Analoge kabel van pc-versterker welke beste prijs/kwaliteit?D/A converter optie?

Gestart door Dracoplasm, oktober 20, 2008, 19:34:26

Vorige topic - Volgende topic

Dracoplasm

Nu ik weer terug naar stereo ga en een stereo versterker heb zoek ik een manier om mijn iMac aan te sluiten. Digitaal is niet langer een optie.
De dropveter heb ik jaren geleden de deur al uit gedaan, daar wil ik niet op terug vallen.

Ik heb zitten kijken naar een Audioquest Mini-a (40 euro, de mini-1 75 euro nieuw) (of tweedehands een Mini-1/2 mits te vinden).

Mijn budget is rond de 50 euro. Tweedehands is ook geen enkel probleem. Wat wel een probleem is is de lengte, ik moet 5 meter hebben.

Wie heeft er een fantastische tip, een goed plan of de kabel die ik zoek in gedachte  ;D? Of is 'zelfbouw' ook een optie (door een waardig forumlid te laten maken in mijn geval ben ik bang).
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

bwolke

Ik heb zelf een Profigold maar ik zou ook voor deze toepassing een Audioquest de Mini-A aanraden

1 meter is 20 euro
2 meter is 25 euro
3 meter is 30 euro
5 meter is 40 euro

Dracoplasm

Citaat van: bwolke op oktober 20, 2008, 21:23:33
Ik heb zelf een Profigold maar ik zou ook voor deze toepassing een Audioquest de Mini-A aanraden

1 meter is 20 euro
2 meter is 25 euro
3 meter is 30 euro
5 meter is 40 euro

Waarom deze Audioquest? Deze heeft ook mijn voorkeur vanwege de prijs, maar wanneer het geluid beter is door gebruik te maken van een mini-1 ga ik liever daarvoor. De meeste muziek die ik luister komt van mijn iMac weg (Itunes), de kwaliteit is dus wel van enigszins belang.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

bwolke

Als voldoende niet genoeg is dan is niet genoeg.

De mini-1 kost 75 euro waar de mini-A 40 euro kost. Dit is een verschil van 87,5% maar of dit ook bijna 2 keer zo goed is dat moet je zelf proberen persoonlijk vind ik mini-jack uitgang van de iMac van veel mindere kwaliteit dan van m'n oudere eMac dus ik zou zeker die mini-1 niet kopen.

Als je echt goed geluid wilt van je iMac kun je misschien beter dit kopen: http://store.apple.com/nl/product/TG334ZM/A?fnode=MTY1NDA3MA&mco=NTU4NTc1 of nog beter een firewire dac.

Dracoplasm

Citaat van: bwolke op oktober 20, 2008, 21:43:03
Als voldoende niet genoeg is dan is niet genoeg.
De mini-1 kost 75 euro waar de mini-A 40 euro kost. Dit is een verschil van 87,5% maar of dit ook bijna 2 keer zo goed is dat moet je zelf proberen persoonlijk vind ik mini-jack uitgang van de iMac van veel mindere kwaliteit dan van m'n oudere eMac dus ik zou zeker die mini-1 niet kopen.
Als je echt goed geluid wilt van je iMac kun je misschien beter dit kopen: http://store.apple.com/nl/product/TG334ZM/A?fnode=MTY1NDA3MA&mco=NTU4NTc1 of nog beter een firewire dac.

Misschien is een externe dac in de toekomst wel wat maar op dit moment niet. Ik vindt het ook jammer dat de iMac niet langer digitaal aangesloten kan worden, helaas wil de nieuwe versterker niet mee werken dus moet ik iets anders  ;)

Flickr photostream

bwolke

Misschien heeft Apple gedacht dat wanneer mensen hun iMac digitaal willen aansluiten ze maar een Airport Express moeten kopen. De Lacie Firewire speakers zijn ook wel mooi maar die zijn wit en dat staat weer niet zo mooi bij de alu/zwart iMac.

Dracoplasm

Citaat van: bwolke op oktober 20, 2008, 21:54:15
Misschien heeft Apple gedacht dat wanneer mensen hun iMac digitaal willen aansluiten ze maar een Airport Express moeten kopen. De Lacie Firewire speakers zijn ook wel mooi maar die zijn wit en dat staat weer niet zo mooi bij de alu/zwart iMac.

Ik heb een ondertussen 1,5 jaar oude iMac, dus de witte. Maar goed ik ga onder geen enkele voorwaarde losse luidsprekers op mijn iMac aansluiten.

Flickr photostream

Dracoplasm

Nog andere mensen met een mening? is het misschien een optie (als zoiets bestaat) om digitaal (optisch) naar een los kastje te gaan met dac daarin die overgaat in analoog naar de versterker?

Flickr photostream

Dracoplasm

Zou een d/a converter misschien iets zijn. De iMac dan digitaal daarop aansluiten en de converter analoog op mijn verterker?

Flickr photostream

hifi | Roderick

Dracoplasm

Citaat van: AV123 Benelux op oktober 24, 2008, 12:14:14
Dat zou wel de ideale oplossing zijn ja

Natuurlijk wel een duurdere optie, maar betekend dat wanneer ik mijn cd's op de iMac (op de beste mogelijke kwaliteit) zet de cd's in theorie vergelijkbaar klinken als uit mijn Arcam dvd-speler. Wat zou een leuke converter zijn, of een nette dac (wel tweedehands). Ik zag net dat er een Micromega verkocht werd, was op zich wel leuk geweest misschien.

Flickr photostream

hifi | Roderick

Citaat van: Dracoplasm op oktober 24, 2008, 12:21:55
Natuurlijk wel een duurdere optie, maar betekend dat wanneer ik mijn cd's op de iMac (op de beste mogelijke kwaliteit) zet de cd's in theorie vergelijkbaar klinken als uit mijn Arcam dvd-speler. Wat zou een leuke converter zijn, of een nette dac (wel tweedehands). Ik zag net dat er een Micromega verkocht werd, was op zich wel leuk geweest misschien.

Er is veel te koop, maar ik vind de CI Audio VDA-2 erg goed en zeer betaalbaar.

Icm een iMac is die perfect, heb ik zelf ook gebruikt en klinkt erg goed. Gaat zeker veel beter klinken dan de Arcam DVD speler.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

marconist

Citaat van: Dracoplasm op oktober 20, 2008, 21:45:10
Ik vindt het ook jammer dat de iMac niet langer digitaal aangesloten kan worden, helaas wil de nieuwe versterker niet mee werken dus moet ik iets anders  ;)

Ik heb een alu Intel iMac.
Prima digitaal uit (optisch), zo de versterker in, via Toolplayer.
Is standaard op al die dingen .......

-madison-

Moet je natuurlijk wel een optische ingang hebben op je versterker ;) En daar ligt nou juist het "probleem" hier..
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Dracoplasm

Citaat van: celerontje op oktober 24, 2008, 18:01:13
Een Firewire geluiskaart zou je ook aan kunnen denken?

Liever niet, vind de dunne spdif kabel wel prettig door mijn huis.

Flickr photostream

hifi | Roderick

Je kunt ook een Airport Express gebruiken als je met iTunes werkt, dan kun je die vlakbij je versterker zetten en heb je geen 5 meter lange kabel door je huis lopen.

Dracoplasm

Citaat van: AV123 Benelux op oktober 24, 2008, 19:29:29
Je kunt ook een Airport Express gebruiken als je met iTunes werkt, dan kun je die vlakbij je versterker zetten en heb je geen 5 meter lange kabel door je huis lopen.

Maar een airport express heeft geen dac aan boord...
Ik denk persoonlijk dat ik met een losse dac een beter resultaat krijg dan met een goede (Audioquest Mini-1/2) analoge kabel.

Flickr photostream

Audiofiel

Citaat van: Dracoplasm op oktober 24, 2008, 20:24:18
Maar een airport express heeft geen dac aan boord...

Juist wel. Je kunt de AEX gebruiken met zijn analoge uitgang (via de ingebouwde DAC) of via de optische digitale uitgang. Het leuke is dat je kunt beginnen met het eerste en dan doorgroeien naar het tweede als je een betere kwaliteit wilt...

Enige nadeel is dat je alleen geluid uit de AEX krijgt via iTunes. Dus niet geluid van een filmpje. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Dracoplasm

Citaat van: Audiofiel op oktober 24, 2008, 20:27:45
Juist wel. Je kunt de AEX gebruiken met zijn analoge uitgang (via de ingebouwde DAC) of via de optische digitale uitgang. Het leuke is dat je kunt beginnen met het eerste en dan doorgroeien naar het tweede als je een betere kwaliteit wilt...

Enige nadeel is dat je alleen geluid uit de AEX krijgt via iTunes. Dus niet geluid van een filmpje. ;)

Tot het nadeel werd genoemd groeide mijn interesse. Helaas kijk ik vrij veel films/serie's via de pc. Ik wil gewoon één oplossing, natuurlijk wel meteen de 'beste'  ;)

Flickr photostream

Audiofiel

Citaat van: Dracoplasm op oktober 24, 2008, 20:33:02
Tot het nadeel werd genoemd groeide mijn interesse. Helaas kijk ik vrij veel films/serie's via de pc. Ik wil gewoon één oplossing, natuurlijk wel meteen de 'beste'  ;)

Dat is digitaal uit, via een goede DAC. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Een dure analoge kabel op een PC heaphone uitput is echt zonde van je geld
Wat zit er tegenwoordig in de intel Macjes AC97? (Realtek?)
JBL PRX Power!

Dracoplasm

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2008, 20:42:59
Een dure analoge kabel op een PC heaphone uitput is echt zonde van je geld
Wat zit er tegenwoordig in de intel Macjes AC97? (Realtek?)

Dat vindt ik dus ook, geef liever wat meer geld uit aan een aardige Dac.

Citaat van: Audiofiel op oktober 24, 2008, 20:39:25
Dat is digitaal uit, via een goede DAC. 8)

Oke, dat is dan duidelijk  ;D

Ik zat zelf te kijken naar een tweedehands dac tot +/- 150 euro om te beginnen.
De Micromega hier op het forum is net verkocht, China heeft veel via ebay te bieden maar wat daarvan iets is weet ik niet.
De Arcam (Black Box dacht ik) heeft gene spdif in. Dus kijk ik nu naar een Beresford TC-7510 DAC 24 Bit/96K D/A Converter, lees er veel goede over maar ook veel verhalen over een zgn 'hype.' Het liefst heb ik een klein apparaat.

Flickr photostream

Raphie

JBL PRX Power!

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.