Ralph's woonkamer

Gestart door Ralph71, september 11, 2008, 09:16:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ralph71

Citaat van: bmateijsen op februari 11, 2009, 09:49:49
Nee, want je zegt nu exact hetzelfde als Garmt ;)

Nee, Garmt beweert dat er in de geluidsmix van een blu ray of dvd totaal geen tijdaanpassing zit. Ik stel dat deze er wel degelijk in zit, alleen volgens bepaalde standaarden ten opzichte van de ideale luisterplek.

De versterker of speler corrigeert dit naar je eigen optimale situatie aangezien deze veelal net iets anders is dan de standaardsituatie van de geluidsmix, die ervan uitgaat dat alle speakers even ver van de ideale luisterplek af staan. Zijn mening dat je analoog zonder extra time asignment totaal geen tijdsaanpassing hebt is in mijn ogen dan ook niet correct.  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

bmateijsen

Citaat van: Ralph71 op februari 11, 2009, 10:08:09
Nee, Garmt beweert dat er in de geluidsmix van een blu ray of dvd totaal geen tijdaanpassing zit. Ik stel dat deze er wel degelijk in zit, alleen volgens bepaalde standaarden ten opzichte van de ideale luisterplek.

Nee, Garmt stelt ook dat hier al in de mix rekening mee is gehouden ;) Het is dus op basis gedaan van een ideale ITU 5.1.

CitaatDe versterker of speler corrigeert dit naar je eigen optimale situatie aangezien deze veelal net iets anders is dan de standaardsituatie van de geluidsmix, die ervan uitgaat dat alle speakers even ver van de ideale luisterplek af staan. Zijn mening dat je analoog zonder extra time asignment totaal geen tijdsaanpassing hebt is in mijn ogen dan ook niet correct.  ;)

In de meeste gevallen is geen ideale ITU 5.1 te maken en zal met name voor de center en surrounds een aanpassing nodig zin.
Er is ook een verschil tussen of er wel of geen effecten zijn te horen, ofdat de luidsprekers volledig verdwijnen in het geluidsbeeld en een holografisch geluidsbeeld ontstaat.

Groet,

Bjorn

Ralph71

Citaat van: bmateijsen op februari 11, 2009, 11:50:52
Nee, Garmt stelt ook dat hier al in de mix rekening mee is gehouden ;) Het is dus op basis gedaan van een ideale ITU 5.1.

Citaat van: Ralph71 op februari 10, 2009, 11:31:47
Zit er in de opnames dan geheel geen bass management en time alignment?

Citaat van: garmtz op februari 10, 2009, 11:39:37
Nee.

Gisteren stelde Garmt nog expliciet dat er in de geluidsmix geheel geen time alignment zit.  :wacko:


Deze discussie lijkt me verder niet zinvol, er zit kennelijk wel time alignment in elke geluidsmix van een bluray of dvd. In hoeverre deze aansluit bij je persoonlijke situatie/wensen moet ieder voor zichzelf bepalen. Voorzover ik nu heb kunnen beoordelen heeft bluray zonder "extra" time alignment zeer zeker meerwaarde ten opzichte van dvd met "extra" time alignment. Het geluid is gewoon veel dynamischer, meer details, veel voller!

Gisteravond nog op bluray genoten van Batman Begins. Beeld en geluid waren weer genieten, al viel ons wel op dat de "stelregel" die vaak verkondigd wordt, om de speakers 5,0 db zachter te zetten en de subwoofer 5,0 db harder via analoge uitgangen, niet altijd opgaat. De subwoofer was duidelijk te nadrukkelijk aanwezig en stemmen waren te zacht hoorbaar vergeleken bij omgevingsgeluiden. Nadat we deze instelling gewijzigd hadden tot -2,0 voor de frontspeakers, -1,5 voor de center en + 6,0 voor de subwoofer was het geluidsbeeld duidelijk een completer geheel. Zodiende kon de volumeknop van de AVR350 ook een stukje zachter...  :)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

garmtz

Er is denk ik nog steeds een misverstand... Time alignment wordt toegepast op de weergavekant om de afstandsverschillen tussen de gebruikte speakers tijdens het afspelen te corrigeren. De 5.1 mixen worden in de studio met equidistant geplaatste speakers gedaan. Hierbij maakt het voor de mix niets uit of de speakers 1 m of 15 m van de engineer afstaan. Omdat de speakers even ver van elkaar af staan is er dus geen time alignment in het origineel. Dat zou ook niet wenselijk zijn, omdat bij afspelen dan een timingsprobleem zou ontstaan.

Ik weet niet hoe ik het duidelijker uit kan leggen... :-\

Joris1971

Citaat van: garmtz op februari 11, 2009, 12:33:39
Er is denk ik nog steeds een misverstand... Time alignment wordt toegepast op de weergavekant om de afstandsverschillen tussen de gebruikte speakers tijdens het afspelen te corrigeren. De 5.1 mixen worden in de studio met equidistant geplaatste speakers gedaan. Hierbij maakt het voor de mix niets uit of de speakers 1 m of 15 m van de engineer afstaan. Omdat de speakers even ver van elkaar af staan is er dus geen time alignment in het origineel. Dat zou ook niet wenselijk zijn, omdat bij afspelen dan een timingsprobleem zou ontstaan.

Ik weet niet hoe ik het duidelijker uit kan leggen... :-\

beter kan niet, duidelijk verhaal.  ;)

bmateijsen

Welke stelregel? Er was vroeger een verschil in codering van DTS en DD voor het LFE kanaal. Dat verschil was exact 10 db.
Echter dat is een verschil wat in codering niet goed ging, dat zou tegenwoordig gewoon opgelost moeten zijn.

Citaat van: Ralph71 op februari 11, 2009, 12:19:56
Gisteravond nog op bluray genoten van Batman Begins. Beeld en geluid waren weer genieten, al viel ons wel op dat de "stelregel" die vaak verkondigd wordt, om de speakers 5,0 db zachter te zetten en de subwoofer 5,0 db harder via analoge uitgangen, niet altijd opgaat. De subwoofer was duidelijk te nadrukkelijk aanwezig en stemmen waren te zacht hoorbaar vergeleken bij omgevingsgeluiden. Nadat we deze instelling gewijzigd hadden tot -2,0 voor de frontspeakers, -1,5 voor de center en + 6,0 voor de subwoofer was het geluidsbeeld duidelijk een completer geheel. Zodiende kon de volumeknop van de AVR350 ook een stukje zachter...  :)

Ralph71

Citaat van: bmateijsen op februari 11, 2009, 17:53:06
Welke stelregel? Er was vroeger een verschil in codering van DTS en DD voor het LFE kanaal. Dat verschil was exact 10 db.
Echter dat is een verschil wat in codering niet goed ging, dat zou tegenwoordig gewoon opgelost moeten zijn.

Op diverse forums lees je als stelregel dat bij analoge uitgangen van een bluray speler deze instelling (speakers -5 en subwoofer +5) ervoor zorgt dat de subwoofer "normaal" meespeelt. Onze bevindingen waren anders, de subwoofer was veel te aanwezig op deze manier.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

garmtz


Ralph71

Citaat van: garmtz op februari 12, 2009, 08:03:09
Zelf testen, zelf meten... Meten is weten... ;)

Daarom ook enige wijzigingen aangebracht gedurende de film...  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

garmtz

Citaat van: Ralph71 op februari 12, 2009, 08:19:37
Daarom ook enige wijzigingen aangebracht gedurende de film...  ;)

Subjectief meten kan ook, maar liever met een geluidsdrukmeter en test-DVD... ;)

Ralph71

Citaat van: garmtz op februari 12, 2009, 08:21:18
Subjectief meten kan ook, maar liever met een geluidsdrukmeter en test-DVD... ;)

Die heb ik wel ergens liggen, maar voor die paar dagen vond ik dat niet de moeite waard. De bluray speler is gisteravond helaas weer opgehaald...  :(
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

blue-eyes

Citaat van: Ralph71 op februari 11, 2009, 23:26:58
Op diverse forums lees je als stelregel dat bij analoge uitgangen van een bluray speler deze instelling (speakers -5 en subwoofer +5) ervoor zorgt dat de subwoofer "normaal" meespeelt. Onze bevindingen waren anders, de subwoofer was veel te aanwezig op deze manier.

Op Sony speler kan je alleen een negatief getal invoeren. Dus dan de speakers op -10, sub op 0.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ralph71

Citaat van: Blue-Eyes op februari 12, 2009, 09:09:09
Op Sony speler kan je alleen een negatief getal invoeren. Dus dan de speakers op -10, sub op 0.

Zal per speler wel net iets anders zijn, de Pioneer gaat van -6 tot +6.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

LittleNinja

Ralph,

Heb je nog nieuwe tests en bevindingen voor ons??


Hey Blue-Eyes...

Hoeveel posts moet je aanpassen om geen "Wannabee Administrator" te zijn?? :P

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ralph71

Citaat van: LittleNinja op februari 12, 2009, 12:01:45
Ralph,

Heb je nog nieuwe tests en bevindingen voor ons??

Nee, vond de test tussen digitaal via blu-ray en dvd niet interessant. Via bluray wil ik sowieso van de hoogste geluidskwaliteit genieten.

Binnenkort ga ik wel bij die vriend de BDP-LX71 analoog aansluiten op zijn SC-LX71 en dan luisteren hoe 5.1 anoloog klinkt in vergelijk met hdmi. Zal de bevindingen hier t.z.t. posten.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Ralph71

Gisteren bij AudioXperience een set demo Arc's voor een leuke prijs erbij gekocht. De zwarte Arc's zijn nu naar achter verplaatst. De 21 meter Nordost Blue Heaven kabel voor de achterspeakers is inmiddels besteld. Hier alvast foto's:









Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

LittleNinja

Mooie aanwinsten Ralph!!!

Ik ben benieuwd wat jouw beleving is straks als je alles in 5.1 kan gaan beluisteren.

Wanneer komen de kabels binnen?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Ralph71

Citaat van: LittleNinja op maart 22, 2009, 15:41:10
Mooie aanwinsten Ralph!!!

Ik ben benieuwd wat jouw beleving is straks als je alles in 5.1 kan gaan beluisteren.

Wanneer komen de kabels binnen?

Dank je wel! Wij vinden ze echt prachtig staan, het was wel erg zwart allemaal aan de voorzijde. Dit breekt toch iets meer en ziet er fraaier uit.

De Nordost BH komt waarschijnlijk binnen 2 weken, hopelijk sneller. Ben ook erg nieuwsgierig hoe dit gaat klinken!
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Ralph71

Citaat van: TheSpeedSkater op maart 22, 2009, 15:47:29
Mooie aanwinsten!

21 meter, dat is niet misselijk....

Dank je! Is inderdaad een flinke lengte, moet namelijk helemaal boven langs naar achteren. Durf niet te boren in de vloer i.v.m. vloerverwarming.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

MLCinema

Respect, mooie set, erg clean ook om te zien. En natuurlijk ook feli met je nieuwe speeltjes.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

LittleNinja

Nu nog een mooie BD speler en klaar ben je om voorlopig te kunnen genieten!
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ralph71

Citaat van: LittleNinja op maart 22, 2009, 16:34:53
Nu nog een mooie BD speler en klaar ben je om voorlopig te kunnen genieten!

Genieten kan nu al, maar een Panasonic DMP-BD80, Pioneer BDP-320, Pioneer Elite BDP-23FD of een Oppo BDP S83 zou het wel compleet maken...  ;D
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

LittleNinja

Nog een klein beetje geduld.....

Al verwacht ik dat je dat sowieso moet hebben aangezien je zojuist weer een behoorlijke investering gedaan hebt. ;)
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Ralph71

Citaat van: LittleNinja op maart 22, 2009, 21:30:55
Nog een klein beetje geduld.....

Al verwacht ik dat je dat sowieso moet hebben aangezien je zojuist weer een behoorlijke investering gedaan hebt. ;)

Mijn vrouw roept naast me heel enthousiast dat je helemaal gelijk hebt!  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro