LG plasma 32PG6000

Gestart door ET64, januari 11, 2009, 00:14:44

Vorige topic - Volgende topic

ET64

Sinds een paar weken heb ik een LG plasma 32PG6000 in huis. De belangrijkste reden om deze te kopen is de grootte: het is de kleinste plasma die verkrijgbaar is. Het beeld in de winkel leek me heel acceptabel, niet opvallend geweldig, maar dat is in zo'n winkel toch niet goed te beoordelen.
Ik was een veel kleinere CRT gewend, dus de eerste dagen was ik overweldigd door het grotere beeld en de details. Maar na verloop van tijd begint mij op te vallen dat ik het beeld wat vaag vind, niet dat het onscherp is, maar alsof er een dun laagje mist overheen ligt. Ook de kleuren krijg ik niet goed: soms weer te fel, dan weer te flets. Deze LG heeft heel veel mogelijkheden in het menu om het beeld aan te passen, maar wat ik ook probeer met de instellingen, ik krijg het beeld niet naar tevredenheid. Verder heb ik alle automatische beeldverbeteraars uitgezet. Ik heb de indruk dat het vooral de zwartwaarde is die dit veroorzaakt.

Ook heb ik bij het afspelen van een zogenaamde burn-in dvd met van die kleurvlakken ontdekt dat het beeld wat vlekkerig is, met hier en daar wat fellere lichtbanen. Daarom mag ik binnenkort dit scherm omruilen voor een ander exemplaar. Het is even afwachten of hiermee dat probleem is opgelost.
Toen ik daarvoor in de winkel was viel het me op dat het beeld van een Panasonic 37PX80 me wel direct beviel qua helderheid, scherpte, etc. Deze tv kwam niet in aanmerking vanwege de grootte en omdat ik de kast er al wat gedateerd vind uitzien, zeker t.o.v. deze LG. Maar toch is de twijfel binnen geslopen. 

Mijn vragen:
Is er al ervaring met de 32PG6000 qua calibratie? Zou een calibratie het probleem van het "vage" beeld kunnen oplossen? Kan ik een grote verbetering verwachten? Zou het beeld dan meer in de buurt komen van de Panasonic?

Groetjes,

J.A.F._Doorhof

Jammer genoeg moet ik je hier teleurstellen.
De LG is gewoon niet een toptoestel.
De Panasonic serie is dat wel, maw bij de calibratie word hij wel STUKKEN beter maar de vlekken en banen en onscherpte blijven.

Je doet er beter aan om een Samsung LCD van de laatste generatie te kopen in die grote of toch de panasonic plasma.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

ET64

Dank voor je antwoord.

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 11, 2009, 09:21:41
De Panasonic serie is dat wel, maw bij de calibratie word hij wel STUKKEN beter maar de vlekken en banen en onscherpte blijven.

Bedoel je hiermee dat de LG stukken beter kan worden door calibratie, of de Panasonic?

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 11, 2009, 09:21:41
Je doet er beter aan om een Samsung LCD van de laatste generatie te kopen in die grote of toch de panasonic plasma.

Ik ging voor de plasma look, vandaar geen LCD. Als het dan toch LCD zou moeten worden, dan is er opeens zoveel meer keuze. Waarom dan een Samsung? Heb je daar goede ervaringen mee?

J.A.F._Doorhof

Ik heb zeer goede ervaringen met de Samsung LCD's vooral de laatste generatie.
Maar ben zelf ook meer een Plasma liefhebber (minder hard).

De LG blijft wat vlekken en strepen houden.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ET64

Tja, plasma vind ik gewoon het mooist, dus de overstap naar LCD wil ik (nog) niet maken. Want ondanks de tekortkomingen van deze LG, vind ik het wel geweldig dat er geen veegeffecten zijn en dat vanuit iedere hoek het beeld overeind blijft staan.
Ik denk dat ik nu eerst even het andere exemplaar afwacht, als deze minder vlekkerig, streperig is, dan ga ik daar mee verder en wil ik hem over een tijdje laten calibreren. Mocht dit andere exemplaar echter niet beter zijn, dan denk ik dat ik overstap op de 37 inch Pana... Zal hier thuis niet met gejuich worden ontvangen en zelf zal ik ook behoorlijk moeten slikken vanwege het design, omdat de LG werkelijk een plaatje is om te zien. Blijkbaar kun je niet alles hebben...

ET64

Ik heb de tv omgeruild voor een ander exemplaar. Deze is gelukkig veel beter: bij de egale beelden van de burn-in dvd is het beeld nog wel enigszins gevlekt en zijn er nog wat lichtere en donkere banen te zien, maar dat is veel minder opvallend dan bij de vorige tv. Bij gewoon tv beeld is dit niet te zien, alleen bij grote grijze of witte vlakken, maar dan moet je er wel heel erg op gefocust zijn, mijn vrouw ziet het niet.
Ik kijk dit nog even aan, mocht ik me er toch aan gaan ergeren dan kan ik hem nog omruilen, maar tot dusver heb ik er geen last van.
Wat ook opvallend is, is dat de zwartwaarde van dit toestel veel beter is dan de vorige. Ik hoef ook veel minder bij te regelen, het beeld lijkt gewoon een stuk beter. Dat zal wel de keerzijde zijn van een relatief goedkope plasma, dat de kwaliteit niet heel consistent is en dat je het maar net moet treffen met jouw exemplaar.
Hoe dan ook, ik vermoed dat ik deze wel ga houden en over een paar maanden laat ik hem calibreren.   

Percy Spee

Hallo,

Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een LG plasma 42PG6000 en heb ook last van een vlek in het beeld.  :confused:

Zeg maar...verdeel het scherm denkbeeldig in 6 delen, dan is het gedeelte rechtsbovenaan qua teint anders.
In de whitewash mode zie je het erg goed. Eigenlijk heeft dan het gehele scherm een groenzweem en is dat 1/6 deel rechtsboven wel mooi qua witbalans. Ook in blauwe luchten tijden HD uitzendingen (via UPC) valt het op.
Op dat 1/6 deel is de lucht mooi natuurlijk blauw, de rest heeft een licht groen/gele zweem. Dit kan ik natuurlijk bijregelen en dan is 5/6 beeld goed maar blijf me dan weer storen aan dat ene stukkie wat dan afwijkt in kleur.

In mijn dagelijks werk als DTP-er zit ik achter een gecalibreerd scherm dus weet heel goed wanneer een scherm afwijkt en hoe een goede kleurbalans van bijvoorbeeld wit of grijs eruit moet zien. Groenzweem  :alien: valt me dus direct op.

Waarschijnlijk heb ik dus een nieuwe plasma gekocht die maar voor 1/6 deel goed gebalanceerd beeld geeft...tja, daar ben ik dus niet happy mee.

Vandaag dus LG gebeld....geen probleem meneer en binnen 2 dagen neemt een monteur kontakt u op voor een afspraak aan huis. Kijk daar hou ik van! Ik ben erg benieuwd of de monteur het kan afstellen.

ET64 vraagje: Waar laat je zo'n plasma calibreren?

Groetjes!  :smile:

J.A.F._Doorhof

Hi,
Voor calibraties kun je bij ons terecht.
www.isfcalibraties.nl

MvrGr
Frank
Custom installer

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken