Dell optiplex

Gestart door PaulSQ, juni 21, 2008, 19:55:02

Vorige topic - Volgende topic

PaulSQ

Ik heb al een tijdje een Dell optiplex 280 eigenlijk voornamelijk als download pc staan, de pc zal nu zo'n 4 a 5 jaar oud zijn. In het kort pentium 4 3.00ghz en 1gig geheugen

Ik wil deze pc gaan gebruiken om op mijn TV 720p content te kunnen kijken, en als secundaire muziekbron.

Er zit een ATI radeon 9500 videokaart in met DVI en VGAuitgang; helaas geeft VGA niet de juist resolutie voor de monitor dus zou ik op m'n TV aangewezen zijn op de VGA, dat lijkt me een gemiste kans. (Het werkt overigens prima t/m 720p mkv bestanden; 1080p loopt vast, das voldoende voor mijn HD ready TV)

Wat is een leuke betaalbare videokaart met 2 * HDMI / DVI uit?

Hiernaast denk ik aan een andere kast, en maatregelen om de pc een flink stuk stiller te krijgen, maar ook hier geldt; enkel als de investering verantwoord. is. 

Wat is het efficientst / effectiefst om wat aan de herrie te doen?

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

donaldk

De plastic dell kasten zijn op zich erg stil. HD kan wel trillingen doorgeven. Had de drive in het tweede slot gestoken, dus niet meer strak gehouden door de kabel e.d., dus ging deze kast wat meer brommen. HD is dus het grootste probleem, de rest is vrij stil.

Andere nieuwere branders zouden stiller zijn dan de standaard NEC DVD-RWs, heb jij ook de 8 speed DVD+R brander die nieuwere schijfjes altijd op 4 speed wil branden, ook met de laatste firmware (al weer twee jaar of zo oud)?

PaulSQ

De harddisk is niet meer standaard, tenminste dat vermoed ik omdat het 290 gig is, en deze pc's standaard met minder geleverd werden geloof ik?

Er zit bij mij een cdbrander / dvdspeler in >:(

Ik ga denk ik maar een bescheiden gokje wagen en http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=73796.0 kopen, zodat ik zowel monitor als TV via Dvi van signaal kan voorzien :)

donaldk

Dell gebruikt gewoon Hitachi schijven dus dat ernu een ander inzit zal niets uitmaken.

PaulSQ

Oke,

snap het al, geluidsoverlast is in dit geval het meeresoneren van kastonderdelen met de schijf en niet zozeer de schijf an sich...

Hoe achterhaal ik of er een AGP of een PCI E slot voor de videokaart in de PC zit?

Ik heb even een foto'tje van de huidige videokaart gemaakt:

kaajee

Ik zou niet voor die videokaart gaan. Dan kun je beter iets meer investeren en een kaart nemen die veel meer en betere decodering van zowel HD als SD materiaal ondersteund. nVidia vanaf 8500, ATi vanaf HD2400.............
En als je een stille HTPC wilt zou ik absoluut voor een passieve videokaart gaan, dus 1 zonder fan.........

BTW de huidge kaart van je is een AGP variant.........

PaulSQ

ok, bedankt

de gegooglde brochure vermeldde een PCI E slot, maar het is dus AGP, ook prima :)

ik heb nog wat zitten kijken, is dit iets?

http://www.mnm-computers.nl/product_info.php?cPath=4_88_119&products_id=10980

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodvgaspec&prod_no=1265&maincat_no=130&cat2_no=137&cat3_no=#menu

als de eerste link ongewenste reclame is kan 'ie weg :)

kaajee

Dat er nu een AGP variant inzit betekent niet dat er géén PCIe variant in zou kunnen. Ik lees in beginsel over die dell van je ook PCIe support. Dus kijk eens of er geen PCIe slot (ook) inzit.......

PaulSQ

Er zit dus géén pci E slot in enkel de AGP en 4 maal gewoon pci :'(

Is de kaart waar ik naar linkte een goede keuze?

Alvast weer bedankt voor de input!

kaajee

Er zijn wat issues met AGP kaarten in deze klasse (HD- enzo), en dan met name met de XP drivers. Zoek maar eens...........
Welk OS heb je/wil je?

PaulSQ

Das nou flauw, mijn OS is inderdaad XP :(

Ik lees over problemen met drivers, over omega drivers die de oplossing zouden zijn en over mensen waarbij de omega drivers niet werken, daarnaast over diverse fixes door ATI, die gezien het aantal fixes ook niet echt werken.

Ik vind computers alleen leuk als alles werkt, dus dit lijkt me niet de way to go!

pfffffffffffffffff wat is nu wijsheid zeg ::) 

ik neig naar een (iets) simpeler kaart die gegarrandeerd gaat werken en die gewoon net als de huidige 720p via dvi op mijn kan afspelen, en daarnaast de pc monitor van correcte resolutie kan voorzien, andere meningen?

kaajee

Ok even terug naar je initiele vraag, wat bedoel je precies met:
CiteerEr zit een ATI radeon 9500 videokaart in met DVI en VGAuitgang; helaas geeft VGA niet de juist resolutie voor de monitor dus zou ik op m'n TV aangewezen zijn op de VGA, dat lijkt me een gemiste kans

En op welk (merk/type/soort) tv wil je hem aansluiten?
Je wilt dus zowel TV als pc-monitor aansluiten?
Moet er op beide tegelijk hetzelfde (beeld) getoond worden of op je tv iets anders dan op je monitor?

PaulSQ

De videokaart kan naar de primaire uitgang (DVI) veel meer verschillende resoluties uitsturen dan naar de scecundaire (VGA) uitgang, VGA matcht enkel ongeveer met de TV 720*1280, DVI biedt geschikte reslotuties voor zowel de monitor (uit m'n hoofd) 1024*1240 als de TV

De TV stuur ik liever via DVI aan en dus heb ik een probleem (gecreeerd :-X) Ik lees diverse meningen dat via DVI beter beeld geeft dan via VGA?

De TV is een HD ready Samsung LCD van 37 inch

Ja, zowel de TV als monitor

Er mag hetzelfde beeld getoond worden, maar verschillend is wel handig (huidig kan ik het filmschermpje zo rechts van het beeld afschuiven waarna het op de TV verschijnt, full screen werkt niet altijd perfect)

Oja, het ventilatortje op de huidige videokaart is niet heel goed, loopt beetje aan enzo ???

kaajee

Citaat van: PaulSQ op juni 25, 2008, 13:00:05
De videokaart kan naar de primaire uitgang (DVI) veel meer verschillende resoluties uitsturen dan naar de scecundaire (VGA) uitgang, VGA matcht enkel ongeveer met de TV 720*1280, DVI biedt geschikte reslotuties voor zowel de monitor (uit m'n hoofd) 1024*1240 als de TV

De TV stuur ik liever via DVI aan en dus heb ik een probleem (gecreeerd :-X) Ik lees diverse meningen dat via DVI beter beeld geeft dan via VGA?

De TV is een HD ready Samsung LCD van 37 inch

Ja, zowel de TV als monitor

Er mag hetzelfde beeld getoond worden, maar verschillend is wel handig (huidig kan ik het filmschermpje zo rechts van het beeld afschuiven waarna het op de TV verschijnt, full screen werkt niet altijd perfect)

Oja, het ventilatortje op de huidige videokaart is niet heel goed, loopt beetje aan enzo ???

Maar heb je al eens geprobeerd de tv middels VGA aan te sluiten? Er zijn evenveel meningen te vinden van mensen die zelfs een beter beeld middels VGA (of component) hebben dan via HDMI/DVI. Staar je niet blind op digitaal/hdmi/dvi!!!

En in principe moet jou kaart op de VGA als de DVI uitgang dezelfde resoluties ondersteunen hoor......anders wel via een proggie als Powerstrip.

En een clone beeld met verschillende resoluties gaat niet lukken, Extended buroblad met 2 verschillende resoluties op 2 versch. schermen/monitoren wel.

En dat 'aanlopende fannetje' is natuurlijk wel te fixen, je kan eerst eens prberen hem een beetje te 'smeren' met van siliconen spray oid. Maar vroeg of laat zal ie wel weer gaan 'aanlopen' dan is vervangen de enige remedie. Hoeft ook niet al te duur te zijn. Of je plakt een groot koelblok op de GPU, ik kan me niet voorstellen dat die 9600 snel al te heet wordt......

Ik zeg dit omdat je systeem natuurlijk niet al te modern meer is en vervanging van de videokaart aangezien je AGP hebt niet heel veel beter zal worden kun je wellicht beter overwegen je huidige te houden en het daar mee uit te zingen totdat je tzt wellicht je hele systeem gaat vervangen........

PaulSQ

We gaan even verder onder het motto: roeien met de riemen die je hebt ;D

Ik heb gister een VGA kabel gekocht voor tussen PC en TV. Als ik de monitor op de VGA uitgang zet zit er een soort van echo in het (stilstaande beeld) donkere vormen zitten iets naar rechts verschoven nogmaals in het beeld. (herkenbaar of beter een foto?)

Op de TV heb ik dit ook, wat zou het kunnen zijn?

Daarnaast start de pc sommige applicaties (oa de windows werkbalk onderin beeld :-\) via de TV op terwijl de monitor als primair staat ingesteld ???

Constatin in 720p ziet er trouwens erg goed uit op de TV duidelijk beter dan DVD!