De 'perfecte' cd rip; hoe te maken?

Gestart door Zee, oktober 9, 2008, 22:53:16

Vorige topic - Volgende topic

Zee

Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de verschillende methoden een cd naar hard disk te rippen.
Ik wil dit zo 'perfect' mogelijk doen, wat is mijn beleving inhoud:
- lossless (ik kies voor FLAC)
- mogelijkheid om zaken als cover art in een media speler te zien wanneer het album wordt afgespeeld.
- alle 'meta data' van de cd vasthouden zodat je deze beschikbaar hebt wanneer dit nodig mocht zijn.
- het zou mogellijk moeten zijn de rip naar een cd terug te branden wat dan resulteert in een 100% identieke cd vergeleken met het origineel waar de rip vanaf gemaakt is.

Voor aanvullingen op dit lijstje houd ik me aanbevolen.

Ik heb tot nu toe geript met EAC (versie 0.99 prebeta 4) omdat de meeste puristen hier volgens de diverse fora erg over te spreken zijn.
Als test cd heb ik gebruik gemaakt van deze uitvoering van de 9e symfonie van Beethoven: http://www.amazon.com/Beethoven-Harnoncourt-9-Symphonies/dp/B000000SDB
De reden dat ik voor deze cd heb gekozen is dat track 4 ('Ode an die Freude') is onderverdeeld in 4 indexen.

Ik heb 4 methoden gebruikt voor het maken van een rip:
1. hele cd naar 1 .wav file met een cue (.cue) sheet
2. idem maar dan naar FLAC
3. elke track naar een aparte .wav met daarbij voor de hele cd 1 m3u file
4. idem maar dan naar FLAC

Geluidstechnisch zit het allemaal wel goed (want lossless). Ook is de speelduur van de totalen cd en de individuele tracks bij alle 4 de methoden gelijk aan dat van de originele cd.
Echter:
- wanneer ik de rip terugbrand naar een cd dan zijn de 4 indexen van track 4 op mijn cd speler niet meer aanwezig. M.a.w. het treugbranden geeft geen 100% identieke cd.
- wanneer ik de rips afspeel in bv Windows Media player dan zie ik geen cover art (normaal gebruik ik Foobar maar die ondersteunt naar mijn weten standaard geen cover art).  Wordt cover art eigenlijk tijdens het rippen in de rip vastgelegd of wordt dit tijdens het afspelen 'opgehaald'
- Als ik de hele cd naar 1 file (wav of flac) rip met daarbij een cue sheet dan staat in de cue sheet wat meta data van de cd zoals het disc ID.  Bevat zo'n cue sheet alle meta data of is er nog meer op de cd  maar wordt dit niet geript?
- het valt mij op dat de cue sheet bij methode 1 en 2 niet gelijk is.

Hier de cue sheet van de .WAV file (methode 1):

REM GENRE Classical
REM DATE 1991
REM DISCID 300FA404
REM COMMENT "ExactAudioCopy v0.99pb4"
PERFORMER "Beethoven, Ludwig van"
TITLE "Sinfonie No. 9 (N.Harnoncourt Chamber Orchestra of Europe)"
FILE "Beethoven, Ludwig van - Sinfonie No. 9 (N.Harnoncourt Chamber Orchestra of Europe).wav" WAVE
  TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 1.Allegro ma non troppo un poco meastoso/ The Cha..."
    INDEX 00 00:00:00
    INDEX 01 00:00:32
  TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 2.Molto vivace/ COE Nikolaus Harnoncourt"
    INDEX 01 15:04:37
  TRACK 03 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 3.Adagio molto e cantabile/ Peter Richards Horn C..."
    INDEX 00 28:46:57
    INDEX 01 28:46:60
  TRACK 04 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 4.Presto 'Ode an die Freude' Allegro assai/ Ch.Ma..."
    INDEX 00 42:20:44
    INDEX 01 42:20:47

En hier die van de .FLAC file (methode 2):

REM GENRE Classical
REM DATE 1991
REM DISCID 300FA404
REM COMMENT "ExactAudioCopy v0.99pb4"
TITLE "Sinfonie No. 9 (N.Harnoncourt Chamber Orchestra of Europe)"
FILE "Beethoven, Ludwig van - Sinfonie No. 9 (N.Harnoncourt Chamber Orchestra of Europe).flac" WAVE
  TRACK 01 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 1.Allegro ma non troppo un poco meastoso/ The Cha..."
    INDEX 00 00:00:00
    INDEX 01 00:00:32
  TRACK 02 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 2.Molto vivace/ COE Nikolaus Harnoncourt"
    INDEX 00 15:04:36
    INDEX 01 15:04:37
  TRACK 03 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 3.Adagio molto e cantabile/ Peter Richards Horn C..."
    INDEX 00 28:46:59
    INDEX 01 28:46:60
  TRACK 04 AUDIO
    TITLE "Sinfonie No.9 d-moll Op.125 4.Presto 'Ode an die Freude' Allegro assai/ Ch.Ma..."
    INDEX 00 42:20:46
    INDEX 01 42:20:47

Zoals je kunt zien zijn er vanaf track 2 verschillen in de tijden dat de diverse indexen beginnen. Tevens ontbreekt bij de .wav file de 00 index van track 2.
Hoe kan dit?

Wat zijn julllie ervaringen en wat zouden julllie mij adviseren om de 'perfecte' rip te maken?

- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

PjotrrrNL

Heb hier alle CD's omgezet naar Apple Lossless (ALAC) omdat ik dan gebruik kan maken van iTunes en die mooie coverflow in full screen.
Gedownloade FLAC en Ape lossles zet ik om naar ALAC met DBpoweramp.

CD's gaan hier niet de deur uit en worden nog wel eens gedraaid (slaapkamer).
Een perfecte 1:1 kopie maak ik vanaf CD met CloneCD (in RAW mode) indien nodig.

Ejorne

Misschien moet je even de off-set van je dvdrom in EAC instellen om 100% 1:1 copy te verkrijgen?

Foobar kan wel cover-art tonen. En volgens mij zijn er ook plugins die deze automatisch van internet kunnen plukken. Sommige programma's, waaronder ook foobar volgens mij, laten de cover zien wanneer deze als 'folder.jpg' in dezelfde map staat. Ook mediaportal is mogelijk een alternatief. Buiten muziek afspelen is hier nog veel meer mee mogelijk. Maar voor muziek spelen is het helemaal zo'n gek programma niet. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van PureAudio ASIO plugin dan is de geluidskwaliteit erg aangenaam.

Een handig tooltje om album-art te downloaden is:
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Audio/Other-AUDIO-Tools/Album-Cover-Art-Downloader.shtml

En een zeer handig tooltje (maar je moet het programma wel even leren snappen) om je tags te downloaden is Picard:
http://musicbrainz.org/doc/PicardTagger

garmtz

De vraag gaat hier denk ik om de indexen. De rip-programma's proberen de audio-data te extracten, blijkbaar zijn de indexen daar geen onderdeel van? In veel media-spelers bestaat het fenomeen 'index' ook niet.

garmtz

Zee

Citaat van: PjotrrrNL op oktober  9, 2008, 23:05:40
....Een perfecte 1:1 kopie maak ik vanaf CD met CloneCD (in RAW mode) indien nodig.

Dat gebruik ik zelf ook. Zal nog eens checken of de indexen dan behouden blijven.
Echter, het zou natuurlijk moi zijn als je de originle CD niet meer nodig hebt om een exacte kopie te maken. De reden dat ik ze wil rippen is dat ik geen ruimte meer heb voor alle CDs en ze daarom ergens ver weg op zolder wil opbergen.

Citaat van: garmtz op oktober  9, 2008, 23:24:39De vraag gaat hier denk ik om de indexen. De rip-programma's proberen de audio-data te extracten, blijkbaar zijn de indexen daar geen onderdeel van? In veel media-spelers bestaat het fenomeen 'index' ook niet.

De indexen lijken mij haast onderdeel van de track zelf te zijn. Als ik met mijn cd speler (met daarin de originele cd) naar bv index 3 wil springen dan is hij even aan het 'zoeken'. Als je naar een indexnummer wilt dat niet bestaat dan lijkt het of de cd speler ook de hele track afzoekt om dan tot de conclusie te komen dat deze niet bestaat. M.a.w. het lijkt er op dat de index geen onderdeel is van de bv de t.o.c..
Ik ken inderdaad ook geen media players die indexen kunnen zoeken.

Citaat van: garmtz op oktober  9, 2008, 23:24:39
Mooie link voor je vraag:

http://www.hydrogenaudio.org

Heb ik al voor een groot deel uitgeplozen, biedt geen soelaas voor mijn problemen met de indexen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

Zee

Update: ook indien ik de Beethoven cd kopieer met CloneCD dan gaan de indexen binnen track 4 verloren!

ShellBeach

Ik denk dat ik geen enkele CD met indexen heb. I don't care ik heb rubyripper welke even betrouwbaar is als EAC en elke track wordt een flacfile in een directory per schijfje.

De hamvraag ivm indexen is of het sop de kolen wel waard is om deze effort te doen voor die 0,0.....1 % van de cd's out there.
Cuesheets gebruik ik niet, als ik iets terugbrand dan is dat met pauze=0, ik zie geen reden waarom ik tussen twee tracks zou moeten wachten.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Zee

Ik wil de pauze tussen de tracks even lang hebben als op de originele CD.  Bij klassieke muziek (99% van mijn verzameling) beschouw ik de pauzes tussen de diverse delen van een muziekstuk namelijk als integraal onderdeel van de artistieke interpretatie van dat stuk.

ShellBeach

Citaat van: Zee op oktober 26, 2008, 17:53:32
Ik wil de pauze tussen de tracks even lang hebben als op de originele CD.  Bij klassieke muziek (99% van mijn verzameling) beschouw ik de pauzes tussen de diverse delen van een muziekstuk namelijk als integraal onderdeel van de artistieke interpretatie van dat stuk.

De pauzes tussen de tracks zijn niet artistiek, alleen al om het feit dat in een goede opname je de ruimte hoort ... jouw stelling zou impliceren dat indien een orkest een 5 minute break neemt tussen 2 stukken, er ook een 5 minuten durende plaspauze onder vorm van de pauze tussen deze tracks op de CD zou moeten staan. En tijdens deze pauze mute de DAC ook.

Nahpets

Citaat van: Zee op oktober 26, 2008, 17:53:32
beschouw ik de pauzes tussen de diverse delen van een muziekstuk namelijk als integraal onderdeel van de artistieke interpretatie van dat stuk.

Waarbij je er van uit gaat dat de pauzes door de dirigent zijn aangegeven en geen ingeving zijn van de degene die de CD gemastered heeft.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Zee

Allemaal waar, echter in de concertzaal wordt er toch echt een pauze gehouden tussen de diverse delen (heel soms doet een dirigent dat bewust niet). Het feit dat bij veel klassiek CDs de pauze's tussen de tracks niet altijd even lang is, is toch een indicatie dat hier niet routinematig een pauze van x-seconden is ingelast maar dat hier toch 'over nagedacht' is.  Enfin, voor mij zijn de pauzes dus essentieel.

Charlemagne

Citaat van: Zee op oktober 26, 2008, 18:01:09
Allemaal waar, echter in de concertzaal wordt er toch echt een pauze gehouden tussen de diverse delen (heel soms doet een dirigent dat bewust niet). Het feit dat bij veel klassiek CDs de pauze's tussen de tracks niet altijd even lang is, is toch een indicatie dat hier niet routinematig een pauze van x-seconden is ingelast maar dat hier toch 'over nagedacht' is.  Enfin, voor mij zijn de pauzes dus essentieel.
In de concertzaal moet de dirigent wel pauzes nemen: hij moet gewoon wachten tot het publiek is uitgehoest en geroezemoest. Dat kan soms een minuut of zo duren. Op de CD zal het enkele seconden zijn. Er over nagedacht, zeker, door de geluidseditor.  ;D
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

ShellBeach

Citaat van: Charlemagne op november  1, 2008, 15:39:24
Dat kan soms een minuut of zo duren. Op de CD zal het enkele seconden zijn. Er over nagedacht, zeker, door de geluidseditor.  ;D

Vandaar mijn punt dat pauzes op een CD nog weinig artistieke waarde hebben ...

Trouwens: voor zaken zoals CDDB en freedb worden de pauzes niet eens meegeteld voor identificatie van de CD, enkel de trackduur wordt gebruikt in het algoritme. Dus puur backup wise maakt het niet uit.

Zee

Het probleem met de indexen staat overigens volledig los van 'pauzes.  Een rip maken met de juiste pauzes is gen probleem (gaat gewoon prima met de standaard instellingen van EAC). de indexen bevinden zich midden in een track.

Laatste stand van zaken: het lukt met nu met EAC een rip te maken waarbij alle 4 de indexen van track 4 in de cue sheet terecht komen (je moet dan rippen naar een Wav/flac file per track en later appart een cue sheet genereren). Echter..... de indexen in de cue sheet staan op andere tijdstippen dan dat ze op de originele cd staan!!
Als ik de rip terug brand naar cd dan heeft deze kopie cd de indexen inderdaad overeenkomstig de cue sheet staan. Maar wanneer he de kopie cd dan afspeelt in je cd speler en bv. naar index '3' spingt dan klinkt er heel andere muziek dan dat ik op de originele cd naar index 3 spring.
Die indexe blijven voorlopig dus nog even een raadsel!!!!   To be continued!

LittleNinja

Even inhaken op het topic...

Hebben er meer mensen last van vastlopers door het gebruik van EAC?? Dit gebeurt volgens mij weleens wanneer de screensaver er in hakt op het moment dat EAC zijn werk doet.
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

hifiman

Citaat van: LittleNinja op december 24, 2008, 15:36:18
Hebben er meer mensen last van vastlopers door het gebruik van EAC?? Dit gebeurt volgens mij weleens wanneer de screensaver er in hakt op het moment dat EAC zijn werk doet.
Nee nooit last van , en dan zet je toch je screensaver uit, is toch niet zinvol meer met LCD schermen  ;D

hifiman

Ik heb trouwens nog wel een tip. Ik heb de afgelopen paar jaar aardig wat drives in huis gehad en de performance qua cdda lezen verschilt enorm per drive.  Zo heb ik afgelopen weekend een blu-ray brander gekocht maar die blijkt met EAC niet verder dan 1,6x te komen qua leessnelheid, niet echt om vrolijk van te worden dus! Heb er nu een NEC 7200SA bij gekocht (omdat ik wist dat die het mega goed doet met cdda) en die haalt snelheden tot ruim 20x , zo mag ik het graag zien  :biggrin: Aanrader dus en kost geen drol!  :hehe:

LittleNinja

Thanks!

( Volgens mij is het niet eens zozeer de screensaver maar slaat gewoon de powersaver aan! Die ook maar killen dan. :P )

hifiman

Citaat van: LittleNinja op december 24, 2008, 15:48:56
Thanks!

( Volgens mij is het niet eens zozeer de screensaver maar slaat gewoon de powersaver aan! Die ook maar killen dan. :P )
Ik heb ook powersave aan staan maar volgens mij wordt die nooit aktief als EAC bezig is, in elk geval nooit vastlopers gehad om die reden...

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

LittleNinja

Misschien is het beter als ik het door de andere computer laat doen... Ook maar eens proberen.

hifiman

Citaat van: LittleNinja op december 24, 2008, 17:38:24
Misschien is het beter als ik het door de andere computer laat doen... Ook maar eens proberen.
Of een andere cdrom-drive, lijkt me eerder de boosdoener...

LittleNinja

De andere pc heeft ook een andere cd drive.

frank2

altijd langzaam laten lezen en langzaam laten branden dat zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar beter wordt (minder foutcorrectie) 20x is veel te snel. Tenzij de kwaliteit er niet toe doet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren