Upgraden huidige PC (XP2800+) naar HTPC

Gestart door WMC, november 28, 2008, 19:47:35

Vorige topic - Volgende topic

WMC

Na aanleiding van dit topic heb ik toch maar besloten mijn PC te upgraden om alle HD files fatsoenlijk af te kunnen spelen. Momenteel heb ik een AMD Athlon XP2800+ met 1Gb DDR ram. Een goede ATX kast heb ik, hierin zit ook een fatsoenlijke voeding, dus dat is in ieder geval niet nodig. Verder heb ik er twee IDE harde schijven in zitten en een DVD brander en speler.

Op Tweakers heb ik verschillende configuraties voorbij zien komen, maar er blijkt niet één waarheid te zijn, elk member heeft zijn eigen mening. Ik zou graag naar een onboard videokaart gaan uit kosten oogpunt, een PCI geluidskaart heb ik nog, dus dat hoeft in ieder geval niet erop te zitten. Wat is een leuke configuratie voor ongeveer €350,- om mijn huidige configuratie te upgraden?

Het liefste behoud ik in ieder geval een van mijn IDE schrijven, al weet ik niet of dit mogelijk is met het aantal aansluitingen. Een nieuwe SATA schijf zal ook wel nodig zijn denk ik zo, deze hoeft niet absurd groot te zijn aangezien ik ook een 1 Tb externe schijf heb.

Wat vragen die zo in me opkomen:
- Wat voor moederbord en past een mATX bord ook in een ATX kast?
- 4 Gb of 2 Gb intern geheugen?
- AMD of Intel?
- Dual of Quadcore?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

DennisV

Ben geen expert erin, maar weet wel dat sommige configs. goed doordacht zijn. Vooral als je gaat kijken naar de prijs.
Als voorbeeld config van WJUC:

CiteerBehuizing: Nox Media
Mooie goedkope strakke behuizing, Ledje achter de powerknop is wat fel, moet ik nog aanpassen
Processor: AMD Athlon 64 X2 4850e
Krachtig genoeg, mooie prijs, laag energie verbruik
Moederbord: GA-MA78GM-S2H
Onboard Grafische kaart die 1080P aankan!
Cpu-koeler: Scythe Shuriken
Deze koeler is breder dan de Scythe Ninja, en volgens het blad CT helpt dat bij het koelen van de Northbridge (hard nodig!)
Kastkoeler: coolermaster silent fans (12cm)  2 x
Plek zat, en superstille fans
Werkgeheugen: 2x Kingston 2GB PC2-6400
Voor de prijs hoef je het niet te laten

Na avonden en avonden puzzelen voor mijn eigen config. (waar ik nog steeds niet uit ben b.t.w.) Kwam ik tot de conclusie dat deze opstelling 1 van de beste is is qua prijs, kwaliteit verhouding.
moederbord pakt alles, compactible met dual en quad, en is niet duur
processor dual x2 4850e volstaat goed en is goedkoop in verhouding met de phenoms. Vooral als je gaat kijken naar de prijs / kwalitiet verhouding. slurtpt 45[W], phenoms e 65W, rest 95W>
Vele details had ik terug kunnen vinden op hardwareinfo.

En zoals in WJUC opstelling staat beschreven worden de meeste vragen van u wel beantwoord.

Gewoon een tip van iemand die zeer te spreken was over WJUC opstelling.
succes, :)

Marantz 7012//Dali opticon 6//Vokal//opticon 2//K-14//LG65C9

WMC

Citaat van: DennisV op november 28, 2008, 22:14:41
Ben geen expert erin, maar weet wel dat sommige configs. goed doordacht zijn. Vooral als je gaat kijken naar de prijs.
Als voorbeeld config van WJUC:

Na avonden en avonden puzzelen voor mijn eigen config. (waar ik nog steeds niet uit ben b.t.w.) Kwam ik tot de conclusie dat deze opstelling 1 van de beste is is qua prijs, kwaliteit verhouding.
moederbord pakt alles, compactible met dual en quad, en is niet duur
processor dual x2 4850e volstaat goed en is goedkoop in verhouding met de phenoms. Vooral als je gaat kijken naar de prijs / kwalitiet verhouding. slurtpt 45[W], phenoms e 65W, rest 95W>
Vele details had ik terug kunnen vinden op hardwareinfo.

En zoals in WJUC opstelling staat beschreven worden de meeste vragen van u wel beantwoord.

Gewoon een tip van iemand die zeer te spreken was over WJUC opstelling.
succes, :)

Om eerlijk te zijn verheldert het topic mijn vragen niet echt. De een kiest voor een Phenom, terwijl de ander zegt dat het niet nodig is. Dan heb je nog verschillende typen Phenoms en X2's, wat daaruit te kiezen? Energie verbruik zal me een worst wezen, de kast is groot genoeg en goed geventileerd. Ook vraag ik me nog af of IDE schrijven nog steeds aangesloten kunnen worden en of een mATX moederbord in een ATX kast past.

DrSmith

Citaat van: WMC op november 29, 2008, 18:52:01
Om eerlijk te zijn verheldert het topic mijn vragen niet echt. De een kiest voor een Phenom, terwijl de ander zegt dat het niet nodig is. Dan heb je nog verschillende typen Phenoms en X2's, wat daaruit te kiezen? Energie verbruik zal me een worst wezen, de kast is groot genoeg en goed geventileerd. Ook vraag ik me nog af of IDE schrijven nog steeds aangesloten kunnen worden en of een mATX moederbord in een ATX kast past.
Zolang je alles met HA af kunt spelen zou een X2 4850 genoeg zijn. Deze is erg populair omdat hij erg energiezuinig is en niet erg warm wordt.
Heb je echter ook (veel) bestanden die niet met HA kunnen worden afgespeeld, wordt de 4850 snel een bottleneck. Om gegarandeerd alle HD meteriaal af te kunnen spelen adviseert AMD een 6000+ (kan even de link niet vinden). Ga je nu voor een moederbord met een 780G chipset, is met een X2 de postprocessing uitgeschakeld, dit is van belang voor het deïnterlacen en upscalen van SD (en dan voornamelijk DVD's) materiaal.
Heb je dus bestanden die niet met HA afgespeeld kunnen worden en wil je je HTPC ook gebruiken voor het afspelen van DVD's, zou ik een Phenom aanraden. De 9150 verbruikt ook maar 65 Watt.

IDE schijven kunnen nog worden aangesloten, maar er zit tegenwoordig meestal maar 1 IDE slot op een moederbord. Je zou dus max. 2 schijven in master/slave configuratie aan kunnen sluiten. Dit is echter niet bevorderlijk voor de prestaties.

Een mATX bord past meestal ook in een ATX kast. De gaten in de plaat voor het moederbord zijn wel aanwezig, je hoeft alleen maar wat afstandshoudertjes te verwijderen/verplaatsen.

WMC

En wat zou je aanraden als je moest kiezen uit de Intel stal? Zijn deze sneller of langzamer?

Groeten en bedankt,

Tom

DrSmith

Intel is wat sneller dan AMD op dit moment, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan (ik weet je budget niet).
Wat moederbord betreft één die gebaseerd is op de 730i chipset van nVidia, die schijnen ook goed 1080/24 weer te kunnen geven. Geen Intel chipsets, die blijven toch achter bij wat nVidia maakt of een losse videokaart (bijv. HD4350).

WMC

Budget is rond de 350 voor een moederbord, processor, Ramgeheugen en een SATA harde schijf. Deze schijf hoeft niet uitzonderlijk groot te zijn aangezien ik ook een externe schijf van 1 Tb heb.

DrSmith

Dat moet te doen zijn.
Voorbeeld:
- MSI P7NGM-Digital € 110
- Intel Core 2 Duo E7200 €120
- 4 GB DDR2 6400 Geheugen rond de € 50
- 320 GB HDD rond de € 50
- Goede koeler (standaard koelers zijn nogal luidruchtig) rond de € 35

Zit je op € 365

Dit is maar een voorbeeld, er is vast meer qua mobo's en het type proc kun je ook nog mee spelen. Maar dat is iets waar ik je verder niet mee kan helpen, ik verkeer nl al jaren in het AMD kamp ;)

En misschien nog een tip: je noemt nog wel je 1TB externe schijf maar die is zo vol als je eenmaal met HD spul begint (heb zelf ondertussen zo'n 5 TB vol), hou hier wel rekening mee  ;)

WMC

Dit helpt me al een heel eind op weg, nog wel iets dat ik me af vraag. Kun je beter voor een goedkope QuadCore gaan of beter voor een duurdere DualCore? En wat betreft het geheugen kun je kiezen uit verschillende PC waardes, ik neem aan dat dit gekoppeld is aan het aantal MHz dat het geheugen kan verwerken, moet dit minimaal even groot zijn als de FSB van de processor?

WMC

Mijn ouders hebben besloten dat ze mijn pc wel over willen nemen. Dit betekent dat een QuadCore ook wel in aanmerking komt. Nu is de vraag natuurlijk, kun je betere een goedkope QuadCore kopen met 4x2.4 GHz of een DualCore met 2x3GHz. Deze zijn in prijs eigenlijk gelijk.

Groeten,

Tom