The "Garage"

Gestart door GTDesign, juni 2, 2008, 11:19:07

« vorige - volgende »

0 leden en 32 gasten bekijken dit topic.

hoekie

#1500
Bjorn is geweest en de speakers (fronts) zijn niet defect (gelukkig!)
Hij heeft even in stereo zijn eigen cd geluisterd die hij had meegebracht.

In een track hoorde ik het direct en zei; hoor je het ook ? nee, was zijn reactie.  :-\
Nog een keer luisteren en toen zei ik; Als zij nu zingt dan hoor je dat de toon hoog gaat naar een schel randje wat voor mij klinkt als vervorming.

Bjorn kon dat wel bevestigen en antwoord mij; dat is de akoustiek in deze ruimte. Je wanden zijn heel hard en dan galmt dat wat na wat overdoet komen als vervorming.

Ok gelukkig, de speakers zijn nog heel. Maar blijft vreemd dat ik het sinds kort pas hoor.... maar dat zal te maken hebben dat ik wat kritischer ben gaan luisteren ivm de "pats" die ik op mijn speakers kreeg bij het afstellen van het geluidsnivo (door wisselen van pink noise voorversterker -> dvd'tje)

Daarna nog even over de mogelijkheden gehad in mijn HT. Ik wil toch weer een stapje vooruit dus binnenkort ga ik op demo bezoek bij BB&G voor het luisteren van de AVR 500.
Volgens Bjorn zal deze zeer goed matchen met mijn speakers en ruimte en hij zag niet echt een reden om voor de AVR 600 te gaan. (die is wat dynamischer maar hij denkt niet dat je dat zal merken in mijn ruimte)

Binnenkort dus even inplannen voor een demo bij BB&G en daarna in de HT voor mogelijk aanschaf.
Dan direct ook maar even een calibratie van de beamer meenemen....

Zoals het er nu naar uit ziet gaat dus de hele rotel set in de verkoop.
(zal een lege kast worden dan....)

bmateijsen

Citaat van: hoekie op april 21, 2010, 19:31:39
Daarna nog even over de mogelijkheden gehad in mijn HT. Ik wil toch weer een stapje vooruit dus binnenkort ga ik op demo bezoek bij BB&G voor het luisteren van de AVR 500.
Volgens Bjorn zal deze zeer goed matchen met mijn speakers en ruimte en hij zag niet echt een reden om voor de AVR 600 te gaan. (die is wat dynamischer maar hij denkt niet dat je dat zal merken in mijn ruimte)

Ik denk dat met name de versterking van de AVR500 net iets beter past dan de AVR600 ;), dit ivm een vleugje warmte.

Groet,

Bjorn

hoekie

Citaat van: bmateijsen op april 21, 2010, 19:34:03
Ik denk dat met name de versterking van de AVR500 net iets beter past dan de AVR600 ;), dit ivm een vleugje warmte.

Groet,

Bjorn

Oh ja sorry! Dat was inderdaad ook nog wat je zei ;)
In ieder geval nogmaals dank voor je komst en ik hoor graag wanneer de demo is!

Robbert54

toch nog goed nieuws! ga je ruimte nou ook nog weer wat aanpassen dan?
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

hoekie

Nou dat denk ik niet.
Volgens Bjorn zou ik dan met diffusers (of hoe die dingen ook heten ;) ) moeten gaan werken (of soort panelen, Bjorn correct me if Im wrong)
Nu heb ik een mooie strakke wand waar alleen een surround speaker aan hangt.
Bewust ook daar de radiator niet meer terug geplaatst omdat ik een strakke wand mooier vind.

Daarnaast is de ruimte best smal. Waar de bank staat is het maar 2,5 meter. Die panalen zouden aan beide kanten moeten komen... en ik denk niet dat dat mooi is.
Met Room Eq van de Avr zouden we ook al een eind moeten komen maar helemaal weg zal het niet gaan dan zou ik echt die panelen moeten gaan gebruiken.
Die zijn van piepschuim... dus zou je er weer iets omheen moeten maken.... denk niet dat dat de ruimte mooier maakt...

Dus het is of het 1 of het ander... keuzes, het leven bestaat uit keuzes ;)

Joris1971

Citaat van: hoekie op april 22, 2010, 08:36:01
Nou dat denk ik niet.
Volgens Bjorn zou ik dan met diffusers (of hoe die dingen ook heten ;) ) moeten gaan werken (of soort panelen, Bjorn correct me if Im wrong)
Nu heb ik een mooie strakke wand waar alleen een surround speaker aan hangt.
Bewust ook daar de radiator niet meer terug geplaatst omdat ik een strakke wand mooier vind.

Daarnaast is de ruimte best smal. Waar de bank staat is het maar 2,5 meter. Die panalen zouden aan beide kanten moeten komen... en ik denk niet dat dat mooi is.
Met Room Eq van de Avr zouden we ook al een eind moeten komen maar helemaal weg zal het niet gaan dan zou ik echt die panelen moeten gaan gebruiken.
Die zijn van piepschuim... dus zou je er weer iets omheen moeten maken.... denk niet dat dat de ruimte mooier maakt...

Dus het is of het 1 of het ander... keuzes, het leven bestaat uit keuzes ;)

Ik dacht eerst ook dat die piepschuimpanelen lelijk zouden zijn, maar in tegendeel, je kunt ze gewoon verven met de latex die ook op je muur zit.

hoekie

Ja dat klopt, heb ik gezien.
Maar zo'n strakke wand en dan zo'n paneel erop...
Misschien moet ik er toch aan gaan geloven op die lange wand... maar zover ik weet moet er op de korte wand ook 1 komen al moet BB&G dan eerst de ruimte meten waar ze moeten komen uiteraard....

Joris1971

Citaat van: hoekie op april 22, 2010, 08:57:17
Ja dat klopt, heb ik gezien.
Maar zo'n strakke wand en dan zo'n paneel erop...
Misschien moet ik er toch aan gaan geloven op die lange wand... maar zover ik weet moet er op de korte wand ook 1 komen al moet BB&G dan eerst de ruimte meten waar ze moeten komen uiteraard....

Het is qua looks even wennen, maar na een tijdje zou je niet meer zonder willen en het doet veel aan het geluid (dat is toch het voornaamste)

hoekie

Tuurlijk, laatste punt ben ik zeker met je eens.
Zal tzt nog even overleggen met Bjorn. (weet ook niet wat de kosten zijn ...)

jaco

Toch wel jammer dat je een dedicated ruimte hebt en dat de bouwer niet wat meer rekening met de acoustiek heeft gehouden..

Beetje flutter echo weghalen is ook weer niet zo moeilijk. Diffusie panelen zijn wel weer af te werken met een stukje audio transperante stof ervoor als je ze niet wil zien.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hoekie

#1510
Dat zei Bjorn ook al, stof er over heen of kleuren in antraciet zoals de wand.

Tja heb wel een akoustiek plafond... maar de wanden zijn hard.

edit; en ik heb daar nooit bij stil gestaan "akoustiek" in de ruimte... (ben maar een gewone gebruiker om het zo maar te zeggen...)

@Bjorn; kunnen we tzt een meting doen ? Zoals je al zei: het is niet een ruimte met gelijke wanden en de wand met de beelden heb ik ook nog...
(correct me if Im wrong)

jaco

#1511
De basis regels van ruimte acoustiek zijn toch niet zo moeilijk. 1e reflectie punten zijn zo uit te tekenen, of je zoekt ze op met een spiegel.

Ik heb RPG panelen voor diffusie die niet zo diep zijn (20 mm zou uit mijn hoofd)
flutter free
Maar die werken maar van 5 kHz tot 15 kHz

Wil je op lagere frequenties diffuseren moet je diepere diffusoren plaatsen.
Bij RPG kan dat met een diffractal
500 Hz - 15 kHz
die is 9 1/8 inch, dus iets van 22 cm.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

hoekie

Hoi Jaco,

De basis regels zijn voor mij wel moeilijk wat ik ben een leek (vandaar dat ik schreef; ben een gewone gebruiker)

Ik laat het aan Bjorn over. Als er akoustiek valt te winnen in mijn ruimte moeten we er voor gaan denk ik.
Maar dat hangt ook af wat voor panelen we moeten gebruiken en dan bedoel ik de diepte.
Mijn ruimte is niet zo breed namelijk....

gr. Hoekie

@Bjorn: Ik heb HDMI kabel gevonden dus ik red het makkelijk tot de onderste plank. Scheelt weer een kabel aanleggen.  :headbanging:

JeKa

Citaat van: hoekie op april 22, 2010, 08:36:01
Nou dat denk ik niet.
Volgens Bjorn zou ik dan met diffusers (of hoe die dingen ook heten ;) ) moeten gaan werken (of soort panelen, Bjorn correct me if Im wrong)
Nu heb ik een mooie strakke wand waar alleen een surround speaker aan hangt.
Bewust ook daar de radiator niet meer terug geplaatst omdat ik een strakke wand mooier vind.

Daarnaast is de ruimte best smal. Waar de bank staat is het maar 2,5 meter. Die panalen zouden aan beide kanten moeten komen... en ik denk niet dat dat mooi is.
Met Room Eq van de Avr zouden we ook al een eind moeten komen maar helemaal weg zal het niet gaan dan zou ik echt die panelen moeten gaan gebruiken.
Die zijn van piepschuim... dus zou je er weer iets omheen moeten maken.... denk niet dat dat de ruimte mooier maakt...

Dus het is of het 1 of het ander... keuzes, het leven bestaat uit keuzes ;)

Dat zou echt doodzonde zijn als je dat niet doet man! Je hebt een dedicated ruimte en kan met een minimale investering (grote) stappen vooruit maken.....

jaco

Citaat van: hoekie op april 22, 2010, 08:36:01
Die zijn van piepschuim... dus zou je er weer iets omheen moeten maken.... denk niet dat dat de ruimte mooier maakt...
Die RPG dingen zijn van kunstof of hout, kunnen iets meer hebben.


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: jaco op april 22, 2010, 12:22:14
Die RPG dingen zijn van kunstof of hout, kunnen iets meer hebben.




Ze zijn ook wel iets duurder dan een metrofuser van Auralex ;)

jaco

Maar van auralex snap ik de acoustische data niet echt. Werkzaam vanaf 125 Hz voor diffusie bij een diepte van een paar cm. Dat kan met een schroeder diffuser helemaal niet. Nu is het principe anders, maar ik heb de indruk dat ze het expres onduidelijk maken. Er is geen grafiek te bekennen, je moet waardes uit een tabel halen en die zelf in een grafiek gaan zetten om dingen te kunnen vergelijken.

Geplakt kunstof of hout is wel weer van de muur te halen, schuim niet. Ik heb ook skylines van RPG (piepschuim). Als je die geplakt hebt blijft er een stuk op het plafond zitten als je die los haalt.
Ik weet niet hoe stevig auralex schuim is, maar dat kan een nadeel zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#1517
test met (zelf gemaakte) grafiek in excel

Data auralex: http://www.auralex.com/testdata/test/mastertable.pdf
Data RPG: http://www.rpginc.com/products/diffractal/Diffractal_Acoustical%20Data.pdf
http://www.rpginc.com/products/skyline/sky_dc.htm

Paars:  Auralex Tfusor       (~14 cm diep)
Blauw: Auralex Metrofusor  (~ 5 cm diep)
Geel:   RPG Diffractal         (~ 23 cm diep)
Licht blauw: RPG skyline    (~18 cm diep)

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbert54

sonic Circle heeft toch ook van die diffusers in zijn HT? vind dat juist heel gaaf staan! ik zou het absoluut proberen. je ergert je aan die "vervorming" dat zal niet minder worden. zou het gewoon proberen!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

hoekie

Dat proberen kost uiteraard ook centjes...

Ik ga eerst in Mei naar een demo bij BB&G voor de AVR500.
Dan eventueel een Demo thuis en eventueel een meting van de ruimte.
BB&G kan dan waarschijnlijk ook aangeven of het zin heeft en mogelijk is ivm verschillende maten van de wanden en ik alleen de lange wand rechts naast het scherm vrij heb.
Links van het scherm direct een schuin gedeelte waar de audio in staat daar recht op staat de wand  met de beelden.... of te wel links van het scherm zit geen rechte wand...

Nogmaals is het allemaal mogelijk dan ga ik er wel voor denk ik.

denoontje

oei ik hoor de spaarpot weer op de grond vallen om 'm open te krijgen ;-)

hoekie

ik ook ... ;)
daarom staan ook de rotels in de verkoop...

celerontje

Citaat van: The Vampire op april 22, 2010, 16:51:51
sonic Circle heeft toch ook van die diffusers in zijn HT? vind dat juist heel gaaf staan! ik zou het absoluut proberen. je ergert je aan die "vervorming" dat zal niet minder worden. zou het gewoon proberen!
't Vult inderdaad die lange kale muur een beetje op! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hoekie

Citaat van: celerontje op april 22, 2010, 20:34:19
't Vult inderdaad die lange kale muur een beetje op! ;D

:-)

Had de set te koop gezet (oa met navraag interesse hier maar ook op MP) en ik heb al iemand die de hele set wil overnemen.

Mijn vraagprijs was 2650 euro met een verkoopprijs van 2500 euro. Voor deze prijs wil diegene de set overkopen.
Staat gereserveerd....

Ik moet opzoek.... Bjorn kan die Demo eerder ? ;)

Kjelt

Waarom ben je niet voor een Arcam 888 gegaan icm je Rotel eindversterkers, of matchen die niet?