Trance als referentie muziek, wat mij betreft wel!

Gestart door THX-UltraII, oktober 17, 2008, 09:17:23

Vorige topic - Volgende topic

neverywhere

Trance is k**muziek....referentie materiaal...tssss..de meeste trance is de computer niet eens uitgeweest tijdens het maken...zo steriel als de p**t.   Bovendien, als er al een zangstem te horen is dan is ie verzopen in de galm.
Let wel, als u graag trance luistert en het ook op de VAD had willen horen dan zeg ik Ok...maar om het als referentie te gebruiken is hetzelfde als een opel kadett gebruiken als referentie voor auto's! Het mag wel maar het is onzin!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Raphie

Da's ook een mening, alleen je criteria voor referentie ontgaan me even in je betoog. ::)

Ik schijt zo langerzamerhand op de wannabee fielen die praten over hun "intieme opnames" in zuidfranse kloosters van misbruikte russiche koorknaapjes die hun aria krijsen.

Of van barok viooluitvoeringen waarvan de audiofiel kan horen dat de muzikant z'n strijkstok links draagt. Of van de luisteraar die nu echt vindt dat Ruck en Twatty midden op het dressoir zitten te spelen i.p.v. 20cm er voor. ROT TOCH OP.......

Berdien Stenberg zit niet met haar fluit precies in het midden tussen je speakers. En "The girl in the other room"  is nog nooit is jouw room wezen spelen....... Dus steek je credible referenties maar waar de zon NIET schijnt!.  opzouten. Klinkt het goed dan klinkt het goed, is de set kut dan klinkt het kut.... daar is geen "credible" muziek voor nodig.
JBL PRX Power!

DJ-Foxx

neverywhere

Citaat van: Raphie op oktober 19, 2008, 14:39:29
Da's ook een mening, alleen je criteria voor referentie ontgaan me even in je betoog. ::)

Beter lezen dan maar?

Ik schijt zo langerzamerhand op de wannabee fielen die praten over hun "intieme opnames" in zuidfranse kloosters van misbruikte russiche koorknaapjes die hun aria krijsen.

Fijn voor u maar ik kan mij niet herinneren ooit zo iets gepost te hebben...u doelt toch hopelijk niet op mij?

Of van barok viooluitvoeringen waarvan de audiofiel kan horen dat de muzikant z'n strijkstok links draagt. Of van de luisteraar die nu echt vindt dat Ruck en Twatty midden op het dressoir zitten te spelen i.p.v. 20cm er voor. ROT TOCH OP......

Nee, opr*****n doe ik niet....en ja, je kan soms horen of iemand zijn strijkstok links draagt.....dit in tegenstelling tot trance waar alleen plat gecompreste sampeltjes worden gebruikt.....

Berdien Stenberg zit niet met haar fluit precies in het midden tussen je speakers. En "The girl in the other room"  is nog nooit is jouw room wezen spelen.....

Jawel!

.. Dus steek je credible referenties maar waar de zon NIET schijnt!.  opzouten.

Nee, doe jij dat maar met je trance!

Klinkt het goed dan klinkt het goed, is de set vrouwelijk geslachtsdeel dan klinkt het vrouwelijk geslachtsdeel.... daar is geen "credible" muziek voor nodig.

Zekers....zolang trance maar geen referentie wordt....want dat is het niet!
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!

bwolke

Ik ben het met neverywhere eens. Trance is geen referentie. Mijn criteria voor referentie zijn: Echte instrumenten en stemmen van zangers of zangeressen. Plaatsing in de breedte of diepte vind ik persoonlijk niet belangrijk omdat je als je in het concertgebouw zit ook geen enkel instrument in de diepte of breedte kunt plaatsen. Dynamiek vind ik wel heel belangrijk en of een bepaald instrument natuurgetrouw in juiste proportie wordt weergegeven.

Raphie

Citaat van: bwolke op oktober 19, 2008, 17:13:18
Ik ben het met neverywhere eens. Trance is geen referentie. Mijn criteria voor referentie zijn: Echte instrumenten en stemmen van zangers of zangeressen. Plaatsing in de breedte of diepte vind ik persoonlijk niet belangrijk omdat je als je in het concertgebouw zit ook geen enkel instrument in de diepte of breedte kunt plaatsen. Dynamiek vind ik wel heel belangrijk en of een bepaald instrument natuurgetrouw in juiste proportie wordt weergegeven.
Defineer werkelijkheid?
JBL PRX Power!

bwolke

Het woord werkelijkheid heb ik niet gebruikt. Waarom moet ik het defineren?

solitaire

In mijn ogen kan je alle typen muziek gebruiken als referentie-muziek. Afhankelijk welk type muziek voor iemand belangrijk is.

Voor de muziek die voor mij belangrijk is (folk/blues/jazz) zou ik met trance te weinig beoordelingspunten hebben om als referentie te kunnen dienen. Trance brengt wel weer nieuwe beoordelingspunten met zich mee tov. folk/blues/jazz, echter zijn die voor mij vaak van weinig of geen zeggingskracht.
Ik bedoel, LF-slam hoeft voor mij niet appart beoordeeld te worden, aangezien het in 'mijn type muziek' nagenoeg geen rol speeld ... En zo zal een trancer bv. waarschijnlijk niets met materiaal-struktuur als beoordelingspunt kunnen ...

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Raphie

Citaat van: bwolke op oktober 19, 2008, 17:13:18
Mijn criteria voor referentie zijn:
Echte instrumenten
Dynamiek vind ik wel heel belangrijk
een bepaald instrument natuurgetrouw in juiste proportie wordt weergegeven.

Is voor mij dus refereren aan de werkelijkheid. Ik denk dat ik maar eens een topic ga starten met door synthese opgewekte instrumenten en met de microfoon opgenomen echte instrumenten. Durf te wedden dat de grootste audiofielen GENADELOOS door de mand vallen
Zal niet de eerste zijn die substractieve synthese verward met een paardehaar gitaar.
JBL PRX Power!

neverywhere

Simpel...de muziek met sampeltjes is k**muziek en die met echte instrumenten mooi. ;D

Interficior

Ik ben helemaal geen fan van trancemuziek, ik vind de meeste trance die ik hoor erg saai.

Maar ik ben er helemaal voor om de standaard audiofiele ceedees los te laten en eens speakers op andere kwaliteiten. Wat ik zelf belangrijk vind is dat een speaker lelijk kan klinken als dat [in mijn ogen] moet. Luister maar eens een elektrische vervormde gitaar op de meeste speakers en het klinkt in 99% van de gevallen te soft, te mooi, te lieflijk. Zo'n gitaar moet SCHEUREN en lelijk klinken naar mijn mening.

Ook heb ik mijn Nightmare Outdoor eens meegenomen, en dan hoor je nog redelijk detail vanuit het publiek, en hoor je duidelijk timbreverschillen. Desondanks is het belangrijk dat die muziek er met genoeg agressie uit kan komen terwijl andere muzieksoorten nog zacht blijven klinken.

Ook maken veel mensen geen onderscheid tussen "goed opgenomen" en "zacht niveau gemastered" en "goed gemastered".
Take it or lease it

manta

Citaat van: neverywhere op oktober 19, 2008, 20:56:32
Simpel...de muziek met sampeltjes is k**muziek en die met echte instrumenten mooi. ;D

En waar komen sampeltjes vandaan   ;) ;D

Als het maar goed klinkt, maakt niet uit hoe het gemaakt is  :D

ShellBeach

Ik durf systemen wel eens kraken met deze Shpongle CD:

Er zit vanalles in, van spaanse flamenco invloeden tot de meest gekke goa trance effectjes.

Ik vind Tiesto niet goed genoeg, de opnames zijn gewoon niet zuiver genoeg er zit veel grain in alsof het door een goedkoop mengpaneeltje is gehaald, wat op een referentieset onmiddelijk door de mand valt. Klinkt als een slechte voorversterker. Armin heeft er ook last van - veel te ijl kwa geluid, alleen is het wel luisterbaar.

Nog een setkraker CD is

Jaia Fiction

vooral de remixen van een bekend klassiek stuk. Fuck de kuchpauzes die produceres eruit mixen, deze zitten gewoon in de mix.

en deze Banco de Gaia

S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

BWzes03

Citaat van: Interficior op oktober 19, 2008, 21:30:08
Ik ben helemaal geen fan van trancemuziek, ik vind de meeste trance die ik hoor erg saai.

Maar ik ben er helemaal voor om de standaard audiofiele ceedees los te laten en eens speakers op andere kwaliteiten. Wat ik zelf belangrijk vind is dat een speaker lelijk kan klinken als dat [in mijn ogen] moet. Luister maar eens een elektrische vervormde gitaar op de meeste speakers en het klinkt in 99% van de gevallen te soft, te mooi, te lieflijk. Zo'n gitaar moet SCHEUREN en lelijk klinken naar mijn mening.

Ook heb ik mijn Nightmare Outdoor eens meegenomen, en dan hoor je nog redelijk detail vanuit het publiek, en hoor je duidelijk timbreverschillen. Desondanks is het belangrijk dat die muziek er met genoeg agressie uit kan komen terwijl andere muzieksoorten nog zacht blijven klinken.

Ook maken veel mensen geen onderscheid tussen "goed opgenomen" en "zacht niveau gemastered" en "goed gemastered".

Wow, ehh... Nightmare is wel even een gigantische depature van Trance waar dit topic eigenlijk over ging, maar inderdaad, ook daar kan wel het een en ander aan "gehoord" worden....

Vooral een live set, (Mysteryland '98 Thunderdome dubbel CD bijv.)  niet de mooiste opname, heelveel ruis, drops en gejoel van publiek, maar niettemin een sfeermaker....
Alleen zou ik het zelf niet op mijn huis installatie draaien, maar alleen in de auto, daar kan het ongegeneerd hard worden opgetrokken bij 120km/h hoor je je buurman toch niet....
(persoonlijke mening...)
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

_-Tijmen-_

Vind het een beetje kinderachtig om met zoveel gescheld over muziek te praten.
Smaak is iets persoonlijks. En je zoekt je speakers uit bij jou muziek smaak. Misschien klinkt de ene set met jazz heel goed wat het bij trance veel minder klinkt.

Zo heb ik met het nummer  Silence - Tiesto (bij die hoge vrouwen stem) Al redelijk wat speakers die de hoge toon toch niet mooi konden weergeven.

Dus trance kan zeker wel al referentie gebruikt worden. Als het je muziek smaak maar is.

En al die mensen hierboven met hun samples..... Wie heeft er nou 1 van de beste jazz spelers in een ruimte met perfecte akoestiek gehoord? Denk maar weinig. Die gaan ook uit van een idee hoe muziek zou moeten klinken niet hoe het in het echt klinkt.

ShellBeach

Ik luister naar redelijk wat electronische muziek, en ik ken maar weinig zaken die referentie zijn buiten een aantal goa plaatjes die goed gemastered zijn en waar ze ook nog echte instrumenten en vocals in betrekken.

Wat ook verziekt is het low-fi effect van de meeste mix muziek. Zo heb ik bvb Progression Sessions Vol.10: LTJ Bukem feat MC Conrad.

CD1 is de live versie met de drum'n'bass track van LTJ Bukem voorzien van de vocalen van MC Conrad
CD2 is enkel de achterliggende drum'n'bass track van LTJ Bukem

Ik moet er geen tekeningetje bij maken wat het beste klinkt. Zolang electronische muziek door een cheap mengpaneeltje gaat en/of brakke PA sets, en dat opnieuw gecapteerd wordt, zal ik Drum'n'bass mixes alsook de meeste trance zoals Tiesto nooit erieus kunnen nemen als referentie. Zelfs op mijn autoradio hoor ik zo al het verschil.

Er is zoveel electronische muziek welke niet door een analoge mixer wordt gehaald (de meeste electro, en artiesten zoals Booka Shade) en wel clean klinkt. Maar er zit dan weer niks echts in, het is allemaal computer based, dus als referentie waardeloos. Nog zo'n voorbeeld is Stonehedge.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

bwolke

Citaat van: _-Tijmen-_ op december 15, 2008, 21:31:49
Vind het een beetje kinderachtig om met zoveel gescheld over muziek te praten.
Smaak is iets persoonlijks. En je zoekt je speakers uit bij jou muziek smaak. Misschien klinkt de ene set met jazz heel goed wat het bij trance veel minder klinkt.

Zo heb ik met het nummer  Silence - Tiesto (bij die hoge vrouwen stem) Al redelijk wat speakers die de hoge toon toch niet mooi konden weergeven.

Dus trance kan zeker wel al referentie gebruikt worden. Als het je muziek smaak maar is.

En al die mensen hierboven met hun samples..... Wie heeft er nou 1 van de beste jazz spelers in een ruimte met perfecte akoestiek gehoord? Denk maar weinig. Die gaan ook uit van een idee hoe muziek zou moeten klinken niet hoe het in het echt klinkt.

Bij het voorbeeld wat jij aanhaalt is trance niet de referentie maar de vrouwenstem. Trance is geen referentie omdat het geen opname is van een instrument en daarmee dus niet kan verwijzen naar de realiteit.

GPO

Citaat van: Raphie op oktober 19, 2008, 14:39:29

Of van barok viooluitvoeringen waarvan de audiofiel kan horen dat de muzikant z'n strijkstok links draagt. Of van de luisteraar die nu echt vindt dat Ruck en Twatty midden op het dressoir zitten te spelen i.p.v. 20cm er voor. ROT TOCH OP.......

Berdien Stenberg zit niet met haar fluit precies in het midden tussen je speakers. En "The girl in the other room"  is nog nooit is jouw room wezen spelen....... Dus steek je credible referenties maar waar de zon NIET schijnt!.  opzouten. Klinkt het goed dan klinkt het goed, is de set vrouwelijk geslachtsdeel dan klinkt het vrouwelijk geslachtsdeel.... daar is geen "credible" muziek voor nodig.

Fantastisch! Ik deel volledig je mening. Dat geouwehoer constant over of je met het ene kabeltje 10 cm verder op de rij zit, of dat je opeens iets links uit het midden het geschuifel hoort van een van muzikanten in een strijk-orkestje van een opname uit 1965... haha... get a life....  :P

De meeste trance die ik heb (Tiesto en wat best of dingetjes), klinkt in mijn oren vrij goed. Ik moet het namelijk meestal doen met metal-opnames. Uitzonderingen daargelaten (Opeth of Nevermore bv), zijn de meeste daarvan niet echt heel goed (hoewel het de laatste 10 jaar steeds beter gaat) en vooral heel erg verschillend van elkaar.  :-\

Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K

Perfectionist

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 09:17:23
Er heerst een algemeen beeld van referentiemuziek dat vaak neerkomt op Jazz, Rock en Klassiek.
Er wordt echter nooit gesproken over Trance muziek; hier wordt altijd met een knipoog naar gekeken dat het alleen leuk is om even te testen hoe hard je speakers gaan en even BOEM BOEM teweeg te brengen.

Wat mij betreft niet waar.

Afgelopen weekend de laatste State of Trance van Armin van Buuren aangeschaft en dit is wat mij betreft echt wel referentiemateriaal! De dynamiek op deze cd is superieur en er zitten genoeg instrumenten, laag en vocals in om je speakers tot het uiterste te laten gaan.

Dus wat mij betreft kan ook dit soort muziek zeker op een VAD show gedraaid worden! (Zit er niet in maar toch 8)).

Helemaal mee eens.  8) Beter dan die eeuwige Diana Krall op shows als de VAD.

Daarbij is referentie een veel misbruikt woord, alsof dat alleen voor akoustisch materiaal zou kunnen gelden. Ik heb voor de keuze van mijn versterker destijds Adagio voor Strings (Tiesto) o.m. als muziek gebruikt, de kern, zo je wil, daarbij is hoe zeer ik wel of niet geraakt ben door de wijze van weergeven.
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

Douma

CiteerTrance is geen referentie omdat het geen opname is van een instrument en daarmee dus niet kan verwijzen naar de realiteit.

Is referentie dan direct verbonden met realiteit? Naar mijn mening niet, maar het kan zijn dat ik een verkeerd beeld van het begrip referentie heb. Ik luister zelf enorm veel  elektronische muziek waaronder een hoop house. Ik heb een aantal cd's die wat geluidskwaliteit betreft boven de rest uitsteken. Nieuw gekochte albums vergelijk ik wat geluidskwaliteit altijd met deze cd's. Deze cd's zijn op het gebied van house dus mijn referentie.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Jimmy Conway

Iedereen heeft het over referentie muziek.

Wat is dat dan? Wat doe je daar dan mee?
Een referentie is een verwijzing. Waar probeert men dan naar te verwijzen?

bwolke

Citaat van: Perfectionist op december 15, 2008, 22:50:00
Ik heb voor de keuze van mijn versterker destijds Adagio voor Strings (Tiesto) o.m. als muziek gebruikt, de kern, zo je wil, daarbij is hoe zeer ik wel of niet geraakt ben door de wijze van weergeven.

Adagio for Strings is een klassiek stuk. Ik vraag me af in hoeverre je de mate waarin je geraakt ben door de muziek aan trance kunt toerekenen. Persoonlijk denk ik dat de emotie die je voelt bij het horen van de muziek komt van Samuel Barber.

Sonic Circle

Persoonlijk denk ik dat dat net zo goed kan komen door de heerlijk rauwe synth-bass die in de remix van Tiesto is gebruikt. Al geef ik je gelijk dat hij er inderdaad een remix van heeft gemaakt die de emotie van het origineel over weet te brengen. En daarbij zeg ik gelijk dat ik het absoluut niet Tiesto's sterkste plaat ooit vind.

Ik zou graag eens naar bijvoorbeeld Sasha's Involver willen luisteren op een set die zogenaamd referentiemateriaal fantastisch weer weet te geven. Ben erg benieuwd hoe die dan klinkt.

Perfectionist

Citaat van: bwolke op december 15, 2008, 23:26:42
Adagio for Strings is een klassiek stuk. Ik vraag me af in hoeverre je de mate waarin je geraakt ben door de muziek aan trance kunt toerekenen. Persoonlijk denk ik dat de emotie die je voelt bij het horen van de muziek komt van Samuel Barber.

Wel aanmatigend dat je voor mij denkt te kunnen bepalen waardoor ik geraakt ben.  :o

De referentie hier was het verschil per versterker in de mate waarin ik geraakt werd. Dus trance was wel degelijk differentiërend in een versterkeuze
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

DJ-Foxx

referentie is gewoon wat je in hartje raakt, kan een emotie teweeg brengen, ach what the hell!! zo ervaar ik het teminste  :happy:

:music: