ABX uitdaging der ABX uitdagingen

Gestart door ShellBeach, augustus 14, 2008, 00:31:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)p(

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
En al die abxtesten die zouden hebben aangewezen dat er geen verschil is zijn onbetrouwbaar omdat nog nooit iemand deze zelf heeft meegemaakt, maar altijd van horen zeggen. Mochtr het al gebeurd zijn dan heb ik enorme twijfel bij de deelnemers en/of omstandigheden.

Subjectivity rules :D

Onzin...ik ben juist door formele en minder formele abx testen van een believer een skep geworden...objectivity rules!   ;D


peter

scrutinizer

#126
Citaat van: )p( op september 16, 2008, 07:40:28
Onzin...ik ben juist door formele en minder formele abx testen van een believer een skep geworden.

peter
Dus.... ???

that's one part per million. :P

just kidding!! ;)


Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

)p(

Citaat van: scrutinizer op september 16, 2008, 09:10:33
Dus.... ???


Ik heb op basis daarvan een persoonlijke keuze gemaakt dat kabels mij niet meer interesseren...en wens iedereen die dat wel wil veel plezier...en dat bedoel ik niet cynisch... :)

peter

scrutinizer

Citaat van: )p( op september 16, 2008, 09:33:07
Ik heb op basis daarvan een persoonlijke keuze gemaakt dat kabels mij niet meer interesseren...en wens iedereen die dat wel wil veel plezier...en dat bedoel ik niet cynisch... :)

peter
Peter, wat dat betreft mijn respekt. :)

En gelukkig ben je in bezit van een 'eigen' mening. ;)

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

tiptop

Citaat van: )p( op september 16, 2008, 09:33:07
Ik heb op basis daarvan een persoonlijke keuze gemaakt dat kabels mij niet meer interesseren...en wens iedereen die dat wel wil veel plezier...en dat bedoel ik niet cynisch... :)

peter
Dat vind ik een correcte houding, Peter. :)

Ik sluit me helemaal bij je aan. Ook andersom natuurlijk. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

dekkersj

Citaat van: Ejorne op september 15, 2008, 11:59:05
[...]

Verder denk ik dat het meten aan apparatuur niet een juiste methode is. Als 1% legering op een bepaalde kabel al een hoorbare invloed heeft,
Wat het natuurlijk niet heeft.

Citaat van: Ejorne op september 15, 2008, 11:59:05
wat doet dan dat meetapparaatje van de techneut aan (afbraak van) het signaal?
Niets.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: klinktbeter op september 15, 2008, 22:24:42
[...]

Zelfs al maak je dé perfecte CD speler en dé perfecte versterker, dan nog zal je tussen interlinks volgens mij verschillen horen. Electronen bewegen doorheen de kristalstructuur van een geleider zoals koper, als koper bij wijze van spreken erg vervuild is dan moet er conceptueel een invloed zijn op de klank.
Als jij signalen op -200dB kan horen wel. Heb jij zulke goede oren?

Citaat van: klinktbeter op september 15, 2008, 22:24:42
Anders maakt het uitgloeien van een geleider ook niks uit, en toch is er een duidelijk hoorbaar verschil als je dat wel doet (ik heb hier identieke uitgegloeide/niet-uitgegloeide kabels liggen).
Dan houd je jezelf voor de gek, want daar is geen verschil tussen te horen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
Ik denk ook dat men altijd verkeerd om denkt.

ER is een signaal, zeg 100% en die kan alleen maar minder worden. Simpele dropveters geven zeg maar nog 30% door en goede kabels bijna 100%.
Wauw! 70% van het signaal weg! Dan moeten die kabels toch ook wel heel heet worden  ;D

Dus met een dropveter daalt het signaal met 10,5dB?  ???

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
[...]
En bijv. Meneer Jacco heeft nog nooit een beter/ander kabeltje gebeluisterd dan de bijgeleverde dropveters maar noemt zich deskundige omdat ie goed meetapparatuur kan bedienen.
Toch aardig dat je "meneer" zegt, hoeft niet.

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
En ons zeer ondeskundig.
Gewoon ondeskundig ligt dichter bij de waarheid.

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
Daarbij schuift hij onze jarenlange praktijk ervaring voor het gemak de vuilnisbak in, omdat dat makkelijk.
Ik krijg bijna medelijden.

Citaat van: tiptop op september 15, 2008, 22:54:02
En al die abxtesten die zouden hebben aangewezen dat er geen verschil is zijn onbetrouwbaar omdat nog nooit iemand deze zelf heeft meegemaakt, maar altijd van horen zeggen. Mochtr het al gebeurd zijn dan heb ik enorme twijfel bij de deelnemers en/of omstandigheden.

Subjectivity rules :D
Als je gevoelig bent voor geloofskwesties wel, ja.

Kijk, als je mij wilt overtuigen zul je met een goed model moeten komen ipv verhalen en subjectieve zaken. En tot nu toe heb ik nog niemand met een geloofwaardig verhaal/model zien komen. Alleen als de natuurkunde veranderd kan worden, maakt het een kans.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

#133
Citaat van: dekkersj op september 17, 2008, 22:38:33
Dan houd je jezelf voor de gek, want daar is geen verschil tussen te horen.

Groet,
Jacco



Ter idee hoeveel kabels we hebben laten maken, enkel met vanbinnen verschillende geleiders  O0
Volgens mij begint je skepp brein nu te koken.

Ik hoor tussen al deze kabels verschillen. Ik heb vooral mijn eigen oren vertrouwd maar steeds mijzelf in vraag gesteld.
Ik wou de dag erna tot de zelfde conclusie kunnen komen. De week erna opnieuw. En met meerdere tracks. Als de bevindingen niet consistent waren dan was het allemaal wishfull thinking. Maar ik geloof niet in wensen.

Nu heeft het maanden aan luistersessies geduurd alvorens de juiste combinatie er gekomen is.

Allemaal dus ingebeeld volgens jou ?

Nu al 3 verschillende reviewers horen de verschillen :) Bij twee was de prijs van de nieuwe versie nog niet eens gezet tijdens het luisteren, dus ze konden onmogelijk een bias hebben op basis van de prijs.

Klanten horen vlot de verschillen tussen de standaard zilver/goud van JvG en onze versie (nu al de 3e keer in een rij, moet ik soms testimonials gaan posten ... nee dat mag niet ik ben geen sponsor als jij 25 EUR per maand betaalt dan zal ik ze met plezier posten).

Zelfs andere forummembers E**** en G**** hebben al verschillen gehoord.

Ik moet dus concluderen dat jij diegene bent die zichzelf dingen wijsmaakt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77720.msg1269693#msg1269693
Zie (1) ...
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Spacebass

Snap niet dat mensen nog steeds bezig zijn met deze materie.
Luister zelf trek je conclussie en handel daarnaar, simpel toch?

Bart_M

Citaat van: Spacebass op september 18, 2008, 01:01:24
Snap niet dat mensen nog steeds bezig zijn met deze materie.
Luister zelf trek je conclussie en handel daarnaar, simpel toch?

Haha, de nekslag voor een forum! ;D

dekkersj

Citaat van: klinktbeter op september 18, 2008, 00:42:26


Ter idee hoeveel kabels we hebben laten maken, enkel met vanbinnen verschillende geleiders  O0
Volgens mij begint je skepp brein nu te koken.

Ik hoor tussen al deze kabels verschillen. Ik heb vooral mijn eigen oren vertrouwd maar steeds mijzelf in vraag gesteld.
Ik wou de dag erna tot de zelfde conclusie kunnen komen. De week erna opnieuw. En met meerdere tracks. Als de bevindingen niet consistent waren dan was het allemaal wishfull thinking. Maar ik geloof niet in wensen.

Nu heeft het maanden aan luistersessies geduurd alvorens de juiste combinatie er gekomen is.

Allemaal dus ingebeeld volgens jou ?
Ik ken die draadjes niet, maar ik ga er even vanuit dat ze gemaakt zijn volgens de basisregels der montage. Dus geen extra passieve componenten om een equaliser te verkrijgen of dubieuze hoogohmige verbindingen. En dan is het allemaal ingebeeld inderdaad. Er bestaat namelijk geen fysisch model om de verschillen te verklaren. Of je moet met opzet allerlei vervormende componenten hebben toegevoegd. Maar daar ga ik dus niet vanuit.

Citaat van: klinktbeter op september 18, 2008, 00:42:26
Nu al 3 verschillende reviewers horen de verschillen :) Bij twee was de prijs van de nieuwe versie nog niet eens gezet tijdens het luisteren, dus ze konden onmogelijk een bias hebben op basis van de prijs.

Klanten horen vlot de verschillen tussen de standaard zilver/goud van JvG en onze versie (nu al de 3e keer in een rij, moet ik soms testimonials gaan posten ... nee dat mag niet ik ben geen sponsor als jij 25 EUR per maand betaalt dan zal ik ze met plezier posten).

Zelfs andere forummembers E**** en G**** hebben al verschillen gehoord.

Ik moet dus concluderen dat jij diegene bent die zichzelf dingen wijsmaakt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=77720.msg1269693#msg1269693
Zie (1) ...

En ik moet concluderen dat ook jij geen rekenmodel hebt om de verschillen te verklaren. Dus wie maakt wie nu iets wijs?

Nu kun je natuurlijk stellen dat je geen model nodig hebt (je hebt je oren immers), maar ik wel. En tot die tijd moet hij die de meest fabeltastische uitspraak doet met bewijzen komen. En dat doe je ook niet. In plaats daarvan put je hoop uit de verslagen van gebruikers die overeenkomen. Wat overigens heel eenzijdig is. Ik loop inmiddels iets te lang mee in het wereldje om dat klakkeloos aan te nemen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op september 18, 2008, 09:44:18
Ik loop inmiddels iets te lang mee in het wereldje om dat klakkeloos aan te nemen.
Maar blijkbaar iets te kort om een goed syteem waarop dit soort verschillen duidelijk waarneembaar zijn gehoord te hebben  >:D

Spacebass

Citaat van: Bart_M op september 18, 2008, 09:28:12
Haha, de nekslag voor een forum! ;D
Ze lijken zelfs boos te worden op elkaar ;D alsof de nietjes de kabels kopen voor de welletjes en andersom.
Ik blijf bij de stelling: zelf ervaren en er naar handelen een eerste vereiste is bij een hobby als deze. Ben je
meteen 95 % van de onzinnige vragen kwijt op het forum van luie mensen die eigelijk onmogelijk te geven
kant en klare oplossingen willen zonder zelf ook maar iets beluisterd te hebben  ;D

Je kan best gezellig een abx organiseren en er een discussie op nahouden, maar deze gasten lijken steeds woester
te worden nog voor dat er iets gedaan is (toch?). Alsof het om iets van levensbelang gaat...duhhh tis "maar"een
hobby met als bedoeling van de muziek te genieten (neem ik aan). Sommigen beginnen zelfs fundamentalistische
trekjes te krijgen ;D ;D

relax guy's and dolls  ;D

dekkersj

Citaat van: Audioloog op september 18, 2008, 09:55:23
Maar blijkbaar iets te kort om een goed syteem waarop dit soort verschillen duidelijk waarneembaar zijn gehoord te hebben  >:D
Laat de mensen van wie die sets zijn dat maar niet horen.

Waar haal je die flauwekul trouwens vandaan? Heb ik dat ergens geschreven of vul jij dat voor mij in? In dat laatste geval vind ik het diep triest van je.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Bart_M

klinktbeter, wie is jullie trouwens?

hifiman

#141
Citaat van: dekkersj op september 18, 2008, 10:46:21
Laat de mensen van wie die sets zijn dat maar niet horen.

Waar haal je die flauwekul trouwens vandaan? Heb ik dat ergens geschreven of vul jij dat voor mij in? In dat laatste geval vind ik het diep triest van je.

Groet,
Jacco
Het is vanuit mijn "believers" standpunt de enige logische conclusie:

Er IS verschil, jij hoort het niet dus lijkt het het meest voor de hand liggend dat de set(s) in kwestie niet de resolutie hadden om deze verschillen te laten horen.

Simpel toch  ;D Net zo simpel als jouw redenering, maar dan precies andersom  :P

Niks persoonlijks trouwens!  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op september 18, 2008, 10:55:56
Het is vanuit mijn "believers" standpunt de enige logische conclusie:

Er IS verschil, jij hoort het niet dus lijkt het het meest voor de hand liggend dat de set(s) in kwestie niet de resolutie hadden om deze verschillen te laten horen.



Ik hou het er liever op dat ik audiofiel doof ben, kan ook niet anders want heb veel te veel heel mooie sets gehoord  ;D

peter

dekkersj

Citaat van: Audioloog op september 18, 2008, 10:55:56
Het is vanuit mijn "believers" standpunt de enige logische conclusie:

Er IS verschil, jij hoort het niet dus lijkt het het meest voor de hand liggend dat de set(s) in kwestie niet de resolutie hadden om deze verschillen te laten horen.

Simpel toch  ;D Net zo simpel als jouw redenering, maar dan precies andersom  :P

Niks persoonlijks trouwens!  ;)
Dat is helemaal niet zo simpel. Jij gaat er vanuit dat er verschil is. Dat heb je zo gedefinieerd, maar op welk rekenmodel is dat gebaseerd? Maw, hoe zit het dan precies en ook jij kan me daar geen antwoord op geven. Het blijft dus fictie.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

#144
Citaat van: dekkersj op september 18, 2008, 09:44:18
Er bestaat namelijk geen fysisch model om de verschillen te verklaren.

Dus jij beweert dat zilver, goud en koper audiosignalen op exact dezelfde manier geleiden (ik bedoel dan niet kwa frequentiekarakteristiek, maar tijd/fase gedrag, impulsgedrag, resolutie ....) en dan nog ongeacht vervuild of niet.

Jij denkt vanuit het skepp frame 'wat niet bewezen is bestaat niet'. Waar geen rekenmodel voor is kan niet. Mensen zoals jij zijn zelfs nadelig voor de wetenschap: vooruitgang is onmogelijk volgens jouw frame. Het bewijs:

CitaatEigenlijk is elk nieuw wetenschappelijk onderzoek een beetje ketterij tegen de gevestigde orde. De kans is namelijk heel groot dat wetenschappers met nieuwe ideeen het wel eens grondig fout kunnen hebben met mogelijke consequenties op de tewerkstelling en geloofwaardigheid van een beroepswetenschapper, of net wel juist zodat de oude theorie helemaal herzien moeten worden.

Het beste bewijs van 'aanvaarde' ketterij is het duurste wetenschappelijk experiment ooit met de Large Hadron Collider (LHC) wat op 10/9/2008 start met high-energy proton collisions. Als er geen higgs/boson deeltjes worden gevonden bij zo'n collision, dan is het standaard fysica model mogelijk fout.

Deze miljarden kostende machine welke een bedreiging vormt tegen het bestaande wetenschappelijke wereldbeeld wordt wel globaal aanvaard (tenzij door een aantal doomday denkers die schrik hebben van een mogelijke black hole).

Dus hoe is het mogelijk dat dit soort onderzoek wel aanvaard wordt ondanks het risico dat het bestaande model wel eens fout kon zijn (en dus een aantal wetenschappers op hun bek zullen gaan).

Waarom wordt dit soort research niet ge'skepp'ed ?

Ik ga jou voortaan negeren op dit forum jij wil of kan toch niet luisteren .... ga maar ergens anders jacco'en.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

beunky

Citaat van: klinktbeter op september 18, 2008, 12:11:24
Dus jij beweert dat zilver, goud en koper audiosignalen op exact dezelfde manier geleiden (ik bedoel dan niet kwa frequentiekarakteristiek, maar tijd/fase gedrag, impulsgedrag, resolutie ....) en dan nog ongeacht vervuild of niet.

Als er relevante fysieke verschillen zijn, waarom worden die dan bij andere takken van sport niet onderkend?
Nergens hoor je over vliegtuigkabels die zich anders gaan gedragen na een inwerktijd van 100 uur. En zo kunnen we nog wel een hele serie voorbeelden geven.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

ShellBeach

#146
Citaat van: beunky op september 18, 2008, 12:17:05
Nergens hoor je over vliegtuigkabels die zich anders gaan gedragen na een inwerktijd van 100 uur. En zo kunnen we nog wel een hele serie voorbeelden geven.

Al eens de piloot door de PA van een vlieger horen spreken ? Totaal niet relevant.
Beunky = tegenvoorbeeld mismatcher. Hoeveel laterale chunks ga je nog aanbrengen ?
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

simsatit

Vraag aan Jacco;

Zitten er nu door verschillende methodes van opbouw (ontwerp) van apperaten (dus even geen kabels ;)) duidelijk hoorbare verschillen in verschillend uitgevoerde apperatuur? (denk b.v. aan klasse a, buizen in eindstage of zowiezo buizenbak tov transistor/solid state, grotere voeding etc.) en mocht er daadwerkelijk verschil zijn is dat dan wel meetbaar?

Ik ben geinteresseerd in een andere versterker omdat mijn versterker een 'karakter' zou hebben dat niet zo goed 'matcht' in mijn set, andere merken solid state vesterkers zouden (van horen zeggen ;)) dit 'karakter' niet hebben..
Natuurlijk ga ik gewoon zelf uitproberen/luisteren in mijn set thuis en ik ben van mening dat als er wel hoorbare verschillen zijn dit vast ergenst aan zou liggen..
Nu moet ik zelf ook zeggen dat ik toch verschillen gehoord heb tussen b.v. cd/dvd spelers en dacs, maar nogmaals dat zou aan de opbouw (uitvoering) en ontwerp van dergelijke apperaten kunnen liggen.
Ik ben een wetenschappelijk ingesteld persoon, maar mijn oren nemen ook waar en zijn dus ook een registrerend orgaan waar je van uit mag gaan dat wanneer je daar een verschil mee hoort/waarneemt dat te omschrijven is ten opzichte van een ander element in je set met dezelfde functie, (en deze verschillen er de volgende dag nog zijn ;) je weet nooit in wat voor staat je gaat luisteren he ;D..) het safe to say is dat er dus ook een verschil is, en mocht dat nu het gewenste effect hebben (iets minder hoog bijvoorbeeld in een wat 'schelle' set) dan is dat toch mooi? Al zul je waarschijnlijk met filtering van je speakers dat effect ook kunnen bereiken, nu is het alleen wel zo dat met een 4-weg met lastig te filteren units je nog maar moet afvragen of je daar aan wilt beginnen vooral omdat het misschien maar een heel klein randje is waar je 'last' van hebt, zijn kleine verschillen dan toch niet ineens vrij relevant?

Groet, Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

beunky

Citaat van: klinktbeter op september 18, 2008, 12:27:36
Al eens de piloot door de PA van een vlieger horen spreken ? Totaal niet relevant.
Beunky = tegenvoorbeeld mismatcher. Hoeveel laterale chunks ga je nog aanbrengen ?

Het is wel degelijk relevant. Als gevolg van inspelen worden er soms enorme en soms subtiele verschillen gehoord.
Die verschillen kunnen alleen optreden als de kabel fysiek van eigenschappen veranderd.
Er zijn genoeg voorbeelden waarin dit werkelijk funest zou zijn.
Denk aan zeer gevoelige meetapparatuur, denk aan ruimtevaart, denk aan luchtvaart.

Tot op heden heeft niet één iemand kunnen uitleggen wat er fysiek veranderd met inspelen anders dan het inspelen van luidsprekers...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Shorty

CitaatBeunky = tegenvoorbeeld mismatcher. Hoeveel laterale chunks ga je nog aanbrengen?

CitaatIk ga jou voortaan negeren op dit forum jij wil of kan toch niet luisteren .... ga maar ergens anders jacco'en.

Jammer dat ook dit topic weer ontaardt in dit soort akelige posts. Ik denk niet dat je de zaak van de 'subjectivisten' helpt met dit soort opmerkingen, klinktbeter.....

VrGr,

Bart J.