Denon Link AK-DL1 (2e deel toegevoegd )

Gestart door Snowmaster, juli 27, 2008, 14:45:36

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Citaat van: Marcel_T. op januari 27, 2009, 13:46:56
Daar heb je dan toch alleen maar iets aan als je ook een nieuwe receiver koopt?

yep, en als de kwaliteit duidelijk boven HDMI uitstijgt.  Maar ik denk dat ze daar wel voor zullen zorgen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

pharaoh

Heel intressant topic, hulde aan de moderne ontdekkingsreizigers(metafoor ;))
maar ik hoor steeds over nullen en eenen, maar is het niet zo dat het helemaal geen "echte" nullen en eenen zijn maar een (blok)golf tussen nul en één in? niet een golf als in analoog maar wel een fractie meer als absoluut nul...
hoe beter deze dus doorkomt en dus hoe groter het verschil tussen nul en één is aan de ontvangende kant hoe beter het signaal te verwerken is voor de DAC.... en als het verschil voor de DAC "te klein" wordt deze gegevens gaat missen?

ik heb dit ooit eens ergens als uitleg gehoord en dit is blijven hangen, misschien wel klok/klepel verhaal en misschien kan iemand me dan even corrigeren. ;D

iemand een mening over deze kabel?

http://www.netwerkproducten.com/patchkabel-sstp-meter-zwart-p-1593.html

greetzzzz Bert.

Denon BDP-4010UD  Kimber AGDL McIntosh MX123 & MC255    Audioquest Rocket 88   fronts: B&W 800D   Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

Snowmaster

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

ivo1986

Citaat van: pharaoh op februari 21, 2009, 23:50:25
maar ik hoor steeds over nullen en eenen, maar is het niet zo dat het helemaal geen "echte" nullen en eenen zijn maar een (blok)golf tussen nul en één in? niet een golf als in analoog maar wel een fractie meer als absoluut nul...
hoe beter deze dus doorkomt en dus hoe groter het verschil tussen nul en één is aan de ontvangende kant hoe beter het signaal te verwerken is voor de DAC.... en als het verschil voor de DAC "te klein" wordt deze gegevens gaat missen?

ik heb dit ooit eens ergens als uitleg gehoord en dit is blijven hangen, misschien wel klok/klepel verhaal en misschien kan iemand me dan even corrigeren. ;D

iemand een mening over deze kabel?

http://www.netwerkproducten.com/patchkabel-sstp-meter-zwart-p-1593.html

greetzzzz Bert.

Geen idee of die kabel goed is.

http://www.inmac.nl/index.php?products_id=47041&option=com_oscommerce&osMod=product_info&Itemid=1

Zelf heb ik deze kabel en die vind ik erg mooi. Ondanks dat ik geen verschillen hoor ben ik blij dat die er tussen hangt.
Voelt toch wat beter  ::).

pharaoh

@ivo

ziet er idd goed uit... en draka is wel een goede kabelmaker. ik ga even met die gasten uit mijn linkje babbelen ivm overdrachtsnelheden en afscherming, puur om een beetje meer beeldvorming omtrend zo'n cat6(a) kabel te krijgen.
maar voorlopig errug druk dus....wordt vervolgd!

greetzzzzz Bert.

PS niemand over dat verhaaltje over digitale overdracht??? :unhappy: don't make me google it!! :crazy:
Denon BDP-4010UD  Kimber AGDL McIntosh MX123 & MC255    Audioquest Rocket 88   fronts: B&W 800D   Center: Tannoy DC6LCR     rear's: Tannoy 607   Audioquest Sub-3    Tannoy S-Sub 15"     Philips 70"    

john321

Ik ben hier terecht gekomen omdat ze een kennis van mij zo'n Denon AK-DL1 kabel wilden aansmeren. Een DIGITALE interlink gebaseerd op RJ45 voor maar liefst EUR 499... ter vervanging van de standaard CAT6 die er nu tussen steekt...

Nu bestaan mijn dagelijkse werkzaamheden toevallig veelal uit professioneel beeld en geluid. Ik zal mijzelf niet audiofiel noemen, maar ik ken het verschil tussen goed en slecht geluid zullen we maar zeggen. Ook heb ik "toevallig" redelijk wat ervaring met digitale transmissie van beeld en geluid, zowel over goedkope consumer oplossingen tot de professionele oplossingen... Ik heb me regelmatig druk moeten maken over het transporteren van lossless digitaal HD geluid en video over langere afstanden, zowel bekabeld alsook draadloos. Zowel koper en fiber. Ik heb zelf systemen moeten ontwerpen, zowel in hard- als software hiervoor. Iets dat niet altijd even simpel is, gezien de gigantische bitrates, de foutgevoeligheid en de lage latency die je voor real-time oplossingen nodig hebt.

Om eerlijk te zijn, ik vind de opmerkingen van een aantal van de gebruikers op dit forum regelrecht hilarisch, gelukkig lijkt het merendeel wel in te zien dat ze gewoon worden belazerd met die Denon kabel.

Ik gebruik zelf geen Denon gear, maar wat ik ervan heb gehoord bouwt deze firma respectabel equipment. Ter info: Denon-Link is niet iets wat je in de professionele sector vaak zult tegenkomen, omdat het geen open standaard is en de toepassing ervan te beperkt is. Echter, door dergelijke kabels aan te bieden raak ik het respect voor Denon en zijn verkopers een beetje kwijt. In eerste instantie dacht ik: zou Denon echt zo achterlijk zijn geweest en een analoge interlink hebben gebouwd op basis van een RJ45 plug? Nee, zo achterlijk zijn ze gelukkig niet. Na wat doorlezen lijkt Denon-Link niets anders te zijn dan een slimme manier om diverse typen digitaal geluid zonder kwaliteitsverlies te versturen richting de versterker. Zegmaar, een S/PDIF met ondersteuning voor een groot aantal formaten en een hoge bitrate, oftewel een soort van "HDMI exclusief voor audio".

Het hele principe achter digitale interlinks is simpel: deze verbindingen brengen data over, zonder dat deze verloren gaat c.q. slechter wordt tijdens de transmissie en dat in digitale vorm. Dat is sowieso het hele idee achter digitale transmissie. Voor degenen die het nog niet wisten: digitale data is een reeks van cijfers. D.w.z. dat analoge data wordt omgezet in een reeks van discrete cijfers, doorgaands in binair formaat, dus met "nullen en eenen". Het voordeel ervan is dat die reeks "nullen en eenen" niet slechter wordt, als je het opslaat op een betrouwbaar medium, staan er nog dezelfde nullen en eenen over 50 jaar. De discretie tussen een 0 en een 1 is vele malen groter dan die van een analoog signaal, waar het kleinste temperatuurverschil of de kleinste oneffenheid in de drager al een verschil kan veroorzaken. Voor digitale transmissie geldt hetzelfde, de discretie tussen de data is zo groot, dat er in principe geen data verloren gaat tijdens de transmissie. Daar komt nog bij dat vele digitale formaten tegenwoordig zelfs "error correction" hebben, d.w.z. dat ze tot op zekere hoogte kleine transmissieproblemen zelfs 100% kunnen repareren.

Nu kun je natuurlijk stellen, er kan soms toch ook data vervormen? Ja, dat kan, maar een digitale transmissie die een storing heeft, heeft een TOTAAL ander storingsbeeld dan een analoge verbinding die een probleem heeft. Waarom? Bij een analoge verbinding zal in eerste instantie het geluid en/of videosignaal vervormen, het overgrote deel van het signaal blijft echter intact. Digitale storingen zijn echter totaal anders. In veel gevallen werkt het gewoon niet. Storingen op een ongecomprimeerde digitale interlink zul je ervaren als een klikkend, piepend geluid of strepen door je beeld. Het is totale nonsens dat je geluid "minder dynamisch" wordt of je kleuren "fletser worden" worden door een slechte digitale interconnect. Zo werkt de techniek gewoon niet. Als bij digitale transmissie iets wegvalt, dan is de schade meestal veel groter dan bij analoge transmissie. Dat is ook de reden waarom men voor draadloze oplossingen zoals microfoons en video vaak nog analoge transmissie gebruikt, de storingen die je daarbij krijgt zijn "zachter" van aard, dan de harde digitale storingen, waarbij beeld en geluid bij een storing gewoon onbruikbaar worden, met name als je ook nog compressie toepast, waarbij elk verloren bit extra hard meetelt.

Als je dus een digitale interconnect hebt die het gewoon doet, dan heb je je maximale kwaliteit gewoon bereikt. Het is totale nonsens om het tienvoudige te betalen voor een betere "digitale kabel". Storingen in digitale interconnects merk je meteen, maar dus niet door "doffer geluid" of "doffer videobeeld", dat is de grootste lariekoek. Het kan technisch gewoon niet, want de bits die door die kabel worden, kunnen niet zomaar "doffer" worden. Want als er bits omvallen, dan wordt van een 455 niet een 452, maar een 13 of een 5345 bij wijze van spreken en dat zul je horen aan de hand van harde tikken, piepend geluid of helemaal geen geluid. Bij DVI/HDMI/SDI zul je strepen in je beeld gaan zien, bij met MPEG-achtige codecs gecomprimeerde video signalen krijg je de beroemde blokken op je scherm.

Het is dus ook totale nonsens om een digitale interlink "in te spelen", als het ding het doet bij de 1e keer aansluiten, dan zal het er niet beter op worden na 100 uur. Wat zou er met de digitale transmissie moeten gebeuren in die kabel wat het geluid of het beeld beter maakt? Dat zou betekenen dat de kabel enig benul heeft van de codering van het digitale signaal in die kabel en in staat is om het digitale signaal dusdanig te manipuleren zodat het beter klinkt? Totale nonsens dus.

Met andere woorden, koop gewoon een goede Cat6 kabel en als Cat5e werkt, ook prima, de Cat6 kabel maakt je Denon Link er geen bit beter op. Ook vergulde connectoren zijn meestal totale nonsens, tenzij je je kabels elke dag een keer gaat omsteken en regelmatig los laat rondslingeren dan is de kans op oxidatie dus groot. En for the record: koper is een betere geleider dan goud, als je koppelingen weinig kans op oxidatie hebben, gebruik dan liever meer koper dan goud.

blue-eyes

Onderstaand een knip en plak actie uit een ander topic:
=========================================
Beste,

wij respecteren ieders mening. Ik laat even in het midden of ik er wel in geloof of er niet in geloof.
Op dit forum hebben wij de regel ingesteld dat er niet, in in geen enkele topic, gediscuseerd mag worden over kabels. Geen believer - non believer discussies.

Anderzijds omdat wij ook geen discuccies uit de weg gaan en deze discussies ook best vaak interessant zijn hebben we hiervoor een aparte kabeldiscussie topic geopend. In dat topic, en alleen in dat topic kan je discuseren over de kabels.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67028.0

Het MOD team
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

pharaoh

Citaat van: pharaoh op februari 21, 2009, 23:50:25

@john321:

wat is jou mening aangaande mijn bovenstaande tekst?
Ik deel je mening dat als een bitje wegvalt dit, afhankelijk van zijn positie, zal resulteren in een geheel andere digitale waarde van de betreffende byte(of wordt in muziek overdracht niet in bytes etc. overgedragen?) en dus geen verslechtering van het beeld/geluid zal geven maar in het slechtste geval een artefact/tip/piep ofzoiets.

greetzzzzz Bert

Snowmaster

@john321 :  ik kan bijna volledig meegaan in jouw verhaal, maar dan met aanvulling van het citaat van pharaoh. 

Je hebt ook vast gelezen dat ik de Denon Link een "over het paard getilde CATkabel" vindt. Maar wel de beste over het paard getilde CATkabel  ;).   Daarnaast : koop die kabel nu nooit meer totdat meer bekend is over de 4e generatie Denon Linkverbinding.  Probeer vervolgens een goed afgeschermde CATkabel en ook die Denonlink met een "niet goed, geld terug garantie".  Tot slot : betaal er nooit zoveel geld voor !

Hetgeen pharaoh toevoegd aan het verhaal is ook precies hetgeen een ingenieursburo in digitale overdracht mij heeft uitgelegd. Eén van de leden heeft o.a. een opdracht gehad bij een Hilversumse opnamestudio om te zoeken naar de beste bekabeling. 
Bij het ontwikkelen van digitale schakelingen wordt door hen telkens gekeken naar de eigenschappen van het digitale signaal omdat deze door de gebruikte componenten wordt beïnvloed. Bij audio worden de frequenties hierdoor beïnvloed en en dat kan resulteren in een ander eindresultaat. Afhankelijk van de mate van invloed kan dit voor mensen hoorbaar zijn. Meetbaar is het probleemloos, want zij doen niet anders.

pharaoh

Nou het is zover :bigsmile:
er zit een kwalitatief goede(heb ik gehoord en via via bemachtigd echter zonder tekst erop) Cat6 kabel tussen mijn DVD-A1 en A1SR. en ik moet zeggen met alle andere kabels(optisch, dc, 5.1) ertussen en diverse switch sessies(lastig steeds denonlink inschakelen op de DVD....) geef ik de voorkeur aan de denonlink....
Nou heb ik geen zin in proberen mijn gevoel in woorden te vertalen, dus zeg ik het zo; het geeft mij voor mijn gevoel het meest neutrale geluid.

greetzzzzz Bert.

Snowmaster

Citaat van: pharaoh op mei 22, 2009, 18:45:08
Nou het is zover :bigsmile:
er zit een kwalitatief goede(heb ik gehoord en via via bemachtigd echter zonder tekst erop) Cat6 kabel tussen mijn DVD-A1 en A1SR. en ik moet zeggen met alle andere kabels(optisch, dc, 5.1) ertussen en diverse switch sessies(lastig steeds denonlink inschakelen op de DVD....) geef ik de voorkeur aan de denonlink....
Nou heb ik geen zin in proberen mijn gevoel in woorden te vertalen, dus zeg ik het zo; het geeft mij voor mijn gevoel het meest neutrale geluid.

greetzzzzz Bert.

Als je de Denonlink uitgang voorheen nooit hebt gebruikt dan zal het geluid nog verder verbeteren.

Heb je source direct ingeschakeld op de DVD speler en alle speakers teruggezet naar 0,00 ?
Heb je ditzelfde ook bij de AVR gedaan bij de direct instellingen?  Een 4306 en 3930 worden hiervan duidelijk beter omdat zij niet alle circuits kunnen uitschakelen, zelfs niet in pure direct modus.