dts of dolby digital afspelen op onkyo sr875 met HTPC, beetje tweaking info gevr

Gestart door getz, december 21, 2008, 17:11:14

Vorige topic - Volgende topic

getz

Hi experts,

Ik heb sinds kort de ONKY SR875 aangeschaft, en aangesloten op mijn nieuwe medion MD8838 HTPC. Samen met een projector een mooie thuis bisocoop combinatie. Nu ben ik een beetje aan het puzzelen om alle films , MKV/h264, divx met ac3, etc. via Vista MCE af te spelen met de juiste (HD) video codecs, audio codecs, en subs.

Alles werkt, dmv de Vista codecs 5.0.5. van Shark, nu alleen nog het digitale geluid optimaliseren. De onkyo is dmv digital coax op spdif aangesloten. Na lezen van zo'n beetje alle threads hier heb ik de ac3 codec geconfigureerd voor spdif pass through. Ook Powerdvd geconfigureerd om SPDIF uit te sturen. Nu heb ik een aantal test bestanden gedownload om te zien welke audio er wordt gebruikt.  Ik heb echter nog een paar open eindjes die ik niet kan plaatsen in de digitale (audio) wereld.

Als ik het goed begrijp is dit grofweg de juiste volgorde van kwaliteit (digitale) sporen:
Dolby pro logic, geen codec nodig, zit gewoon in audio spoor, versterker moet hier handmatig voor worden ingesteld/geaktiveerd. Heeft geen digital coax nodig.
Dolby digital, ofwel ac3, 5.1 kanaals discreet/full range. Is dit waar de ac3 codec voor is? moet de versterker dit automatisch herkennen? Kan dit ook gewoon 2 kanalen stereo zijn, want bij mijn opstelling heb ik bij sommige divx ac3 films 2 kanalen, en soms meerdere.
DTS, ook 6 kanaals maar minder compressie dus betere kwaliteit, verder als hier boven.
Dolby Digital plus, 7.1, gebruikt voor HD content. Wordt deze ook automatisch door de versterker herkend? Hoe kan ik zien of dit in een MKV gebakken zit? Lukt dit over Digital coax? En is de ac3 codec de juiste hiervoor?
Dolby trueHD, 8 kanaals. De beste optie indien aanwezig, klopt het dat dit formaat bijna nooit in een MKV file zit? Is dan het oorspronkelijke (blue ray) hd formaat gedownsampled naar dts vanwege bestandsgrootte? Moet de versterker dit automatisch herkennen of moeten er nog opties worden ingesteld in het ac3 filter?

in Powerdvd gaat e.e.a. denk ik goed, dit dts example :
http://www.dvdloc8.com/download/28a10df85d8892b243e9e3dbb383b9df/Buczqh3P/dolbydts/dts_digitalexperience.zip
geeft voor mij zowel DIGITAL op mijn Onkyo display, als DTS (wanneer ik schakel naar het 2e geluidspoor in Powerdvd).

Wanneer ik echter een mkv dts test bestand afspeel in MediaPlayer, schakelt de onkyo naar digital ipv dts, bv :
http://samples.mplayerhq.hu/A-codecs/DTS/Edward.Scissorhands.x264.DTS-4.0-48_24.mkv

Klopt het dat deze laatste eigenlijk dts zou moeten zijn op mijn versterker? DTS is toch preferred boven dolby digital indien beiden aanwezig zijn? Dit dts spoor zou toch automatisch door mijn receiver herkent moeten zijn?

Ik merk ook dat mijn volume control op de remote control niet meer werkt indien e.e.a. via digital/dts bij mijn versterker aankomt, klopt dat? mute knop werkt nog wel.

Ik weet het, zeer veel vragen, bij voorbaat excuses. Al zouden de helft worden beantwoord ben ik al een heel stap verder in de wondere digitale wereld, waarvoor bij voorbaat dank ... ;) ;) ;)

Mellow

Heb bij AC3 filter (neem aan dat je die bedoelt) onder eigenschappen - SPDIF - SPDIF passtrough, DTS wel aangevinkt? Dat zou misschien de oplossing kunnen zijn voor je mkv file.