Htpc ingesteld op hardware info manier

Gestart door Rob-, december 21, 2008, 11:21:05

Vorige topic - Volgende topic

Rob-

Hoi

Ik heb mijn mediacenter ingesteld volgens de beschrijving van hardware info .
Ik moet zeggen dat sins ik dit gedaan heb ik totaal geen problemen meer heb met afspelen van video materiaal hd materiaal dvd's enz .
Daar ik veel vragen zie over codecs en dergelijke dacht ik ik post dit verhaal maar is hier .
Misschien dat iemand zijn voordeel hiermee kan doen

Mijn setup bestaat uit :
Antec fusion (met daarbij behorende voeding en koelers)
Gigabyte moederbord E7aum-ds2h
Videokaart onboard op het moederbord (nvidia)
Spdif uitgang gebruik ik ook van het moederbord(realtek drivers)
E5200 pentium processor
4 gig geheugen
160 gig harde schijf (s-ata)
500 gig nas schijf

De setup die ik gebruik is de volgende
Heb dit excact gevolgd :

Aan de slag!
Hoe kunt je er nu voor zorgen dat je met Windows Media Player zo'n beetje alle denkbare videobestanden kunt afspelen? Stap 1 is ervoor zorgen dat Windows de container formaten waar standaard geen ondersteuning voor bestaat snapt. Gelukkig is dat met het installeren van één programma snel voor elkaar. De Haali Media Splitter zorgt ervoor dat Windows Media Player met de .MKV, .MP4 en . TS containers overweg kan. Daarnaast breidt Haali ook de ondersteuning voor .AVI uit, waardoor dergelijke bestanden waarin op gekunstelde wijze toch ondertitels zijn gestopt, toch afgespeeld kunnen worden.
De volgende stap zijn alle benodige video- en audiocodecs. Om alle veel voorkomende videobestanden te kunnen afspelen zou je normaal gesproken los een MPEG4 ASP, een MPEG4 AVC, een AAC en een AC3 codec moeten installeren. Gelukkig kan het veel simpeler; de gratis software ffdshow is een geïntegreerd pakket met codecs voor echt alle denkbare audio- en videocompressievarianten. In tegenstelling tot veel op internet populaire codecpacks is ffdshow geen verzameling van bij elkaar geraapte losse codecs, maar één geïntegreerde oplossing. Na het installeren van ffdshow en de Haali Media Splitter zou je met Windows Media Player zo'n beetje alle videos die je download kunnen afspelen.
Daarna is er nog maar één hobbel om te nemen; zorgen dat alle videobestanden ook vanuit Windows Media Center afgespeeld kunnen worden. Standaard laat MCE alleen videobestanden met .AVI, .MPG en .WMV extensies in de overzichten zien. De andere extensies in de overzichten opnemen kan met een simpele registry patch. Klik hier voor een kant en klaar registry bestand, waarmee je in één klap Media Center geschikt maakt voor ondermeer .MP4, .TS en .MKV.

Door het installeren van de Haali Media Splitter kan Windows in één klap overweg met .MKV, .MP4, .OGM en .TS containers.

ffdshow biedt ondersteuning voor vrijwel alle denkbare video- en audiocodecs

Hardware versnelling
Wie de handelingen tot nu toe heeft gevolgd, kan vrijwel alle van internet downloadbare videobestanden afspelen. Maar hiermee is het verhaal nog niet afgelopen; wie een moderne ATI of nVidia videokaart met AVIVO of Purevideo (HD) technologie in z'n PC heeft kan optioneel het decoderen van videobestanden (grotendeels) door de videokaart laten doen. Dat heeft als grootste voordeel dat de processor veel minder belast wordt en dus dat er meer processorkracht over blijft voor andere zaken. Zeker voor wie HD videobestanden gaat bekijken is dat geen overbodige luxe; het decoderen van een middels H.264 gecomprimeerde film in Full HD resolutie (1920x1080) vergt dusdanig veel processorkracht dat de zelfs een super snelle Intel Core 2 Duo processor daar vrijwel zijn gehele processorkracht aan moet spenderen. Gelukkig hebben kaarten uit de nVidia GeForce 8 en 9 en ATI Radeon HD 2000 en 3000 reeksen een hardwarematige decoder aan boord.
Een tweede voordeel van hardwarematige versnelling is dat de beeldkwaliteit beter kan zijn, zoals we ook onderzoeken in het artikel op de hierna volgende pagina's. Dat is voornamelijk het geval bij interlaced videofragmenten. Het deïnterlacen hiervan kunnen moderne videokaart volledig pixel adaptief, wat een veel scherper plaatje oplevert dan softwarematige oplossingen. Dat levert zeker bij normale TV-uitzendingen een stuk scherper beeld op.
De codecs die onderdeel uitmaken van het besproken ffdshow bieden geen ondersteuning voor het via de videokaart laten decoderen van video en helaas geldt datzelfde voor alle andere gratis alternatieven. Er zijn op dit moment een tweetal softwarepakketten die gebruik kunnen maken van de technologie binnen moderne GPU's: Cyberlink PowerDVD Deluxe of Ultra en Corel/Intervideo WinDVD. Naast volledige afspeelsoftware, bevatten deze pakketten ook codecs die vanuit Media Player of Media Center kunnen worden gebruikt. Wij hebben op het vlak van hardwarematige ondersteuning de beste ervaringen met PowerDVD. Overigens: deze trucs met het hardwarematige decoderen van video gaan meestal alleen op in Windows Vista.
Installeren
In feite is het installeren van PowerDVD Ultra voldoende om de juiste codecs op het systeem geïnstalleerd te krijgen. Toch heb je dan nog geen volwaardig alternatief voor het stappenplan van eerder in dit artikel. PowerDVD biedt geen ondersteuning voor extra containers, dus het installeren van Haali Media Splitter blijft vereist. Ook het doorvoeren van de besproken registrypatch om alle soorten bestanden zichtbaar te maken in Media Center moet bij deze tweede optie gebeuren. De laatste reden waarom PowerDVD geen volwaardig alternatief is, is omdat de software alleen codecs voor MPEG1, MPEG2 en H.264 bevat. Ondersteuning voor MPEG4 ASP (en daarmee voor DivX en consorten) is er niet. Daarom kunt je het beste zowel PowerDVD als ffdshow installeren, alleen dan in het configuratiescherm van het laatste pakket ondersteuning voor MPEG1, MPEG2 en H.264 uitvinken.
Er zijn dan nog een tweetal laatste zaken waar je op moet letten. In de configuratie van PowerDVD moet je de hardwarematige decodering van video handmatig aanzetten. Ga hiervoor naar het videotabblad van het PowerDVD configuratiescherm en vink Enable hardware acceleration aan. In het advanced menu kun je nog aangeven op welke manier de hardware deinterlacing moet plaats vinden. De mooiste resultaten boek je met per pixel adaptive deinterlacing. Bij nVidia kaarten is die optie niet zo makkelijk ter herkennen, aangezien er codecijfers gebruikt worden. De optie die begint met 6CB69578 is de juiste.

Wie gebruik gaat maken van PowerDVD moet in ffdshow de decorders voor MPEG1, MPEG2 en H.264 uitschakelen.

Bezitters van een moderne nVidia of ATI videokaarten moeten in de configuratie van  PowerDVD de optie Enable hardware accelleration aanvink
Een beetje verwarrend; in het advanced configuratiescherm van PowerDVD krijg je bij de keuze die begint met 6CB69578 de mooiste deïnterlance resultaten (per pixel adaptief).
Laatste stap
Als laatste moet er nog één ander ding opgelost worden: Windows Media Center maakt standaard altijd gebruik van de eigen MPEG2-decoder voor TV-uitzendingen. Je wil echter die van PowerDVD gebruiken dankzij de hardwarematige deïntelacing. Download daarvoor het programma Vista Media Center Decoder utility. Hierin kun je eenmalig aangeven dat je voor het decoderen van video de PowerDVD decoder wil gebruiken. Je Media Center is nu helemaal klaar voor het bekijken van alle soorten videobestanden met ook overal de meest optimale decoder voor!

Met de handige Vista Media Center Decoder utility kun je aangeven dat Media Center gebruik moet maken van de MPEG2 decoder van PowerDVD.

Conclusie
Videobestanden die je van internet download kunnen gemaakt zijn met tientallen, zo niet honderden combinaties van bepaalde containers, videocodecs en audiocodecs. Gelukkig is het met het installeren van een tweetal gratis programmatjes en een registry patch mogelijk om vrijwel alle videos probleemloos af te spelen in Windows Media Player en Windows Media Center. Bezitters van een moderne videokaart doen er goed aan een extra investering te plegen in een pakket PowerDVD Ultra. Met de juiste configuratie maakt Media Center dan wanneer mogelijk gebruik van de videokaart om video te decoderen.
Links
Haali Media Splitter: http://haali.cs.msu.ru/mkv/
ffdshow: http://www.codecs.com/download/FFDShow.htm
Vista Media Center Decoder utility: http://mediacenterexpert.blogspot.com/2006/07/vista-media-center-decoder-utility.html
Media Center Registry Patch: http://www.hardware.info/downloads/allmedia-in-mce.reg

Bron :
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpsZGGa/Optimaal_video_kijken_op_de_PC/1

Zo heb ik alles ingesteld
En ben zeer teverden tot nu toe

Als ik betere resultaten kan halen op een andere manier hoor ik dat graag .

Rob

Antec fusion 430, Gigabyte E7aum-ds2h, nvidia9400, Audio HDMI(nvidia), E5200 proc, 4g geheugen, Scythe Shuriken, Liteon dvd speler, 160g intern, 500g nas, Winvista, Xbmc.

vincent1979

een goeden dag .

kijk ik heb nog niet zo heel veel verstand van htpc maar dit lijken mij makkelijke tips en hinds.

ik heb vandaag wmc op mijn pc gezet als test en kwam meteen de problemen tegen dat ik bepaalde dingen niet kon afspelen .

zaterdag ga ik alle componenten halen om mijn htpc geheel op te bouwen en dan de wmc softwere erop .
dan ga ik dit zeker eens proberen voor elkaar te krijgen .

zijn er mensen die dit ook al geprobeert hebben ?

en zijn er mensen die nog meer van dit soort tips en tricks hebben zodat ik mijn htpc optimaal kan inrichten voor een zo groot mogelijk gebruik gemak .

met vriendelijke groet vincent

stijnr

Ik heb net ook m'n eerste HTPC in elkaar gezet, en geïnstalleerd. Dit zijn de specs:
Antec Micro Fusion 350 met bijgeleverde RM100 Mini remote
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H met Geforce 9400
Intel E5200
4GB

Als software config heb ik nu staan:
MediaPortal (plugins oa TV-Series, Moving Pictures, MiniDisplay)
Haali Mediasplitter
CoreAVC Pro 1.9.5
KMPlayer (EVR als renderer, verder nog geen filters ingesteld, audio wordt ook niet geprocessed, maar met passthrough aan m'n AV receiver gestuurd)

KMPlayer is ingesteld als externe player in MP, en gebruikt de CoreAVC codecs voor oa H.264.

Ik heb eerst ffdshow geprobeerd omdat ik daar goede verhalen over had gehoord. Maar het CPU gebruik was toch wel erg hoog (80%) bij sommige bestanden, en zat zelfs tegen de 100% aan. Eén aflevering van Planet Earth (Shallow Seas) schokte zelfs bij sommige stukken.
Daarna heb ik de MPC-HC geprobeerd, met hardware acceleration. Dit werkte inderdaad (bijvoorbeeld bij The Dark Knight), en CPU gebruik was een stuk lager (30%). Alleen bij de Planet Earth aflevering werkte HW acceleratie niet (incompatible ge-encode denk ik), en deze schokte nog steeds.
PowerDVD heb ik nooit geprobeerd, omdat deze als afspeelprogramma minder uitgebreid te configureren is als bijvoorbeeld KMPlayer. Ook vind ik trouwens dat in MPC-HC de opties beperkt zijn.

Toen heb ik CoreAVC geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat dat vrij soepel ging. Niet eindeloos veel tabbladen vol met opties, maar redelijk recht-toe-recht-aan. CoreAVC instellen als codec in KMPlayer, en alles ging soepel daarna!
Uiteindelijk heb ik dus best wel de guide van http://www.projecthtpc.co.uk/htpc.html aangehouden.

Just my two cents...

Stijn

Edit: Oja, het voordeel van ffdshow (en zelfs het hoofddoel) zijn natuurlijk de postprocessing filters. Wat ik gelezen heb is dat daardoor ffdshow ook nooit (niet snel) HW acceleratie zal toevoegen, omdat die filters dan niet meer zullen werken (iets met dat het video frame dan in de GPU zit, en dus niet veranderd kan worden door de filters). Het filter wat ik nog wel zou willen hebben is het upscale filter, wat DVD's (en DivX upscaled naar 1080p), waardoor de kwaliteit wel wat beter wordt. Maar wellicht dat dat toch met KMPlayer/CoreAVC kan...

Rob-

Nog steeds tevreden over je settings ?

Rob
Antec fusion 430, Gigabyte E7aum-ds2h, nvidia9400, Audio HDMI(nvidia), E5200 proc, 4g geheugen, Scythe Shuriken, Liteon dvd speler, 160g intern, 500g nas, Winvista, Xbmc.

v-limper

Hallo! Ik heb zelf onder Vista ook alles ingesteld zoals op HWI omschreven, echter krijg ik het niet voor elkaar om in WMC H264 bestanden af te spelen gebruikmakend van de codec in PowerDVD. Zodra ik de codec in fddshow disable werken H264 bestanden niet meer in WMC. Heb alles al een keer opnieuw geinstalleerd, echter niets werkt. In PowerDVD 9 werkt alles perfect...

Zou fijn zijn als iemand kon helpen. Ik heb het opgegeven.... Alvast bedankt!

Rob-

Hoi

Heb je het al voor elkaar
Wat draai je mediaportal of mediacenter ?

rob