72's Dedicated HT, In wording..........

Gestart door Bornin7ty2, augustus 25, 2008, 20:26:57

Vorige topic - Volgende topic

Bornin7ty2

Jaja, ook hier is het dan zover en kan ik langzaam gaan beginnen aan een aparte ht ruimte. De voornaamste reden voor de move naar een andere ruimte is zoals bijna altijd akoestiek, en dan wel op twee fronten. Eerste vereiste is zoveel veel mogelijk uittredend geluid vermijden en de akoestiek ín de ruimte moet goed zijn.

Eerst wat plaatjes en uitleg:

Wat je ziet is een slaapkamer op de begane grond. Het wordt dus geen grote HT maar ik moet het er maar mee doen >:D.  De kijk en luisterafstanden zijn acceptabel volgens mij.
De paarse muren zijn buitenmuren, de witte met deur grenst aan de hal met trap naar boven en het toilet. De andere binnenmuur grenst aan de keuken.
Boven deze ruimte is de slaapkamer van mijn dochter.

Er zijn 3 objecten in de kamer die eigenlijk niet weg mogen. ten eerste de vensterbanken, deze zijn van natuursteen en we vinden het echt zonde om deze weg te halen. Ten tweede de wasbak naast de deur. Hier wordt door de dames in huis hun make-up en haar bijgetut en we poetsen daar onze tanden en dergelijke. Dit mag natuurlijk wel een mooi meubeltje worden en het hoeft ook geen hele grote wasbak te zijn ;) Ook zouden we graag minstens het grote raam nog kunnen openen.

Zoals gezegd, eerste vereiste is zo weinig mogelijk last in de rest van het huis. Ik al een beetje begonnen met inlezen in de wetenschap der akoestiek, onder andere op www.soundscapes.nu. Dit na advies van Htip ;D en daar valt al veel te leren.

Wat ik daar zie is dat je de basis altijd de ruimte ratio moet zijn. Het zou mogelijk kunnen zijn om bij mij de ideale ratio van 1 : 1,9 : 1,4 te creëren maar ik vindt dat ik mezelf wel af moet vragen of dat de moeite waard is, het is namelijk nogal wat werk. Wat advies hierover zou wenselijk zijn
Verder gaat het accent liggen op het vermijden van herrie in huis, zeker hiervoor kan ik véél advies gebruiken het is niet erg als de ruimte door het isoleren kleiner wordt. Er zal toch niet vaak meer dan 3 personen aanwezig zijn.

De maat van het (span)scherm op de tekening is pure fantasie, het scherm moet nog aangeschaft worden, evenals de projector. zoiezo is de inrichting nog lang niet duidelijk. We hebben nog 2 heel relaxte leren fauteuils staan die we voorlopig willen gebruiken. nog wat speakers en shit en je bent al een eind hè.   :P
De zittingen kunnen niet op een podium oid want het moet altijd mogelijk zijn om eens een logeerbed in die kamer te leggen ofzo. Ook moet ivm de Wii er nogal eens wat ruimte gemaakt worden :D
Er zullen wat koven in komen met daarin spotjes enzo, de dingen die een HT mooi maken. De apparatuur zal denk ik achter de zitplaatsen komen te staan of onder het kleine raam.
De plaatsing van de rears ben ik nog niet helemaal uit. die verdomde wasbak maakt het er niet makkelijker op.

Ik heb in overweging om het project eventueel door Gé te laten doen maar misschien is het vanwege de toch relatief kleine ruimte wel doenlijk om het zelf te doen. Normaal kom ik niet zo aan klussen toe maar ja, dingen die je leuk vind steek je vanzelf meer tijd in.  O0 Misschien is het mogelijk om het hem de ruwbouw en isolatie te laten doen en ik zelf de rest maar dat zien we wel. Het eerste contact is in ieder geval gelegd en van hem weet ik ook wat ik ongeveer moet verwachten qua diktes van het isolatie materiaal etc.

In dit topic zal ik eventuele vorderingen in ontwerp of uitvoering posten en waarschijnlijk regelmatig domme vragen stellen. Tips zijn altijd welkom

Laat ik met een vraag beginnen:

De buitenmuren, volgens mij behoeven die minder installatie omdat zij geen geluid naar het huis doorgeven. Dit is echter zó logisch dat het wel niet zo zal zijn ;D. wie weet meer? Het zou me namelijk een berg werk schelen.
Ook zou ik me dan om de ramen niet zo'n zorgen hoeven te maken maar nogmaals, ik vrees dat dit te makkelijk is en het geluid vooral in de slaapkamer boven erg goed hoorbaar zal zijn.

Nou, heel verhaal. Ik hoop dat het lezen mee is gevallen :)

In de  bijlage heb ik het Sketchup bestand bijgevoegd voor hen die beter willen kijken.

wordt vervolgd....

Groet,

72

Godtoh

K zal wel ff de 1e zijn met een domme opmerking...
Maar je hebt toch een badkamer waar de dames hun plamuur kunnen opbrengen?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Bornin7ty2

ja gelukkig wel maar het is zó makkelijk beneden. Als het echt een onoverkomelijk probleem blijkt te zijn dan gaan we her-overwegen.

Garmir

Citaat van: Godtoh op augustus 25, 2008, 21:28:00
Maar je hebt toch een badkamer waar de dames hun plamuur kunnen opbrengen?

Lol droogste opmerking van de week :)

Nuja, ik zie nu ook niet direct het nu daar van in van die waskom, Als de dames daar willen shminken, willen ze al gauw een spiegel voor de handigheid, denk ik dat je daar al gauw met vervelende reflecties gaat zitten.

Nuja ik zal dit volgen :) altijd leuk een nieuwe ruimte tot leven zien te komen!

Een mens heeft 3 jaar nodig om te leren spreken, en een volledig leven om te leren zwijgen.

Bornin7ty2

Jullie input is nu al nuttig gebleken, de wasbak is al gecanceled  ;D ;D ;D ;D ;D

Boogi

Bornin7ty2

ben nog niet een begonnen haha, tnx anyway.

Ik denk trouwens wel dat ik straks spijt ga krijgen dat ik mijn speakers aan je verkocht heb, het hele spul gaat weg uit de woonkamer en dan zal ik wel weer een paar esthetisch verantwoorde speakers moeten hebben  ;D

Boogi

Mja, het is jammer dat ik ze nog lang niet weg wil doen  ;D
Het vinden van nog 2 XT4's (voor rear) valt nog niet mee.
Anders kun je nog altijd voor bose gaan  :-X  ;D

Bornin7ty2

Goed, ben nog even lekker aan het tekenen geweest:

Te zien is o.a. dat de wasbak verdwenen is ;D

Het grote raam moet zo blijven zodat het nog open kan. Hier moet ik dus een geluidsisolerende en verduisterende oplossing voor hebben maar dat moet te doen zijn.
Het andere zijn we nog niet uit, het makkelijkste is het om het zoals op tekening te doen maar misschien wil ik de wand wel in het raam laten vallen, zodat daar een soort nis ontstaat.
Dat is altijd leuk voor wat decoratie ofzo en maakt de ruimte wat speelser. Misschien laten we het wel open zoals het andere raam.

Voor de deur zat ik te denken aan een schuifdeur, deze zou mooi naar links kunnen schuiven zodat er op de lange wand de mogelijk blijft om eventuele diffusers te plaatsen.

Over het plafond heb ik nog totaal niet gedacht, moet nog een goede oplossing voor komen.

Ik zou zeer graag tips horen wat betreft verschillende manieren om de voorzetwanden te maken met mechanische ontkoppelingen. Isolatiemateriaal is natuurlijk ook belangrijk.

Hoe hebben jullie dit gedaan??????

Ondertussen google ik er natuurlijk lustig op los. Het Merford systeem ziet er goed uit maar is nogal prijzig, dat moet goedkoper kunnen.

In de bijlage van deze post zit weer de Sketchup tekening voor de liefhebbers.

Groet,

72

HTip

Plannen zien er goed uit 8) Ik hoef gelukkig al niet meer te reageren op die wasbak ;D

Ik heb alleen iets aan warmteisolatiegedaan en daarvoor tempex gebruikt. Als je de ruimte hebt zou ik een regelwerk maken met ruimte achter de platen voor 5cm steenwol. Dan heb je ook meteen geluidsisolatie. Er zijn systemen waarbij je ervoor kan zorgen dat je geen contact maakt met de muur van de slaapkamer.

Goed idee van die schuifdeur. Daar kun je eventueel ook diffuserpanelen op monteren...

Het plafond is een verhaal apart. Als je ca. 20cm kunt verlagen, heb je bijna al je eventuele akoestische problemen in één keer opgelost. Dan moet je natuurlijk wel akoestische platen gebruiken. Als je klaar bent met de ruwbouw, zou ik Thingman een meting laten doen. Dan weet je precies waar je op moet letten. Hij kan je natuurlijk ook adviseren hoe je de optimale ratio kan bereiken.

THX-UltraII heeft ook een meting door Thingman laten doen en heeft dezelfde plafondplaten als ik. Zijn ruimte is natuurlijk wel anders, maar het geeft je een idee. Hij woont dacht ik redelijk bij jou in de buurt. Anders kun je natuurlijk bij mij komen kijken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

SpeedyAndré

Ik zie nog niets in het verhaal over ventilatie ....
Als je alles potdicht gaat maken dan zou de ruimte wel eens makkelijk vochtig kunnen worden door de aanwezige mensen.
Wat geluidsisolatie betreft, vergis je niet in de buitenmuren als het betonbouw is ....
Ik heb een hoekwoning met volgens mij een starre fundering die met de buren verbonden is.
Geluid kan redelijk makkelijk bij de buren komen en andersom, al gaat het wel om harde geluiden zoals iemand die niest  ::) ;D
In mijn kelder heb ik goede ervaring met Armstrong plafondplaten (verlaagd plafond).
Ik had voorheen 3 kamers in de kelder en in een van de kamers had ik mijn (volwassen) stereo set geplaatst.
Het was bijna onmogelijk om het geluid elders in het huis te horen, zo goed bleek die kamer geïsoleerd te zijn :)
Omdat ik deze kamer te klein vond heb ik alle muren weggebroken zodat ik een grote open ruimte kreeg.

Vorig jaar heb ik een dun wandje met gipsblokken voorzien van een zwevende wand om het geluid tussen 2 slaapkamers te isoleren.
Hiervoor heb ik materiaal van Merford gebruikt, dit kan je als particulier aanschaffen.
Simpel gezegd is het een wand met gipsplaten die tegen ontkoppelde regels geschroefd worden.
Rondom de gipsplaten zit een brede strook schuim zodat er geen kieren meer zijn.
Voor- en na het werk in die kamer heb ik met een wekkerradio en pcspeakers herrie gemaakt en geluisterd hoe hard dit in de andere kamer hoorbaar was :)
In de oude situatie kon ik horen waar de speakers stonden en welke muziek er speelde.
Nadat de muur geïsoleerd was kon ik de muziek alleen nog 'ver weg' horen en bij zachtere nivo's was het zelfs helemaal niet meer te horen.
Ook het laag was behoorlijk goed gedempt (getest met auto sub buis), het drong niet meer door als direct geluid maar was alleen nog wat vaag en ver weg.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

Bornin7ty2

Citaat van: HTip op augustus 27, 2008, 22:37:22
Plannen zien er goed uit 8) Ik hoef gelukkig al niet meer te reageren op die wasbak ;D

Ik heb alleen iets aan warmteisolatiegedaan en daarvoor tempex gebruikt. Als je de ruimte hebt zou ik een regelwerk maken met ruimte achter de platen voor 5cm steenwol. Dan heb je ook meteen geluidsisolatie. Er zijn systemen waarbij je ervoor kan zorgen dat je geen contact maakt met de muur van de slaapkamer.

Goed idee van die schuifdeur. Daar kun je eventueel ook diffuserpanelen op monteren...

Het plafond is een verhaal apart. Als je ca. 20cm kunt verlagen, heb je bijna al je eventuele akoestische problemen in één keer opgelost. Dan moet je natuurlijk wel akoestische platen gebruiken. Als je klaar bent met de ruwbouw, zou ik Thingman een meting laten doen. Dan weet je precies waar je op moet letten. Hij kan je natuurlijk ook adviseren hoe je de optimale ratio kan bereiken.

THX-UltraII heeft ook een meting door Thingman laten doen en heeft dezelfde plafondplaten als ik. Zijn ruimte is natuurlijk wel anders, maar het geeft je een idee. Hij woont dacht ik redelijk bij jou in de buurt. Anders kun je natuurlijk bij mij komen kijken ;)

Zullen we het niet meer over die wasbak hebben?? ;D
Mijn maat ontwerpt systeemwanden en we hebben gisteren samen even zitten brainstormen.
Daar zijn wel wat ideeën uitgekomen om verder over te denken. Als isolatiemateriaal gebruiken zij "minerale wol".
welk soort is nog te bepalen. Wat het plafond betreft, dat zit op 2,53m hoog dus ik kan behoorlijk wat zakken als het moet,
hiermee kan ik dus ook nog iets aan de ratio doen.

De vensterbanken gaan er in ieder geval ook uit want die zouden op mijn tekening alleen maar geluid door kunnen geven.
Wat ik nog niet had vermeld was dat er onder de vensterbanken cv-radiators hangen.
1 daarvan  gaan we proberen een stukje naar binnen te plaatsen en de voorzetwanden daar dan 8er te zetten,
dan hebben we verwarming in de kamer. De andere gaat weg.

Een schuifdeur zal waarschijnlijk moeilijker te construeren zijn en minder isolerend. Er zijn goede geluidsisolerende deuren in de handel.
Er zal dus een deur inkomen die naar binnen opent. 

Het plan is zeker om Thingman te laten meten, had jij eigenlijk iets gedaan aan de ratio in je ruimte?
(Anders moet ik weer dat ellenlange topic van je doornemen )
Ik zal THX wel eens polsen dan en dat ik jouw HT zou komen bekijken was al geregeld he ;)

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 27, 2008, 23:59:33
Ik zie nog niets in het verhaal over ventilatie ....
Als je alles potdicht gaat maken dan zou de ruimte wel eens makkelijk vochtig kunnen worden door de aanwezige mensen.
Wat geluidsisolatie betreft, vergis je niet in de buitenmuren als het betonbouw is ....
Ik heb een hoekwoning met volgens mij een starre fundering die met de buren verbonden is.
Geluid kan redelijk makkelijk bij de buren komen en andersom, al gaat het wel om harde geluiden zoals iemand die niest  ::) ;D
In mijn kelder heb ik goede ervaring met Armstrong plafondplaten (verlaagd plafond).
Ik had voorheen 3 kamers in de kelder en in een van de kamers had ik mijn (volwassen) stereo set geplaatst.
Het was bijna onmogelijk om het geluid elders in het huis te horen, zo goed bleek die kamer geïsoleerd te zijn :)
Omdat ik deze kamer te klein vond heb ik alle muren weggebroken zodat ik een grote open ruimte kreeg.

Vorig jaar heb ik een dun wandje met gipsblokken voorzien van een zwevende wand om het geluid tussen 2 slaapkamers te isoleren.
Hiervoor heb ik materiaal van Merford gebruikt, dit kan je als particulier aanschaffen.
Simpel gezegd is het een wand met gipsplaten die tegen ontkoppelde regels geschroefd worden.
Rondom de gipsplaten zit een brede strook schuim zodat er geen kieren meer zijn.
Voor- en na het werk in die kamer heb ik met een wekkerradio en pcspeakers herrie gemaakt en geluisterd hoe hard dit in de andere kamer hoorbaar was :)
In de oude situatie kon ik horen waar de speakers stonden en welke muziek er speelde.
Nadat de muur geïsoleerd was kon ik de muziek alleen nog 'ver weg' horen en bij zachtere nivo's was het zelfs helemaal niet meer te horen.
Ook het laag was behoorlijk goed gedempt (getest met auto sub buis), het drong niet meer door als direct geluid maar was alleen nog wat vaag en ver weg.

André  8)

We hebben natuurlijk ramen in de kamer dus voor ventilatie hoef ik geen moeilijke kunstgrepen uit te halen.
het zal lastiger worden om de ramen geluids,- en lichtdicht te maken. ik moet er namelijk nog wel bij kunnen. :)

Ove de buren maak ik me niet druk, ik woon vrijstaand. ;D
Jouw topics heb ik al gelezen trouwens, omdat het grotendeels over geluidsisolatie ging. interessante shit :)
Misschien dat ik uiteindelijk ook bij dat Merford spul uitkom maar ik wil eerst zien of het met gewone (goedkopere) bouwmaterialen ook kan.

Ik hoop vandaag tijd te hebben om te kijken hoe het nu eigenlijk met de geluids overlast is in de rest van het huis als ik in die kamer lawaai maak.
Kan alleen geen lage tonen testen, dan moet ik mijn hele setup gaan verkassen.

Tnx for the input you two :D

Groet,

72

HTip

Citaat van: Bornin7ty2 op augustus 28, 2008, 09:05:16
Zullen we het niet meer over die wasbak hebben?? ;D
Is goed ;D

Het plan is zeker om Thingman te laten meten, had jij eigenlijk iets gedaan aan de ratio in je ruimte?
(Anders moet ik weer dat ellenlange topic van je doornemen )
;D Dat hoeft niet want dat staat op pagina 1 :P
Ik ben met die vraag hier op het forum begonnen. Het enige wat ik moest doen was een muurtje wat dwars stond weg te halen. Verder had ik geluk met de verhoudingen.

Ik zal THX wel eens polsen dan en dat ik jouw HT zou komen bekijken was al geregeld he ;)
Yep :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bornin7ty2

Behalve isolatie, waar ik trouwens straks even voor de deur uit ga, zijn er natuurlijk nog meer overwegingen te maken........

Een van die dingen is de kijkafstand ten opzichte van speakeropstelling, op de volgende afbeelding is het accent gelegd op de luisterpositie, zitplaats precies tussen alle speakers.

Alles komt nog iets dichter bij elkaar ivm voorzetwanden/isolatie etc.
zoals je ziet is de kijkafstand dan zo'n 2,6 á 2,8 meter.

Het lijkt me op zich een fijne opstelling, ik zou dan de apparatuur makkelijk achter de zitplaatsen kwijt kunnen en de sub zou mooi tussen de fronts kunnen staan, aangenomen dat dat de beste plaats zal blijken te zijn.
Het meubel onder het scherm komt er dan niet, alleen de center op een mooie stand en wellicht de sub. mooie cleane opstelling lijkt me

Mijn vraag is, welke schermgrootte is maximaal bruikbaar bij deze kijkafstand?

Groet,

72

NielsLu

Citaat van: Bornin7ty2 op september  5, 2008, 11:03:05
Het meubel onder het scherm komt er dan niet, alleen de center op een mooie stand en wellicht de sub.

Ziet er mooi uit! Je kunt toch ook de center op de sub zetten  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

HTip

Toch fijn dat die wasbak weg is? ;D (O jee, we zouden het daar niet meer over hebben ;D)

De ideale kijkafstand en maximale grootte van je scherm is afhankelijk van de projector en het soort scherm.

Als je dat weet kun je dat invullen in de calculator op projectorcentral.com. Je kunt dan spelen met een aantal variabelen.

Misschien heb je het al ergens verteld, maar welke projector heb je op het oog? En welk spanscherm?
Showcase - Topic

Bornin7ty2

proje4ctor hadden we het nog niet over gehad nee. Daarvoor wil ik maar naar een van de sponsors hier rijden om eens te gaan kijken. In ieder geval een full hd, in de trant van een TW2000 of zo. scherm idem dito. Moet ik me nog in laten adviseren en dat staat eigenlijk wel voor volgende week op de planning.

Heb vandaag een offerte aangevraagd voor de wandsystemen van Akoestikon en Nevima, deze hoop ik maandag binnen te krijgen.

Over wasbak gesproken, heb je niet gezien dat ik de vensterbanken ook al afgeschreven heb Philip, smartass  >:D

Later,

72

Bornin7ty2

Citaat van: NielsLu op september  5, 2008, 12:39:54
Ziet er mooi uit! Je kunt toch ook de center op de sub zetten  ;)

dank je, dat zou ook nog kunnen ja, als hij blijft staan dan.  ;D

HTip

Hé, goed dat je de vensterbanken hebt afgeschreven ;D

Citaat van: Bornin7ty2 op september  5, 2008, 13:51:42
proje4ctor hadden we het nog niet over gehad nee. Daarvoor wil ik maar naar een van de sponsors hier rijden om eens te gaan kijken. In ieder geval een full hd, in de trant van een TW2000 of zo. scherm idem dito. Moet ik me nog in laten adviseren en dat staat eigenlijk wel voor volgende week op de planning.
Met de TW2000 en een kijkafstand van ca. 2,8m moet je een scherm hebben met high-contrast (0,8 gain). De projector kan dan op een plank aan de achterwand worden geplaatst. In de bijlage zie je het voorbeeld...

Citaat van: Bornin7ty2 op september  5, 2008, 13:51:42
Heb vandaag een offerte aangevraagd voor de wandsystemen van Akoestikon en Nevima, deze hoop ik maandag binnen te krijgen.
Mooie systemen. Pas wel op dat je ruimte niet te smal wordt...
Showcase - Topic

Bornin7ty2

Dank, erg handig, die calculator.   
Er komen ineens wel een hoop nieuwe pj's uit lijkt het dus of het een tw2000 wordt of iets anders is nog lang niet zeker.

wat betreft de breedte heb ik wel de ruimte om iets in te leveren, uiteindelijk kost het slechts ongeveer 80mm per wand dus das wel te doen.

later weer  ;D

72

El Penumbra

Waarom zet je de bank niet iets verder naar achter. Dat kan nog makkelijk als je kijkt naar de afstand naar je achterspeakers.
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

HTip

Op deze manier staan alle speakers op bijna gelijke afstand van de luisterpositie op weg naar een 4G opstelling (gelijke speakers, afstand, hoogte en volume)

Patrick heeft dat een keer uitgelegd, zie hier
Showcase - Topic

El Penumbra

Citaat van: HTip op september  6, 2008, 08:07:02
Op deze manier staan alle speakers op bijna gelijke afstand van de luisterpositie op weg naar een 4G opstelling (gelijke speakers, afstand, hoogte en volume)

Patrick heeft dat een keer uitgelegd, zie hier

Weet ik maar gezien de vele instelmogelijkheden die er zijn zou het mijn voorkeur hebben iets verder naar achteren te zitten. Nu zit hij qua kijkafstand redelijk dicht op zijn scherm. Dan is de 1F (1 Fijne kijkafstand naar je scherm) en die vind ik ook belangrijk.  ;)

edit: typo
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

Bornin7ty2

Ach, de bank/stoelen/whatever komen toch niet vast te staan dus ik kan altijd schuivend op zoek naar perfectie :)
Je kunt natuurlijk altijd een beetje schipperen met het geluid d.m.v speaker instellingen. met beeld is dat wat moeilijker,
dus de zitpositie zal wel voornamelijk bepaald gaan worden door de ogen  ;D

Over 4G opstelling gesproken, als iemand toevallig eens tegen een paar gebruikte MI3 Signature's aanloopt dan houd ik me aanbevolen. ;)

Prettig weekend,

72