Subwoofer inspelen???

Gestart door mel, november 29, 2008, 07:37:46

Vorige topic - Volgende topic

mel

Hallo,

Ik heb gisteren net mijn nieuwe sub geplaatst, nu heb ik zo hier en daar iets gelezen over het inspelen van de sub. Wat moet ik hieronder verstaan en is het eigenlijk nodig?

Mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Marvin....

gewoon muziek luisteren en films kijken, dat ding speelt vanzelf wel in.

gr, Marvin.

Spijkie

Je zou kunnen merken dat de Sub nu wat meer "bonkerig" zou kunnen klinken, naar mate de Sub meer muziek heeft gemaakt / lucht heeft verplaatst wod de conus "losser" en zal deze ook iets dieper klinken en waarschijnlijk zul jeje sub daarop iets minder luid zetten.

Gewoon lekker muziek draaien met leuke bas erin dan gaat alles vanzelf.

Succes!

Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

yorkie13

idd gewoon aanzetten bij muziek en alvast grofweg instellen
na een weekje inspelen kan je vaak al het volume terugdraaien en de subwoofer verder afregelen
wil je het goed doen, wel met een db meter erbij en goede test dvd of cd gebruiken

mel

Wil dat zeggen: de eerste week muziekje draaien om beetje in te spelen en dan pas daarna het harde HT geweld?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Bart_M

yorkie13

een nieuwe ferrari zal je ook moeten inrijden
direct voluit gaan lijkt me niet echt verstandig

only1nékes

sorry weinig aan de pc en brievenbus vol, gelieve te mailen en ik zal zo snel mogelijk antwoorden :-)

Bart_M

Citaat van: RA SUBS op november 29, 2008, 10:06:59

Maakt echt niets uit. Wat moet er nu inlopen?

Als je heel snel wilt inspelen kan je de woofer ook uit de kast halen en een weekje laten wapperen met een sinus van 20Hz.

Marvin....

mel

Dat zijn allemaal tegengestelde meningen ::) :)

Marvin....

als je ziet wat voor testtoon er doorheen gejaagd wordt om te kijken of dat ding werkt zou ik me om een stukje muziek en een filmpje niet zo druk maken....

Interficior

Het is gewoon een veer die nog een beetje stug is. Als je deze een beetje losser wilt krijgen moet je hem flink oprekken. Ofwel rammen. :)
Take it or lease it

Marvin....

Citaat van: RA SUBS op november 29, 2008, 10:06:59

vertel dat de testrijder maar die dat ding voor de verkoop tot het uiterste heeft gedreven...  ;)

Marvin....

mel

mel

Citaat van: Interficior op november 29, 2008, 10:39:19
Het is gewoon een veer die nog een beetje stug is. Als je deze een beetje losser wilt krijgen moet je hem flink oprekken. Ofwel rammen. :)

en dat wil zeggen: meteen het zware HT geweld?

Marvin....

ik ben wel van mening dat er een subtiel verschil zit tussen rammen met HT-geweld en 3uur lang de maximale conus-uitslag bewonderen.....
als dat je insteek is.
maar gelijk op je (ab)normale volume meedraaien in de rest van de set moet/mag geen probleem zijn...

mel

ja, zwaar HT geweld is relatief he :)
Laten we zeggen een  geluidsniveau wat je nodig hebt voor een film

daxie

rammen op standaard geluidsniveau is wat ik ook gehoord heb...
Rustig inspelen heeft weinig zin.

solitaire

Citaat van: Bart_M op november 29, 2008, 10:12:30
Maakt echt niets uit. Wat moet er nu inlopen?

Als je heel snel wilt inspelen kan je de woofer ook uit de kast halen en een weekje laten wapperen met een sinus van 20Hz.

maar toch echt niet direct voluit :-\

het materiaal in een flinke woofer dat 'plooibaar' diend te zijn, is een aanzienlijk deel van het totaal ... inspelen dus :P

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

gast_001

Wederom hetzelfde oude verhaal  ;D

Woofers inspelen  ???
Elk chassis dat een fabriek verlaat heeft intern in de fabriek reeds enkele martelingen achter zich + kwaliteitskeurmerk gekregen.
Wat het dan nog voor zin heeft om een woofer rustig te laten inspelen......

Woofer vergelijken met het inrijden van een auto is een absurde vergelijking  :'( en slaat nergens op.

yorkie13

met inspelen bedoel ik niet aanzetten en het volume nauwelijks open
maar ook weer niet gelijk tot het uiterste gaan
vergelijk met een nieuwe Monolith leert dat in de praktijk het volume eerst 1/2 open staat, na enige dagen inspelen wordt het volume iets terug gedraaid daar de woofer al beter los is gespeeld en meer druk levert dan de subwoofer direct uit de doos
vervolgens heb je dan een betere idee om de subwofer af te regelen
in het begin hebben mensen tevens vaak het idee om de subwoofer flink hard te zetten want die moet je toch immers
horen en voelen
en dit mede aangezien er mensen zijn die zelfs de PB13 over zijn limiet heen krijgen o.a. met KFP

mel

Citaat van: RA SUBS op november 29, 2008, 17:57:23
met inspelen bedoel ik niet aanzetten en het volume nauwelijks open
maar ook weer niet gelijk tot het uiterste gaan
vergelijk met een nieuwe Monolith leert dat in de praktijk het volume eerst 1/2 open staat, na enige dagen inspelen wordt het volume iets terug gedraaid daar de woofer al beter los is gespeeld en meer druk levert dan de subwoofer direct uit de doos
vervolgens heb je dan een betere idee om de subwofer af te regelen
in het begin hebben mensen tevens vaak het idee om de subwoofer flink hard te zetten want die moet je toch immers
horen en voelen
en dit mede aangezien er mensen zijn die zelfs de PB13 over zijn limiet heen krijgen o.a. met KFP

KFP??

yorkie13