Nvidia presenteert Ion-platform, zeer klein, Atom/Geforce 9400 based

Gestart door kaajee, december 18, 2008, 23:07:54

Vorige topic - Volgende topic

kaajee

Nvidia heeft zijn Ion-platform voor Atom-netbooks, -nettops, en -all-in-ones officieel aangekondigd. Ion is gebaseerd op de MCP79-chipset met de Geforce 9400M-igp. Het platform heeft een verbruik van 18W.

Dít lijkt me het ideale platform voor een (kleine) volwaardige HTPC.

Hier ook een artikel in het NL

Robbo

Leuk als download PC.   Er past alleen geen harddisk meer in de standaard casing....

kaajee

Is natuurlijk niet de standaard casing! Dit gebruiken ze nu alleen maar als een soort reclame! Hoe klein ie wel niet is. Er komen natuurlijk andere cases en anders kies je een Nexus Psile:

En als download pc zijn de specs eigenlijk veel te goed! Daar heb je aan een standaard miniITX met Atom chip meer dan voldoende aan. Het gaat hier nou juist om niet GeForce 9400 GPU die in staat is HD (1080p) materiaal weer te geven.

nardus010

roland p

Citaat van: Robbo op december 19, 2008, 08:15:49
Leuk als download PC.   Er past alleen geen harddisk meer in de standaard casing....

Het artikel doet vermoeden van wel:
CiteerNvidia heeft in zijn referentieontwerp onder de moederbordcombo ruimte voor een 3,5"-harddisk of eventueel een ssd gereserveerd.

Ik hoop dat deze gewoon mkv bestanden kan afspelen. Dan is het een mooi alternatief voor een popcorn hour. Gewoon 1 apparaatje wat download en afspeelt én die nog eens zuinig is.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

kaajee

Echt álle 1080p (MKV's, whatever container/format/codec) zal niet gaan vrees ik. De snelste Atom CPU is daar in beginsel niet snel genoeg voor. Als het materiaal hardwarematig te decoderen is, is het weer een ander verhaal. Dan moet ie et op z'n sloffen kunnen. Want dan neemt de Geforce 9400 het voor z'n rekening.
Zal dus veel liggen aan hoe één en ander ge-encodeerd is. Maar bijv. een originele BluRay disk is absoluut geen probleem..........

nardus010

Nou ben benieuwd, 18 watt is erg aantrekkelijk.
Maar laat als ie geen nieteens het gros van de hd fimpies kan afspelen vanaf hardisk, is dit geen volwaardige HTPC , eerder een windows blue-ray speler...

kaajee

Het gros? Hoezo? Wellicht het gros van de illegale re-encodes die jij downloadt.
Als al die 're-encoders' van die meuk zich nou eens netjes aan standaarden gaat houden zouden er veel minder problemen zijn........

Er is genoeg materiaal te vinden/downloaden die prima door een Geforce 9400 hardwarematig versneld kan worden, zodat je de CPU maar minimaal hoeft te belasten.

roland p

Citaat van: kaajee op december 19, 2008, 13:42:55
Het gros? Hoezo? Wellicht het gros van de illegale re-encodes die jij downloadt.
Als al die 're-encoders' van die meuk zich nou eens netjes aan standaarden gaat houden zouden er veel minder problemen zijn........

Er is genoeg materiaal te vinden/downloaden die prima door een Geforce 9400 hardwarematig versneld kan worden, zodat je de CPU maar minimaal hoeft te belasten.
Blijft net zo 'illegaal'. Beter is dan om gewoon een blu-ray speler te kopen :P

kaajee

Ik ga geen discussie voeren over illegaal en niet-illegaal. Re-encodes van blu ray's etc.

Feit is dat er ook legale HD content te downloaden is. En dan is er ook nog de categorie  legale 'backups' van eigen, zelf gekochte blu-rays.

nardus010

Citaat van: kaajee op december 19, 2008, 13:42:55

Wat ik wel of niet download staat niet ter discussie graag. Tevens de vraag of dit illegaal is staat ook niet ter discussie.

Ben blij dat er genoeg materiaal te vinden is wat ie kan wel afspelen. Helaas ook genoeg wat ie niet kan afspelen...Juist daarom vind ik het geen ultiememe htpc.

roland p

nardus010

revieuw reeds gelezen.
Gaat de goede kant op. Steeds kleiner steeds zuiniger ,steeds krachtiger.
kep al reeds een prima bakkie hoor. (4850e +780mobo)

kaajee

Citaat van: nardus010 op december 19, 2008, 15:08:53
revieuw reeds gelezen.
Gaat de goede kant op. Steeds kleiner steeds zuiniger ,steeds krachtiger.
kep al reeds een prima bakkie hoor. (4850e +780mobo)

Is ook een optie, nog wel steeds een stukkie groter en veeeeeel minder zuinig!

Denk erom! Ook een 4850e kan moeite hebben met 9 'jou'  :P HD materiaal..........zeker geen garantie dat je daarmee wel alles vlekkeloos afspeelt.

nardus010

roland p

kaajee

Hij doet bijv. geen HT3.0 (scheelt weer wat in video post processing).
Verder heb ik ook wel users gelezen die materiaal hadden wat niet soepel werd weergegeven door een 4850e. In basis moet die CPU goed genoeg zijn voor HD materiaal, maar zoals gezegd; het ligt er wel altijd aan hoe 'netjes' het materiaal 'gemaakt' (ge re-encode') is

nardus010

Citaat van: kaajee op december 19, 2008, 17:32:26
Lees hier maar eens

goh, ook toevallig dat we daar ook actief zijn.(kijk maar naar dat tjolk avatar, hall2000)

nee, je laat je leiden door verhalen en niet door daadwerkelijke ervaringen ben ik bang.
Judder wordt ook vaak begrepen als "mijn processor trekt het niet" (had ik ook in het begin)
De 4850e is perfect !  speelt alles af wat je er naartoegooid. ook hoge bitrates.

kwestie van de juiste codecs en goede config. Helaas staat de goede niet in de indexpagina van thaclown.
De goose setup was niet goed genoeg. Bij "zware" 1080p mkv`s ging het geluid achterlopen.(beeld schokte niet)
Mijn codec setup heb ik van iemand die een AMD 64 x2 3800 Athlon AM2 heeft en ALLES speelt.

En ik kan hem alleen gelijk geven deze man die al sinds 2007 lekker hd filmpjes kijkt op z`n amd 3800.
Zoek maar eens op "Software - Latest Config - MediaPortal With KMPlayer - Part I"

Een must setup voor de zuinige 3800`s en 4850e`s  :tongue2:

edit : Minix 780G-SP128MB met een amd 3800.... ook niet verkeerd hoor.

roland p

Citaat van: nardus010 op december 19, 2008, 23:28:07kwestie van de juiste codecs en goede config. Helaas staat de goede niet in de indexpagina van thaclown.
De goose setup was niet goed genoeg. Bij "zware" 1080p mkv`s ging het geluid achterlopen.(beeld schokte niet)
Ja, dat had ik eerst ook met ffdshow. Ik gebruik nu gewoon CoreAVC, AC3filter, Haali, nog iets voor ondertitels, en The Core Media Player en hij doet tot nog toe alles op z'n sloffen zonder framedrops en rete stabiel.