HD audio formaten: Hoe staan de verschillende decoders tegenover elkaar?

Gestart door -Freek-, december 26, 2008, 19:07:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riwi

Citaat van: Blue-Eyes op februari  3, 2009, 19:03:30
Geen discussie mogelijk, analoog aansluiten. Krijg je een veel beter geluid, neem de slechtere bassmanagement voor lief. Het geluid heeft meer dynamiek, etc. Ik denk dat dit verschil wordt gemaakt tussen gecomprimeerd (DD en DTS) en ongecomprimeerd HD geluid.

Onzin.

Mijn ervaring is dat het ontbreken van bassmanagement (door het analoog aansluiten) de zaak om zeep helpt. Ik luister dus altijd spdif/digitaal en dus DTS/DD ipv de HD codecs.

Mijn Samsung BD1400 doet het ook slecht kwa levels op de LFE/subwoofer uitgang. Klopt van geen kant.

Om een echte beslissing te maken zou je je kamer akoestiek en speaker size er bij moeten betrekken : Heb je full range speakers (weinig speakers zijn dat echt) en heb je je kamer akoestiek perfect op orde (dwz weinig correctie in velodyne SMS of DD, of andere regelsystemen nodig) dan kan je zonder bass management en zou je prima met 6x analoog naar de door de speler gedecodeerde HD codecs kunnen luisteren.

Een andere overweging is : Heb je uberhaupt wel een (goed) bassmanagement systeem in je pre-pro/receiver/subwoofer ? Zo niet dan zul  je dit ook niet missen als je via analoog verbindingen dit systeem bypassed.

blue-eyes

Ik snap je punt Riwi, alleen ga ik er wel vanuit dat met je BD speler nog enigzinds enige instellingen zijn te maken.

Tussen DTS /  DD en HD audioformaten zit een groot verschil, op mijn set klinkt DD / DTS in vergelijk plat, zonder resolutie, zonder dynamiek. Dat verschil is hier te groot om het gebrek aan goede bassmanagement niet te accepteren.

Dit overigens op een Sony 550, zowel digitaal als analoog aangesloten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

riwi

Citaat van: Blue-Eyes op februari  3, 2009, 20:49:15
Tussen DTS /  DD en HD audioformaten zit een groot verschil, op mijn set klinkt DD / DTS in vergelijk plat, zonder resolutie, zonder dynamiek. Dat verschil is hier te groot om het gebrek aan goede bassmanagement niet te accepteren.

Op mijn systeem klinkt het TrueHD / 6 kanaals PCM luid, ongenuanceerd, slecht gebalanceerd, subwoofer level klopt niet zonder telkens aan te passen, maar is ook niet correct af te regelen. De bass klinkt dan altijd boemerig en is irritant of niet aanwezig. Alle subtiliteit die ik op DD/DTS met Lexicon processing waardeer is er dan niet.

Jouw Sony S550 heeft toch ook een waardeloze prul LFE uitgang analoog? Daar staan de fora ook vol mee. Die is net zo waardeloos als die goedkope Samsung van mij.

Kjelt

Citaat van: riwi op februari  3, 2009, 21:29:01
Jouw Sony S550 heeft toch ook een waardeloze prul LFE uitgang analoog? Daar staan de fora ook vol mee. Die is net zo waardeloos als die goedkope Samsung van mij.
Daar is een workaround voor, alle andere kanalen -10dB en de eindversterker +20dB en het klinkt weer heel behoorlijk!  :D Miste de bass absoluut niet vanavond bij "the golden compass" echt pracht geluidje.

jvanhambelgium

Ben eigenlijk best tevreden van m'n combo Onkyo 875 + Panasonic BD35
Alles HDMI, de Onkyo bevat de nodige juice om de HD-codes af te handelen.

Alleen, ik merk duidelijk dat het niveau "overall" een stuk lager is als conventionele DD/DTS tracks.
Kwaliteit is super, ik moet gewoon m'n receiver een extra draai geven aan de volume om het hetzelfde niveau te bekomen.

Enige idee of dit komt omdat je er rechtstreeks van een "studio master" gewerkt wordt met mischien lagere levels/meer dynamiek ? Vandaar de het gevoel dat het stiller klinkt bij eenzelfde instelling op m'n Onkyo.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

blue-eyes

Citaat van: jvanhambelgium op februari  4, 2009, 08:32:23


Alleen, ik merk duidelijk dat het niveau "overall" een stuk lager is als conventionele DD/DTS tracks.
Kwaliteit is super, ik moet gewoon m'n receiver een extra draai geven aan de volume om het hetzelfde niveau te bekomen.

Hier een zelfde ervaring.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Heidenroosje

Leuke discussie :colgate:
Zo zie je dat er toch redelijk verschillende meningen zijn. Ik ga gewoon beide proberen, waarbij ik er stiekum van uit ga dat het analoog wordt (zo kan ik de investering voor de analoge kabels verantwoorden ;))
Ik vermoed dat ik met mijn set-up (Pio BDP-51FD, Denon AVR 2105, en Velodyne CHT 8Q) en goede bass-management eruit kan persen wanneer ik naar analoog ga.

Loki999

Onkyo 706, kef Q7, kef Q5, IQ6, Xbox360 Elite, ps3, wii
Sony 46W4500, Sony 40v2000, HUMAX 5000c

Big-L


De Pioneer BDP 51 FD klinkt analoog uit erg goed voor een "budget" speler, en heeft sinds de laatste update decoding voor alle HD formaten aan boord + bass-management, helaas valt er aan speakerafstanden nog steeds niks bij te regelen, maar naar mijn mening moet je als liefhebber gewoon zorgen dat je speakers fysiek de juiste afstand hebben ;) (duizenden euro's aan apparatuur besteden en dan beknibbelen op de plaatsing ha ha ;D)

Uiteraard ervaar je HD tracks als veel zachter dan gecomprimeerde tracks, aangezien er sprake is van veel meer headroom en dynamiek, wil je dat als producent ook benutten, kortom de hardste piek in een film zou weer even hard moeten zijn als de hardste piek in je gecomprimeerde audio (die sowieso veel "platter" klinkt door de compressie).