Denon Link AK-DL1 (2e deel toegevoegd )

Gestart door Snowmaster, juli 27, 2008, 14:45:36

Vorige topic - Volgende topic

Teejoo

Citaat van: DualdudE op augustus 13, 2008, 22:40:11
20 euro? Zo'n kabel maak ik voor €2,50 :P anderhalve euro voor een meter kabel en een euro voor twee stekkers :P Oh, STP? twee euro voor een meter kabel en twee euro voor 2 stekkers :P
Dan moet je dat vooral gaan doen. En als je dan toch bezig bent zou ik ook meteen een paar HDMI, analoge kabels en tenslotte natuurlijk een mooie 220V kabel maken. Kun je vast allemaal heel goedkoop maken!

Ik begrijp niet dat in dit topic hele groepen mensen de topicstarter blijven aanvallen, vooral heel overtuigd zijn dat (digitale) kabels niets uitmaken en dit op 20 verschillende manieren blijven herhalen. WE GET THE POINT!

Het is weer duidelijk: er zijn mensen die ervan overtuigd zijn dat kabels wel uitmaken en mensen die denken dat kabels niets uitmaken. Daar gaat dit topic niet over! Dus kappen met die flauwekul en laat de topicstarter fijn zijn bevindingen geven.

En stel nou dat de Denon link technisch gezien geen verschil maakt, en het tussen de oren zit. Als je daarmee de resultaten hebt bereikt zoals beschreven dan vind ik de kabel nog erg goedkoop! Sommigen kopen wiet om in hogere sferen te komen. De topicstarter koopt hiervoor een kabel. Wedden dat de kabel de beste investering is!

Fransyvy

Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

Fransyvy

Snowmaster, misschien nog even een domme vraag van een leek. Wat doe je eigenlijk met PCM signalen en wat kun je hiermee?
Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

DualdudE

Citaat van: Teejoo op augustus 13, 2008, 23:03:47
Dan moet je dat vooral gaan doen. En als je dan toch bezig bent zou ik ook meteen een paar HDMI, analoge kabels en tenslotte natuurlijk een mooie 220V kabel maken. Kun je vast allemaal heel goedkoop maken!

Ik begrijp niet dat in dit topic hele groepen mensen de topicstarter blijven aanvallen, vooral heel overtuigd zijn dat (digitale) kabels niets uitmaken en dit op 20 verschillende manieren blijven herhalen. WE GET THE POINT!

Eerst nog ff wat meer flauwe opmerkingen, 230V Kabels krijg 'k altijd bij de apparatuur. En losse HDMI connectoren zijn moeilijk te verkrijgen ;) Maar ff serieus, ik snap denk ik wel waarom die reacties blijven komen. Er wordt gevraagd naar concrete technische onderbouwing, maar dat blijft altijd uit in dit soort topics. Dus denk dat de meesten het prima vinden dat iemand een bepaalde kabel aanschaffen, alleen de uitspraken die dan worden gedaan zonder concrete technische onderbouwing is denk ik wat de meesten stoort. Als er een verschil is moet dat toch ook technisch aantoonbaar zijn lijkt me? En dat is waarom het altijd de mist in gaat met dit soort topics, en zeker met zulke simpele kabels van dermate hoge prijs.
Monitor Audio GS-20, Silver Centre, Silver 2.
Marantz Cinema 70S (pre-/center), Arcam SA20 (front), Audiolab 6000A (rear).
UD-5005, Rotel RCD-1072, Pro-Ject Essential II.

Omicron

De TS zit met veel vuur een aantal 'waarheden' te verkondigen die zo ver heen zijn dat ze haast smeken om een reactie. Een voorbeeld:

"Als je een veel te lange kabel (HDMI) oprolt tot een klein rolletje en een tijd gebruikt en vervolgens weer afrolt en los neerlegt, zul je zien dat het signaal even weer "de weg" moet vinden."

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik met zo'n uitspraken aan moet: lachen of huilen? Het is duidelijk dat er op de planeet waar de TS vertoeft een andere natuurkunde geldt dan op de planeet aarde...

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: als je de aankoop van een dure interlink overweegt test hem dan eerst BLIND (m.a.w. luister zonder dat je weet welke kabel er in gebruik is en zie of je een verschil hoort)!

@Fransyvy: PCM signalen vind je terug op sommige blu ray disks. Het is ook mogelijk om de nieuwere audio formaten die op blu ray en hd-dvd gebruikt kunnen worden door de speler te laten decoderen en als PCM door te sturen naar een receiver die dat zelf nog niet kan.

Raphie

Nee, Teejoo we moeten allemaal in een circel om snowmaster en zijn kabel heen gaan zitten, de wierook aansteken en Kumbaja gaan zingen.......  ::)  :P   Het is een UTP kabeltje 0/1/0/1/0
JBL PRX Power!

Jeroen V

Citaat van: DualdudE op augustus 14, 2008, 10:57:45
Als er een verschil is moet dat toch ook technisch aantoonbaar zijn lijkt me? En dat is waarom het altijd de mist in gaat met dit soort topics, en zeker met zulke simpele kabels van dermate hoge prijs.

Dan doe je in ieder geval de aanname dat de techniek ver genoeg is om eventuele verschillen aan te tonen, en wie zegt dat dat zo is?

Raphie

Citaat van: Jeroen V op augustus 14, 2008, 20:56:26
Dan doe je in ieder geval de aanname dat de techniek ver genoeg is om eventuele verschillen aan te tonen, en wie zegt dat dat zo is?
Nee, we ontwikkelen bewust euforische zaken die niet aantoonbaar zijn en vragen er een hoop geld voor ::) :P perfect business plan :-X
JBL PRX Power!

advr

zeer leuke discussies allemaal.  :o

ik volg dit verhaal vanwege de AK-DL 1 kabeltjes van Denon omdat tussen ik tussen mijn North Star loopwerk en DAC ook een UTP met RJ-45's er tussen heb hangen.
Eigenlijk hoort daar meteen een white gold kabel van 1800 euro tussen maar da's een beetje teveel van het goed al moet ik zeggen dat, als je die kabel ertussen hangt je ineens een andere cd speler hebt. :P :P

dus ben ik gaan experimenteren met andere netwerkkabels en ik moet zeggen dat ik heel erg gemakkelijk verschillen hoor tussen CAT5E , een normale CAT 6 (dikkere aders) en een professionele CAT6A (betere en dikkere aders en erg goed afgeschermd) kabel :o :o
een CAT 7 kabel zal ik ook wel eens proberen als ik er (gemonteerd en al) aan kan komen ;D

Of het natuurkundig nu wel of niet te verklaren is het maakt mijn niets uit, ik heb geen moeite verschillen te horen ;D ;D
even van een CAT6A naar een simpel CAT5 kabeltje terug geswitched en het geluid wordt harder, korreliger, minder muzikaal.   ???

Misschien een keer de Denon lenen al ga ik misschien een kabel van Revelation Audio Labs aanschaffen met zilveren aders, met zo'n cryogeen behandeling O0
Zie hier

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: Fransyvy op augustus 13, 2008, 20:58:55
Ja, ik schakel HDMI via de 4306. Ik heb component een satreceiver aangesloten (dreambox) en de 3930 alleen voor het beeld via HDMI. Wat moet je dan nog verder instellen volgens jou?

Ik ga nu source direct instellen op 100 Hertz. Dat was toch de bedoeling?

Heb je ook nog een antwoord op mijn vraag over de analoge aansluiting. Wordt deze uitgang slechter op het moment dat je werkt met een Denonlink? (vanwege downsampling)

Met de Denonlink ingeschakeld gaat het goed samen met de analoog cicuits. Misschien een tikkeltje teruggang doordat er een extra circuitje meedraaid. Ik hoor het verschil wel, maar vind dat verwaarloosbaar.
Echter met HDMI multichannel levert de speler wel in op het analoog circuit. Waardoor het komt weet ik niet, maar waarschijnlijk omdat het multichannel circuit van HDMI wordt ingeschakeld en dit niet geheel gescheiden wordt van het analoge gedeelte.  De 3930 ziet in dit geval ook alles als meerkanaals en daar lijdt de geluidskwaliteit onder.
Als je alles in 2 CH zet, levert analoog de beste prestatie omdat dan de overige circuits uit zijn.  Maar dat is geen doen, elke keer dat gepruts in het menu als je van CD naar DVD gaat.

Wel is het goed om in het DVD menu voor source direct te kiezen. (Dit is niet het "all off" op de afstandbediening)  Probeer maar eens.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

En stel nou dat de Denon link technisch gezien geen verschil maakt, en het tussen de oren zit. Als je daarmee de resultaten hebt bereikt zoals beschreven dan vind ik de kabel nog erg goedkoop! Sommigen kopen wiet om in hogere sferen te komen. De topicstarter koopt hiervoor een kabel. Wedden dat de kabel de beste investering is!

;D ;D ;D LOL

Gelukkig kan ik nog wel lachen om veel reacties op mijn beschrijvingen.
Forumleden die serieus geïnteresseerd zijn in de prestatieverschillen van digitale kabels zoeken wel contact via PM.
Zaterdag gaat de AK-DL1 achter een HT set van B&W805s met een Velodyne 10DD.  Misschien gaat dat forumlid wel meezweven en als dat niet lukt kunnen wij altijd nog samen wiet gaan roken  ;D.   
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Teejoo

Citaat van: Raphie op augustus 14, 2008, 20:43:58
Nee, Teejoo we moeten allemaal in een circel om snowmaster en zijn kabel heen gaan zitten, de wierook aansteken en Kumbaja gaan zingen.......  ::)  :P   Het is een UTP kabeltje 0/1/0/1/0
en welke digitale interlink gebruik jij? Eentje die die iets anders doorgeeft? Volgens mij had jij een iets duurdere digitale kabel tussen de Tag's hangen  ;D

Snowmaster

Citaat van: DualdudE op augustus 14, 2008, 10:57:45
Als er een verschil is moet dat toch ook technisch aantoonbaar zijn lijkt me? En dat is waarom het altijd de mist in gaat met dit soort topics, en zeker met zulke simpele kabels van dermate hoge prijs.

"Natuurlijk is dit meetbaar bij digitale kabels" dit zijn de woorden van een ingenieur van Inakustik. "Anders kunnen wij geen kabels ontwikkelen en zouden alle digitale kabels hetzelfde klinken".  

Omdat ik er geen moddergevecht van wil maken in deze topic, laat ik iedereen maar gelukkig zijn met z'n mening want een welles/nietes spelletje leidt tot helemaal niets.    

Snowmaster

Citaat van: Teejoo op augustus 14, 2008, 23:10:07
en welke digitale interlink gebruik jij? Eentje die die iets anders doorgeeft? Volgens mij had jij een iets duurdere digitale kabel tussen de Tag's hangen  ;D

Raphie heeft er een knetterdure digitale kabel tussen hangen die nog iets meer kost dan hetgeen ik voor de AK-DL1 heb betaald.  Tenminste dat stond indertijd op z'n site, tsja......

Teejoo

Waar het mij om gaat is dat de velen het geen probleem vinden om bij een coaxiale kabel veel geld neer te leggen, en ineens wel allemaal een probleem vinden als Denon kiest voor een UTP connector. Want dan is het toch maar een data kabeltje dat alles moet kunnen voor 4,00 euro. Het feit dat in een pc netwerk veel data door een kabel kan lopen zegt toch niets over de eventuele invloed dat een kabel met UTP stekkers tussen 2 audiocomponenten kan hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit? Dat ligt er helemaal aan hoe de Denon-link werkt.

Ik vraag me af of deze discussie er ook zou zijn als Denon een geheel eigen multiconnector had gebruikt....

Raphie

Citaat van: snowmaster op augustus 14, 2008, 23:42:26
Raphie heeft er een knetterdure digitale kabel tussen hangen die nog iets meer kost dan hetgeen ik voor de AK-DL1 heb betaald.  Tenminste dat stond indertijd op z'n site, tsja......
En toen kwam ik tot inzicht  ;D passieve componenten maken geen verschil (behalve in je portemonee)
JBL PRX Power!

roland p

Citaat van: Teejoo op augustus 15, 2008, 10:10:28
Ik vraag me af of deze discussie er ook zou zijn als Denon een geheel eigen multiconnector had gebruikt....
Tsja... het blijven gewoon wat stukjes koper met een isolator. Als dat dan 100x over de koperprijs gaat ga je je toch afvragen waar dat geld dan in zit...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Fransyvy

Citaat van: advr op augustus 14, 2008, 22:32:07

dus ben ik gaan experimenteren met andere netwerkkabels en ik moet zeggen dat ik heel erg gemakkelijk verschillen hoor tussen CAT5E , een normale CAT 6 (dikkere aders) en een professionele CAT6A (betere en dikkere aders en erg goed afgeschermd) kabel :o :o
een CAT 7 kabel zal ik ook wel eens proberen als ik er (gemonteerd en al) aan kan komen ;D

Hallo advr,

Met welke kabel heb je tot nu toe het meeste succes? en van welk merk/type?
Naast de door jou genoemde revalation kabel ken je nog andere, ietwat goedkopere, merken?

BVD

SpeedyAndré

Citaat van: advr op augustus 14, 2008, 22:32:07
ik volg dit verhaal vanwege de AK-DL 1 kabeltjes van Denon omdat tussen ik tussen mijn North Star loopwerk en DAC ook een UTP met RJ-45's er tussen heb hangen.

even van een CAT6A naar een simpel CAT5 kabeltje terug geswitched en het geluid wordt harder, korreliger, minder muzikaal.   ???

Je hebt verschil tussen afscherming, stranded of massieve aders enz.
De meegeleverde blauwe cat5E vind je dus korrelig en aan de harde kant of bedoel je een echte basic cat5 zonder afscherming op de connectors ???
Ik wil ook wel eens horen wat een cat6A doet :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

wasbeer2006

CiteerWaar het mij om gaat is dat de velen het geen probleem vinden om bij een coaxiale kabel veel geld neer te leggen, en ineens wel allemaal een probleem vinden als Denon kiest voor een UTP connector. Want dan is het toch maar een data kabeltje dat alles moet kunnen voor 4,00 euro. Het feit dat in een pc netwerk veel data door een kabel kan lopen zegt toch niets over de eventuele invloed dat een kabel met UTP stekkers tussen 2 audiocomponenten kan hebben op de uiteindelijke geluidskwaliteit? Dat ligt er helemaal aan hoe de Denon-link werkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Kijk of de kabel 300-500 waard is en dat ie misschien voor 150,- zou  kunnen worden aangeboden is een andere discussie. Waarom 20k meer betalen voor een audi dan voor een lexus??

Als volgens sommige hier een digitale kabel niet uit maakt, waarom passen ze in de IT dan steeds verschillende toe cat3 en nu 6/7? waarom zijn er dan maximale lengte voor kabels? ook glas, waarom werken we dan ook met glas versterkers bij lange verbindingen, omdat het signaal afneemt en dus latency en signaal verlies opleverd. Ik begrijp ook wel dat het bij onze lengetes veel minder uitmaakt, maar wie zegt dat je het niet hoort?

Signaal is niet tastbaar en daardoor voor veel mensen vaag, wat logisch is maar ga niet zeggen dat het niet uitmaakt. Ik zeg niet dat ik alles hoor wat dat is zeker niet zo, maar zeg niet meteen dat "het" niet zo is.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

roland p

Citaat van: wasbeer2006 op augustus 15, 2008, 14:28:29Als volgens sommige hier een digitale kabel niet uit maakt, waarom passen ze in de IT dan steeds verschillende toe cat3 en nu 6/7?
Omdat daar 10 gigabit overheen worden gejaagd ;) Normaal sp/dif signaal is een factor 1000 minder data.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

advr

Citaat van: Fransyvy op augustus 15, 2008, 10:27:49
Hallo advr,

Met welke kabel heb je tot nu toe het meeste succes? en van welk merk/type?
Naast de door jou genoemde revalation kabel ken je nog andere, ietwat goedkopere, merken?

BVD

Hoi,

Met de CAT6A heb ik het meeste plezier.

Het frapante is dat zo'n nieuwe kabel niet klinkt maar ook moet inspelen. Daarna wordt alles een stuk vloeiender! 8)
Naast de Revelation Audio ken ik geen andere kabel vandaar dat ik de Denon ook wel eens wil beluisteren. 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Raphie

Citaat van: wasbeer2006 op augustus 15, 2008, 14:28:29
waarom passen ze in de IT dan steeds verschillende toe cat3 en nu 6/7? waarom zijn er dan maximale lengte voor kabels? ook glas, waarom werken we dan ook met glas versterkers bij lange verbindingen, omdat het signaal afneemt en dus latency en signaal verlies opleverd. Ik begrijp ook wel dat het bij onze lengetes veel minder uitmaakt, maar wie zegt dat je het niet hoort?

Andere freqentie spectrums vereisen andere kabel specs. feit is dat cat 3/4/5/6/7 kabel allemaal even goedkoop is en dat het alleen maar een certificerings kwestie is. > haal je de benchmark, dan kan jej je cat5 kabel nu ook als cat6 gaan verkopen.

Maar goed IT infrastructuren zijn niet zo mission critical als italiaans DAC broddelwerkje, of Mediamarkt denon torentje....  ::)
JBL PRX Power!

advr

Citaat van: SpeedyAndré op augustus 15, 2008, 11:40:03
Je hebt verschil tussen afscherming, stranded of massieve aders enz.
De meegeleverde blauwe cat5E vind je dus korrelig en aan de harde kant of bedoel je een echte basic cat5 zonder afscherming op de connectors ???
Ik wil ook wel eens horen wat een cat6A doet :)

André  8)

Hoi André,

er zat bij mij een rode kabel bij.  ;D Vrij standaard. Daarna heb ik een Brandrex cat5e geprobeerd als je niet beter weet dan klinkt het goed.

Je moet wel weten dat in mijn  North Star CD combi het een I2S verbinding tussen loopwerk en dac gaat. Ik weet dus niet hoe dat verhoudt met een digitale verbinding met de Denons?

Een gewone Cat6 kabel heeft al dikkere aders dat CAT5E. de CAT6A heeft een veel betere afscherming voor staling van buiten af. de kabel is ook dikker. Het zijn verder normale netwerk kabels.

Omdat ik mijn set erg goed ken hoor ik de verschillen. Niet zo enorm als bij de toepassing van een White Gold I2S cable. Die is speciaal voor de North Star gemaakt en heeft verschillende ader materialen.

Ze moeten allemaal inspelen :)

Groet,
Ad.

edit: de 6A heeft ook wat betere pluggen maar daar zit het verschil denk niet in ;D

SpeedyAndré

Die labeltjes zijn het natuurlijk niet alleen, cat6e heeft een alu shielding, een gevlochten kopermantel en een (vergulde) connector met afscherming terwijl een gewone cat5 dit niet heeft
Zoek jij maar eens een cat5 kabel waar je probleemloos 10Gb/s doorheen kan jagen  ;D

Voordeel van deze kabels is dat je relatief weinig prijsverschil hebt tussen de eenvoudigste en de best geclassificeerde versie.
Misschien komt een cat6e of cat7 kabel qua prestatie wel erg dicht in de buurt van zo'n Denon link  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB