Trance als referentie muziek, wat mij betreft wel!

Gestart door THX-UltraII, oktober 17, 2008, 09:17:23

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

Er heerst een algemeen beeld van referentiemuziek dat vaak neerkomt op Jazz, Rock en Klassiek.
Er wordt echter nooit gesproken over Trance muziek; hier wordt altijd met een knipoog naar gekeken dat het alleen leuk is om even te testen hoe hard je speakers gaan en even BOEM BOEM teweeg te brengen.

Wat mij betreft niet waar.

Afgelopen weekend de laatste State of Trance van Armin van Buuren aangeschaft en dit is wat mij betreft echt wel referentiemateriaal! De dynamiek op deze cd is superieur en er zitten genoeg instrumenten, laag en vocals in om je speakers tot het uiterste te laten gaan.

Dus wat mij betreft kan ook dit soort muziek zeker op een VAD show gedraaid worden! (Zit er niet in maar toch 8)).

WickedGame

Citaat van: THX-ultraII op oktober 17, 2008, 09:17:23
Er heerst een algemeen beeld van referentiemuziek dat vaak neerkomt op Jazz, Rock en Klassiek.
Er wordt echter nooit gesproken over Trance muziek; hier wordt altijd met een knipoog naar gekeken dat het alleen leuk is om even te testen hoe hard je speakers gaan en even BOEM BOEM teweeg te brengen.

Wat mij betreft niet waar.

Afgelopen weekend de laatste State of Trance van Armin van Buuren aangeschaft en dit is wat mij betreft echt wel referentiemateriaal! De dynamiek op deze cd is superieur en er zitten genoeg instrumenten, laag en vocals in om je speakers tot het uiterste te laten gaan.

Dus wat mij betreft kan ook dit soort muziek zeker op een VAD show gedraaid worden! (Zit er niet in maar toch 8)).

Ik deel die mening zeer zeker. Overigens zowel trance als progressive doet het erg goed als referentie. Soms vind ik zelfs de opnames van trance of progressive albums van uitmuntende kwaliteit.

Gebruik zelf bij luistersessies vaak Global Underground of Renaissance cd's. Erg goed gemasterd en veel dynamiek.

Harry HT

Hi,

Wanneer het een mooie opname is, dan kun je het toch als referentie gebruiken?
Een referentie voor trance muziek.

De meest hippe cd die men draait is denk ik ray of light en jij weet/kent vast wel ander werk van de producer van deze cd.

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Sonic Circle

Ik heb van James Holden en Sasha ook wat cd's die zeker de grenzen van een goede speaker of sub op kunnen zoeken :)
Balance 005 van James Holden wisselt bijvoorbeeld fantastisch diepe basslines af met rijke percussie en synths.

De nieuwe AvB wil ik ook eens goed beluisteren, onlangs hoorde ik een paar nummers en dat smaakte naar meer.

WickedGame

Citaat van: Sonic Circle op oktober 17, 2008, 09:58:50
Ik heb van James Holden en Sasha ook wat cd's die zeker de grenzen van een goede speaker of sub op kunnen zoeken :)
Balance 005 van James Holden wisselt bijvoorbeeld fantastisch diepe basslines af met rijke percussie en synths.

De nieuwe AvB wil ik ook eens goed beluisteren, onlangs hoorde ik een paar nummers en dat smaakte naar meer.

- Balance Series
- Global Undeground
- Barock series
- Renaissance Series

Allemaal erg mooi referentie materiaal. En subliem opgenomen. Niet voor niks dat deze series al zo lang bestaan en erg hoog staan aangeschreven.

PeterPan

Referentie aan wat? Bij elektronische muziek heb je toch helemaal geen referentie punt.
Bij b.v. een jazz opname streef je naar een zo correct mogelijke weergave gelijk aan een live situatie, die zul je bij elektronische muziek nooit hebben.
Verschillen tussen twee systemen, waarbij je eigen systeem het referentie punt is, kan natuurlijk wel. Ik gebruik hiervoor ook (deels) elektronisch geproduceerde nummers voor zoals de bekende Madonna CD Ray of Light geproduceerd door William Orbit.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.
DVDO iScan Duo, Panasonic 42PZ80, Epson EH-TW2900, Arcam AVR350, Kef XQ30 :wub:

WickedGame

Citaat van: PeterPan op oktober 17, 2008, 10:51:50
Referentie aan wat? Bij elektronische muziek heb je toch helemaal geen referentie punt.
Bij b.v. een jazz opname streef je naar een zo correct mogelijke weergave gelijk aan een live situatie, die zul je bij elektronische muziek nooit hebben.
Verschillen tussen twee systemen, waarbij je eigen systeem het referentie punt is, kan natuurlijk wel. Ik gebruik hiervoor ook (deels) elektronisch geproduceerde nummers voor zoals de bekende Madonna CD Ray of Light geproduceerd door William Orbit.

Hier heb je wel gelijk in, ik denk dat je het inderdaad moet zien als referentie op punt van het 2e. Want en trance concert/feest is misschien niet de referentie die je wilt behalen  ;D

BWzes03

Om de "diepte" in een systeem te testen gebruik ik meestal de volgende cd's :

Prodigy - Fat of the Land  ( Firestarter , Diesel Power , Dangerous )
Enigma - The remix Collection
Madonna - Music
Forbidden Paradise 1 t/m 5

Maar in principe draai ik zelf deze muziek alleen in de auto...
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

NielsLu

Citaat van: BWzes03 op oktober 17, 2008, 11:04:18
Forbidden Paradise 1 t/m 5

Dit is ook wel een hele fraaie trance collectie ;) Ik heb ze allemaal!  O0
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Ejorne

Citaat van: WickedGame op oktober 17, 2008, 10:58:54
Hier heb je wel gelijk in, ik denk dat je het inderdaad moet zien als referentie op punt van het 2e. Want en trance concert/feest is misschien niet de referentie die je wilt behalen  ;D

Sowieso lijkt mij een versterkt concert geen goed referentiepunt. Je refereert dan aan de apparatuur die tijdens dat concert gebruikt wordt en de veelal slechte akoestiek van de betreffende zalen.

Volgens mij moet dat hele referentie gebeuren een beetje met een korreltje zout genomen worden.
Echte referentie kan mijns inziens alleen goed gebeuren aan een akoestisch instrument en dan nog refereer je ook heel erg aan de ruimte waarin dat instrument bespeeld wordt. Een viool klinkt immers aanmerkelijk anders op een wc dan in een kerk... En het is nog maar de vraag hoe goed de mastering in staat is om dergelijke akoestiek in de opname mee te nemen.

Refereer je bijvoorbeeld naar een viool opname in een goed concertgebouw, die je zelf bij hebt gewoond. Dan is het nog maar de vraag hoe de cd hiervan gemasterd is en welke apparatuur/microfoon gebruikt is en waar jij in de zaal hebt gezeten... En dan laat ik het menselijk geheugen nog maar even buiten beschouwing...  :P

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: PeterPan op oktober 17, 2008, 10:51:50

Voordat die jazz opname bij jouw door de luidsprekers te beluisteren valt, is íe al door een dusdanige mangel van electronische apparatuur gedraaid dat enige referentie naar een willekeurige live situatie per definitie al verloren is en eigenlijk, min of meer, ook onder de noemer electronische muziek gegooid mag worden ;D ;)

mvrg

Patrick

Raphie

EDM (zoals we het beter kunnen noemen) is een uitstekende referentie!

Men moet eens ophouden met het geneuzel of Jazz, of akoustische instrumenten en ECHTE weergave. ECHTE weergave bestaat niet punt!

Iets klinkt goed, of klinkt niet goed. Iets klinkt niet als een stadium of als een kroeg, of als het 3e tafeltje links achter in een rokerig jazzcafe.

Als iets al ergens naar klinkt, dan is dat al volledig toe te schrijven aan de producent van de opname. EDM opnames hebben minimaal net zo veel textuur en gelaagdheid als opames van niet electronische instrumenten. En juist Electronische opnames die volledig in het digitale domein zijn gebleven stellen veel hogere eisen aan je set als bijv die zoveelste Ben Webster remaster of de zoveelste Ossteuropesche kutuitvoering van een van de Beethovens......

EDM is voor mij de referentie!.....
JBL PRX Power!

THX-UltraII

Citaat van: Raphie op oktober 17, 2008, 14:00:34
de zoveelste Ossteuropesche kutuitvoering van een van de Beethovens......

Juist, al die KUTmuziek, Armin all the way! :):)

WickedGame

Citaat van: Raphie op oktober 17, 2008, 14:00:34
EDM (zoals we het beter kunnen noemen) is een uitstekende referentie!

Men moet eens ophouden met het geneuzel of Jazz, of akoustische instrumenten en ECHTE weergave. ECHTE weergave bestaat niet punt!

Iets klinkt goed, of klinkt niet goed. Iets klinkt niet als een stadium of als een kroeg, of als het 3e tafeltje links achter in een rokerig jazzcafe.

Als iets al ergens naar klinkt, dan is dat al volledig toe te schrijven aan de producent van de opname. EDM opnames hebben minimaal net zo veel textuur en gelaagdheid als opames van niet electronische instrumenten. En juist Electronische opnames die volledig in het digitale domein zijn gebleven stellen veel hogere eisen aan je set als bijv die zoveelste Ben Webster remaster of de zoveelste Ossteuropesche kutuitvoering van een van de Beethovens......

EDM is voor mij de referentie!.....

Vind EDM wel heeeeel breed. Om nu een distortion bass uit een Angerfist plaat als referentie moet gaan beschouwen gaat het wel heel ver  ;D

BWzes03

Citaat van: WickedGame op oktober 17, 2008, 14:24:00
Vind EDM wel heeeeel breed. Om nu een distortion bass uit een Angerfist plaat als referentie moet gaan beschouwen gaat het wel heel ver  ;D

Dan liever de Knallende synths uit een Roland TB-303 ?    ;D ;D ;D ;D

HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

PeterPan

Natuurlijk gaat een akoestiek gespeelde gitaar door diverse lagen van analoge en digitale bewerking maar ik kan dan nog altijd beoordelen of de weergave klopt bij mijn beeld van een akoestische gitaar. Bij een preset of zelf geprogrammeerde patch uit een synth heb ik dat natuurlijk niet.
Denon DVD-3930, OPPO BDP-83, PS3, Xbox 360 HD DVD, Popcorn Hour C-200, Pro-Ject Debut III, Humax iHDR-5050c.

Raphie

Citaat van: PeterPan op oktober 17, 2008, 15:18:31
Natuurlijk gaat een akoestiek gespeelde gitaar door diverse lagen van analoge en digitale bewerking maar ik kan dan nog altijd beoordelen of de weergave klopt bij mijn beeld van een akoestische gitaar. Bij een preset of zelf geprogrammeerde patch uit een synth heb ik dat natuurlijk niet.
onzin, jij zal op 99% van de opnames geeneens horen of de piano uit een bosendorfer of uit een s90 komt. Hetzelfde met akoustische gitaren en zelfs akoustische drums.... maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
JBL PRX Power!

DJ-Foxx

progressive is zeker voor mij de referentie.. vavavond weer eens lekker draaien, eindelijk eens een D.4Pro onder handen nemen.

momenteel in mijn setje draaiend! :D

Roisin Murphy - Overpowered (Seamus Haji Remix)

Gianluca Motta Feat. Molly - Not Alone (Deadmau5 Remix)

O0

Raphie

D.4 Pro heb ik ook via FW aangesloten op m'n Dell XPS laptop met Virtual DJ, werkt super!
JBL PRX Power!

DJ-Foxx

Citaat van: Raphie op oktober 17, 2008, 19:53:14
D.4 Pro heb ik ook via FW aangesloten op m'n Dell XPS laptop met Virtual DJ, werkt super!

ik schakel zelf zo'n beetje tussen VDJ en Traktor, ben benieuwd hoe de D.4 in mijn handjes werken, de contactloze crossfaders schijnen erg prettig maar stroef te zijn? ik ga het zodadelijk zien en voelen,

nog zo'n lekkere track trouwens :-*

Tiesto pres. Allure feat. Julie Thompson - somewhere inside(andy duguid remix)

Fatalfelix

Ik vind dit soort muziek af en toe wel fijn  :)

Layo & Bushwacka (cd Night Works) zijn trouwens onwijs aan te raden aangezien hun cd's altijd van goede kwaliteit zijn en vol zitten met ruimtelijke effecten  :). De tracks die ik hierboven poste zijn meer luistertracks waarvan eigenlijk alleen Wavy Gravy van Sasha als test nummer gebruikt kan worden.

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

PeterPan

Citaat van: Raphie op oktober 17, 2008, 15:23:44
onzin, jij zal op 99% van de opnames geeneens horen of de piano uit een bosendorfer of uit een s90 komt. Hetzelfde met akoustische gitaren en zelfs akoustische drums.... maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Ik heb het niet over samplers die (zeer overtuigend) akoestische instrumenten kunnen nabootsen maar over synths die "fantasie" klanken produceren. Die laatste zijn niet te vergelijken aangezien er geen enkele referentie is.

carlo

Bij deze muziek gaat het er om of jij het lekker vindt klinken. Er is geen referentie voor en dat is het verschil met klassiek en jazz. Voor mij is het echter het belangrijkst dat ik in mijn huiskamer lekker naar muziek kan luisteren ipv de installatie en als dat lukt ben ik tevreden. Wel is het zo dat heel veel muziek gewoon beroerd op de CD terecht komt, zeker in dit genre..
Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B130+, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

manta

Ik gebruik verschillende muziek genre's om een luidspreker te testen en oa ook trance, Sasha Bloodlock (airdrawndagger) vind ik bv heel goed om de subgebeuren van een luidspreker te testen.
:D

Maximus_Aurelius

Ik gebruik ook soms trance als referentie.En als ik apparatuur ga testen en luidsprekers gaat altijd het volgende nummer mee:
Niels van gogh - Pulverturm (Original version)

Dj Tiesto global clubbing cd gaat ook meestal mee.

Met alle soorten muziekgenre's kun je testen en eigenlijk kun je alles als referentie gebruiken.
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.