Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

roeleken

vast en zeker, maar Kate Bush is voor mij wel een jeugdtrauma. Je slaat ermee de spijker op z'n kop. Zal zo eens een topic openen met jeugdtrauma's betreffende muziek.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Koen K


Marvin....

Citaat van: Marvin.... op mei 29, 2009, 20:23:34
wat ik wel per direct merk is wanneer ik de bekabeling ertussen vandaan haal...
dus het doet wel degelijk "iets"....  8)

Citaat van: aMUSEd op mei 30, 2009, 00:50:31
;D

maar meer doet het ook niet hoor!!  :P

Marvin bukt en belooft een week niet meet te posten ;D

Alex Groningen

Citaat van: roeleken op mei 30, 2009, 01:20:12
vast en zeker, maar Kate Bush is voor mij wel een jeugdtrauma. Je slaat ermee de spijker op z'n kop. Zal zo eens een topic openen met jeugdtrauma's betreffende muziek.


En heb je hem al geopend? Ken er ook wel een paar waar ik een afschuwelijke hekel aan heb.

Zaagstra

Citaat van: roeleken op mei 30, 2009, 01:00:31
nu ben ik 35 en als ik ergens een hekel aan heb is het wel Kate Bush. Ik werd op zondagochtend altijd wakker met haar gekrijs omdat mijn 6 jaar oudere zus  deze plaat op oorlogsterkte draaide

Da's een van de redenen dat ik U2 in het algemeen en WAR in het bijzonder niet uit kan staan: toen ik in dienst zat heb ik een paar weken lang die elpee meerdere keren per dag mogen aanhoren. Ik vind hun muziek zo ook al bagger hoor, maar zodra ik Bono Vox (die naam al, met zo'n dunne hoge stem!) "Sundeee bloody sundeeeeee" hoor piepen wil ik de radio uit het raam mikken.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zaagstra

Ik heb voor dit soort discussies altijd twee principes:

- dat jij het NIET hoort, betekent dat niet automatisch dat NIEMAND het kan horen
- dat ik het WEL hoor, betekent dat niet automatisch dat IEDEREEN het moet kunnen horen

Dat het "tussen de oren zit" klopt volgens mij als een bus, maar heeft m.i. niks met autosuggestie of inbeelding te maken. Ik heb het vermoeden dat het hem in de signaalverwerking in de hersenen zit, en de gevoeligheid voor micro-informatie. Ik durf met 100% zekerheid te beweren dat mijn "gehoor" een stuk gevoeliger is (ik zeg nadrukkelijk NIET "beter") dan dat van andere mensen. Ik heb veel eerder last van lawaai en plotselinge geluiden dan anderen, en merk op audioshows dat ik in 95% van de gevallen het geluid veel te hard tot vrijwel ondraaglijk vind. Aan de andere kant pik ik daardoor wel weer "micro-informatie" op die veel anderen missen, en ben dus vatbaarder voor, pak em beet, verschillen tussen kabels (en "voodoo" als CD slijpen, groene randjes, houten blokjes tegen de achterwand etc ;-)).

Een perfect voorbeeld van verschillen in gevoeligheid is het algemeen geaccepteerde - en hier naar ik mag aannemen welbekende - regenboog effect bij DLP projectoren. Veel mensen kunnen uren kijken en hebben geen idee waar je het over hebt, anderen kunnen er letterlijk ziek van worden. Ik had er toen ik mijn biemertje net had ook fors last van (paniek! "mijn hemel wat heb ik nu gekocht!") maar mijn hersentjes hebben leren compenseren. Zijn mijn ogen dus beter? Nou ik waag het te betwijfelen, ik ben net weer een 6 maanden aan een sterkere bril. Is mijn set dus beter? Geloof ik ook geen bal van, ik denk dat als ik bij de gemiddelde HT'er hier zou mogen kijken dat ik heel hard zou gaan huilen en een andere hobby zoeken. Ben ik dus slimmer? Jazeker,en ook veel knapper en charmanter, maar dat staat los van deze discussie ;-). M.a.w. als het bij beeld kan, waarom niet bij geluid?

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Zee


Kun je de verschillen tussen beamers ook zien zonder dat je weet welke beamer is aangesloten?  Misschien wel!
En beantwoord die vraag nu ook eens voor kabels....
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Koen K

Naar mijn idee is het "kunnen horen" helamaal niet het punt. Iedereen 'kan' 'verschillen' 'horen', maar daarmee bestaan ze nog niet. Er is immers geen reden om aan te nemen dat wat men waarneemt (= wat er in de hersenen ervaren wordt, het eindproduct van de waarneming dus) 100% gekoppeld is met de werkelijkheid (= het geluid dat het oor binnenkomt). Het is namelijk bewezen dat de hersenen een lelijke portie roet in het eten kunnen gooien, die met de inmiddels doodirritante term autosuggestie wordt aangeduid.

Verder vind ik je verhaal over "gevoelige" oren overkomen als een drogreden. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om ervan uit te gaan dat jouw oren gevoeliger zouden zijn dan die van een ander. Je kent die ander immers niet en weet niet hoe het met zijn of haar oren gesteld is, maar je neemt dan voor het gemak maar aan dat het nooit zo'n goede luisteraar kan zijn.

roeleken

Dit topic begint zo:

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2009, 22:50:38
Aub ALLEEN antwoorden als je ZEKER WEET dat je JA/NEE een verschil hoort.
Laten we er geen discussie bij maken, maw iedereen die een reply post die op een discussie lijkt word automatisch verwijderd tenzij het iets toevoegt, maw geen discussie over of het wel of niet kan

Laten we ook de stelling simpel houden.
Ik wil geen opmerkingen over kabel x vs kabel y of een kabel van 10.000,00 vs een kabel van 9999,00.

Simpelweg wie hoort verschil tussen de bekende dropveters die standaard bij een set geleverd worden en WILLEKEURIG ELKE andere kabel van een beetje kwaliteit.


Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

neverywhere

Heb een digitale van den Hul videolink vervangen door een audioqest kabel  (Coax)  en ik hoor duidelijk verschil...en daar snap ik niks van eerlijk gezegd...want je zou toch zggen dat een digitale kabel een digitale kabel is...maar er is dus een duidelijk verschil....er zit nu veel meer ,,leven"in de muziek....

Vreemd hoor.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

S@m

Citaat van: Zaagstra op mei 31, 2009, 10:59:10
- dat jij het NIET hoort, betekent dat niet automatisch dat NIEMAND het kan horen
- dat ik het WEL hoor, betekent dat niet automatisch dat IEDEREEN het moet kunnen horen

Walter Zed


peterrr

daar sluit ik mij aan  :hehe:

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Kuipje

Ten aanzien van gevoeligheid voor harde geluiden: dat kan een indicatie zijn voor een gehoorbeschadiging.

solitaire

Citaat van: Zaagstra op mei 31, 2009, 10:59:10
Ik heb voor dit soort discussies altijd twee principes:

- dat jij het NIET hoort, betekent dat niet automatisch dat NIEMAND het kan horen
- dat ik het WEL hoor, betekent dat niet automatisch dat IEDEREEN het moet kunnen horen

Dat het "tussen de oren zit" klopt volgens mij als een bus, maar heeft m.i. niks met autosuggestie of inbeelding te maken. Ik heb het vermoeden dat het hem in de signaalverwerking in de hersenen zit, en de gevoeligheid voor micro-informatie. Ik durf met 100% zekerheid te beweren dat mijn "gehoor" een stuk gevoeliger is (ik zeg nadrukkelijk NIET "beter") dan dat van andere mensen. Ik heb veel eerder last van lawaai en plotselinge geluiden dan anderen, en merk op audioshows dat ik in 95% van de gevallen het geluid veel te hard tot vrijwel ondraaglijk vind. Aan de andere kant pik ik daardoor wel weer "micro-informatie" op die veel anderen missen, en ben dus vatbaarder voor, pak em beet, verschillen tussen kabels (en "voodoo" als CD slijpen, groene randjes, houten blokjes tegen de achterwand etc ;-)).


Mee eens (qua video gedeelte van de quote heb ik zelf te weinig ervaring). Veel van de 'hoor ik dit' / 'is dit hoorbaar' argumenten zijn onderwerp van studie (psychoacoustiek ed.). Veel is nog niet onderzocht of tot een conclusie gebracht. Om er van uit te gaan dat bepaalde zaken niet hoorbaar (kunnen) zijn of 'tussen de oren zit' is een complete tak van wetenschap ontkennen. Openminded experimenteren leverd velen nog steeds, ondanks wetenschappelijk onderzoek, onverwachte resultaten, die weer de start of aanvulling kunnen zijn voor onderzoek. Ontkenning betekend stilstand.


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Het gaat ook niet om ontkenning. Het gaat erom dat je pas wat aanneemt als het bevestigd is.

aMUSEd

Citaat van: Zaagstra op mei 31, 2009, 10:59:10
Ik durf met 100% zekerheid te beweren dat mijn "gehoor" een stuk gevoeliger is (ik zeg nadrukkelijk NIET "beter") dan dat van andere mensen.
Dit durf ik ook met 100% te beweren (geldt voor 99.99...% van de bevolking). ;D

solitaire

#141
Citaat van: Koen K op mei 31, 2009, 16:37:06
Het gaat ook niet om ontkenning. Het gaat erom dat je pas wat aanneemt als het bevestigd is.

Mee eens: als de betreffende onderzoeken nog lopen, kan je geen opties uitsluiten/ontkennen.


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Exact. Daarom sluit ik in principe niks uit. Maar we hebben allemaal onze voorkeur, nietwaar? ;)

solitaire

Citaat van: Koen K op mei 31, 2009, 17:49:16
Exact. Daarom sluit ik in principe niks uit. Maar we hebben allemaal onze voorkeur, nietwaar? ;)

Gelukkig wel 8). En op voorkeuren/smaken vallen we elkaar niet aan.

Ik ben trouwens aangenaam verrast dat een thread als deze al zo lang relatief wrijvingsloos loopt. Helemaal perfect ! :thumbs-up:



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Koen K

Ja, het kan best, met een beetje wederzijds respect ;)

Kwabbernoot

Nee gestemd. Wellicht zijn er wel verschillen maar dan zijn ze zo klein dat ik het niet significant vind. Bij luidspreker kabels ligt dat wel anders, is mijn ervaring.

Groeten...

chansig

Gezien de stemmings resultaten kunnen de mensen welke geen verschillen horen inmiddels ook als argument aandragen: vele met mij horen geen verschillen..dus is het zo.  ;D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roeland

Helaas ja gestemd.

De verschillen zijn goed waar te nemen tot grote frustratie.
De zoektocht naar een ultieme kabel allang opgegeven.

aMUSEd

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 19, 2009, 11:05:41
Bij luidspreker kabels ligt dat wel anders, is mijn ervaring.
Waarom stem je dan nee?

Kwabbernoot

Citaat van: aMUSEd op augustus 19, 2009, 20:24:06
Waarom stem je dan nee?

Zie de vraag:
Citaat
Question:     Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink
Daarom dus.  ;)

Groeten...