
Gewoon 2 cilinder gaan rijden, Rob. ;)

In Nederland heeft de BP het hoogste octaan (98). De Shell 97 en de Total 95. Ik heb het hier over de Ultimate, V power en Excelium.
De V power in Duitsland bestaat ook in een 100 octaan versie en dat verschil was merkbaar. Dat vooral in het vanuit onderin opnemen, hij loopt gewoon soepeler.

Verder rij ik BP Ultimate. Ook prettig voor de 'settings' van de Power Commander.

Anton.  



Idem O0

Genesis
Carpe Diem

Snowmaster

#629
Hier nog een BP Ultimate en V-power fan.

Vooral de Duitse (en Oostenrijkse) brandstoffen rijden nog beter. De additieven zijn daar beter dan in NL.
Het is gewoonweg heerlijk dieselen op het hoge cetaangetal van buitenlandse BP Ultimate of Aral :D.
Naast de extra kilometers op een tank, draait het vooral bij lagere toerentallen nog lekkerder weg.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Koen K

Van alles getankt, nooit verschil gemerkt met de Kleine Sechs  ;)

genesis

Citaat van: Koen K op maart  6, 2011, 23:00:00
Van alles getankt, nooit verschil gemerkt met de Kleine Sechs  ;)

N.A. relatief lage compressie, dus logisch. ;)

Genesis
Carpe Diem

Koen K

Yep. Maar goed, de vergelijking waar deze hele discussie uit afkomstig is ging ook over doorsnee wagens  ;)

genesis

Citaat van: Snowmaster op maart  6, 2011, 22:56:42
Hier nog een BP Ultimate en V-power fan.

Vooral de Duitse (en Oostenrijkse) brandstoffen rijden nog beter. De additieven zijn daar beter dan in NL.
Het is gewoonweg heerlijk dieselen op het hoge cetaangetal van buitenlandse BP Ultimate of Aral :D.
Naast de extra kilometers op een tank, draait het vooral bij lagere toerentallen nog lekkerder weg.


Ik merk het in Duitsland vooral aan mijn EGT (UitlaatGassenTemperatuur), mijn ECU hoeft minder te corrigeren, zodat ik in 1 zucht de 250 aantik.

Genesis
Carpe Diem

genesis

Citaat van: Koen K op maart  6, 2011, 23:28:25
Yep. Maar goed, de vergelijking waar deze hele discussie uit afkomstig is ging ook over doorsnee wagens  ;)

Tssh dus mijn Skoda is dus zelfs minder dan doorsnee, zeker omdat het een (voormalig) Oostblok automerk is! :D ;)

Genesis
Carpe Diem

Snowmaster

Citaat van: Koen K op maart  6, 2011, 23:28:25
Yep. Maar goed, de vergelijking waar deze hele discussie uit afkomstig is ging ook over doorsnee wagens  ;)

Oh jee, nu gaan wij dat krijgen..... ::)

Alleen in doorsnee wagens voel je verbetering...mag ik nu concluderen???
Om maar meteen deze lijn door te trekken.....alleen in doorsnee HT/stereosets hoor je dus kabelverschillen.
Nu snap ik waarom ik al die verschillen voel, zie en hoor....
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: genesis op maart  6, 2011, 23:30:56
Ik merk het in Duitsland vooral aan mijn EGT (UitlaatGassenTemperatuur), mijn ECU hoeft minder te corrigeren, zodat ik in 1 zucht de 250 aantik.

Genesis

Duitsers hebben mij verteld dat zij aan de brandstof ook een additief voor minder wrijving toevoegen vanwege de hoge snelheden op de Autobahn. De motor wordt hierdoor minder belast.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

genesis

Citaat van: Snowmaster op maart  6, 2011, 23:35:26
Duitsers hebben mij verteld dat zij aan de brandstof ook een additief voor minder wrijving toevoegen vanwege de hoge snelheden op de Autobahn. De motor wordt hierdoor minder belast.

De EGT heeft nix met de wrijvingsfactor te maken, maar met het moment van brandstof ontsteken.

Genesis
Carpe Diem

Koen K

@ Genesis:  Nah  ;D  You know what I mean  ;)

@ Snowmaster:  Je begrijpt de vergelijking die ik in eerste instantie maakte niet helemaal, lijkt het. Op een HT-set zijn kabelverschillen verwaarloosbaar, net zoals de verschillen tussen verschillende soorten normale benzine voor een dertien-in-dozijn auto niet merkbaar zijn.

Als je een extreme situatie hebt gaat die vergelijking gewoon niet meer op. Of je zou een auto met hoge compressie / turbocharger moeten vergelijken met een CD-speler en versterker met 100 meter interlink ertussen, misschien dat dat een beetje illustreert wat ik bedoelde.

Kern van het verhaal was in elk geval dat er geweldig snobistisch wordt gedaan in hifi-land. Mensen die goede oren hebben wordt botweg verteld dat ze niet kunnen luisteren omdat ze verschillen die nog nooit als hoorbaar aangetoond zijn niet oppikken. Dat vind ik een belachelijke gang van zaken. Het is namelijk hetzelfde als beweren dat je infrarood licht kunt zien en tegen mensen die zeggen dat ze het niet kunnen zien ijskoud beweren dat ze dan blijkbaar slechte ogen hebben of niet weten hoe ze moeten kijken.

chansig

Mijn opa heet Superman...dusssssss.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audia


Ik denk dat deze discussie nergens toe gaat leiden, omdat sommige mensen nu eenmaal verschil horen (of denken te horen) en andere mensen niet.

Als je verschillen hoort, koop je de betreffende kabel wel.
Als je geen verschillen hoort, doe je dat gewoon niet :)

Wel een interessante discussie.
Woonkamer: SF Amati Futura | Audia Flight FLS10 | Playback Designs MPS-3 | PS Audio P10 | Transparent MM2 | Acoustic System Resonators

coned (banned)

Citaat van: Audia op maart  7, 2011, 09:16:44
Ik denk dat deze discussie nergens toe gaat leiden, omdat sommige mensen nu eenmaal verschil horen (of denken te horen) en andere mensen niet.

Het feit dat deze discussie al jaren loopt en altijd escaleert is daarvan het anekdotisch bewijs.

Citaat van: Audia op maart  7, 2011, 09:16:44
Als je verschillen hoort, koop je de betreffende kabel wel.
Als je geen verschillen hoort, doe je dat gewoon niet :)

Nog een tip: als iemand het niet hoort, probeer dan niet aan de wereld op te dringen dat anderen het bij gevolg het ook niet kunnen horen.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Koen K


genesis

#643
Citaat van: coned op maart  7, 2011, 10:22:08
Nog een tip: als iemand het niet hoort, probeer dan niet aan de wereld op te dringen dat anderen het bij gevolg het ook niet kunnen horen.

Het was/is voor mij altijd simpel, als ik het niet hoor dan bespaar ik geld. Heb wel eens sets beluisterd op een niveau waar ik niet aan toe zal komen en (nog) beperkt ben in mijn gehoor (vaak is het ook een groeiproces), ook geen probleem wat ik niet hoor kan ik missen. Maarrrrrrrr wat weet/hoord dat deerd! ;)

Genesis
Carpe Diem

Snowmaster

Hoe erg is het dan met mij als ik zeg dat ik op dit moment mijn stroomkabel kan ZIEN inspelen  ;)?

Yep, I known.....maar op mijn leeftijd durf ik dit gerust te zeggen en het gaat nog een stap dieper dan wel/geen kabelverschil.

Het is voor mij ook helemaal geen vraag of er kabelverschillen zijn. Ik zie en hoor meestal tijdens de eerste 0-300 uur de ontwikkelingen in een kabel. Het maakt niet uit of het om stroom, analoog of digitaal gaat. Bij digitaal is het alleen lastiger waarneembaar en bij stroom lijken er twee patronen te zijn waarlangs de meeste inspeeleffecten zich gedragen.
Het is ook geen eenmalige waarneming, maar tientallen keren heb ik de inspeeleffecten gevolgd tot ze stabiliseerden.
Daarom oordeel ik ook pas over kabels als zij minimaal 200 uur gedraaid hebben en ik de richtingsgevoeligheid ook heb geprobeerd. Na het omdraaien heeft een kabel vaak flinke tijd nodig om zich te herstellen.
 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Koen K

#645
Hoe erg het dan is... Wil je echt mijn mening weten?



Zoiets!  ;)

Snowmaster

#646
One flew....... ;)

Voor sommigen zal mijn post een ware beproeving zijn  :D :D :D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Koen K

Het lijkt wel alsof je gedachten kunt lezen  ;D

Nou ja, sorry, ik kan er gewoon niks mee. Maar prima verder.  :smile:

chansig

En als de kabel een weekje niet gespeeld heeft moet hij weer ingespeeld worden ?

Wat gebeurt er als de kabel een nachtje niet speelt, wordt hij dan ook minder ? Of is dat dan weer net niet hoorbaar en zijn die verschillen verwaarloosbaar ? Zijn de verschillen wel te meten maar gewoon niet te horen ? Dus hoef je je na een nachtje slapen niet druk te maken ?

Mag ik vragen wat jij dan meet en waarmee ? Aangezien je het kan zien..of kan je daar niets over kwijt ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

S@m

Citaat van: chansig op maart  8, 2011, 07:42:18
Mag ik vragen wat jij dan meet en waarmee ? Aangezien je het kan zien..of kan je daar niets over kwijt ?

Gr Hans


TV, mooiere kleurbalans etc...