JVC HD-350 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 3, 2008, 16:19:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

maakt niet uit, laat maar gewoon staan, is al opgelost.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

manco401

Citaat van: Shorty op december  4, 2008, 10:54:43
Aan de andere kant valt het mij wel op dat verschillende commerciële partijen hier elkaar subtiel vliegen proberen af te vangen als er door forumleden adviezen over het aanschaffen van een of ander apparaat worden gevraagd. Het is waarschiojnlijk onvermijdelijk dat deze parallelle belangen wederzijds irritaties gaan oproepen.
Misschien moeten, in het belang van dit forum, alle partijen achter de schermen proberen tot elkaar te komen, want als dit soort irritaties bestaat dan moeten die worden weggenomen vóórdat de boel uit elkaar klapt.....  :-* Om dit soort zaken in de openbaarheid van een topic op te rakelen lijkt mij hoe dan ook de verkeerde weg. Amen.  ;)

VrGr,

Bart J.

Amen.

riwi

Citaat van: garmtz op december  4, 2008, 10:20:05
Ik stoor me al langer aan het feit dat je mij (en anderen, zelfs Rob Dingen) onterecht onderschat of het nadeel van de twijfel geeft. Het siert je niet en is bovendien nutteloos. Althans, ik zie wel het nut voor jouw business: jezelf promoten. Is logisch, je moet ervan leven (ik niet, althans niet van calibraties), maar dat kan ook zonder insinuaties.

Ik ben het daar mee eens. Ik lees ook in Frank's reply een soort sneer naar andere mensen die calibraties uitvoeren.
Eigenlijk is dat vaak de kern van Franks reply op andermans calibraties. : je zult het wel niet goed gedaan hebben.

En dat terwijl naar mijn ervaring/mening Rob betere calibraties doet dan Frank.

J.A.F._Doorhof

#28
Ik ben het daar dus niet mee eens Riwi, ik bedoelde het in geen enkel geval als een sneer, maar als je 2 uur doet over een grayscale calibratie dan is dat simpelweg niet normaal.

Over je opmerking van Rob kan ik geen antwoord geven, ik weet dat Rob filtert en ik niet als je dat als een betere calibratie ziet dan heb je gelijk, maar die discussie is al heel vaak gevoerd.
Ik ben niet zo een voorstander van filteren, en Rob wel, voor beide is wat te zeggen en geen van beide zijn de absolute waarheid, beide zijn een concessie, bij filtering in veel gevallen voor de kleurendriehoek en de balans, bij niet filteren een wat minder contrast ratio, er zijn projectoren die enorme winst halen met filteren en ook bij die units heeft ITC gewoon filters geleverd.
het is net waar de klant de voorkeur aangeeft, ik filter zelf ook regelmatig als een klant daar specifiek om vraagt, maar het laatste jaar eigenlijk zelden.

Waar het wel om draait is dat ik degene ben die altijd zijn nek uitsteekt om dingen uit te leggen en dat zet bij sommige mensen kwaad bloed blijkbaar, maar ik vind gewoon dat je een goede uitleg moet geven in iets wat zo ondoorzichtig is voor een klant als calibraties.
Calibraties is mijn passie en mijn beroep en ik geef daar ook informatie over als mensen het vragen, en kan dat meestal ook onderbouwen, als je de discussies goed leest zie je vaak dat ik hele lappen tekst post en als antwoord 2-3 regels krijg.
Er zijn maar een paar goede calibrateurs in Nederland aktief en zolang de projectoren/displays niet perfect zijn zal iedere calibrateur zijn/haar eigen manier hebben van waar de zwaarte punten liggen in de calibratie, bij de perfecte display zal als het goed is elke goede calibrateur een exact gelijke calibratie afleggen.

De post hier sloeg nogmaals puur op de review op AVS waar de HD350 in mijn ogen tekort word gedaan omdat de reviewer blijkbaar weinig ervaring heeft met DIT soort calibraties, want nogmaals 2 uur is gewoon belachelijk lang om een grayscale recht te krijgen.
Een half uurtje kan ik nog inkomen als je normaal een projector doet waar alle controls los van elkaar werken of in ieder geval redelijk los.

Dus alleen daarop sloeg mijn opmerking.
Feit blijft wel dat ik dagelijks calibreer en niet af en toe een projector of TV doe, maw de aantallen die ik onderhanden heb gehad lopen in de duizenden en op een gegeven moment mag je toch wel aangeven als je iets leest wat niet klopt dat dat niet klopt.
Dat kan voor iemand misschien over komen als een sneer maar dan maar een sneer die berust op waarheid zullen we maar zeggen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Kukeklekuuuu.....

Het zijn ook net kemphanen  ;D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

OBI WAN

He Jongens

ff afgezien van (sommige) meningsverschillen,
ik heb m'n zinnen al gezet op de tw5000, maaruh
als ik eerst deze 350 zie, en pas daarna de 5000, (beide gecalibreerd!),
ben ik dan verpest?, of is het verschil weer niet dusdanig.

Groetjes

Ad

riwi

Ik ben het met je eens dat 2 uur erg lang is. Misschien had de arme man een langzaam metende meter? Of het was echt een prutser ;) Ik had ook gelezen dat de JVC lastiger te calibreren is dan sommige andere projectoren.

Ik vind ook dat calibraties doen vaak ook een keuze is in consessies die je wilt doen. Dus je moet dan vragen aan de klant waar zijn voorkeur naar uit gaat : beste contrast, perfecte kleuren, absoluut zwart, maximaal schaduwdetail, wel of niet filteren,...

Mijn opmerking was omdat als reaktie op andere calibraties, de kern vaak is dat jij het anders had gedaan, en dat dat dan duidelijk beter is.


J.A.F._Doorhof

Ligt aan de persoon zelf.
Ik val voor het dynamische beeld van de JVC's en vind het beeld erg filmisch.
De TW5000 is een waanzinnig mooie projector die qua kleurechtheid het wint van de JVC maar toch ziet het beeld er wat digitaler uit en ik vind een automatische iris een mooi ding maar prefereer een native CR.

Maar er zit ook een behoorlijk prijs verschil in natuurlijk.

We zullen sowieso in de showroom een TW5000 en JVC RS20/750 als demo hebben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#33
@riwi,
Ik snap wel wat je bedoeld, meestal overleg ik ook met de klant bij twijfel gevallen.
De BenQ serie is een tijdje zo een twijfelgeval geweest en is hier ook regelmatig met een filter uitgevoerd, je haalde gewoon enorm veel winst met een filter tov een disbalans in de kleurendriehoek.

Het verschil zit hem er echter in dat ik iemand ben die niet alleen kijkt naar het beeld maar ook naar de meetresultaten en de gevolgen.
MAW rood is bv een emotie kleur als je een TV/Projector meer rood geeft zullen veel mensen dat als prettig ervaren, nadeel is echter dat de balans op dat moment uit de kleuren is, iemand die weet hoe een beeld eruit hoort te zien ziet dat, denk aan de sony red push bv, ik bedoel hier trouwens niet een calibrateur maar puur een KIJKER die weet hoe het eruit hoort te zien, nadeel is dat mensen vaak snel wennen, denk aan al die mensen die klaagde bij de overstap van CRT TV's naar LCD's ze wisten gewoon dat er iets niet klopte, nu is de techniek enorm vooruit gegaan maar nog steeds niet perfect en er zijn gewoon volkstammen die het nu ineens niet meer opvalt totdat ze weer zien hoe het hoorde.
Dat is misschien ook meteen mijn nadeel, ik heb een flinke theorie achtergrond en kennis van hoe het eruit hoort te zien en ik gebruik die in de calibraties.

In het eind ben ik iemand die zal kiezen voor zo goed mogelijke kleuren, dan de grayscale en dan de contrast ratio.
Win ik 50% op de CR en kost me dit 10% kleurechtheid doe ik dat natuurlijk ook, is het verschil bv 50/50 dan kies ik voor de volgorde zoals ik die net noemde.

Maar er is niet 1 wet voor een niet perfecte display, en zolang we nog steeds werken met feitelijk brakke projectoren/TV's als het aankomt op kleurechtheid en bitdiepte zul je ergens een concessie moeten doen.
Ik doe die concessie op een ander vlak als calibrateur B en C doet het waarschijnlijk weer anders.

Feit blijft dat als ik iets doe ik altijd informatie geef aan mijn klanten, sterker bij de calibratie leg ik exact uit wat er gebeurt en wat de waardes doen en waarom ik bepaalde concessies doe.
Ik heb nog nooit een klant filtering geweigerd omdat ik er niet achter stond, heb ze het wel afgeraden met uitleg, en soms toch uitgevoerd.
Uiteindelijk is de klant koning :D

het enige wat ik niet doe is op verzoek van een klant een grayscale blauwer maken of een gamma curve laten clippen.
Ik calibreer volgens de standaard en doe dat zo perfect mogelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

xynyx

Nu zijn er 2 topics over de 350. Lijkt me zinnig deze gewoon samen te voegen. Houdt de boel wel zo overzichtelijk.

J.A.F._Doorhof

Ik wil ze zelf liever apart houden, het zijn toch aparte reviews namelijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

audi-s3

waar zit de grote contrastverschillen in bij jouw meting en die van garmtz nl,

Garmtz meting:
Contrast 21427:1 (lens aperture 3 - iris maximaal open)
Contrast 26523:1 (lens aperture 2)
Contrast 29727:1 (lens aperture 1)

frank meting:
op iris 1 17510:1
op iris 2 14750:1
op iris 3 11386:1



J.A.F._Doorhof

#37
Ik DENK dat Garmt gemeten heeft met een meter die gericht stand naar het scherm.
Ik meet het contrast altijd met een pod die gericht staat naar de projector op dezelfde afstand voor alle projectoren.

Als ik de gretag gebruik gericht op het scherm kom ik ook een stuk hoger uit, maar dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de gretag bij dit soort projectoren erg onnauwkeurig word in het zwart te meten.
Met een pod gericht op de projector voorkom je dit soort dingen.

Rob en ik hebben een paar jaar geleden een keer daar over gepost ook door verschillen in metingen en ben toen ook overgestapt op een andere analyzer puur en alleen voor het meten van contrast.
Bij de oudere projectoren was het niet zo een probleem maar de nieuwe units gaan zo diep in het zwart dat het via het scherm meten met de eye1 beamer onbetrouwbaar is geworden.

Maar goed dat DENK ik, ik weet niet hoe ze het gemeten hebben.
Ik weet wel dat ik simpelweg altijd exact dezelfde methode hanteer dus bij mijn reviews kun je ze op die manier vergelijken.
Vandaar dat ik de reviews ook niet samen voeg, bij een andere manier van meten krijg je andere uitkomsten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

hoe zal de HD350 zich trouwens verhouden tot de Sony VW200.

J.A.F._Doorhof

VW200 is een mooie projector, maar ik vind persoonlijk de native contrast ratio van de JVC mooier.
Helemaal gezien de prijsverschillen gaat mijn PERSOONLIJKE voorkeur uit naar de JVC.
Maar goed zoals al vaak gezegd ik val gewoon voor de look van de Dila's.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

Is het bij iemand bekend wat de nieuwe JVC's doen op het gebied van ANSI contrast?
zet hier iets neer

garmtz

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  4, 2008, 21:05:04
Ik DENK dat Garmt gemeten heeft met een meter die gericht stand naar het scherm.
Ik meet het contrast altijd met een pod die gericht staat naar de projector op dezelfde afstand voor alle projectoren.

Ik meet exact hetzelfde als jij: Triochromat op statief 1 m van de projector af gericht naar de lens...

CitaatAls ik de gretag gebruik gericht op het scherm kom ik ook een stuk hoger uit, maar dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de gretag bij dit soort projectoren erg onnauwkeurig word in het zwart te meten.
Met een pod gericht op de projector voorkom je dit soort dingen.

Klopt.

CitaatRob en ik hebben een paar jaar geleden een keer daar over gepost ook door verschillen in metingen en ben toen ook overgestapt op een andere analyzer puur en alleen voor het meten van contrast.
Bij de oudere projectoren was het niet zo een probleem maar de nieuwe units gaan zo diep in het zwart dat het via het scherm meten met de eye1 beamer onbetrouwbaar is geworden.

Heb contrastmetingen met de eye-one eigenlijk nooit gedaan, omdat de metingen nooit reproduceerbaar en dus niet betrouwbaar bleken te zijn. Contrastmetingen met de pod naar de projector gericht ben ik pas gaan doen toen ik begon met reviews.

CitaatMaar goed dat DENK ik, ik weet niet hoe ze het gemeten hebben.
Ik weet wel dat ik simpelweg altijd exact dezelfde methode hanteer dus bij mijn reviews kun je ze op die manier vergelijken.
Vandaar dat ik de reviews ook niet samen voeg, bij een andere manier van meten krijg je andere uitkomsten.

Idem hier... :)

J.A.F._Doorhof

ok dan weet ik het niet.
Ik meet ook op 1 mtr van het scherm af.
Nu moet je je wel realiseren dat met dit soort contrast metingen er al snel een enorme afwijking te zien kan zien, bij contrast metingen onder de 10.000:1 zal dat veel minder snel gebeuren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Ik gebruik nu een handheld lichtmeter maar vroeger zet ik een 100IRE patroon op en dan de pod zo dicht mogelijk bij de projector zodat hij niet in de verzadiging gaat.
Dan heb je het beste resultaat omdat dan voor de pod het restlicht zo hoog is dat je het minst last van de omgeving hebt wel ga ik niet dichterbij als +/- 25cm.

Rob

diceman

#44
Daar me vrouw en ik toch in hilversum waren, even bij BB&G langsgegaan.Enerzijds voor de gezelligheid :smile:,anderzijds voor de Jvc.
Toeval wou dat er nog twee forumleden waren ( forumnaam ontschoten :(, eigen naam Bart en Bob, twee gezellige kerels), en zij waren in de homethaether ruimte voor zowel de 350/750 en hun pro broertjes rs10/rs20.

Was ook wel benieuwd naar de jvc, dus even een bakkie thee, films erin en kijken of liever gezegd smullen 8), wat een mooi en homogeen/natuurgetrouw plaatje projecteerde de jvc op het scherm.

De projector ziet er echt mooi uit, ronde vormen, fluisterstil en een gigantische lens :colgate:.
Tijdens het opstarten schuift het deurtje voor de lens weg en kan het feest beginnen.

Natuurlijk is het allemaal beschreven door diverse mensen, echter mijn mening is ga zelf kijken, en doe dan een uitspraak over, cr/lumen/cms, etc.Pas als je de jvc in actie heb gezien weet je waar men het over heeft, en kan je er echt over meepraten.

Diverse stukjes bluray gekeken ( transformers/batman) en keer op keer een zeer filmisch plaatje.

Daarna wisselde Bjorn de 350 voor de RS20, en het zal wel aan mij liggen, maar ik persoonlijk ( dus wat ik zelf ervaarde)zag niet /geen verschil in de twee types.Misschien de huidskleur iets natuurgetrouwer, maar was voor mij echt nihil.

Ook Bob en Bart zagen dacht ik niet schokkende verschillen
Moet wel eerlijk bekennen dat ik geen recent ben, en gewoon kijk wat ik mooi vind, daar gaat het uiteindelijk om.

Conclusie, beide types geven een zéér mooi beeld, en wellicht dat kritische leden wel verschil zien, en de 750/rs20 nemen ipv de 350.
Daar er zoveel over geschreven is het cms systeem in de jvc denkt ik, dat de mensen denken dat zonder dit systeem je minder beeld hebt, echter vergis je niet de 350 is schitterend en als je misschien net als ik (Bob eb Bart) geen/zeer weinig verschil ziet, lekker de 350 koopt en gaat zitten en geniet van je gehele bluray/dvd collectie.
Als dat laatste beetje voor jou toch belangrijk is koop dan de 750/rs20, echter ben je ook geen sloeber ;) als je de 350 koopt.

Zou zeggen mensen ga zelf oordelen, recensies zeggen minder dan je eigen oordeel, en maak een keuze.

Mijn keuze was al gemaakt, had de 350 besteld :wub: ( zou eerst eventueel voor de 750 gaan) maar van het verschil tussen beide jvc`s een SPL-1500r gekocht, zodat ik dubbel kan genieten.

Wou zowel Bjorn als Garmt wederom bedanken voor hun gastvrijheid, en ben benieuwd hoe Bob en Bart het hadden ervaren.

J.A.F._Doorhof

Vind zelf het verschil tussen beide toch wel behoorlijk.
Let vooral op het zwart niveau en de dynamiek van het beeld dan wint de HD750 het redelijk makkelijk.
HD350 is iets doffer en wat oververzadigt in vergelijk met de HD750.
Waarbij ik moet aanteken dat kleurechtheid inderdaad vaak wat juiste scenes moet hebben in de demo om het te laten zien, let vooral goed op rood, geel en groen en dan moet het wel duidelijk worden.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Citaat van: diceman op december 20, 2008, 22:24:10
Mijn keuze was al gemaakt, had de 350 besteld :wub: ( zou eerst eventueel voor de 750 gaan) maar van het verschil tussen beide jvc`s een SPL-1500r gekocht, zodat ik dubbel kan genieten.

Ah, jij hebt er ook al een besteld. Gefeliciteerd Diceman, welcome bij de 350-club  ;D (en de velo-club ;) )

Tube-freak

#47
Ik ben even nieuwschierig naar de term kleurechtheid.  Puur uit intresse niet als kritiek.

Als je een projector calibreert zou het dan niet zo moeten zijn dat de kleuren dan allemaal redelijk overeen moeten komen met andere gecalibreerde projectors.  Daar is tenslotte de calibratie voor, of zijn er nog andere dingen van invloed op de kleuren?




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

diceman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 20, 2008, 22:46:15
Vind zelf het verschil tussen beide toch wel behoorlijk.
Let vooral op het zwart niveau en de dynamiek van het beeld dan wint de HD750 het redelijk makkelijk.
HD350 is iets doffer en wat oververzadigt in vergelijk met de HD750.
Waarbij ik moet aanteken dat kleurechtheid inderdaad vaak wat juiste scenes moet hebben in de demo om het te laten zien, let vooral goed op rood, geel en groen en dan moet het wel duidelijk worden.



Frank, zoals ik juist probeer aan te geven, zie ik persoonlijk niet veel verschil tussen beide jvc`s
Als deze er is( zal ongetwijfeld zijn)valt het mij haast niet op, en persoonlijk denk ik het gros van de mensen, zoals je zelf wel eens zegt, bij calibraties zie je dingen waarvan je denkt, dat moet je toch zien, en men ziet het niet.

Daarom nogmaals mijn advies, ga zelf kijken, en maak dan je keuze, echter afgaan op wat een ander zegt/reviews, vindt ik niet de beste methode ( je kan het wel in je opnemen)daar je eigen ogen/gevoel het beste kunnen beoordelen wat voor jou de juiste keuze is.

diceman

#49
Citaat van: riwi op december 20, 2008, 22:54:25
Ah, jij hebt er ook al een besteld. Gefeliciteerd Diceman, welcome bij de 350-club  ;D (en de velo-club ;) )

Dank je wel Riwi, zie dat jij even wat kilometers hebt gemaaakt, hoezo geen haast  :laugh:
En genieten van het beeld, denk van wel is een plaatje O0