HTPC met ssd schijf

Gestart door Jeroen_S, november 14, 2008, 10:51:10

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen_S

Heeft er hier al iemand een htpc met een ssd als main hard disk? Ik ben zelf van plan om de mijne weer eens een stuk stiller te maken, heb nog een wat luidruchtige processorkoeler, en speel met het idee om alle harddisks (momenteel 4) eruit te knallen en 1 ssd ervoor in de plaats te zetten. De harddisks komen dan in een klein servertje buiten de woonkamer. Het is de bedoeling ook hierheen te gaan timeshiften (100 mbit bekabeld netwerk).
Zou ik in deze situatie met een goedkopere (mlc) ssd uitkomen? Deze zijn tegenwoordig ruim onder de €100 te vinden op internet (32Gb). Deze lijken vooral geen uitblinkers te zijn in schrijfsnelheid, maar dat heb ik in principe niet nodig als ik alle timeshifting over het netwerk ga doen toch?

SisterOfMercy

Of een kleiner SLC model, alleen't OS hoeft er toch op? De opslag is extern.
The kissing and the colour come crashing down

Hanky Panky

je zou ook een 2,5"  laptop hdd in een silencer kunnen hangen. Heb je toch meer snelheid en ongeveer dezelfde kosten lijkt me.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Jeroen_S

Citaat van: SisterOfMercy op november 14, 2008, 12:41:33
Of een kleiner SLC model, alleen't OS hoeft er toch op? De opslag is extern.

Zie inderdaad nu pas dat die ook niet meer zo duur zijn. 8Gig voor ca. €80, dat is nog te doen.. Binnenkort eerst het timeshiften over het netwerk eens testen (wil ff zeker weten dat dit ook met de hd zenders soepel loopt) en dan bestellen die hap!

CineSmurf

Wat is een goede tip voor een SSD? Ik zit er ook aan te denken één in mijn HTPC te stoppen, maar welke...
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

maxtrash

Citaat van: Jeroen_S op november 14, 2008, 10:51:10
Heeft er hier al iemand een htpc met een ssd als main hard disk? Ik ben zelf van plan om de mijne weer eens een stuk stiller te maken, heb nog een wat luidruchtige processorkoeler, en speel met het idee om alle harddisks (momenteel 4) eruit te knallen en 1 ssd ervoor in de plaats te zetten. De harddisks komen dan in een klein servertje buiten de woonkamer. Het is de bedoeling ook hierheen te gaan timeshiften (100 mbit bekabeld netwerk).
Zou ik in deze situatie met een goedkopere (mlc) ssd uitkomen? Deze zijn tegenwoordig ruim onder de €100 te vinden op internet (32Gb). Deze lijken vooral geen uitblinkers te zijn in schrijfsnelheid, maar dat heb ik in principe niet nodig als ik alle timeshifting over het netwerk ga doen toch?
of breng de hele htpc buiten de woonkamer en gebruik een wat langere hdmi-kabel...

SisterOfMercy

Citaat van: CineSmurf op november 22, 2008, 15:46:08
Wat is een goede tip voor een SSD? Ik zit er ook aan te denken één in mijn HTPC te stoppen, maar welke...

Zoek eens wat meer info over de jmicron controllers die in sommige SSD's zitten. Die dingen werken in sommige modellen heel erg slecht. Voor de rest je even inlezen op SLC en MLC, maar dat heb je wellicht al gedaan.

CineSmurf

Thanks. Ik ga me wat verder inlezen. Ondertussen dalen de prijzen gestaag door.  ;D
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Hakker

Citaat van: SisterOfMercy op november 23, 2008, 20:32:27
Zoek eens wat meer info over de jmicron controllers die in sommige SSD's zitten. Die dingen werken in sommige modellen heel erg slecht. Voor de rest je even inlezen op SLC en MLC, maar dat heb je wellicht al gedaan.
niet in sommige modellen. Alle modellen met een Jmicron controller en dat is alles wat je als betaalbaar kan beschouwen.

SisterOfMercy

CineSmurf

Inmiddels een schijf van 32Gb gekocht en in mijn PC gezet. Draait (niet dus, maar hoe noem je dat bij SSD's..) als een zonnetje!

Het valt me alleen op: ik heb nu windows en office geïnstalleerd en al 29GB van de 32 is gebruikt... Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Kan ik onderdelen (programma's die ik weinig gebruik bijvoorbeeld) niet op een andere schijf installeren? Iemand een idee hoe dit moet? Ik draai op Vista 64 bit.

kaajee

Ja een 32 Gb schijf(je) voor een Vista install is wel een beetje minimaal eigenlijk.
Maar waarom Office op een HTPC? Dat heb je toch niet nodig?
Als je een 32Gb SSD schijfje voor je HTPC OS wilt hebben zou ik hem zo kaal mogelijk houden en dan ook echt alleen maar als dedicated HTPC inzetten.

Wimpie007

Een hoop windows onderdelen kan je waarschijnlijk ook wel verwijderen.  Als je rechtsklikt op je schijf -> eigenschappen kiest en daar schijfopruiming uitvoert, wordt dit ook voorgesteld (in XP althans)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

CineSmurf

Bij Vista is het allemaal wat onduidelijk. Ik dacht één DVDtje met Vista en één CDtje met Office kan toch niet naar 32Gb opgeblazen worden, maar kennelijk wel....

Ik wil de PC ook kunnen gebruiken voor mijn werk... vandaar office.

Erik

Dan kun je je lol nog op. Ik had voor xp meer dan genoeg ruimte gereserveerd 20 gb, xp erop 4 gb dus 16 over, nu 1 jaar later al op 14gb weet niet niet waar hij al die rotzooi vandaan haalt. Zal ook veel in de program files map staan alhoewel ik altijd probeer daar niet te installeren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

CineSmurf

Achteraf had ik dus 64gb moeten kopen.  :-\

Heb de schijf inmiddels al op compressie staan, maar dat scheelt maar 1 gb.

Erik

Probeer dan zoveel mogelijk te de-installeren wat je niet denkt nodig te hebben, dan kan behoorlijk schelen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

CineSmurf

Maar, hoe weet ik welke files er niet nodig zijn? Ooit.... in windows 3.11 ... had je zo'n mooi schermpje waar je op kon aanklikken wat je wel of niet wilde installeren, maar Vista installeert gewoon alles.... met filenames waar je onmogelijk iets van kan aflezen...  ::)

SisterOfMercy

Eeh, neem XP? Het is toch een HTPC, lijkt me dat je daar geen vista voor nodig hebt?

CineSmurf

Dan heb ik niet zoveel meer aan de 6GB geheugen, aangezien XP dat niet kan aansturen. Maar, wellicht kan ik beter de SSD in een andere (XP) machine zetten en nog eens een grotere SSD kopen, als die betaalbaar worden.  :P

Erik

Citaat van: CineSmurf op november 29, 2008, 18:23:48
Maar, hoe weet ik welke files er niet nodig zijn? Ooit.... in windows 3.11 ... had je zo'n mooi schermpje waar je op kon aanklikken wat je wel of niet wilde installeren, maar Vista installeert gewoon alles.... met filenames waar je onmogelijk iets van kan aflezen...  ::)
ok ik heb geen vista dacht dat het daar ook al in zou zitten. weer een reden voor gene vista ;D
- Winston Churchill

Erik

Citaat van: CineSmurf op november 29, 2008, 21:23:04
Dan heb ik niet zoveel meer aan de 6GB geheugen, aangezien XP dat niet kan aansturen. Maar, wellicht kan ik beter de SSD in een andere (XP) machine zetten en nog eens een grotere SSD kopen, als die betaalbaar worden.  :P
wat gebruik je dan dta je 6gb nodig hebt? met 3.5gb kom je al een hele eind is mijn ervaring
- Winston Churchill

AllStar

Citaat van: CineSmurf op november 29, 2008, 21:23:04

XP x64? :)

SisterOfMercy

Met als kanttekening dat XP64 nogal wat overeenkomsten vertoont met Server 2003, dus als je geen passende drivers kan vinden, kan je altijd de W2K3 drivers proberen ;)

CineSmurf

Citaat van: Erik op november 29, 2008, 21:43:51
wat gebruik je dan dta je 6gb nodig hebt? met 3.5gb kom je al een hele eind is mijn ervaring

6GB leek me een lekkere hoeveelheid, zodat ik de swapdrive verder uit kan zetten.   ;D

Maar, ik denk dat ik de SSD er weer uit ga halen. Zonder swapfile hoor je de harddisk ook bijna niet. Ik ga maar eens bedenken wat ik anders met die SSD ga doen. Wellicht in een andere PC zetten, of in mijn laptop.