HDBios Dedicated Home Cinema/Gaming Zolder

Gestart door HDBios, november 4, 2008, 14:38:56

Vorige topic - Volgende topic

HDBios

Hallo allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben hier leek het me na m'n verhuizing toch leuk eens mijn nieuwe dedicated homecinema zolder setup te posten.
Het oogt nog een beetje kaal, en ik heb het in de eerste instantie 'bruikbaar' gemaakt.
Ik zie een hoop mooie theaters op dit forum, en ik doe hier ook fantastische ideeen op. Complimenten voor alle creativiteit!

Deze zolder is aardig groot voor een mooie setup, heeft voordelen, maar ook nadelen natuurlijk.

Aantal voordelen:

-grote ruimte, super akoestiek en geluidsisolatie is nauwelijks nodig omdat het de bovenste verdieping is van een woontoren. Tot 2 verdiepingen lager behoren ook tot mijn huis, dus van geluidsoverlast naar de onderburen is geen sprake zelfs bij een stevige HD sound met diepe bass.
-dedicated, dus geen concessies hoeven doen. Altijd startklaar.
-slechts 1 raam te verduisteren.

Nadelen:

-Schuin dak, dus geen mogelijkheid de projector hoog te monteren. Gaat ten koste van aantal zitplaatsen omdat in het midden niks kan staan.
-Grote ruimte, 35m2 en hoogste punt is 4.5 meter hoog. Moeilijk te verwarmen in de winter, moeilijk te koelen in de zomer omdat er ventilatiepunten zijn die niet gedicht kunnen/mogen worden.

Foto's geheel:

Apparatuur:

Versterker: Onkyo TX-SR605

4x KEF IQ 5 speakers rondom

1x IQ2c center speaker

1x Yamaha subwoofer YST-? (update volgt)

2 buttkickers, buttkicker + amplifier 1500W onder bioscoopstoelen (testsetup....ERG indrukwekkend!!!!)

-playstation 3
-xbox 360
-samsung bluray bd-1500

Sony Ruby VPL-VW100 1080p 3-lcd projector

Ik heb ervoor gekozen geen scherm te nemen. Mijn oude electrische Beamax scherm is simpelweg te klein 215 cm horizontaal), en de muren zijn mooi glad gestuuct waardoor je het verschil met scherm in het volledig donker (aardedonker, geen hand voor ogen te zien), totaal niet ziet. Breedte scherm is nu variabel van pakweg 2m-4.5m. Groter is i.v.m. de kijkafstand niet van toepassing. Voor films prefereer ik een groter scherm dan met gamen...vandaar.
Ik heb de optie screenpaint overwogen, alleen weet ik niet of dit verschil zal geven aangezien het beeld nu al werkelijk verbazend helder en scherp is. Graag tips hierover van iemand die ervaring heeft ;)
Ook aan de decoratie en verlichting wil ik nog een hoop veranderen. Ik heb een aantal leuke items besteld via marktplaats en ebay om het aantrekkelijker voor het oog in te richten, daarnaast wil ik een scheidingswandje bouwen met geluidsisolatie naar beneden (voor de kamer eronder). Het flisotrappegat laat namelijk het meeste geluid door.
Zoveel plannen... zoveel ideeen... het komt allemaal wel :)
Vragen, opmerkingen, commentaar, tips etc. zijn welkom!

sj0er-D

HEEL nice! om het effect van je butkickers te vergroten zou je je stoelen op een "podiumpje" kunnen schroeven en de buttkickers op het zelfde podium er bij monteren.

Sicco

cool man! lekker grote ruimte!
ik zie alleen 2 van je foto's niet...
veel mensen zweren bij een echt projectiescherm t.o.v. projecteren op de muur. ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het vraagt aan mensen die er wat vanaf weten zullen ze allemaal zeggen dat je een scherm moet nemen ;)
HT-set
Samsung PS50A656 | Denon 1906 | Klipsch Synergy F2k + F3c | MJ Acoustics Ref. I MKII sub | Pioneer DV-490s | Wii | PS3 | G&W Powerfilter | Soundbridge | HDX-1000 | Harmony 885 | Atlona + Monster + Spellbinder + Profigold

HDBios

Citaat van: Sicco op november  4, 2008, 15:01:02
cool man! lekker grote ruimte!
ik zie alleen 2 van je foto's niet...
veel mensen zweren bij een echt projectiescherm t.o.v. projecteren op de muur. ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het vraagt aan mensen die er wat vanaf weten zullen ze allemaal zeggen dat je een scherm moet nemen ;)

2 missende foto's geupload nu ;)
Wat het scherm betreft, I know...:) ze zeggen het allemaal, maar ik heb met beide ervaring, en ik moet zeggen. JA, het is waar in een gedeeltelijk verduisterde kamer (m'n vorige htkamer), maar op deze zolder met volledige verduistering en mijn huidige projector heb ik geen noemenswaardig verschil kunnen ontdekken. Dan kies ik in mijn geval liever voor een variabele projectiegrootte.

HDBios

Citaat van: sj0er-D op november  4, 2008, 14:58:04
HEEL nice! om het effect van je butkickers te vergroten zou je je stoelen op een "podiumpje" kunnen schroeven en de buttkickers op het zelfde podium er bij monteren.

Dat klopt! Ik heb e.e.a. geexperimenteerd, met helaas de verkeerde houtkeuze. MDF is niet aan te raden bij zoveel geweld. De schroeven trillen er letterlijk uit ook al zitten ze goed vast. Het blijft een soort van veredeld karton. Ik ga een multiplex constructie maken, deze bekleden en de stoelen erop monteren. Op dit moment staan ze eronder op het bijgeleverde metalen frame in de rubber doppen eronder. Dat blijft iig heel.

jantje112

Voor films allicht even een mooie zwarte rand aftapen?

HDBios

Citaat van: jantje112 op november  4, 2008, 16:48:29
Voor films allicht even een mooie zwarte rand aftapen?

Lijkt me geen goeie optie..
De verhouding van het beeldformaat van blu-ray is 2.35:1, DVD 16:9 en games varieert. Elke keer opnieuw aftapen is a hell of a job ;)

JeKa

Mooie ruimte!  8)

Citaat van: HDBios op november  4, 2008, 15:12:23
Dat klopt! Ik heb e.e.a. geexperimenteerd, met helaas de verkeerde houtkeuze. MDF is niet aan te raden bij zoveel geweld. De schroeven trillen er letterlijk uit ook al zitten ze goed vast. Het blijft een soort van veredeld karton. Ik ga een multiplex constructie maken, deze bekleden en de stoelen erop monteren. Op dit moment staan ze eronder op het bijgeleverde metalen frame in de rubber doppen eronder. Dat blijft iig heel.

Je moet de MDF gewoon verlijmen EN schroeven. Is in mijn  optiek toch erg fijn hout voor dergelijke klussen

Citaat van: HDBios op november  4, 2008, 21:31:12
Lijkt me geen goeie optie..
De verhouding van het beeldformaat van blu-ray is 2.35:1, DVD 16:9 en games varieert. Elke keer opnieuw aftapen is a hell of a job ;)

Een zwarte rand is toch wel HEEL mooi hoor! Je zou twee verschillende frames kunnen maken? Dus alleen een lijst als het waren en deze bekleden met velours oid.

HDBios

Mijn voorkeur was ook MDF idd, en verlijmen is idd een optie, maar het probleem met de buttkicker is dat je die niet kan lijmen. Je moet hem met 4 schroeven in het hout vastzetten en aangezien 1500 watt op een magneet aardig wat schoppen geeft, komt hij geheid uit het MDF zetten na een paar weekjes incl de seats. Heel die gaten zijn gewoon 2x zo breed geworden door de frictie wat ook nog eens vervelende resonantie met zich meebrengt. In dit geval is multiplex denk ik een betere keus. Zie mijn 2e geposte pic waar de mdfpulver te zien is.

Rob Eric Blank

Paul Landsmeer

Nice! Ziet er goed uit.

Ik vermoed alleen dat je center speaker te "licht" is om de vrij grote afstand naar je fronts te overbruggen. Misschien zou je voor een (nog) capabelere center moeten gaan ten behoeve van een mooie(re) horizontale overgang in het geluid. Bovendien zou de center wel iets hoger mogen, hij staat nu erg laag. De fronts iets dichter bij elkaar plaatsen helpt ook natuurlijk.

En een scherm is misschien niet strikt noodzakelijk, maar maakt het geheel wel meer af natuurlijk. Ook dit komt ten goede aan het bioscoopgevoel. Ik begrijp dat je tot ruim 4 meter breed projecteert, maar ik meen dat de Ruby dat niet aankan zonder de nodige concessies te doen aan de beeldkwaliteit. Een formaat van 2,5 of maximaal 3 meter leidt misschien tot, in zijn geheel genomen, betere prestaties. Bijkomend voordeel is dat je dan ook dichter op het scherm kunt zitten en dus wat meer midden in de kamer, wat weer ten goede komt aan de geluidsbeleving achter je.

diceman

Ziet er goed uit zo  :D.
Wordt de ruimte waar de Sony staat gekoeld, neem aan dat het er behoorlijk warm wordt daar achter het schot?
Vind het een goede oplossing, op deze manier.

DD2

Verry nice!  lekker chique tapijtkleurtje ook..    :D

HDBios

Citaat van: Paull op november  6, 2008, 13:28:48
Nice! Ziet er goed uit.

Ik vermoed alleen dat je center speaker te "licht" is om de vrij grote afstand naar je fronts te overbruggen. Misschien zou je voor een (nog) capabelere center moeten gaan ten behoeve van een mooie(re) horizontale overgang in het geluid. Bovendien zou de center wel iets hoger mogen, hij staat nu erg laag. De fronts iets dichter bij elkaar plaatsen helpt ook natuurlijk.

En een scherm is misschien niet strikt noodzakelijk, maar maakt het geheel wel meer af natuurlijk. Ook dit komt ten goede aan het bioscoopgevoel. Ik begrijp dat je tot ruim 4 meter breed projecteert, maar ik meen dat de Ruby dat niet aankan zonder de nodige concessies te doen aan de beeldkwaliteit. Een formaat van 2,5 of maximaal 3 meter leidt misschien tot, in zijn geheel genomen, betere prestaties. Bijkomend voordeel is dat je dan ook dichter op het scherm kunt zitten en dus wat meer midden in de kamer, wat weer ten goede komt aan de geluidsbeleving achter je.

Thanx :)
Ja, qua center staat de KEF iq6c als eerste in de planning om aan te schaffen. Ook wil ik de fronts upgraden naar een maatje groter. De center is idd te licht en moet ook wat hoger geplaatst worden omdat het lijkt alsof de hoogpolige vloerbedekking een deel van het geluid absorbeert (als je heel goed luistert).

Wat de projector betreft, ik heb idd een tooltje van Sony dat zegt dat 3.5m horizontale breedte vanaf die projectieafstand (4.5 m) de max is. Ook op projectorcentral.com wordt dat aangegeven) Maar de lichtopbrengst en contrast is nog steeds verbluffend bij een grotere breedte. Dat komt waarschijnlijk 2 door dingen:

1) Volledig verduisterde kamer. Geen hand voor ogen te zien.
2) de native beeldverhouding van 2.35:1 bij blu-ray. Dan klopt die tool natuurlijk niet meer, omdat het projectieoppervlak nu even groot is als het oppervlak van een 3.5m brede 4:3 of misschien 16:9 verhouding. In dit geval is 4-4.5m breed dus wel gerechtvaardigd, zelfs in de cinema modus.

HDBios

Citaat van: diceman op november  6, 2008, 15:03:15
Ziet er goed uit zo  :D.
Wordt de ruimte waar de Sony staat gekoeld, neem aan dat het er behoorlijk warm wordt daar achter het schot?
Vind het een goede oplossing, op deze manier.

Ik heb de projector zelf op high altitude modus gezet waardoor de fans iets harder gaan loeien. Maar je hoort ze niet omdat de projector achter de schotten zit.
Ik had er eerst ook m'n twijfels over, maar de ruimte achter de schotten heeft 4 pijpen naar het schuine dak waardoor de aanzuiging van de wind de ruimte passief koelt. Ik heb gemeten afgelopen zomer dat het daar 5 graden warmer is dan de kamer zelf na 4 uur 'beameren' Dat is niet schokkend en valt mooi binnen de specs dus conclusie was: Geen airco nodig.

stoffels

Akosoft

Ik zou een 1:78 dvd / blu ray in de speler doen en dat als maat gebruiken om zwart te omkaderen.
Op die manier zal elk formaat altijd binnen de omkadering vallen. Komt de beleving zeker ten goede. :)