Resolutie HTPC op 42PV70

Gestart door Sjakie81, december 8, 2008, 20:04:12

Vorige topic - Volgende topic

Sjakie81

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het instellen van de goede resolutie op mijn Pana. IK kom er maar niet uit welke ik het beste kan nemen.

Gebruik ik de native resolutie van de tv 1024x768. Dan kloppen de beeldverhoudingen niet. Deze resolutie is niet breedbeeld. Tevens geeft hij dan 1080p door. Doordat hij meer als 720 beeldlijnen ziet.

Gebruik ik een 720p resolutie dan heeft het beeld een overscan wat niet helemaal recht te trekken is met de ATI software.

Welke resolutie kan ik het best gebruiken voor een optimale weergave van HD materiaal?
Panasonic TH-42PV70, SC-PT850, Topfield 7710 HSCI, Xbox 360, IXOS XHT288, IXOS XHT601

kaajee

Je kiest óf de native resolutie van je scherm (1024x768 in jouw geval) óf een standaard (HD) resolutie, bijv. 720p. Dat je dan last van overscan/underscan hebt voorkom je niet, is een erfenisje uit het verleden. Maar van die overscan/underscan issues heb je vermoedelijk alleen maar last bij 'echt' Windows/computergebruik. Desktop/startmenu/taakbalk etc. Bij HTPC gebruik; filmpjes kijken enzo, zul je er niet echt last van hebben, toch?

Zie evt. deze uitleg:
CiteerDe meeste LCD-ready TFT's worden geleverd met een native resolutie van 1366x768. Waaroom in hemelsnaam deze rare resolutie mag Joost weten; lijkt een erfenisje te zijn, gaan we niet over discussiëren, is nou eenmaal een feit.

Tweede feit is dat we het hier hebben over een televisie; geen computer monitor! Deze is bedoeld voor de consumenten markt bij bijbehorende consumenten elektronica apparaten zoals een video/dvd/harddisk recorder, dvd speler etc. en de ingebouwde tuner.
Als deze apparaten zijn gewend (ook een erfenis) om te werken met zgn. overscan/underscan. TV programma's worden uitgezonden met meer informatie dan dat we op ons scherm willen zien. Onder andere teletekst informatie. Soms zie je dit verschijnen als een soort 'storing' boven aan het beeld.
Makers van content (tv programma's maar ook dvd's) houden hier rekening mee, en zorgen dat er ondanks dat er meer info vertoond kan worden ze alle (belangrijke) info/content binnen een kader plaatsen. Noem het maar het overscan kader.

Jullie grootste probleem zit em eigenlijk in het feit dat jullie de TV als computer monitor wensen te gebruiken. De meeste klachten zitten hem in het feit dat bijv. de taakbalk niet geheel wordt weergegeven. Dit is dus eigenlijk info die 'normaal' in het overscan kader zou vallen. Bij PC gebruik valt het echter op doordat het nu dus buiten het beeld valt.

Als jullie tv-achtige applicaties gebruiken/draaien (zoals bijv. Windows Media Center en andere zgn. 10-feet grafische user interfaces) valt het helemaal niet meer op. Deze programma;s zijn ook dusdanig ontworpen (voor de consumenten markt) dat ze dus ook binnen het overscan kader passen.

Sommige tv's hebben hier geen moeite mee. Dat zijn de zgn. 1-to-1 pixelmapping schermen. Deze zijn in staat om gewoon exact weer te geven wat ze aangeboden krijgen. Dus bijv. 1366x768, andere (de meeste) hebben deze feature echter niet.
Bij sommige tv's kun je deze overscan/underscan dan weer corrigeren middels instellingen.
Bij 'echte HD' tv's (1080p) treedt dit probleem ook niet op; deze hebben (iha) allemaal een native resolutie van 1920×1080.

Conclusie: kies een standaard (HD) resolutie (bijv. 720p; 1280x720 of 1080p; 1920×1080 ), dat is wat de tv graag wil hebben (nl. van bijv,. een DVD-speler) en neem het voor lief dat de taakbalk wegvalt. Je zult ervaren dat het bij normaal HTPC gebruik (tv en films) niet uitmaakt, want nogmaals: de makers van content houden er (nog steeds) rekening mee..........

(het eerste voorbeeld/plaatje uit eerdere post is dus eigenlijk het beste; gewoon 720p uitsturen dus)

Hoop dat mijn uiteenzetting iets verduidelijk heeft.............

edit: dat sommige tv's via d-sub/vga wel meer mogelijkheden geeft is ook weer logisch. Dat is nou wel een echte computer ingang en daar is andere elektronica toegepast/ingezet. De HDMI is een consumenten aansluiting (again: dvd-spelers etc.) en daar hebben ze soms gewoon mogelijkheden weg gelaten. In een DVD speler kun je niets aan de resolutie instellen; da wordt bepaald door de content; de dvd of blu ray. De speler zelf stuur gewoon een zuiver 720p (of 1080p) resolutie/signaal uit. Net als bij de computer ook ingesteld kan worden (zowel ATi als nVidia kennen gewoon een standaard HD resolutie (720p/1080p).

Sjakie81

Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik heb inderdaad alleen last van overscan als ik gebruik maak van de daadwerkelijke PC. Heb hem nu op een resolutie van 1280x720 staan. Geeft voor mij nu het beste beeld. 1024x768 is geen optie. Hij geeft 1080p en een ongewenst beeldformaat door.
Panasonic TH-42PV70, SC-PT850, Topfield 7710 HSCI, Xbox 360, IXOS XHT288, IXOS XHT601

NeonKnight

Dat klopt inderdaad. Deze pana - heb hem zelf ook - heeft geen square pixels.
Overigens accepteert 'ie wel een 1080p signaal, mocht dat beter uitkomen (beeld wordt uiteraard wel gedownscaled naar 720p).

Mvrgr,
Koen.

Citaat van: Sjakie81 op december  9, 2008, 03:51:21
Bedankt voor je heldere uitleg.

Ik heb inderdaad alleen last van overscan als ik gebruik maak van de daadwerkelijke PC. Heb hem nu op een resolutie van 1280x720 staan. Geeft voor mij nu het beste beeld. 1024x768 is geen optie. Hij geeft 1080p en een ongewenst beeldformaat door.
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

Sjakie81

1080p geeft bij mij persoonlijk geen mooier beeld helaas. 720p geeft een beter en helderder beeld door.

PjotrrrNL

Heb ook een 42PV70 gehad, 720p over HDMI vanaf de PC geeft inderdaad het beste resultaat.
Je kunt via het servicemenu (op eigen risico) de overscan deels beperken waardoor het grootste deel van de taakbalk zichtbaar wordt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=54361.0

C@SP

Speel ook eens met de aspect-ratio van je tv. Bij mij was dat de oplossing voor het overscan probleem. Op 'juist' veel overscan, op 16:9 had ik een perfect beeld.

Sjakie81

16:9 en "juist" maakte bij mij geen verschil. Toch bedankt.