Denon Link AK-DL1 (2e deel toegevoegd )

Gestart door Snowmaster, juli 27, 2008, 14:45:36

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Citaat van: SpeedyAndré op augustus  4, 2008, 23:04:12
Da's balen zeg  :-\
Je hebt zowiezo wettelijk 2 jaar garantie.

André  8)

OK, da's mooi. Ik had er nog niet naar gekeken.
Goh, wat een herrie ineens, het leek wel of de CD aanliep.
Ik had ook al toenemende problemen met DVD's.
Gelukkig heb ik een fijne dealer, hij heeft vast wel tijdelijk een andere speler te leen.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Fransyvy

Bedankt voor je tips mbt de 3930 en 4306. Ik ga vanavond gelijk even kijken naar mijn instellingen.
Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

Pfeffernuss

Je schrijft dat de surround kanalen nog niet helemaal waren losgekomen omdat de data-lijntjes die daarvoor verantwoordelijk zijn in de Denon kabel nog niet evenveel waren ingespeeld als de front kanalen. Welnu, je pompt er toch gewoon DATA doorheen, of die data nu komt uit speler A of speler B lijkt mij geheel irrelevant aangezien we het hier over digitale data hebben toch? Dus nogmaals mijn, waarschijnlijk in jouw/jullie optiek zeer naieve, vragen:

• WAAROM kan zo'n Denon kabel niet in de fabriek worden "ingespeeld", met HUN apparatuur (want signaal is digitaal)
  • WAT veranderd er in de kabel doordat er data doorheen wordt gepompt

Twee behoorlijk eenvoudige vragen lijkt mij. Het antwoord er op zal iets gecompliceerder zijn denk ik  ;D

SpeedyAndré

Volgens mij gaat er uiteindelijk gewoon een seriële datastroom door de kabel en dan zou het helemaal geen invloed mogen hebben op de surround kanalen t.o.v. de fronts.
Wel kan je stellen dat de receiver de frontspeakers het vaakst aanstuurt, bijv. als je cd's speelt en dat de frontspeakers (en evt. de kabels) dan eerder zijn 'ingespeeld'.
Overigens ben ik van mening dat de luisteraar wordt 'ingespeeld' (raakt gewend aan het geluid) en dat diezelfde luisteraar euforisch wordt beïnvloed door de te verwachten prestaties van z'n nieuwe speeltje.
Denon is natuurlijk de grote winnaar, die verkoopt een kabeltje met 20 euri productiekosten en z'n 'research' erbij voor een markt-conforme prijs  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Snowmaster

@Pfeffernuss :
Op de site van Chord en in mindere mate bij Inakustik staat de nodige uitleg over wat er verkeerd kan gaan bij digitale signalen.
Omdat ik geen techneut ben, is elke uitleg van mij technisch incompleet of niet correct daarom begin ik er niet aan.  Wel heb ik uitgebreide ervaring met inspelen van apparatuur en kabels.  Bij de meeste apparaten en kabels is dit gewoon hoorbaar mits je keten klopt.
Als het door de zwakste schakel niet hoorbaar is, zul je dit nooit horen of meemaken.
Digitale kabel verandert bij ingebruikname en hierdoor wordt beeld en/of geluid anders als de kabel ingespeeld is.  Dit was bij de Denonlink, mijn HDMI kabels, optische kabels en ook antennekabels het geval.
Geen inbeelding, maar gewoon waarneembaar. 
Als je een veel te lange kabel (HDMI) oprolt tot een klein rolletje en een tijd gebruikt en vervolgens weer afrolt en los neerlegt, zul je zien dat het signaal even weer "de weg" moet vinden. Van analoge kabel was mij dit bekend, maar met een 4 meter lange Monster 400 was dit ook waarneembaar tot mijn eigen verrassing. Het verschil is gering maar wel zichtbaar mits je keten het kan weergeven.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Op dit moment staat er een vervangende speler : de Denon 2930.
De speler stond als demo in de winkel en heeft al de nodige uurtjes gedraaid met CD. Hij is ook gebruikt met DVD maar minder uren.

Na het aansluiten viel hij mij in eerste instantie mee, de 2930 klonk lekker "rustig".
Vanavond alles lekker warm gedraaid om de 2930 eens onder de loep te nemen.
Allereerst in het menu de fabriekssettings aangepast. Standaard staan deze spelers niet erg goed ingesteld en zijn ze niet in staat optimaal te presteren.
Beeld en geluid verbeterde direct na deze aanpassingen.
Vervolgens mijn referentieCD's erin......
Na de eerste goede indruk, blijkt nu de 2930 toch wel achter te blijven bij de 3930. De 3930 staat bekend als referentiespeler onder de multispelers en daarom is een vergelijk met een €600,- goedkopere speler ook niet helemaal eerlijk.
Daarnaast is het DVD gedeelte van de 2930 waarschijnlijk ook niet helemaal ingespeeld. Mijn eigen 3930 is natuurlijk helemaal "los" en het verschil in beeld en geluid is vrij fors te noemen.
Waar mijn 3930 zowel beeld en geluid met veel diepte en 3D weet neer te zetten, oogt de 2930 gewoon plat. Het geluid komt ook niet echt lekker los van de speakers bij alle cd's.

De klassiekere en vocale CD's doen het gewoon goed op de 2930.
Mijn analoge link doet het beter dan de AK-DL1 op de 2930.
Analoog speelt hij nadrukkelijker en gedetailleerder. In ruimtelijkheid maakt het weinig uit. In de meerkanaalsstand valt de 2930 mij niet mee en klinkt hij gewoon als alle andere spelers. Een PS3 doet het misschien zelfs beter in meerkanaals (oei,oei). En ook een Marantz DV7001 is een stevige concurrent !
Maar toen kwam Hard Candy.....
..... :-X.......nu snap ik alle recenties.....het klonk voor geen meter !
Veel bas, weinig detail, wel geschikt voor de disco maar het luisterde niet lekker weg. Analoog ging het nog behoorlijk met een pushende soms bonkende bas, maar met de AK-DL 1 kreeg ik onmiddelijk de neiging Madonna zachter te zetten.
Waar ligt dit aan ?   

1. De 2930 is in het digitale gedeelte nog niet ingespeeld.
    Over 2 weken weet ik dit mogelijke antwoord
2. De 3930 is €600,- duurder, maar ook gewoon veel beter.
3. De AK-DL 1 brengt pas voordeel vanaf het niveau 3930 en 4306.

Tot slot, voor er misverstanden komen  :
Er is niets mis met een Denon 2930 !

Over twee weken durf ik wel een goed gefundeerd oordeel te geven.

Snowmaster

Citaat van: Fransyvy op augustus  5, 2008, 13:06:03
Bedankt voor je tips mbt de 3930 en 4306. Ik ga vanavond gelijk even kijken naar mijn instellingen.

Als blijkt dat je deze instellingen anders had staan en je kunt het verschil horen (afhankelijk van de rest van de keten o.a. kabels) dan heb ik nog wel een paar tips zoals : speler op PAL zetten en HDMI op RGB enchanced.

Ik hoor graag of je het kunt zien (op een 42" is dit zeker zichtbaar)en horen, want dan moet je ook de afstand in je DVD speler terugzetten naar 0,00 mtr. omdat de receiver dit al berekent.
Als het goed is, hoor je bij elke wijziging je geluid iets volwassener worden en beeld beter.

SpeedyAndré

Gooi de verschillen eens wat minder op 'inspelen', als de 2930 aan staat dan staat alles aan, ook het 'digitale' gedeelte.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Snowmaster

Citaat van: SpeedyAndré op augustus  5, 2008, 21:48:26
Gooi de verschillen eens wat minder op 'inspelen', als de 2930 aan staat dan staat alles aan, ook het 'digitale' gedeelte.
André  8)

Nee hoor, daarvoor heb ik al te veel sets meegemaakt en ingesteld.
Sterker nog :  als je 1 uitgang met schakeling van je receiver nog nooit hebt gebruikt dan is dat gewoon hoorbaar bv. HDMI.

Hoor jij het verschil tussen een koude receiver en een warme?
Hoor je dit ook van je DVD speler?
Zo ja, dan hoor jij het ook van een niet ingespeelde ingang. Dit verschil klinkt ongeveer net zo. Niets bijzonders hoor, maar voor velen is dat net een brug te ver (lees : ongeloofwaardig).

wasbeer2006

Ik heb zelf de 3808 en 2930 staan en heb een paar maanden geleden met verschillende UTP kabels getest. Ik hoorde toen geen verschil.

Waar ik wel veel verschil mee hoorde is met een coax link en de Deninlink. Ik vind de bijgeleverde Denon link zuiverder klinken en heb nooit het probleem dat zaken teveel worden.

Ik ken de 3930 qua geluid niet dus kan daar geen ordeel over geven, maar de 2930 klinkt voor mij goed genoeg.

Er is hier al veel discussie geweest over de dure Denon kabel, deze heb ik helaas niet gehoord en ik ga er geen ordeel over geven, maar vooraf was mijn beredenatie. Ik koop die kabel niet want voor € 500,- meer heb ik een 3930 dan kan ik dat beter doen, en de 3930 paste niet in mijn dressoir dus werd het de 2930, niet de enige reden ook de prijs van de 3930 vond ik te hoog.

Waar ik wel mee getest heb met de 2930 is met de video kabels heel opvallend was dat een component mooier was dan een HDMI. Echt zichtbaar, meerdere keren door een vriend laten verwisselen zonder dat ik wist welke kabel er tussen zat en ik zag het steevast.

Het fenomeen inspellen met kabels, het is mij nog nooit opgevallen. het inspelen van speakers, ja dat hoor je echt duidelijk een versterker ook goed, bij een dvd/cd speler ook nog wel maar minder. Kabels het is mij nooit opgevallen.

De CD hard Candy is inderdaad vrij apart. Wat ik hierbij merkte. Ik was wat met Bi-amp aan het spelen. Dat bij het BI-amp aansluiten van de speakers de CD super klinkt en single de hele set er wat moeite mee had. terwijl er bij ander cd's wel verschillen zijn maar die zijn kleiner en er zoms zelf niet.

TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

Snowmaster

@wasbeer

Het klopt dan het standaard Denonlinkkabeltje beter speelt dan veel coaxkabels. De kabel is ook van redelijke kwaliteit.
De Denon 2930 ken ik heel erg goed, want hij staat opnieuw bij mij thuis en het is een hele fijne speler.
Deze speler zal het met de AK-DL 1 ietsje beter doen, maar eerlijk gezegd is het overkill gezien de prijs en komt de AK-DL1 achter een 2930 onvoldoende uit de verf.

Ik durf nu goed gefundeerd het volgende te zeggen :
Een AK-DL 1 hoort niet thuis achter een 3806 of nieuwere serie en ook niet achter een 2930 serie.  Zowel de receiver als de speler komen net iets te kort in hun weergave om het voordeel van de AK-DL1 goed te benutten.

Vanaf een 3910  en een 4306 komt de AK-DL1 beter uit de verf.
Een 3930 speelt nog iets verfijnder dan een 2930 en ook de 4308 schijnt iets meer te geven en juist dan komt de AK-DL 1 tot bloei.
De electronica in beide componenten wordt optimaal met elkaar verbonden en de set is snel, dynamisch, zuiver en natuurlijk.
De prestaties van de componenten stijgen merkbaar door het gebruik van deze kabel voor de meerkanaals weergave.
Ik was al in bezit van kabels die beter speelden dan de meegeleverde standaard Denonlink.  Maar de AK-DL 1 gaat hier nog een keer duidelijk overheen en is probleemloos €375,- waard.
Sterker nog,  als ik zijn prestaties afzet tegen de prijs van andere kabels dan lijkt zelfs die €500,- gerechtvaardigd.  Persoonlijk vind ik €500,- echt te gortig, maar objectief gezien is hij het waard.
Bij meerkanaals is hij vanaf een 4306 met 3930 in staat de akoustiek van de DVD te projecteren in je eigen huiskamer.  Je komt dus eigenlijk zelf in die film of concertzaal te zitten. Je hoort het geluid niet alleen, maar voelt het ook.
Normaal gesproken is deze beleving meestal alleen weggelegd voor duurdere sets.  Met een 2930 lukt deze verfijnde weergave bijna niet meer, dan hoor je alleen nog het geluid, maar wel met veel beleving.

De stereoprestaties van de AK-DL1 : 

Ook in stereo speelt de kabel nu absoluut top. Hij is uitermate verfijnd en erg zuiver en schoon.  Als je set een beetje wollig speelt of een boemerige bas heeft dan legt hij dit aan banden. Nadeel hiervan is dat het middengebied dan ook iets slanker gaat klinken.
Objectief gezien speelt de AK-DL beter dan mijn test- en Awardwinnaar de Inakustik NF1302 (€300,-).  De NF1302 is ietsje wolliger, warmer. Hierdoor klinkt midden iets nadrukkelijker en lijkt de kabel dynamischer.
De AK-DL1 heb ik op geen enkele fout kunnen betrappen tot nu toe.
Hierdoor vind ik hem in stereo haast te netjes, maar neutraal en buitengewoon goed is hij zeker.

Voorlopige conclusie : 
Als je een duurdere Denonset hebt die goed in balans is met fullrange speakers en goede speakerkabels dan moet je de AK-DL 1 absoluut proberen als je HT liefhebber bent.
Tegen bezitters van zwaardere receivers dan een 4306 of betere spelers dan de 3930 kan ik dus maar 1 ding zeggen :  probeer deze kabel !   

Edelschwarz

@snowmaster

Net nieuw op dit forum maar al geruime tijd HT fan. Kwam hier eigenlijk op omdat ik net een van de laatste 3930 dvd-spelers heb besteld en zocht naar firmware nieuws. Moet zeggen dat ik ruiterlijk heb moeten lachen om hetgeen ik hier onder deze thread heb mogen lezen. Pfeffernuss heeft helemaal gelijk als hij zegt dat het inspelen van digitale kabels geen enkele zin heeft.

Een natuurkundig feit is namelijk dat er niets aan de nulletjes en eentjes verandert die een digitale kabel doorgeeft door langer of korter gebruik. Een goedkoop ethernetkabeltje doet dit bovendien net zo goed als de dure AK-DL1, zeker op korte afstanden. Het enige verschil is dat deze veel beter is afgeschermd en theoretisch biterrors kan voorkomen. Ik zeg theoretisch omdat in de praktijk dagelijks honderden megabits bij elk gemiddeld huisgezin door hun thuisnetwerk gaan zonder enige vorm van dataverlies. Een bijzondere mate van afscherming is dus in de praktijk helemaal niet nodig. Komen er delen van de data packages niet aan, dan merk je dat meteen omdat je versterker dan delen van je geluid gewoonweg niet kan omzetten. Komen deze wel aan, dan maakt het niets uit via welke kabel dit is gebeurd. De nulletjes en eentjes zijn precies hetzelfde.

Als de nulletjes en eentjes goed aankomen bij je versterker hangt het verder van de verwerking van dit signaal af wat voor kwaliteit geluid je krijgt. Dit is natuurlijk anders bij analoge overdracht. Hierbij zet je DVD-speler immers de digitale info van je DVD/SACD/CD om in een geluidssignaal en wordt de kwaliteit van het geluid dus reeds door de eerste schakel van de keten beïnvloed. Ook voor HDMI geldt dat een goedkoop kabeltje nulletjes eentjes net zo goed overbrengt als een duur kabeltje.

Kortom, de kwaliteit van het geluid en het geluidsverschil dat je misschien waarneemt hangt bij digitale overdracht af van je versterker/receiver en speler. Dit heeft absoluut niets met je kabel te maken. Ik kijk dan ook uit naar het gebruik van het goedkope standaard bijgeleverde denon link kabeltje in combinatie met mijn AVC-A11XV. Die zet de nulletjes en eentjes namelijk vast en zeker om in een prima geluidsbeeld  ;).

Bij analoge kabels geldt dit natuurlijk allemaal niet, maar € 500 voor een digitale kabel is absolute geldverkwisting.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AVC-A11XV - DVD-3930 - B&W XT4 (x6), XTC, PV1 - PT AE700

Snowmaster

Jammer......ik schraap nog maar weer een keer de energie bij elkaar en knal hem er maar direct in :  jij bent natuurkundige?????  Nu twijfel ik...want je zou dan juist moeten open staan voor dit soort zaken. 

Iedereen praat maar over nulletjes en eentjes die niet kunnen veranderen, zal allemaal best, maar het verschil in beeld en geluid is er gewoon. Dat is een feit.
Ik weet niets van de technische werking van DVD spelers of decoders, maar in beiden komen nulletjes en eentjes binnen en er gaan nulletjes en eentjes weer uit zo wordt er geroepen.  De nulletjes en eentjes op een schijfje veranderen niet, maar klinken met een andere speler wel anders. Door de "analoge" bewerking van de electronica die volledig digitaal is?

De verschillen kunnen bij kabels zo nadrukkelijk zijn dat iedereen het gewoon hoort of ziet.
Ben nog wel nieuwsgierig naar je verklaring voor de nulletjes en eentjes?

Oh ja, What Hifi heeft deze maand een grote HDMI kabeltest.
De verschillen zijn soms fors te noemen, schrijven ze.
Maar ach, zo'n blad zet zichzelf gewoon te kakken, want de technische jongens die daar in dienst zijn, verkopen gewoon onzin.
In Duitsland hebben ze geloof ik ook van die bladen.....schrijven ook allemaal onzin..... ;)

Beste Edelschwarz,

Ik zal het maar eerlijk zeggen.....je hebt erg veel geld uitgegeven voor die receiver en speler....doe jezelf nu niet te kort !   Jouw apparaten hebben een potentie die je er nu niet uithaalt. 
Zelfs de combi 4306 met 2930 en AK-DL1 geeft een DVD al meer beleving, maar met de 4306 begint hij echt te sleuren en komt zelfs mijn adrenaline soms los bij het kijken van een DVD.
In een goede installatie met een AVC-A11XV moet hij "de hut haast afbreken". 
Laat je "beroepseer" eens varen en "give it a try"  ;).

Fransyvy

Hallo Snowmaster,

Ik heb dus ook een 3930 en een 4306 en ben erg benieuwd naar een verbetering met eventueel een AK-DL1. Ik heb vooraf even wat vragen over de instellingen:

1. In de audio instellingen van de 3930 kun je niet veel aanpassen als je denonlink in het menu digitale interface hebt ingesteld. Hoe jij de source direct kunt instellen als je de denon link hebt ingesteld vraag ik me af.
2. Ik heb de DVD op de 4306 ingesteld op de denonlink en de CD heb ik analoog aangesloten met Van den Hul MCGold kabels. Ik kijk graag TV als ik naar CD's luister en heb dus ook de 4306 zo ingesteld dat hij TV beeld wwergeeft als er een CDtje op staat. Nu lees ik op pagina 11 van de hanleiding een verhaal over downsampling op de analoge uitgangen als de Denonlink is aangesloten. Geldt dit ook voor de analoge 2 kanaals aansluiting. Ik dacht dat juist deze 3930 zeer goede DACS heeft achter die 2 kanaals aansluitingen. Als het echt serieus wordt dan schakel ik uiteraard de pure direct modus in op de 4306.
3. Ik heb zojuist in de direct modus van de 4306 de afstanden inderdaad teruggebracht naar 0 meter en dit is inderdaad veel beter!
4. De 3930 staat bij mij al op PAL en het beeld heb ik nog niet op RGB enhanced gezet. Dat ga ik nog eens testen. Heb ik zojuist gedaan en het beeld is misschien iets gedetaillerder geworden.

Wat betreft de discussie over de kabeltjes. Ik ben zelf ook deels natuurkundige (slechts propadeuse in Nijmegen behaald daarna bedrijfskunde gaan doen voor het geld) maar heb een iets andere mening over digitale kabels. Het lijkt mij dat uiteraard het verschil tussen kwaliteiten van kabels wel degelijk hoorbaar is maar bij digitale kabels is dit minimaal. Zeker als het gaat om een simpele patch kabel. Echter verdenk ik Denon wel van iets dat je krijgt als je de AK-DL1....misschien herkent Denon apparatuur deze kabel.....en doet hij er een schepje bovenop...zo blijft de Denon link iets misterieus en apart...tot zover mijn complot theorie.

Ik vind het wel een leuk TOPIC!!!
Primare SP32HD en a30.7, Denon 3930, Dreambox 8000, Pioneer 505XDE, B&W Nautilus 802, HTM3 en CCM818, Sto akoestiek plafond.

Omicron

Digitale audio is niet 'helemaal' digitaal, er zit nog altijd een analoge dimensie in: namelijk de tijd. Het muzieksignaal wordt bij de opname op regelmatige tijdstippen gesampled. Bij afspelen is het belangrijk dat deze samples op het juiste moment terug omgezet worden naar het analoge signaal. Afwijkingen in het juiste tijdstip waarop een sample terug analoog gemaakt wordt noemt men "jitter". Jitter heeft vele oorzaken, een ervan kan de interconnect kabel zijn (de vervorming van het signaal maakt dat de tijdsrelatie lichtjes verstoord wordt al is de digitale informatie op zich intact).

Of jitter al dan niet hoorbaar is daar is al heel wat over geschreven. Het is tegenwoordig perfect mogelijk om een receiver te bouwen die compleet ongevoelig is voor de eventuele jitter die door een interlink geintroduceerd wordt.

@snowmaster: wat men in de "boekjes" schrijft over kabels is meestal van zeer bedenkelijk allooi. Als we als maatstaf moesten nemen dat wat er in een of andere magazine als waarheid verkondigd wordt dan moeten we meteen ook maar astrologie, homeopathie, wichelroedelopen, zwarte magie, etc etc voor waar aannemen want daar bestaan evengoed 'serieuze' bladen over.

By the way: wie er rotsvast van overtuigt is dat hij 2 interlinks (analoog of digitaal) uit elkaar kan houden in een dubbel blinde test die moet beslist contact op nemen met de James Randi Educational Foundation (http://www.randi.org). Deze biedt namelijk een prijs van 1 miljoen dollar aan de eerste die het kan. Een koud kunstje voor jou Snowmaster? Laat ons weten wat voor moois je met het prijzengeld hebt aangeschaft :)

blue-eyes

Citaat van: Omicron op augustus 12, 2008, 21:42:10By the way: wie er rotsvast van overtuigt is dat hij 2 interlinks (analoog of digitaal) uit elkaar kan houden in een dubbel blinde test die moet beslist contact op nemen met de James Randi Educational Foundation (http://www.randi.org). Deze biedt namelijk een prijs van 1 miljoen dollar aan de eerste die het kan. Een koud kunstje voor jou Snowmaster? Laat ons weten wat voor moois je met het prijzengeld hebt aangeschaft :)
Dat aanbod schijnt teruggetrokken te zijn? Ik kan me herinneren dat dat eerder hier op het forum gemeld is, daarbij kwam de opmerking voorbij dat het aanbod niet meer gold.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Omicron

Ik dacht niet dat de challenge ingetrokken is. Ik weet wel dat er in verband met deze challenge heel wat scheldpartijen geweest zijn vanuit audiofiele hoek ten aanzien van James Randi. Er is een tijd sprake geweest dat een journalist van "Stereophile" (Michael Fremer) de challenge zou opnemen, maar uiteindelijk is er niets van in huis gekomen. Voor zover ik weet is de challenge nog open voor ieder die het aandurft...

Raphie

Citaat van: snowmaster op augustus  4, 2008, 22:40:42
Helaas moet ik een aantal van mijn reacties aanpassen, want......mijn DVD 3930 heeft het begeven !.

Ja, dat weten we nu wel, hoef je niet in iedere reply individueel te disclaimen.  :P
Om je Hard Candy feedback kan ik alleen maar lachen (gelukkig wordt je niet gehinderd door enige vorm van productiekennis  ;D ). wanneer je DVD speler het weer doet, probeer dan ook eens een "gewone" cat6 kabel (van Belkin of zo?) ben wel serieus benieuwd of je daar verschil tussen hoort
JBL PRX Power!

Omicron

Citaat van: Raphie op augustus 12, 2008, 22:04:43
wanneer je DVD speler het weer doet, probeer dan ook eens een "gewone" cat6 kabel (van Belkin of zo?) ben wel serieus benieuwd of je daar verschil tussen hoort

Ik denk niet dat we in twijfel hoeven te trekken dat Snowmaster een verschil hoort. De vraag die relevant is is WAAROM er een verschil waargenomen wordt. De realiteit is dat wat we horen niet enkel bepaald wordt door het objectieve geluid maar evenzeer door ons eigen brein. De verwachtingen van een luisteraar kunnen al in zeer hoge mate beinvloeden wat hij waar neemt. Daarom dat men langs "objectieve" hoek zoveel de nadruk wenst te leggen op dubbel blind testen.

Een ander bekend fenomeen is het "inspelen". De vraag is: wat ben je aan het inspelen: de apparatuur of je eigen perceptie? M.a.w. is het de apparatuur die effectief anders is gaan klinken of is je perceptie met de tijd veranderd? Iemand heeft in dat verband eens opgemerkt dat het bijzonder eigenaardig is dat apparatuur met het inspelen altijd beter gaat klinken en nooit slechter.

Het is in audio bijzonder makkelijk om jezelf heel overtuigend te belazeren. Een interessant stukje in dit verband is deze post door de Belgische audio designer Bruno Putzeys:

http://www.randi.org/jr/2006-01/010606netherlands.html#i9

Palu

Citaat van: snowmaster op augustus 12, 2008, 19:29:48
Jammer......ik schraap nog maar weer een keer de energie bij elkaar en knal hem er maar direct in :  jij bent natuurkundige?????  Nu twijfel ik...want je zou dan juist moeten open staan voor dit soort zaken. 

Iedereen praat maar over nulletjes en eentjes die niet kunnen veranderen, zal allemaal best, maar het verschil in beeld en geluid is er gewoon. Dat is een feit.
Ik weet niets van de technische werking van DVD spelers of decoders, maar in beiden komen nulletjes en eentjes binnen en er gaan nulletjes en eentjes weer uit zo wordt er geroepen.  De nulletjes en eentjes op een schijfje veranderen niet, maar klinken met een andere speler wel anders. Door de "analoge" bewerking van de electronica die volledig digitaal is?

De verschillen kunnen bij kabels zo nadrukkelijk zijn dat iedereen het gewoon hoort of ziet.
Ben nog wel nieuwsgierig naar je verklaring voor de nulletjes en eentjes?

Oh ja, What Hifi heeft deze maand een grote HDMI kabeltest.
De verschillen zijn soms fors te noemen, schrijven ze.
Maar ach, zo'n blad zet zichzelf gewoon te kakken, want de technische jongens die daar in dienst zijn, verkopen gewoon onzin.
In Duitsland hebben ze geloof ik ook van die bladen.....schrijven ook allemaal onzin..... ;)

Beste Edelschwarz,

Ik zal het maar eerlijk zeggen.....je hebt erg veel geld uitgegeven voor die receiver en speler....doe jezelf nu niet te kort !   Jouw apparaten hebben een potentie die je er nu niet uithaalt. 
Zelfs de combi 4306 met 2930 en AK-DL1 geeft een DVD al meer beleving, maar met de 4306 begint hij echt te sleuren en komt zelfs mijn adrenaline soms los bij het kijken van een DVD.
In een goede installatie met een AVC-A11XV moet hij "de hut haast afbreken". 
Laat je "beroepseer" eens varen en "give it a try"  ;).

Ik druk het signaal va de 3930 rechtsreeks in voorsterker en separate eindverstrekers en heb geen mogelijkheid om een AK-DL1 kabel te gebruiken. Volgens mij zat er wel zoiets in de doos (of is dat een standaard kabel? ). Als iemand daar bealnstelling voor heeft moet ie maar effe mailen.

GO FOR ARCAM
FINAL FULL RANGE ESL

Snowmaster

Tsjonge, jonge wat een discussie..... ::)

Laat ik gewoon dit stellen.......jullie weten niet over welk verschil ik praat.
Aardig dat jullie proberen mij te overtuigen, maar het is zinloos en zelfs onzinnig dat jullie proberen mee te praten over een product dat je niet kent.
Mijn keten heb ik ook niet zonder hulp samengesteld.....een aantal importeurs en ontwikkelingsingenieurs hebben mij van advies voorzien en in de gelegenheid gesteld om o.a. digitale kabels te proberen. Juist hierdoor ging een wereld voor mij open en heb ik het nodige gedaan met hun raad. 
Er is helaas 1 ding heel belangrijk : als je zwakste schakel het niet kan weergeven, hoor je het verschil nooit ! 
Met een 2930 had ik ook voor mijn hoofd gewezen omdat het verschil dan niet schokkend is en bij fabrieksinstellingen zelfs verwaarloosbaar.
Jongens, ik hou hier gewoon een eerlijk verhaal, maar blijf niet in je eigen niet complete theorie geloven en neem eens de proef op de som.
Blinde testen hoef ik niet te doen, mijn eigen dochters kruipen nu achter een kussen bij DVD's en roepen : "Shit, wat is er veranderd? Nu wordt zelfs Bambi nog spannend"  ;).   

Fransyvy

Hallo Snowmaster,

Kun je nog even kijken naar mijn berichtje (een paar berichtjes naar boven)?

Snowmaster

Citaat van: Fransyvy op augustus 13, 2008, 13:12:46
Hallo Snowmaster,

Kun je nog even kijken naar mijn berichtje (een paar berichtjes naar boven)?

Ik ben je niet vergeten hoor.  Goed om te horen dat je al verbetering hebt gekregen.  Source direct kun je instellen door de Denon LInk uit te schakelen en vervolgens source direct te wijzigen, daarna schakel je de Link weer in.
Controleer ook of je speakers in de 3930 op groot staan en afstanden op 0,00.
Hier kun je soms ook pas bij als je iets uitschakelt, maar als je er niet uitkomt, kijk ik wel even mee in het menu.

Waardoor levert het wijzigen van deze instellingen verbetering op? 
De 3930 is net als de 4306 onvoldoende parallel geschakeld in zijn circuits.
Dit is ook haast onmogelijk bij deze kostprijs en de complexiteit van de componenten. Dit betekent dat de circuits elkaar altijd beïnvloeden en daardoor roept men al snel dat een dedicated speler of versterker beter klinkt.
Zolang mensen hoofdzakelijk de fabrieksinstellingen benutten of alleen de meetmicrofoon hebben gebruikt, is dat zeker het geval.
Je kunt echter door het goed benutten van je settings het signaal en daardoor geluidskwaliteit aardig verbeteren.
Er zijn vast veel eigenaren die het signaal 3 of 4 keer door de processors jagen :'(.
Misschien moet ik eens een aparte topic openen voor het instellen van duurdere Denons?  Leer ik vast ook nog weer wat, want elke keer als ik denk dat ik alles heb ontdekt, komt er weer iets nieuws tevoorschijn.

Schakel je HDMI via je receiver?
In dat geval gaan er nog andere zaken meespelen bij de Denons.

Fransyvy

Ja, ik schakel HDMI via de 4306. Ik heb component een satreceiver aangesloten (dreambox) en de 3930 alleen voor het beeld via HDMI. Wat moet je dan nog verder instellen volgens jou?

Ik ga nu source direct instellen op 100 Hertz. Dat was toch de bedoeling?

Heb je ook nog een antwoord op mijn vraag over de analoge aansluiting. Wordt deze uitgang slechter op het moment dat je werkt met een Denonlink? (vanwege downsampling)

DualdudE

Citaat van: SpeedyAndré op augustus  5, 2008, 16:16:16
Denon is natuurlijk de grote winnaar, die verkoopt een kabeltje met 20 euri productiekosten

20 euro? Zo'n kabel maak ik voor €2,50 :P anderhalve euro voor een meter kabel en een euro voor twee stekkers :P Oh, STP? twee euro voor een meter kabel en twee euro voor 2 stekkers :P Nouja, de Denon-elf die hem inelkaar zet met zn bij maanlicht gesmeede utp-tang moet ook betaald worden natuurlijk ;)
Monitor Audio GS-20, Silver Centre, Silver 2.
Marantz Cinema 70S (pre-/center), Arcam SA20 (front), Audiolab 6000A (rear).
UD-5005, Rotel RCD-1072, Pro-Ject Essential II.